Mijn kat verveelt zich, op zoek naar een oplossing!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Mijn kat verveelt zich, op zoek naar een oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:14

Hallo Bokkers,

Ik zit met een probleem. Een van mijn katten verveelt zich. Het gaat om een 6 jaar oude Heilige Birmaan poes, die samen met haar broertje en nog een poes bij ons woont. Sinds een tijdje lijkt zij zich te vervelen, en uit dit o.a. door:

- Luid miauwen -> continue. Begint soms morgens maar meestal rond etenstijd en gaat zo de hele avond door.
- Het zelfde rondje door huis lopen, keer na keer na keer na keer.
- Rusteloos zijn.
- Stress/verveling likken waardoor ze kale plekken tussen de benen en liezen krijgt.

We hebben nieuwe speeltjes gekocht waar ze zelf mee kan spelen maar ook samen met ons ( mij en mijn vriend ) maar ook dit helpt niet. Ik denk dat ze een mentale uitdaging mist.

Ik zou graag tips willen hoe ik haar kan uitdagen, tips om een tuin af te zetten etc, ook graag. Het enige wat pertinent niet gaat gebeuren is dat ze echt naar buiten gaat, dus buiten onze tuin.

Shirley

Re: Mijn kat verveelt zich, op zoek naar een oplossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:17

Is een medische oorzaak al uitgesloten?

Mijn ervaring met katten is dat ze zich nog weten te vermaken met hun eigen schaduw...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:22

Klinkt meer als dementie, maar is wel erg vroeg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:24

kan je niet van dat mentale speelgoed kopen voor haar? zo bijvoorbeeld balletjes waar brokjes uitrollen et. in maxi zoo heb je ene heel assortiment met dat soort speelgoed

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:32

Mijn kat is ook zo als het de hele dag rotweer is en ze verveeld zich, maar mijn kat is een buitenkat dus die gaat de hele dag naar buiten. Als het rotweer is blijft ze liever binnen en dan gaat ze zich vervelen. Op dat soort dagen pakken we een keer extra de laserpointer om te spelen of gaan we lekkers verstoppen in huis om dr bezig te houden. Dat helpt.
Zorgen voor voldoende eten, vers drinken, schone bak en een keertje extra spelen dat ze echt moe zijn daarna en dan hopen dat het weer snel mooi weer wordt.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:51

Google eens op het Cat Activity Funboard :j

Of maak een 'geurspoor' met Cataria Nepeta (kattenkruid). De gedroogde versie is vaak wel te koop bij de meeste dierenwinkels.
Succes! Ik ben benieuwd hoe je kat reageert.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:27

Behalve verveling, kan dit ook komen door medische oorzaken of stress. Als ze zich ook kaallikken, denk je eerder aan stress dan verveling. Hoe weet je zo zeker dat het een gebrek aan uitdaging is?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:45

Dankjewel allemaal voor de tips en reacties!

Shirley: Medische oorzaak is zo goed als uitgesloten, maar aangezien ze over 4 weken weer geënt wordt, zal ik haar nog eens goed laten nakijken.

Spalsh: Ik vind dementie voor haar leeftijd ook erg vroeg, en ik vind ook dat ze geen verwarde indruk maakt.

Zoe: Daar zal ik zeker eens naar gaan kijken! Ze is alleen helemaal niet op voer gericht dus zal wat lekkere brokjes/snoepjes moeten zoeken.

Brighteyes: We proberen elke dag met haar te spelen, maar ook dit lijkt ze niet echt moe te krijgen, vandaar dat ik denk dat ze mentale uitdaging mist.

Sabini: Bedankt voor je tips, ga ik meteen naar op zoek!!

Zwerte: Niks weet je zeker. Maar medisch is bijna zo goed als uitgesloten, en bij stress likken zie je 9/10 keer dat ze tot bloedens toe likken, en dat doet ze niet. Ook zie ik haar overdag ( ben nu werkloos en veel thuis ) niet veel likken. Overdag is ze vrij rustig en probeert ze te spelen met de andere twee of slaapt ze etc. 'S avonds begint het pas, dan blijft ze rondlopen en mauwen etc, alsof ze nog te veel energie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:56

Hoe groot is de tuin?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:57

Nee, ik ben bereid mijn tuin zodanig af te zetten en om te bouwen dat ze bij ons in de tuin kan rondlopen etc, maar ze mag van mij absoluut niet buiten de tuin.

De precieze afmetingen weet ik niet, maar ik vermoed tussen de 6x5 en de 7x6 ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:59

Ik denk dat het op zich wel kan helpen om de tuin af te zetten.
Dan hebben ze toch iets meer indrukken te verwerken.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:03

Bij ons werkt een laserspeeltje geweldig, ze kunnen er uren achteraan rennen. Maar dat is natuurlijk kat gebonden. En wij doen de katten altijd aan een tuigje naar buiten, de lengte van de lijn kan je zelf kiezen (je hebt lijnen van volgens mij 4 of 5 meter, anders kan je van touw een lijn maken). Met de lijn kan je dr vastzetten zodat ze toch wat door de tuin kan rondlopen. Omdat ze bij ons nogal eens onbenullig zijn blijven wij er altijd bij (en met dit mooie weer in het verschiet is dat geen staf).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:03

Stresslikken hoeft zeker niet tot bloedens toe. Wel is dat bijna altijd heel dwangmatig en blijven ze er in hangen als het ware. Maar jij kent je kat het beste en verveling kan zeker een oorzaak zijn. Ik wilde het alleen even aangeven omdat het vaak niet herkent wordt of gewoon niet bekend is dat stress dit ook kan veroorzaken.
En daar zit de oplossing dan ook: je kat kennen. Qua spel en uitdaging is elke kat weer uniek. Weet je al wat haar wel actief maakt en waar ze graag mee bezig is? Dan is het wat makkelijker meedenken voor oplossingen, want die zijn haast oneindig.
Sowieso kan je tuin afzetten al een enorm verschil maken, dan krijgen ze veel meer prikkels dan in huis.
En de speeltjes die je laat liggen, doet ze daar iets mee? Elke dag nieuwe neerleggen kan helpen, als het eventjes ligt verliezen ze ook de interesse erin.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:16

Ja dat dwangmatige zie ik dus niet erin terug, omdat ze wanneer ik thuis ben, en vooral 's ochtends en 's middags, echt uren rustig kan liggen en slapen, zonder te likken. Ze vindt dingen waar ze achter aan kan rennen ook leuk, maar met andere speeltjes doet ze bijna niks. Ik heb laatst nieuwe dingen gekocht, daar kijkt ze eigenlijk niet naar om, behalve als ze er dus er achter aan kan rennen, ook niet te lang, want dan heeft ze geen interesse meer.

Tuin afzetten is zeker een optie, moet alleen nog even kijken hoe en wat. Wil de katten ook niet zonder toezicht in de tuin laten, heel even oke maar niet lang.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:32

Klinkt als een jagertje. Dat ze snel stopt is typisch kat trouwens. Hooguit een paar minuten, dan is een speeltje meestal niet boeiend meer. Betekent niet dat ze niet meer willen spelen, maar dan willen ze vaak weer iets anders. De ene kan 5 min bezig zijn, de ander is na een halve minuut al uitgekeken.
Wacht je met spelen tot zij er om vraagt? Hoeft namelijk niet, ze vragen er vaak minder om dan ze werkelijk willen. Dus ik zou elk moment pakken dat je tijd (en zin) hebt om met haar te spelen. Al is het maar een minuutje, kan ze toch weer ff wat energie kwijt.

Hier werken hengeltjes goed bij de jagers. De cat dancer kan boeiend zijn (beweegt onvoorspelbaar door het ijzerdraadje en lijkt voor de kat op een insect oid) en alle hengeltjes met dingen die een prooi imiteren, zoals veren, zijn vaak succesvol. Voer verstoppen vinden deze types vaak ook leuk.
Is ze gevoelig voor kattenkruid? Hier worden ze wild van de eekhoorn van Kong. Daar stop je kattekruid in en blijkbaar voelt en lijkt dat ding echt op een prooi, want mn halfwilde kat speelt niet met speelgoed, behalve met dit ding. Sowieso ben ik fan van Kong, mooi stevig speelgoed en gericht op wat veel katten leuk vinden.
Laser is ook leuk. Wel is het verstandig dit altijd te eindigen op een brokje of speeltje, zodat ze iets fysieks kunnen pakken. Sommige katten raken gefrustreerd van het achterna rennen maar niks kunnen pakken namelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:38

Je kat weg doen aan iemand die de kat wel buiten kan/wil laten. Ik weet toevallig nog een boerderij in noord-limburg waar ze nog op zoek zijn naar een kat, is aan een rustig gelegen weg en beestje krijgt eten en kan verder naar hartenlust jagen!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:40

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:43

Tja, sommige katten zijn erg geschikt voor een omgeving met vrij weinig prikkels maar sommigen niet. Die hebben z'n jacht drang dat het lastig kan worden om die binnen tevreden te houden. Ik zou in elk geval je tuin gaan afzetten op zo'n manier dat er nog wel vogels enzo langs kunnen komen zodat ze die lekker kan 'bejagen'. En als je tuin veilig is afgezet kan ze niet ontsnappen dus kan jij ook met een gerust hart bezig met andere dingen. Tijd om full-time katten oppas te spelen hebben maar weinig natuurlijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:45

Je kan - als je je tuin in de toekomst wilt afzettn - haar misschien tot die tijd in de tuin laten aan een tuigje? Ik weet niet hoe jouw kat reageert op een tuig. Dan wel aan een lijn vastzetten, als je ze aan een paal oid vastmaakt komen ze misschien vast te zitten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:49

Ik vraag me af of ze niet last heeft van een haarbal die er niet uit wil

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:55

Maartje1990 schreef:
Je kat weg doen aan iemand die de kat wel buiten kan/wil laten. Ik weet toevallig nog een boerderij in noord-limburg waar ze nog op zoek zijn naar een kat, is aan een rustig gelegen weg en beestje krijgt eten en kan verder naar hartenlust jagen!

Als mijn kat al weg gaat, dan zeer zeker niet naar een boerderij, en al zeer zeker niet naar een plek waar ze buiten de tuin mag. Ze vindt jagen op dingen wel leuk, maar het is absoluut geen fulltime buiten kat, als mevrouw nat aan haar pootjes krijgt wil ze per direct naar binnen en ze slaapt maar wat graag op warme plekjes in huis, bovendien krijgt ze ook graag aandacht.

Bedankt aan de rest voor alle tips, leuk dat mensen zo meedenken! Bedankt Zwerte voor je uitgebreide posts. Ze jaagt wel graag maar wel af en toe even, ze is niet constant op zoek naar iets. Tuin afzetten gaan we naar kijken. Ga ook nieuwe speeltjes kopen waaronder zo'n activity board en een cat dancer. Tuigje vond ze vroeger niks maar kan het altijd opnieuw proberen.

Een keer haarbal pasta geven kan ook geen kwaad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:02

joh, je hoeft niet zo aangebrand te reageren hoor. Ik probeer ook alleen maar te helpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:07

Op animal planet loopt er een reeks, my cat from hell, ik denk dat je daar ook wel tips uit kan halen. Ik heb geen flauw idee hoe die kattenman noemt, zal je wel via google kunnen vinden vermoed ik, maar hij is echt geweldig inventief. Hij is voorstander van een soort kattensnelweg voor binnenhuiskatten.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:08

Een van mijn katten is ook heel snel verveeld, en begint dan inderdaad ook te bleren door het huis heen.

Een van de speeltjes waar je hem echt wakker voor kunt maken is deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... eer/135843

Wij hebben ze altijd in drievoud op voorraad, en na een tien minuten erachteraan vangen is hij weer voor een hele tijd tevreden :).

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:21

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt