Volwassen Kraai/kauw gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Volwassen Kraai/kauw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:47

Vanmiddag vond ik op het pad waar ik mijn hond aan het uitlaten was een kraai of kauw. Hij knipperde met zijn oogjes en ademde snel, bewoog zich niet.
Die laat ik natuurlijk niet zomaar zitten.
Eerst mijn hond thuis gebracht en een emmer en mijn fiets opgehaald.
Hoppa.. Op t fietsje even kijken.

En ja.. Daar lag hij nog.
Zelfde liedje. Stil op de grond, oogjes knipperend. Geen geluid.
Opgepakt met een handdoek, in de emmer gezet en de Dierenambulance gebeld.

Nu thuis in afwachting van.
Maar is dit wel de juiste keuze?
Ik mag toch hopen dat ik nu niet het doodvonnis van deze kraai/kauw getekend heb.. Ze zullen daar wel omkomen van de vogels?

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:48

Dat is nog een jong kauwtje!
super dat je de dierenambulance gebeld hebt!

Hannanas

Re: Volwassen Kraai/kauw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:51

Dankjewel voor je reactie! Hoe zie jij dat? Aan de kleur van de snavel?

In de boom boven ons maakte duidelijk een vriendje/vriendinnetje/ouder van deze vogel een hoop herrie.

Zou toch fijn zijn als de vogel daar weer naar terug kan.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:52

Dit is inderdaad een jonge vogel, waarschijnlijk (uit het nest) gevallen toen hij zijn vleugels wilde uitproberen. Goed dat je hem laat ophalen, jonge vogels zijn heel gevoelig.

In het vervolg kan je zo'n diertje beter laten liggen, als het goed is letten de ouders er nog op en na een tijd zal hij weer gaan vliegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:55

Dat is een jonkie inderdaad. Kun je voelen of ie wat vet op heeft? Als ze erg mager zijn dan kun je het borstbeen goed voelen. Zo'n jonge dieren kunnen zelf nog niet genoeg eten verzamelen en als er iets met de ouders is gebeurd dan kunnen ze wel eens verhongeren. Maar het kan ook dat ie een tik van een auto heeft gehad bijvoorbeeld.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:57

Nou, ik denk dat deze vogel niet meer vanzelf weggevlogen was.... Jonge vogels die uitvliegen, liggen niet op de grond alleen nog met hun ogen te knipperen.

Heb op de dierenambulance gewerkt en deze vogels haalden wij altijd op. Liep hij gewoon rond, proberen te vliegen etc, dan niet.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:59

Je kunt ze beter laten liggen. Behalve als ze gewond zijn. Ziet er misschien zielig uit. Maar de ouders zijn vaak in de buurt om het jong te voeren. De meeste jonge vogels kunnen niet meteen vliegen als ze uit het nest komen.

Zoek maar eens op Google. De dierenbescherming waarschuwt al jaren dat mensen jonge vogels moeten laten liggen. De asiels worden er door overspoelt. Zie onderstaand stukje.

Veel jonge vogels in vogelcentrum'

ZUNDERT- Het Vogelrevalidatie-centrum Zundert en de dierenasiels worden overstelpt met jonge vogels die door mensen in tuinen en parken worden gevonden.

In verreweg de meeste gevallen gaat het om vogels die nog niet kunnen vliegen, maar waar de ouders bij in de buurt zijn.
Een natuurlijk proces, dat je niet moet verstoren, zegt het Vogelrevalidatiecentrum. Afblijven dus.

"Behalve jonge merels, krijgen we momenteel absurd veel kraaien, kauwen, eksters en ook gaaien. Het gaat echt om tientallen exemplaren per dag.
Hiervoor hadden we een enorme toestroom van kool- en pimpelmezen", zegt Diwi Nieboer van het Vogelrevalidatiecentrum.
"Het ziet er vaak heel zielig uit, zo'n hulpeloos jong vogeltje dat op de grond loopt. Mensen vrezen dan dat ze een makkelijke prooi zijn voor katten en honden.
Jonge vogels springen uit het nest, maar meestal worden ze beschermd door hun ouders.
Ze worden ook gevoerd op de grond. Maar bij het zien van zo'n jong kwetsbaar dier, raken veel mensen in paniek.
Ze pakken de vogeltjes op en brengen het naar ons of bellen de dierenbescherming."

Dit jaar zijn al een kleine veertienhonderd vogels bij het Zundertse revalidatiecentrum afgeleverd.
Ruim vierhonderd exemplaren meer dan vorig jaar.

Nieboer vermoedt dat het mooie weer oorzaak is van de hausse. "Veel mensen zijn buiten en komen jonge vogels tegen."

Ze raadt mensen met klem aan alleen vogels te brengen waar écht wat mee aan de hand is.
"Als je een jong vogeltje alleen in de tuin ziet, observeer hem dan eerst een tijdje. Kijk goed of er wel of geen ouders in de buurt zijn."

De vogels worden in Zundert opgevangen en grootgebracht. "Uiteindelijk laten we ze in groepen los in het bos", aldus Nieboer.

Het dierenasiel in Breda bevestigt de grote toestroom van jonge vogels.

Een medewerkster vertelt dat gisterochtend in amper twee uur tijd alweer vijf kauwtjes binnen zijn gebracht.
"Wij brengen ze vervolgens naar Zundert. En ook de dierenambulance is vanochtend vier keer uitgereden."
Ook het asiel drukt mensen op het hart af te blijven van jonge vogels.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:00

Je hebt goed gehandeld TS. Nu maar wachten op de ambulance en het diertje weer opknapt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:01

deze dagen slaan een hoop vogels voor het eerst de vleugels uit,
omlaag vallen gaat dan prachtig, omhoog gaat niet meer.
dit kost enkele dagen..

pak die dieren aub niet op, ook niet om aan het bostbeen te voelen.
het commentaar uit de boom, wees er al op dat de dieren daar zich bedreigd voelden.
met andere woorden, er werd op dit diertje gelet.

90% van de jonge vogels beland op de grond en wordt daar enige dagen door de ouders gevoerd.
ga er aub niet zomaar van uit dat er iets met de ouders gebeurd is, of dat het jong iets ergs is overkomen, dit is vaak niet het geval.

tenzij je verwondingen ziet, gewoon laten zitten, zodat de ouders of de natuur het op kunnen lossen. ook als je geen ouders ziet, zijn die er hoogstwaarschijnlijk wel.

lief dat je hem hebt opgevangen, maar beter is om ze te laten zitten..
er sterven meer vogels uiteindelijk aan de stress van hun 'redding' als die overlijden ten gevolgen van hun verblijf op de grond.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:01

Ik lees juist dat kauw-ouders hun kroost op de grond niet voeren.

Gezien hij/zij een half uur op de grond lag zonder zich te verplaatsen ga ik er van uit dat hij/zij niet zelf gaat wegvliegen.

Er rijden daar geen auto's maar er lopen wel veel katten.
De vogel onbeheerd koud achter laten vond ik dus pertinent geen optie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:04

Mocht dit in mijn tuin geweest zijn mét ouders was het andere koek.

Ik stond echt op tweesprong.. Zocht nog naar iets hoogs.. Maar achterlaten vond ik niets.

Zou mooi zijn als ze nog meer kauwen hebben en ze in een groep vrijlaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:04

Ik vind ook dat je goed hebt gehandeld. Normaal kruipen jonge vogels toch wel weg onder struikjes of andere beschutting. Als deze midden op straat stilletjes lag te hijgen dan denk ik dat er toch iets niet goed mee was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:05

Daphne__ schreef:
Nou, ik denk dat deze vogel niet meer vanzelf weggevlogen was.... Jonge vogels die uitvliegen, liggen niet op de grond alleen nog met hun ogen te knipperen.

Heb op de dierenambulance gewerkt en deze vogels haalden wij altijd op. Liep hij gewoon rond, proberen te vliegen etc, dan niet.

zou ik niet te hard zeggen..
vorig jaar woonde ik aan het lauwersmeer, daar zat een kauwtje op het dak van de auto te knipperen
en liet zich ook zonder pardon oppakken en in de struik zetten (op de auto laten zitten als ik weg moet is een beetje vragen om moeilijkheden).. bleef daar ook zitten als een brokje ellende, geen kik, alleen wat knipperen met de oogjes.. half uurtje later kreeg ik van mijn vriend een sms'je dat hij vanuit het huis zag dat ze druk aan het voeden waren.. en weer een uurtje later dat hij zich in de bosjes had teruggetrokken. een dag later was hij weg.

ook twee achter in de tuin gevonden.. ook stilletjes en in zichzelf..

niet zo vreemd.. als ze uitgebreid gaan zitten kwetteren of rondhupsen had een van onze katten ze te grazen genomen. het feit dat ze stil bleven zitten, zorgde er juist voor dat ze niet gegrepen werden.

alleen de ouders maken kabaal, althans dat is mijn ervaring.. er waren geen vogeltjes die probeerde weg te komen of druk fladderden.. ze probeerden zich allen stilletjes te verbergen en verzette ook geen poot als je in de buurt kwam.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:06

Precies!
En op de foto ziet hij/zij er ook niet erg kwiek uit....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:07

Zou de vogel wat Renske versvlees lusten?

Ik heb al een dik uur niet meer gekeken.. Vogel zit warm en donker in z'n emmer, met een waterfles-dopje water en wat vogelzaad maar ik las net dat kauwtjes wat anders blieven.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:08

Hannanas schreef:
In de boom boven ons maakte duidelijk een vriendje/vriendinnetje/ouder van deze vogel een hoop herrie.

Ouders waren dus wel degelijk in de buurt. Ik denk dat je iets te snel hebt gehandeld. Vanuit een goed hart...

Maar waarschijnlijk heb je nu iets geleerd.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:09

Ergens rustig zitten is wel wat anders dan koud op de grond liggen en snel ademen... Dan kunnen de ouders wel komen voeren, maar dat gaat weinig uithalen als het jong niet in orde is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:12

Heike schreef:
Hannanas schreef:

Ouders waren dus wel degelijk in de buurt. Ik denk dat je iets te snel hebt gehandeld. Vanuit een goed hart...

Maar waarschijnlijk heb je nu iets geleerd.

Dat denk ik niet.
Vogel lag er dus zeker een half uur. Zonder beweging.
Zelfs mijn hond mocht dichtbij komen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:17

Hannanas schreef:
Zou de vogel wat Renske versvlees lusten?

Ik heb al een dik uur niet meer gekeken.. Vogel zit warm en donker in z'n emmer, met een waterfles-dopje water en wat vogelzaad maar ik las net dat kauwtjes wat anders blieven.

voeding waar echt alles in zit voor een jonge kauw is kattenvoer uit blik ( GEEN VIS )
Je kunt er wat water bij doen maar er zit voldoende vocht bij het blikvoer.
Als ze heel jong zijn om het uur en naar enkele weken om de 3 uurtjes daarna 2 keer daags.

http://home.solcon.nl/kemperman/kauw/verzorging.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:28

Als ze kattennatvoer mogen, mogen ze ook renske vers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:04

Eten, Renske vlees, dat wilde de vogel niet.

De Dierenambulance kwam 'm net halen.
Ze dachten zelf dat het een kraai was, vanwege de grote snavel.
Wordt naar de vogelopvang gebracht hier in de buurt (Arnhem/Nijmegen) en waarschijnlijk aan de Duitse grens uitgezet.

Volgende keer laten zitten?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:13

Als hij gewond is niet. Anders beter van wel...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:27

Fijn dat hij is opgehaald, dan is hij nu in goede handen.

Inderdaad een volgende keer beter laten zitten, hoe moeilijk dat dat ook is.
Vroeger was ik precies zo als jij en nam die dieren ook mee naar huis.
Meestal met een heel gevolg aan paniekerende ouderdieren en familie leden achter me aan.
Arme vogels.......ik ontvoerde gewoon hún kind!!!!

Als ze niet zichtbaar gewond zijn laten zitten.
Liever helemaal niet aankomen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:36

Wat zeiden ze van de dierenambulance? Hebben zij niks gezegd over of je hem beter had kunnen laten zitten of niet?

Als ik het zo lees en de foto zie, dan blijf ik erbij dat het goed is dat je hem mee hebt genomen. Tenzij hij er in het echt minder dood uitzag dan op de foto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:07

Dit is een kraai, hij was helemaal zwart toch?
je hebt het juiste gedaan, ze zorgen voor m en dan word hij weer uitgezet als hij te redden is.