Jonge pimpelmeesjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Jonge pimpelmeesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 12:36

Joepie, mijn tweede topic op BB in twee dagen, maar helaas met een wat mindere reden

Gister op stal vonden de eigenaren vijf jonge pimpelmeesjes in een buis van ong 80cm diep (op dd grond zat t nest, verticale buis). Zitten al in de veren en ik gok op twee weken oud. Mensen vroegen aan mij wat het beste was, (ik heb zelf parkieten en ook jongen) maar ik zei, dierenambulance bellen. Die was gebeld, zouden langskomen. Uurtje later belden ze en zouden ze later komen. Rond half twaalf werd weer gebeld maar ze moesten ze er zelf maar uit halen en dan gewoon laten. Helaas kon dit niet door hun twee katten.

Ze hebben ze in een doos in een afgesloten stal gezet waar twee waren overleden. Het was zo'n kleine ruimte dat ze in elkaar gegroeid waren. Uurtje later heb ik ze opgehaald, ze zitten nu in een nestblok van parkieten met een doek erin, in een klein kooitje en dan in de woonkamer omdat het vrij koud was.

Ze hebben super gegeten, beetje nat eivoer van de parkieten, gedroogde meelwormen en nat kattenvoer.

Maar nu? Naar hoeveel uur moeten ze gevoerd worden? En is er toevallig iemand die weet hoe oud ze ongeveer zijn?
Ze slapen nu af en toe maar maken ook goed geluid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:43

Ach wat een lieve scheetjes!
Ik zou ze overdag voedsel aanbieden als de krop leeg is. Anders kunnen ze last krijgen van krop verzuring. Zal om de twee uur zijn dat ze leeg zijn.
S'avonds om een uur of half 11 nog een keer goed vol stoppen voor de nacht en dan de volgende ochtend weer
Zorg je wel dat het voer dat je aanbied dun genoeg is. Ongeveer de consistentie van kwark/ dikke brinta dan zit je redelijk goed.
De leeftijd? week of twee.
Met 16 dagen vliegen ze uit en worden dan nog een tijdje door de ouders gevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:44

Ze zitten al flink in de veren he?
Zijn volgens mij koolmezen en die maken op de gekste plaatsen hun nest
wij hebben ze op stal onder zo'n oranje pion zitten :+

Denk dat je contact moet zoeken met een vogelopvang, zij kunnen je het beste vertellen wat voor voer en hoevaak ze het moeten hebben :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 12:48

jorika1986 schreef:
Ach wat een lieve scheetjes!
Ik zou ze overdag voedsel aanbieden als de krop leeg is. Anders kunnen ze last krijgen van krop verzuring. Zal om de twee uur zijn dat ze leeg zijn.
S'avonds om een uur of half 11 nog een keer goed vol stoppen voor de nacht en dan de volgende ochtend weer
Zorg je wel dat het voer dat je aanbied dun genoeg is. Ongeveer de consistentie van kwark/ dikke brinta dan zit je redelijk goed.
De leeftijd? week of twee.
Met 16 dagen vliegen ze uit en worden dan nog een tijdje door de ouders gevoerd.

Krop verzuring verwachtte ik al, is met de parkieten ook zo. Maar ze beginnen nu al weer om eten te piepen :=
De nacht doorvoeren zou ook wel kunnen als dat handiger is, ik zit in het examenjaar en ben nu al klaar.

En zat ik inderdaad dus goed met 2 weken. Een paar dagen binnen houden zo in het kastje zou dan dus handig zijn, maar daarna? We hebben een kweekkast van 1x50x50 buiten staan, zouden ze daar eventueel over een paar dagen in kunnen, of vliegen ze zich dan dood?

@ellepel: ik had gegoogeld, maar kan niet zo 1 2 3 een opvang vinden hier in de buurt..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:58

Oh wat lief, hoe oud denk je dat ze zijn?
Gisteren ging ik de paarden uit de wei halen en liep langs onze tractor, ik dacht wat hoor ik nu.
Zat ook een nest jongen in een pijp van de tractor.
Mama vloog telkens rond, net ook nog. Hoop alleen als ze groot genoeg zij dat ze er wel uit kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Renske_W

Re: Jonge pimpelmeesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:01

Zijn idd koolmeesjes geen pimpelmezen. :)
Wij hebben ze bij ins slaapkamerraam zitten, wordt er knettergek van. :')

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:29

Ik kan ze al nauwelijks uit elkaar houden als ze volwassen zijn, laat staan jong :')

Helaas was 1 zo erg verzwakt dat im hem een handje had geholpen. Uurtje ervoor was ie levendig, goed gegeten, maar zijn of haar broertjes/zusjes kropen steeds het broedblok uit en begonnen rond te fladderen in het kooitje waar het blok in stond. Bij de tweede voerronde was die ene koud, heb hem nog geprobeerd met een spuitje eten te geven maar het mocht niet baten. Dit was sowieso al ze zwakste en et borstbeen stak een halve cm uit. Maar de andere twee doen het super! Doe nu geprakte meelworm door het kattenvoerpapje en ze eten gulzig. Zijn vol energie, heb het broedblok er nu uitgehaald want ze kropen er toch steeds uit en waren hevig aan het fladderen. Ik denk dat ik ze overmorgen (als ze nog leven) in de kweekkast zet, die is groot genoeg dat ze kunnen oefenen met vliegen en blijf dan nog bijvoeren tot ze hele meelwormen zelf kunnen eten. Dan zal het wel tijd zijn on ze uit te zetten, neem ik aan?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:53

Koolmeesjes hebben een zwart kopje met een zwart "stropdasje"
pimpelmees is meer blauw.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 18:05

Ik weet de verschillen in uiterlijk wel maar haal de namen steeds door elkaar :') kan geen link leggen zegmaar van de naam met uiterlijk.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:08

Koolmeejes/pimpelmeesjes krijgen bij ons op de vogelopvang om het halfuur eten omdat ze gewoon niet zoveel in een keer kunnen verwerken met dat kleine lijfje.

Als je ze dus om het halfuur een klein beetje eten kunt geven en je kunt ze hierna vrijlaten, kun je ze zelf bij je houden tot die tijd. Anders is het wel noodzaak om ze bij een vogelopvang/inheemse dierenopvang te krijgen want die kleintjes gaan al snel dood als ze niet om die bepaalde tijd steeds eten krijgen. Bij ons gaan ze vaak met iemand mee naar huis die ze om het halfuur eten kan geven in tegenstelling tot de andere jonge vogels die bij ons blijven en het voeren om het uur/2 uur wel redden.

Wij geven ze overigens vleespap, maar meelwormen en andere insectjes zijn ook goed. Evt wat nutribird halen en hier de meelwormen/insectjes "indopen" voordat je het geeft.

Als ze zelf kunnen eten is universeel voer voldoende

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:04

xBerber schreef:
Ik weet de verschillen in uiterlijk wel maar haal de namen steeds door elkaar :') kan geen link leggen zegmaar van de naam met uiterlijk.

Koolmeesje-> kool = zwart.
Zo kan ik het onthouden. :D

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:34

Eoweyn_x schreef:
Koolmeejes/pimpelmeesjes krijgen bij ons op de vogelopvang om het halfuur eten omdat ze gewoon niet zoveel in een keer kunnen verwerken met dat kleine lijfje.

Als je ze dus om het halfuur een klein beetje eten kunt geven en je kunt ze hierna vrijlaten, kun je ze zelf bij je houden tot die tijd. Anders is het wel noodzaak om ze bij een vogelopvang/inheemse dierenopvang te krijgen want die kleintjes gaan al snel dood als ze niet om die bepaalde tijd steeds eten krijgen. Bij ons gaan ze vaak met iemand mee naar huis die ze om het halfuur eten kan geven in tegenstelling tot de andere jonge vogels die bij ons blijven en het voeren om het uur/2 uur wel redden.

Wij geven ze overigens vleespap, maar meelwormen en andere insectjes zijn ook goed. Evt wat nutribird halen en hier de meelwormen/insectjes "indopen" voordat je het geeft.

Als ze zelf kunnen eten is universeel voer voldoende
Om het half uur is geen probleem, er is altijd wel iemand thuis. Snachts ook?

De meelwormen pakken ze helaas nog niet, prak die nu in stukjes en doe dat door het kattenvoer prakje. Is vleespap ook nog ergens te halen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:37

Snachts hoef je ze niet te voeren, dan zijn paps en mams ook niet aan het vliegen ;)
Maar zodra het licht wordt eigenlijk wel weer. Succes!

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:41

Knap dat je dit doet +:)+
Hoop dat ze het zullen halen!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:59

Nee dat dacht ik al, maar omdat kattenvoer nou niet zo heel voedzaam is lijkt mij, weet ik niet of ze er dan wel doorkomen.

Heb net aardig gevoerd, flesje met warm water (ik gok zo'n 35-40 graden) gewikkeld in wat keukenpapier in het kooitje gelegd, denk dat ik die wel even om de paar uur weer met water vul, dan blijven ze in ieder geval warm, bij ons in huid is het namelijk maar 18 graden.
Ik hoop dat ze de nacht door komen en gewoon helemaal overleven dat we ze uit kunnen zetten. Anders ga ik toch wel heel erg twijfelen of we ze beter niet in de pijp hadden laten zitten kunnen, maar hij wad superglad en ze zaten diep, plus hij was smal dus dat was toch nooit gelukt. Maar alsnog.. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:33

Zou je ze eventueel ook vlak bij die pijp neer kunnen zetten?
misschien dat pap en mam dan nog komen voeren.

Je kunt ook een warme lamp boven ze aan zetten, ik heb vroeger wel jonge duiven gehwd en die zette ik onder een warme lamp met een theedoek er voor :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 21:39

Helaas is de enige lamp die wij hadden die ook warmte uitstraalt vorig jaar kapot gegaan, toen hadden we twee parkietjes zitten waarvan de ouders waren opgevreten (begin van de hobby :') ) dus dat word hem niet. Maar ze liggen heerlijk tegen de fles aan, ik voer ze zo nog één keer en dan morgen weer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:41

Super dat je je zo inzet voor de vogeltjes!
Ik heb zelf pas een wees gansje opgevangen.
Ik hoop dat je koolmeesjes het redden en dat ze weer lekker vrij kunnen vliegen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 21:55

Ik ben ook een stille meelezer van je topic :P maar een gansje lijkt me net een tikkeltje makkelijker, vooral omdat die niet meer met de hand gevoerd hoefden te worden.
Dit is echt heel teer, weegt nog geen 15 gram volgens mij ( ik zal morgen eens wegen, ook handig om dat in de gaten te houden) en iets te stevig vast houden en je knijpt ze dood :n

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:17

Bij ons zijn de pimpelmeesjes 2 dagen geleden uitgevlogen. Ze hadden genesteld in een huisje op ons overdekt terras. Daar heeft al eens een koppeltje in gezeten vorig jaar, dus we vermoeden dat ze terug gekomen zijn, omdat ze de weg zo goed wisten naar dit hokje en we ons terras inmiddels met schuiframen hebben "dichtgemaakt". Toen een keer een raam open geschoven was vlogen ze meteen het terras op. Van de 7 jongen die er in zaten (we hebben een keer stiekum gespiekt) is er 1 in het hokje overleden. Pas tegen het eind aan, ik denk zelfs de laatste dag, want hij was net zo groot als de rest en we hadden de dag ervoor dus eentje die was uitgevlogen en die werd meteen aangevallen door een merel. Arm klein hummeltje zat op het gras en kon geen kant op. Mijn dochter heeft hem toen eerst op een hanging basket gezet waar hij nog gevoerd werd, maar daarna was het weer prijs en hebben we hem terug in het hokje gestopt. Ik ben bang dat de aanval hem misschien toch wat veel is geweest en dat hij misschien daaraan is overleden.

Viel wel op dat in de hoge boom van de buren de hele dag het gekwetter van de meesjes te horen was *D .
Vandaag waren de merels aan het uitvliegen. Die zaten in een nest boven in de schuur. Vraagt mijn schoonzus: Heb je soms een nest in de kast bij de dekjes?
Bleek dat ze aan het uitvliegen waren en er een de kast in gevlogen was. Die heeft dochterlief weer boven bij het nest proberen te zetten (er is een vliering dus dat was makkelijk bereikbaar). Ga ik naar binnen met de hond, sta mijn handen te wassen schiet de hond me opeens voorbij, zit er een mereltje in de bijkeuken. Die vliegt van schrik de keuken in. Ik met natte handen achter vogel en hond aan. Duer naar de gang dicht, zodat die niet door het hele huis kon vliegen. Gillen op e hond dat ie niet achter de vogel aanmocht en toen het gestreste beestje opgepakt en naar buiten gebracht. Rende meteen om de schuur, hup de paardenstal in. Maar zijn vader had hem al geschoten en die ging meteen een kijkje nemen. In totaal waren er 4 mereljongen die rondfladderden. De Kraaien/Kauwen (die houd ik nooit uit elkaar) zaten al te loeren, dus even in de buurt gebleven. Maar de ouders letten goed op, want mijn dochter kreeg een paar keer een boze papa merel rakelings langs haar hoofd, terwijl ze al lang niet meer met de mereltjes bezig was, maar bij onze kippenkuikens zat :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:22

Geweldig hè die vogeltjes?
Ik heb hier ook merels en mussen bij de paarden. Verder niet veel kleine soorten. Veel roofvogels en water vogels.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 07:14

Ik vind alle vogels geweldig :P

Ze zijn de nacht door gekomen! *\o/* het betekend niet veel, maar ben er blij mee. Rond drie uur ben ik in slaap gevallen en kwart over zes wakker geworden omdat er twee honger hadden, heerlijk om wakker te worden met dat geluid, want wist gelijk dat ze nog leefden. (Ze staan op mijn kamer nu, de kat gaat ze anders pesten -.-)

Nu nog even wachten tot mams wakker word zodat die kan gaan oppassen, dan kan ik nog even slapen :')

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:44

Hoi Berber, hoe gaat het nu met de koolmeesjes ?
Gaat alles voorspoedig ?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:37

De twee overgebleven leven nog en doen het super. :) de afgelopen drie nachten om de twee uur warm water in flessen gedaan en dan erbij gelegd, was wel vermoeiend. Vannacht even kijken hoe het zonder gaat. Ze pikken nu zelf al het kattenvoer mengsel op en eten wat verse maden. Sinds vandaag zijn we bezig met vlieg training in de keuken :D de 1 is een dikke dakduif geworden, de ander wat ieliger maar we gokken dat die jonger is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:59

Dikke dakduif :')
Ik dacht dat het koolmeesjes waren! >;)

Fijn dat deze 2 zo goed gaan!
Hopelijk komen ze er helemaal bovenop na al je inspanningen.