Kuiken met spreidpootjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole21

Kuiken met spreidpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 23:24

Hoi allemaal!

Ik zit met een klein probleempje waarop jullie bokkers misschien wel een beter antwoord hebben dan ikzelf!

Wij hebben een kuiken die sinds zondag uit het ei is. De kip (krielkip) had al drie andere kuikentjes waardoor ze niet meer op deze ging zitten. Sinds het moment dat het kuiken is uitgekomen hebben we hem zelf 'opgevoed' en onder de warmtelamp gehad. Het was een enorm klein kuikentje en in het begin erg zwak. Kon zelf amper eten/lopen/drinken noem maar op. Nou zit er sinds vandaag behoorlijk wat verbetering in! Hij eet zelf en drinken gaat ook goed. Maar het lopen blijft een probleem.

Het is een enorm lief kuikentje die, wanneer je, je hand in het hok legt, gelijk naar je toe komt rennen om op je hand te springen. Maar hij heeft dus, waar wij bijna wel zeker van zijn, spreidpoten. Zijn voeten staan dus vrij ver uit elkaar en hij kan ook niet goed op zijn pootjes staan. Toch vindt hij het niet erg om rond te lopen, althans dat maken wij ervan omdat hij regelmatig even komt 'kijken'. Dit lees je vaak bij kuikens met spreidpoten wél.

Nou heb ik even rond gegoogled en las ik dat je hier wat aan kunt doen, bijvoorbeeld d.m.v. een elastiekje of iets in die richting. Nou vraag ik mij af wat wijsheid is. Het nog een dag aanzien omdat hij erg zwak was en misschien morgen al beter loopt? Hij loopt namelijk al beter dan maandag (staat iets meer op zijn pootjes). Of morgen even naar de dierenwinkel gaan en klemmetjes halen en hier een elastiekje tussen doen?

We hadden het vanavond al even geprobeerd met zo'n zacht haar elastiekje. Hier was hij het alleen absoluut niet mee eens en het elastiekje probeerde hij er dan ook af te krijgen, met succes.. :Y) Wel vond ik dat hij beter op zijn pootjes stond. Z'n pootjes stonden veel minder ver uit elkaar en hij stond ook 'hoger' op zijn poten.

Dus morgen misschien maar wel iets van klemmetjes halen? Of hebben jullie een beter idee? Had zag er zo zielig uit met dat elastiekje tussen zijn pootjes, hij deed ook niks anders dan hard piepen en omrollen :'). Toch wel sneu zo'n klein beestje.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje leesbaar is en dat een van jullie mij kan helpen! :)

Laptopmuis

Re: Kuiken met spreidpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:00

Je kan beter direct elastiekjes erom doen omdat het de eerste dagen in de groei nog gecorrigeerd kan worden. Wel zou ik opzoek gaan naar een tweede kuiken als gezelschap.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:07

Laatst bijgewerkt door welmoedz op 28-05-15 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:10

Ik heb ook een kuiken met spreidpootjes gehad. Binnen gezet en met zo'n zacht haar elastiekje pootjes bij elkaar. Helaas heeft het bij mij niet geholpen. Maar je hoort vaak zat dat het wel succes heeft!
Zie op de foto hierboven dat ze hetzelfde elastiekje gebruiken.

Ik hoop dat het gaat lukken met jouw kuiken!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:17

Laptopmuis schreef:
Je kan beter direct elastiekjes erom doen omdat het de eerste dagen in de groei nog gecorrigeerd kan worden. Wel zou ik opzoek gaan naar een tweede kuiken als gezelschap.

Ja eerst wisten we niet zo goed wat er was, maar gaan nu toch voor het corrigeren! Misschien helpt het nog.

Over gezelschap zaten we ook te twijfelen inderdaad. Er is namelijk wel een kuikentje bij de kip die er enorm zwak uitziet, maar om die nou bij z'n moeder weg te halen.. Dit kuiken wordt trouwens met enige regelmaat opgepakt haha.

welmoedz schreef:
Mijn valkparkiet kuiken had ook spreidpoten zie pagina 3 en 4 van dit topic
[BB] Het piept, de eitjes komen uit!
ik heb het zo opgelost:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=jkh7 ... WawBPl_tQ0

Daardoor zijn ze helemaal goed gegroeid!

Ja! Ik ben jou foto volgens mij ergens tegengekomen! Dat hebben we dus gisteren geprobeerd maar het kuiken was het er absoluut niet mee eens en deed dus alles om het elastiekje eraf te krijgen :').

lovelance schreef:
Ik heb ook een kuiken met spreidpootjes gehad. Binnen gezet en met zo'n zacht haar elastiekje pootjes bij elkaar. Helaas heeft het bij mij niet geholpen. Maar je hoort vaak zat dat het wel succes heeft!
Zie op de foto hierboven dat ze hetzelfde elastiekje gebruiken.

Ik hoop dat het gaat lukken met jouw kuiken!

Ja ik hoop het ook! Gelijk maar proberen inderdaad!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 15:14

Vorige week donderdag eerst geprobeerd met een elastiekje, maar dat wou niet zo goed. Hij viel aldoor om en vond het vreselijk, dat was dus best wel zielig :=.

Toen las ik op internet dat het ook met wollen draadje kan. Dat uiteindelijk geprobeerd en gisteren losgehaald. En hij heeft geen spreidpootjes meer *\o/*

Wel heeft hij constant een vieze kont. Als hij poept komt het niet altijd op de grond en blijft alles aan z'n kont hangen. Iets wat ik hier aan kan doen? Of afwachten?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:31

Heb je een foto?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:13

Ik zal morgen even een foto maken en plaatsen!

Hij zit constant onder die warmhoudplaat en het blijft dan gewoon aan zn kontje hangen heb ik het idee..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:48

Ben benieuwd hoe het was en nu is.
Helpt het zo goed zo elastiekje?

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:14

Wat toevallig wij hadden op stal een kuiken die een dag ouder is dan jullie kuiken. Ook hier waren de moeders al van het nest ivm de andere kuikens. Dit kuiken was nog helemaal nat en verzwakt. Hij/zij is een nacht in de broedmachine gegaan (daar kunnen ze tot 24 uur na uitkomen in blijven). Spannend of hij de volgende dag nog zou leven, maar dat was gelukkig het geval. Ook hij had een spreidpootje. Gelukkig heeft dit zich binnen een dag zelf opgelost. Ik heb er nog wel op internet op gezocht en zag deze oplossing met tiewraps (of hoe je dat ook schrijft...):

Afbeelding

Na de broedmachine is hij onder een warmteplaat gegaan. Ook hij kreeg last van een vies kaal kontje. Ik heb hem sindsdien afgekoeld gekookt water gegeven. Verder heb ik de vastzittende poep met een wattenschijfje met warm, niet te warm natuurlijk, water van zijn kont afgekregen. Gewoon telkens goed natmaken en goed weken, niet eraf trekken want het huidje is daar erg teer. Hij heeft nadien geen vies kontje meer gehad. Hij zag er verder wel gezond uit. Als hij echt diarree heeft dan zou je een middel tegen coccidiose kunnen geven.

Ons kuiken is komende zaterdag 2 weken oud en krijgt op zijn vleugels al veren. Omdat het vandaag zulk lekker weer is mocht hij onder begeleiding mee de tuin in. Zo lief, overal waar ik liep was het kuiken. Verder heeft hij vandaag zijn eerste worm gegeten!

Eet en drinkt jullie kuiken goed?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 13:53

Nou heb ik nog steeds geen foto gemaakt, ontzettend dom.. Mijn excuses!

vrouwke: Het elastiekje (bij ons touwtje) heeft enorm goed geholpen! Toen hij in het begin liep stond hij bijna niet rechtop, dus liep zo ongeveer met z'n buikje over de grond, en z'n pootjes gleden steeds weg. We hebben het touwtje er 6 dagen om gehad en hij loopt nu gewoon zoals een normaal kuiken loopt! Er is dus helemaal niks meer te zien van de spreidpootjes.

inge_aryn: Ja bij ons precies hetzelfde geval! Alleen had die van ons het helaas niet zelf opgelost. Maar het is nu helemaal goed gekomen!

Ik heb het weekend even jou tip met het wattenstaafje geprobeerd, en dat hielp wel! Had hem even met z'n kontje in een bak met lauw water gedoopt en dan met een wattenstaafje het poep proberen los te krijgen. Dat is gelukt en z'n kontje is nu inderdaad vrij schoon. Dat heeft dus ook goed geholpen! Hij heeft niet echt diarree. Als je hem even los laat lopen poept hij vaak wel een aantal keer. De eerste keer is de poep echt vrij hard maar daarna vaak wel wat dunner. Maar ik kan ook niet echt zeggen dat het diarree is..

Ja die van ons krijgt ook al veren op zijn vleugels! En ook zijn kammetje begint door te komen, haha. Die van ons het weekend ook naar buiten gedaan en hij rende inderdaad aldoor achter ons aan, heel lief! Voor het hok van de andere kippen gezet maar hij rende gewoon weer terug naar mij haha.

Ja hij eet en drinkt heel goed! Als je hem los laat lopen probeert hij ook echt álles te eten. Nagels, tenen, haar, zilver ga zo maar door. Hij is verder wel erg gezond!

Met jullie kuiken gaat ook alles goed?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:59

Ik zou wel een kuiken van dezelfde leeftijd erbij zetten. Als dit te lang duurt kun je hem anders nooit meer terugzetten tussen andere kippen en ik denk niet dat het de bedoeling is dat ie de rest van zijn leven als huisdier in huis blijft wonen? Het is wel lief dat ie achter jullie aan rent, maar hij kent verder ook niks, en eigenlijk is het natuurlijk niet de bedoeling.

Tegen plakpoep kun je eventueel een beetje appelazijn door het drinkwater doen, dat blijkt goed te helpen. Kuikens hebben vaak wat dunne poep, dat wordt vanzelf beter naarmate ze ouder worden.

Verder niet teveel schoonmaken, een beetje vies kontje is niet erg, zolang het maar niet door diarree komt. Uiteindelijk zal met het komen van nieuwe veertjes ook het vieze stukje er vanzelf afgaan.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:12

Amaris schreef:
Ik zou wel een kuiken van dezelfde leeftijd erbij zetten. Als dit te lang duurt kun je hem anders nooit meer terugzetten tussen andere kippen en ik denk niet dat het de bedoeling is dat ie de rest van zijn leven als huisdier in huis blijft wonen? Het is wel lief dat ie achter jullie aan rent, maar hij kent verder ook niks, en eigenlijk is het natuurlijk niet de bedoeling.

Tegen plakpoep kun je eventueel een beetje appelazijn door het drinkwater doen, dat blijkt goed te helpen. Kuikens hebben vaak wat dunne poep, dat wordt vanzelf beter naarmate ze ouder worden.

Verder niet teveel schoonmaken, een beetje vies kontje is niet erg, zolang het maar niet door diarree komt. Uiteindelijk zal met het komen van nieuwe veertjes ook het vieze stukje er vanzelf afgaan.

Er is nu helaas geen ander kuiken wat er bij gezet kan worden.. Er zijn op dit moment wel twee goudfazanteneieren in de broedmachine maar dat is ook weer afwachten. Als het niet anders is wordt het maar een huiskip :Y). Nee zonder gekheid, die kippen zorgen soms al amper voor hun eigen kuikens (er zijn nu nog maar twee). Dus om hem nu in het hok te zetten vinden wij ook niet oke.

Ja zijn kont was heel vies, dus het kon zo niet langer. De poep bleef soms alleen maar aan zijn kont hangen. Het ziet er nu wel goed uit!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:14

Dan kijk je toch op marktplaats voor een kuiken erbij? In deze tijd moet het toch niet zo lastig zijn om een kuiken erbij te vinden?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:20

Ja daar had ik al naar gezocht maar je hebt vaak dan gelijk meerdere kuikens. Daar zitten ze hier nou ook weer niet op te wachten. Het hok zit namelijk al vrij vol en je weet nooit wat er nog meer gaat uitkomen..

Als het goed is komen namelijk de fazanteneieren ergens volgende week uit. Hier zit (zoals het lijkt) sowieso wat in, dus als die uitkomen is het ook al anders.