Help! Konijn 1 plukt konijn 2 kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Help! Konijn 1 plukt konijn 2 kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:42

Hallo bokkers!

Ik heb een probleem rn ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb zins 2 maanden een nieuw vriendje voor mijn konijn. Ik heb mijn oude en nieuwe konijn bij het asiel gekoppeld en dit ging helemaal goed. Alleen is het nieuwe vriendje een langharig konijn niks mis mee natuurlijk alleen zit er 1 maar aan.
Mijn nieuwe konijn had vorige week een klein kaal plekje maar dit zat net naast een grotere plek nieuw haar (wat dus korter is) we dachten eerst dat hij bij zichzelf te veel haar eruit had geplukt, dus goed op dit plekje gelet en er zit nu alweer een laagje haar overheen en het plekje is niet groter geworden.
Maar nu heeft mijn langharige konijn dus ook een hele grote kale plek voor op het hoofd, tussen haar ogen. Ik zag net dat mijn andere konijn daar aan knabbeld en ik denk dan ook dat hierdoor de kale plek komt.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit geknaag tegen kan gaan? Ik heb mijn langharige konijn nu geknipd zodat ik goed kan zien of er meer kale plekken ontstaan.
Ook ligt er door het hele hok haar van hem, is dit ook normaal?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of dat dit normaal? Is en ik dit gewoon moet laten gebeuren

Het langharige konijn is een mannetje (gecastreerd) en het kortharige konijn een vrouwtje
Ze hebben een grote ren en hoeven dus niet perse bij elkaar te zitten. Dit is mijn eerste langharige konijn dus het is ook allemaal nieuw voor mij.
Groetjes Mignonne

Laura_x_

Re: Help! Konijn 1 plukt konijn 2 kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:27

Zijn het niet gewoon de hormonen van het vrouwtje? Het zou best kunnen ze dat zichzelf plukt. Nestjes maken is normaal gedrag in die periode ;)

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:31

Maar dan zou het vrouwtje dus haar uit het mannetje plukken om een nestje te maken?
Ik moet hier dus niks aan doen?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:32

Ik vermoed ook nest gedrag. Grote kans dat je net getuige was van een wasbeurt van het ene konijn aan het andere.
Dames plukken zichzelf wel vaker 'kaal' als het weer voorjaar is.
Je kan het in de gaten houden natuurlijk maar ik denk niet dat je je heel druk hoeft te maken!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:33

Oh sorry ik heb even verkeerd gelezen. Ik dacht dat je vrouwtje kaal (werd) geplukt. Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat vrouwtjes het mannetje kaal gaan plukken eigenlijk. Maakt ze er ook echt nestjes van? Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor, waarschijnlijk is dit gewoon de periode :Y)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 28-05-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:34

Het zou goed kunnen dat vrouwtje het mannetje kaal plukt, alhoewel ze meestal zichzelf kaal plukken.
Zolang de konijnen niet vechten, er geen wondjes komen etc zou ik me niet zoveel zorgen maken

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:35

Oké, bedankt! Het nachthok zitten wel echt de meeste haren en het is net een nestje/bed inderdaad.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:37

Danheeft ze gewoon last van de hormonen, dit gaat wel weer over gewoon een periode