Jonge merel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Jonge merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:08

Hola Bokkers!

Vanochtend toen mijn honden in de tuin liepen, merkte ik dat een van mijn joekels zat te kl*ten bij een steen. Ik liep naar buiten en wou kijken wat hij daarachter had, en hij haalde met zijn poot een jonge merel tevoorschijn. Ik heb mijn hond gelijk op afstand gehouden, en de merel in een doosje geplaatst. Ik heb het een poosje aangekeken en de ouders zijn nergens te bekennen (het kan goed zijn dat 1 van mijn honden ze al te pakken hebben gehad)
Het is een jonge merel die nog niet al haar veren heeft, en lijkt 1 poot niet te kunnen gebruiken. Verder heeft ze geen verwondingen. Ik weet dat jonge merels op de grond 'volwassen worden' maar aangezien ik hier drie honden heb lopen krijg ik het niet over mn hart om dit risico te nemen.

Ik dacht eerst dat ze zou sterven omdat ze hoogstwaarschijnlijk in shock was, maar nu 3 uur later vertoond ze meer en meer leven.
Ik heb mijn tuin omgespit naar regenwormen en ben bij de dierenwinkel meelwormen gaan halen (ik hak eerst hun kop eraf want het schijnt dat ze door de maagwand heen kunnen vreten).
Ze opent haar bek voor voedsel en begint ook te piepen.

De dierenambulance wil hiervoor niet langskomen aangezien ze het geen spoed vinden. Ik voeder nu zo om het kwartier/halfuur.
Maar ik heb dus geen idee of ik heel de nacht door moet voeren of niet.

Heeft iemand nog eventueel tips? Voor zolang ik het beestje hier nog heb...

Kiki1995

Re: Jonge merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:10

Misschien een vogelopvang of dierenarts in de buurt? Die weten vaak wel raad met zulke beestjes.
Heeft de dierenambulance geen tips gegeven waar je heen moet met de merel?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:14

Het is toch het beste om hem terug te zetten waar je hem gevonden hebt. eventueel wat hoger zodat de honden er niet bij kunnen. door zijn gepiep vinden de ouders hem wel.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:16

Nee, heb sowieso geen goede ervaring met de dierenambulance hier. Doen erg moeilijk om te komen, wanneer dan ook en hangen t liefst zo snel mogelijk weer op. Ik werd ook een beetje afgepoeierd.
Vogelopvang is in Enschede, geen idee of ze ook in Almelo komen ophalen, maar ik las dat ze vooral beschermde vogels opvangen.

Pillow: Ouders kunnen heel goed al gegrepen zijn door 1 van mijn honden. Mijn husky is erg gefixeerd op vogels en kwam nog niet zo lang geleden al aanzetten met een volwassen merel. Geen idee of ze nog leven, en ik heb niet iets hier waar ik haar hogerop kan zetten.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:18

Ik bel de dierenambulance straks gewoon nog eens. Netzolang tot ze langskomen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:24

Waar je ook bij na moet denken, is of je de merel hier wel een plezier mee doet? Dat beestje is waarschijnlijk superbang, en ja, nog steeds in shock. Het is een wild beestje en ik vraag me af of je hem er een plezier mee doet om hem door een ambulance op te laten halen, hulp aan zijn pootje te geven en het dan misschien nog niet overleven omdat ze niet geleerd heeft van haar moeder hoe ze moet overleven in het wild. (als ze al niet doodgaat van angst)
Ik heb ook ooit een gewond vogeltje willen redden maar toen ik met mijn gezonde verstand erbij kwam toch besloten een einde aan zijn leven te maken. Het vogeltje wat je hebt gevonden is gewond en heel bang.... Gewoon de natuur zijn werk laten doen of zelfs een handje helpen, hoe hard het ook klinkt...

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:44

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:16

Ik ben het met de dierenambulance eens dat ze niet voor een mereltje willen komen. Het is de natuur dat er gewoon heel veel jonge vogeltjes niet groot worden. Ik ben het met Louka69 eens dat het beestje beter af is met de dood.