Vragen papegaai

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Vragen papegaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:18

Aangezien wij misschien een papegaai willen gaan kopen (we gaan natuurlijk eerst goed inlezen!) een laar vragen:
Praten ze je echt na?
Ik heb gehoord dat ze gebakken ei mogen? Is dat waar?

Anoniem

Re: Vragen papegaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:21

Is gebakken ei geven aan een vogel niet net zoiets als gebakken baby's geven aan een mens?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:21

Misschien handig om te weten:
Wij willen waarschijnlijk een roodstaartpapegaai

KoudbloedKim schreef:
Is gebakken ei geven aan een vogel niet net zoiets als gebakken baby's geven aan een mens?

Die snap ik niet helemaal? Nee echt niet :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:22

KoudbloedKim schreef:

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:22

KoudbloedKim schreef:

_O-
Ja, mijn papegaai is stapelgek op zijn familie. Ei is zijn lievelingseten.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:23

Ik zou je eerst héél goed inlezen.
Papegaaien zijn zeer complexe dieren om te houden en die makkelijk 70-90 jaar (!!) kunnen worden!! Het is dus niet een dier dat je even aanschaft. Veel papegaaien die alleen gehouden worden, gaan uit verveling hun eigen veren uittrekken, tot ze helemaal kaal zijn. Ze horen speciaal voer voor papegaaien te krijgen, dus zeker geen gebakken ei! Bijvoorbeeld Stichting de Moderne Papegaai geeft voorlichting over deze dieren.
Ik zou eerder zeggen; begin er niet aan!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:25

Iemand zei dat echt tegen mij :')
Maar als ze te moeilijk zijn gaan we er gewoon niet aan beginnen want we willen wel dat een dier gelukkig ks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:25

_O-

BeSen schreef:
Misschien handig om te weten:
Wij willen waarschijnlijk een roodstaartpapegaai

KoudbloedKim schreef:

Die snap ik niet helemaal? Nee echt niet :+

Volgens mij bedoelt KBK dit: Een baby komt uit een mens, net zoals de ei uit een papegaai. Dus als je het 'kind' van de papegaai aan de papegaai geeft, is het net zoals een baby aan een mens voeren :P

Ik heb geen verstand van papegaaien dus ik kan je niet helpen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:26

Ik las op Google dat gebakken ei inderdaad goed voor ze is!

Ik vind ze zelf ook prachtig. <3
Maar ze kunnen inderdaad heel oud worden en hebben veel verzorging nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:26

Over het praten, dat doet niet elke papegaai. Hoewel mijne wel een amazonepapegaai is en geen grijze roodstaart. Ook is mijn papegaai vroeger mishandeld, dus daar kan het misschien ook mee te maken, maar in ieder geval: mijn papegaai praat niemand na. Het enige wat hij ooit gedaan heeft is miauwen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:31

Geen idee over dat ei, maar die op mijn werk praten alle twee zeker. De ene is een grijze roodstaart en praat vooral de dingen na die hij veel heeft gehoord, zoals: Hallo, kan ik u helpen, Gerrit (winkelkat), kom dat Gerrit, lorre, kopjekrouw tot verschillende variaties fluiten of keihard krijsen. Dan hebben we ook nog een amazonepapegaai kan in principe het zelfde als de roodstaart maar doe het minder snel, hij fluit liever.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:33

papegaaien eten in het wild ook wel ei maar bakken deze niet van te voren haha

wij hebben een grijze roodstaart, wereld beest, nu 3 jaar en we kunnen er alles mee.
maar zoals eerder gezegd, het vergt veel verzorging en geduld. onze praat niet veel maar daarin tegen doet het vele geluidjes na van telefoons, laptops en de honden.

lees je vooral heel goed in maar bedenk ook dat ze slimmer zijn dan honden en dus veel uitdaging moeten hebben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:40

Alvast een tip: Koop aub geen papegaai bij Dennis Papegaaien of 4Animals, tenzij je er weer snel vanaf wilt zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:46

Papegaaien mogen vrij veel, maar wel met mate.
Qua opvoeding is het net een klein kind, zeker niet makkelijk.
Genoeg slaap is ook echt noodzaak anders heb je een jengelende papegaai in plaats van een jengelend kind..
Ik zou het mensen niet aanraden, verstand van zaken is echt hard nodig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:48

Daarnaast zou ik ze niet alleen houden, vind het ronduit zielig voor een zwermvogel :o
En mensen kunnen het gemis van een soortgenoot nooit opvangen, hoe goed bedoeld ook.
Kortwieken is in mijn ogen ook not done.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:12

Een papegaai en aanverwante soorten is één van de meest in zijn kooi weg kwijnende dieren als je daar niet enorm veel kennis, tijd en geld in steekt.

Ik heb opvangvogels gehad, waaronder twee grijze roodstaarten, een Molukken Kaketoe en een Finsch amazone.
Inmiddels heb ik besloten dat ondanks ik een hele kámer voor de vogels had, compleet met bomen en takken waar ze zonder kooi in verbleven er geen meer op te vangen.......
Als je een papegaai neemt heb je eigenlijk geen tijd meer voor andere dieren......wil je het goed doen, is mijn mening.

Geweldige vogels, stuk voor stuk, maar de Kaketoe moest weg bij zowel zijn oude baas als bij mij wegens de waanzinnige geluidsoverlast........en die was erg, als zelfs ÍK het huis uit vlucht.
Gelukkig is daar heel snel een passende oplossing gevonden in een boerderij met geen buren in een straal van 3 km.

De grijze roodstaarten praten lang niet allemaal, en als ze gaan praten wilt dat niet zeggen dat dat leuk blijft.
Soms hebben ze het volume ook niet zo in de hand en naar mate het druk is in het huishouden/ geluid in huis, doen zij er nog een schepje boven op.
En ik neem aan dat je geen papegaai wilt om constant onder een laken te stoppen, alleen om hem stil te krijgen.
Vrouwelijke Grijze roodstaarten hebben bovendien snel de neiging tot plukgedrag ( heus niet alleen bij stress en slechte voeding )
En kaal plukken is dan écht ontzettend kaal............héél triest voor de vogel, maar ook triest voor jou.
Maar grijze roodstaarten moeten echt gesekst worden door middel van een operatie of vandaag de dag door middel van dna.

Verantwoord voeren is bij papegaaien een boekwerk apart.
Eenzijdig voer is niet goed, alleen zaden is niet goed, pallets willen veel niet eten dus wat dan,advocado
aan je vogels geven is ronduit dodelijk.
Dan hebben we het nog niet over de groente, fruit en noten gehad.

Vogels los houden is eigenlijk een pré, maar dat geeft veel rotzooi ( knoeien en stoffen erg, niet zindelijk ) bovendien zien ze geen verschil tussen een tak en een huisdeur/ kastdeur, boekenplank.........

Tja.........en ze worden jammer genoeg voor de meeste vogels in gevangenschap erg oud...........

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:11

KoudbloedKim schreef:

Alleen als het een papagaaienei is. En kippenei aan een papagaai geven is meer als bijvoorbeeld kalfsvlees serveren aan een mens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:14

Vogels hebben sowieso eiwitten nodig. Daarom ook eivoer :)
Ik heb ze hier weleens eiwit gegeven. Ze vonden het duidelijk te min :')

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:19

Doe het niet. Papegaaien als huisdier houden op een manier die deze vogels recht doet is m.i. Schier onmogelijk.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:20

Neem er wel twee alsjeblieft ...

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:22

Hoe leuk ze ook zijn, ik zou niemand aanraden een grijsje te nemen. We hebben die van ons alweer 10 jaar, kletst gezellig en weet het perfect te timen wat de leukste situaties oplevert. Maar ondanks alle vrijheid die hij heeft heb ik altijd het gevoel dat het niet genoeg is. Wil je het toch heel graag volg dan eerst een cursus bij de eerder genoemde stichting. Zij kunnen je daarna ook helpen te koppelen aan de juiste vogel(s).

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:25

grijze roodstaarten kunnen heel goed praten heel erg goed