Hond van 1 jaar, vreemd (?) gedrag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LSnuitje

Hond van 1 jaar, vreemd (?) gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 21:56

Hoi allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Sinds een paar maanden hebben wij een hond uit Bulgarije geadopteerd, zijn naam is Quiro en hij is net 1 geworden. Eerst was hij heel onzeker en kende nog niks, maar hij is uitgegroeid naar een prachtige, redelijk zelfverzekerde hond. :D

Toch lopen wij nu tegen en probleem aan, waarvan ik denk dat het de pubertijd is. Graag hoor ik jullie mening hier over!

Sinds een paar weken gaat Quiro uit het niets voor je staan, waarbij hij luid blaft. Het is geen luidruchtige hond en blaffen deed hij alleen naar "enge" dingen zoals een prullenbak die hij nog niet eerder had gezien of iets dergelijks. Als je het blaffen negeert, dan bijt hij in de bank/stoel/kussen waar je op zit en gromt hij zachtjes. Als je hem aanraakt hapt hij naar je maar hij bijt niet, het lijkt een beetje op uitdagen. Ook als ik hem duidelijk "nee" vertel blaft hij weer luid.

Is dit de pubertijd of zit er wat anders achter? En hoe reageer ik hier het beste op? Ik heb het idee dat hij momenteel toch wel in zijn pubertijd zit, hij luistert slechter etc.. Maar het is nog steeds een grote knuffelkont.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

PS: Om deze lieverd gaat het:
Afbeelding

kimmie261

Re: Hond van 1 jaar, vreemd (?) gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:06

ik denk dat ie heel graag met je wil spelen ,je inderdaad aan het uitdagen is :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:12

Reu van 1 jaar...puberen. Als hij je uitdaagt een commando geven (zit of volg of zo) en op cursus gaan (als je dat al niet doet ;) ). Het kan even duren voor het gedrag is genormaliseerd en de bananen uit z'n oren zijn gewaaid, maar als je er niets mee doet gaat hij over je heen walsen. ALs hij erg waaks is of wordt, ook dat in goede banen leiden. Wel een ontzettend leuke hond zeg!

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 22:14

kimmie261 schreef:
ik denk dat ie heel graag met je wil spelen ,je inderdaad aan het uitdagen is :j

Daar zat ik ook al aan te denken, het is een heel speels hondje en bij gebrek aan beter is het baasje uitdagen ook heel interresant :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:15

joh die hond wil zo te lezen gewoon spelen,niet alles is puber gedrag.... is gewoon aan het uitdagen,hier doen ze het vooral naar elkaar,echt exact hetzelfde gedrag,bij gebrek aan een soort genoot zal een hond vast de 'mens' die zich als soort genoot voor een hond voldoende 'honds' vind,gaan uitdagen :)

LSnuitje ,precies,als het een heel speels hondje is,zal ie jouw vast uitdagen om te spelen,als er een andere hond in huis zou zijn,zou die die waarschijnlijk uitdagen :j ,de hond heeft ook een pretletter hoofd zo te zien op de foto :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-05-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 22:17

Lindsey_99 schreef:
Reu van 1 jaar...puberen. Als hij je uitdaagt een commando geven (zit of volg of zo) en op cursus gaan (als je dat al niet doet ;) ). Het kan even duren voor het gedrag is genormaliseerd en de bananen uit z'n oren zijn gewaaid, maar als je er niets mee doet gaat hij over je heen walsen. ALs hij erg waaks is of wordt, ook dat in goede banen leiden. Wel een ontzettend leuke hond zeg!

Dankjewel voor je tips! Cursus doen wij al, als we de basis cursus af hebben gerond gaan we agility proberen :D Hij is niet waaks, alleen aan de lijn blaft hij naar andere honden als hij ze bedreigend vind. Hier zijn we mee aan het oefenen en het gaat steeds beter. Los gaat het nog beter! Dankjewel, dat is het ook zeker :o

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:04

Hij is je aan het uitdagen. Als je Cesar Milan mag geloven dan moet je als baas aangeven wanneer je wilt spelen en niet de hond. Zo voorkom je vervelend gedrag. Het gedrag met het uitlaten is hier ook een gevolg van. Dat zal ophouden als jij een duidelijke leider wordt. Doe je er niets aan dan gaat hij inderdaad over je heen walsen zoals Lindsey_99 ook al aangeeft. Wel een prachtige hond! En duidelijk een puber. Veel plezier met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:55

Dat hij over TS heen walst vind ik overdreven.. Ik zie het ook als speels gedrag. Wat doe je naast het uitlaten met hem?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:02

Eens met dees_daan, plus dat het blaffen naar andere honden klinkt als onzekerheid, wat ik op die leeftijd niet eens zo gek vind. Wel iets om aan te werken. Ik vind dat een hond best mag uitdagen tot spel, maar wel tot een bepaalde hoogte. ;) Aan jou om te bepalen wat die hoogte is haha

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:05

dees_daan schreef:
Dat hij over TS heen walst vind ik overdreven.. Ik zie het ook als speels gedrag. Wat doe je naast het uitlaten met hem?

Naast uitlaten doen we meerdere keren per dag een half uurtje gehoorzaamheidstraining en een beginnetje in agility in de tuin. Dit vind hij ontzettend leuk en luistert dan uitmuntend! Ook doen we zoekspelletjes met hem en krijgt hij af een toe een snuffelmat met lekkere snoepjes. :)

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:07

MyWishMax schreef:
Eens met dees_daan, plus dat het blaffen naar andere honden klinkt als onzekerheid, wat ik op die leeftijd niet eens zo gek vind. Wel iets om aan te werken. Ik vind dat een hond best mag uitdagen tot spel, maar wel tot een bepaalde hoogte. ;) Aan jou om te bepalen wat die hoogte is haha

Onzekerheid is het zeker! Met de hondencursus moet hij met een stuk of 8 honden tegelijk op een veld staan en daar zijn we dan ook hard aan het trainen om te zorgen dat hij stopt met blaffen. Dit gaat de laatste tijd heel goed, zolang ik hem maar afleid zodra er een hond te dicht bij komt. Als hij heeft kunnen snuffelen is het blafgedrag ook meteen over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:11

LSnuitje schreef:
MyWishMax schreef:

Onzekerheid is het zeker! Met de hondencursus moet hij met een stuk of 8 honden tegelijk op een veld staan en daar zijn we dan ook hard aan het trainen om te zorgen dat hij stopt met blaffen. Dit gaat de laatste tijd heel goed, zolang ik hem maar afleid zodra er een hond te dicht bij komt. Als hij heeft kunnen snuffelen is het blafgedrag ook meteen over.

Zolang je maar in de gaten houdt dat je hem niet gaat straffen voor het blaffen. De kans is dan groot dat hij andere honden nog enger gaat vinden en het erger wordt. Afleiden en zorgen dat jij andere honden bij hem weghoudt, mocht dat nodig zijn. Eventueel nog counter conditioning. En dan nog een beetje volwassen worden ;)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:16

Pubertijd
Wat WETENSCHAPPELIJK is aan getoond (ja ja in hoofdletters dit omdat mensen het niet geloven) een hond is pas lichamelijk volwassen rond zijn 3e levensjaar
Geestelijk rond zijn 4e levensjaar.

Voor je staan te blaffen kan verschillende dingen betekenen....
stress
waken voor gevaar
aktie vragen
of doodsimpel...drammen

bedenk hij zit aan het begin van zijn pubertijd
dus alle akties wat hij doet, leg het voor jezelf niet in een vergrootglas, deden tenslotte je ouder ook niet bij jou...wees duidelijk...en bedenk wat je in huis hebt gehaald

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:32

dees_daan schreef:
Dat hij over TS heen walst vind ik overdreven.. Ik zie het ook als speels gedrag.

Als je hem aanraakt hapt hij naar je maar hij bijt niet,

Hij hapt nu nog speels... ik laat dat niet toe, geen van onze pups mochten dat, ook al bedoelen ze het niet kwaad. Happen in een speeltje; prima. Maar niet naar de baas; dan volgt gelijk een verbale correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:50

Lindsey_99 schreef:
dees_daan schreef:
Dat hij over TS heen walst vind ik overdreven.. Ik zie het ook als speels gedrag.

Als je hem aanraakt hapt hij naar je maar hij bijt niet,

Hij hapt nu nog speels... ik laat dat niet toe, geen van onze pups mochten dat, ook al bedoelen ze het niet kwaad. Happen in een speeltje; prima. Maar niet naar de baas; dan volgt gelijk een verbale correctie.

Daar gaat wel wat aan vooraf, hij geeft aan dat hij wil spelen, TS reageert niet, hier doen ze dan ook 'leuk' naar elkaar om de ander over te halen om te komen spelen. Ik zeg niet dat ze alles maar moet accepteren maar dat hij over TS heen walst vind ik echt overdreven.
Beestje is zo te lezen gewoon vrolijk, je kan ook een speeltje gooien zodra je in de gaten hebt dat hij komt om te spelen, wil je hem geen aandacht geen geven dan zou ik persoonlijk iets heel anders gaan doen maar ik vind dit niet zo problematisch..
Compliment voor wat jullie allemaal al met hem doen TS!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:55

Geadopteerd via Kefkennel?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:55

Kul. Ook speels happen (bijten) richting of naar de baas is onacceptabel. Wanneer ga je dat dan corrigeren? Als hij echt een keer per ongeluk raak bijt? Dan ben je te laat.
Gelijk een verbale correctie geven: en dat betekent een 'uh' of 'foei' voor alle duidelijkheid. Voordat daar ook weer misverstanden over ontstaan... meestal is dat voldoende om dat ongewenste gedrag te stoppen. En het maakt geen barst uit of het een grote of kleine hond betreft: happen naar de baas is ongewenst, ook al is het speels of baldadigheid.

En problematisch...kom nou, dat vind ik dan weer overdreven. Hij is gewoon speels en zoekt de grenzen op.

Je staat een paard ook niet toe om met z'n hoef op je teen te staan, ook al is het 'per ongeluk' en bedoelt hij dat niet gemeen... ;)

einde bericht; ik ben alweer klaar met het geneuzel op de letter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:27

Als je moe bent van het geneuzel op de letter, lees dan zelf wat beter ;) er staat namelijk; niet problematisch.
Wat iemand wel en niet wil is persoonlijk, dus de keuze wat te doen ook.. Beestje vraagt aandacht, leren dat dat niet werkt is ook een optie in plaats van meteen te corrigeren als je hem dat niet wil geven op dat moment.
Als een paard op mijn voet gaat staan dan duw ik hem om, ga hem daar echt niet voor corrigeren, hij doet dat niet met opzet dus die vergelijking zie ik niet? Als zoiets per ongeluk gebeurd dan geef je hem daar toch niet voor op z'n flikker?
Hij moet er af als het even kan ja maar ik gebruik daar echt m'n stem niet bij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:35

Lindsey_99 schreef:
Kul. Ook speels happen (bijten) richting of naar de baas is onacceptabel. Wanneer ga je dat dan corrigeren? Als hij echt een keer per ongeluk raak bijt? Dan ben je te laat.
. En het maakt geen barst uit of het een grote of kleine hond betreft: happen naar de baas is ongewenst, ook al is het speels of baldadigheid.

.

oh...nou gebeurd hier ook wel hoor,dat een hond in een dolle bui mij of ons uitdaagt en een daarbij evt hapt in zijn enthousiasme, daar ga ik echt niet een hond meteen voor corrigeren :n

dus iedereen heeft denk ik zo zijn eigen regels en grenzen,hier mogen honden gewoon honds uitdagen,alleen als ze extreem doorslaan ( maar dat gebeurd eigen niet/nooit/zelden dan gaat de rem erop,maar een beetje hond mogen ze hier echt wel zijn hoor,en daar hoort spelen en op zijn honds uitdagen ook bij,en dat een hond dan een keer per ongeluk 'raak ' zou happen,so what?? ze bijten dan echt de gaten niet in je hoor,en het is ook heus niet zo dat een hond dan meteen over zijn grenzen heen is gegaan of denkt te kunnen gaan,9,5 van de 10 honden zijn er überhaupt niet eens mee bezig om zo nodig omhoog te moeten klimmen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:37

Die van mij doet hetzelfde, en dan vraagt ze gewoon om aandacht. Dan wil madam wandelen of spelen.
Als het rond uitlaat-tijd is dan gaan we even een rondje lopen, en anders zeg ik 'nee' en daarna stuur ik haar naar de mand.
Je mag best af en toe wat aandacht geven als ze er om vragen, maar je moet ze ook leren wat nee betekent, en leren om te wachten en in hun eentje te spelen.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 16:14

dblijham schreef:
Geadopteerd via Kefkennel?

Nee, bij Zalika's hondenopvang :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:39

Wat veel mensen vergeten is dat een hond in de 'puberteit' ook gewoon meer energie heeft en actie wilt.
Het is dus niet zo dat je alleen de regels ff aan moet scherpen of dat het wel weer overwaait. Je hond wilt gewoon meer doen!

Dus maak een keer een mega wandeling en ga iets actiever met je hond aan de slag, dan zul je vanzelf zien dat het gedrag weer wegebt. Blijf de hond uitdagen en doe niet te vaak hetzelfde.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:37

Vraag dan gewoon aan Danielle hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ze heeft zoveel ervaring dat ze je vast wel tips kan geven. ;)