Vieze konijnenbillen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannxxelmo

Vieze konijnenbillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:52

Hoi hoi,

Mijn konijn heeft regelmatig een plak poep op haar billen... Weten jullie waar dat door zou kunnen komen? Voor zo ver ik weet heeft ze een goed dieet. Ze loopt los in de tuin op het gras en krijgt hooi en supreme science selective, regelmatig een beetje groente/fruit.

Ideeen?

Sanne

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Vieze konijnenbillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:53

Het dieet durf ik niet zo te zeggen, maar pas er wel mee op. Als de vliegen er eitjes in leggen word je nijn binnen een paar uur levend opgegeten door de larven. Ik heb er ook op die manier ooit een verloren...

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:56

Gras en groente en fruit kunnen ze diaree van krijgen. Haal dat eens weg en geef voornamelijk als hoofd voeding alleen hooi met een heel klein handje biks.
Plakpoep en vieze kont met het warme weer in aantocht is gevaarlijk !!

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:17

Ik ben me bewust van de gevaren, dankjewel.

Ze krijgt inderdaad al onbeperkt hooi en een (klein!) handje biks. Fruit en groente krijgt ze al amper. Van het gras af zou evt. kunnen, dan zou er een nieuw hok gekocht moeten worden. Al vraag ik me af of het gras zo rijk is dat ze er last van heeft.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:19

Even check-up om te checken of ze geen buikvirus of dergelijke heeft?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:23

Hoeveel biks (gram) krijgt ze? Een klei. Handje blijft natuurlijk heel subjectief. Wat is het voor konijntje? Hoe lang heeft ze last van plakpoep en heeft ze er vaker last van?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:28

Niet te veel voeren inderdaad. Konijnen maken twee soorten poep aan waaronder een plakpoep die nog veel voedingsstoffen bevat en die ze normaal weer opeten. Maar als een konijn te veel lekkerder eten heeft dan laten ze hun poepjes liggen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:34

hoe zit het met de wintervacht? Ons konijn (dwerghangoor) raakt de wintervacht niet zo goed kwijt en daardoor blijft er poep plakken in de lange haren bij het achterwerk. Knippen we er zo nu en dan even voorzichtig af. Ook hebben we konijn laatst even "geplukt".

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:40

Hier heeft meneer ook wel eens natte keutels en dan krijgt hij gelijk nog minder biks en geen groenvoer meer. Hij krijgt dan simpelweg een hooi dieet ( goed rijk hooi) +hij heeft altijd zijn wilgen tunnels tot beschikking en dan is hij er zo weer vanaf.

Als het daar niet aanligt inderdaad even langs een da gaan om verdere oorzaak te achterhalen. Niet te lang mee wachten en vooral niet bij een konijn.

Een te dik konijn kan trouwens ook de oorzaak zijn dan kan hij zijn blinde darm keutels niet opeten.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:51

Tsja,ik vind het erg moeilijk om de hoeveelheid aan te geven... 20 bixkorrels ofzo? Weinig in ieder geval. Het is een dierenwinkelkonijntje, ze heeft veel weg van een Rus. Ze heeft er inderdaad al eerder last van gehad. Aangezien ze bij een vriend van me in de tuin zit heb ik er alleen niet altijd zicht op. Daarom weet ik niet zeker hoe vaak/lang ze er al (weer) last van heeft.

Ze heeft inderdaad een lange en veel vacht. Ik zou haar wat vaker moeten plukken, zeker rond haar staart haalt ze het niet goed weg. Zou het daar door kunnen komen ja? Ik dacht altijd dat konijnen dat zelf goed onderhielden...

Er Liggen trouwens ook genoeg droge keutels trouwens, dus het zijn inderdaad de blindedarmkeutels waar ze last van heeft. Te dik zou kunnen, ze is altijd erg flink geweest, zeker itt haar maatje. Ze is al wel een stuk afgevallen de laatste tijd en begint er steeds beter uit te zien.

Da is ze kortgeleden geweest voor haar entingen. Hij vond haar er goed uitzien. Zal binnenkort nog eens langs gaan en hem het probleem voorleggen.

Bedankt voor alle bijdragen trouwens!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:14

Dan zou je het waarschijnlijk toch eerst in het dieet moeten zoeken. Schrijf eens op wat je konijn wanneer krijgt. Dan kunnen we advies geven.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:29

Hoe oud is je konijntje? Veel konijnen krijgen op latere leeftijd last van hun rug en kunnen daardoor minder bij hun achterkant. Met een pijnstiller is dag meestal op te lossen. Misschien een keer een röntgenfoto laten maken.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:42

Ons laatste konijn kreeg dit op latere leeftijd ook. Hoe oud is je konijn? Zorg dat je het goed schoonmaakt en in de gate houdt, zeker nu het weer warmer aan het worden is.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:54

Wij moesten bij diarree altijd tijdelijk helemaal stoppen met biks en dan weer rustig opbouwen. En ze mochten ook sowieso maar een heel klein schepje 2 maal per dag (ong de inhoud van 2x2x1,5 cm denk ik zoiets), aantal grammen per kilo lichaamsgewicht weet ik niet meer, is al een aantal jaar terug. Een hele bak is uberhaupt not done volgens de dierenarts/ fokker. En verder idd onbeperkt hooi en af en toe echt een ministukje fruit/ groente maar echt niet meer.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:45

Een ander advies wat ik wil geven is om rondom de staart/achterlijfje speciaal spul te spuiten om de vliegen te weren. Ik weet even niet meer hoe het heet, maar wij kochten het in de dierenspeciaalzaak. En idd goed schoonmaken. Wat wij deden is eerst met babyshampoo goed wassen en daarna evt restjes weg te knippen (en daarna goed doormaken). Wij hebben desondanks toch een konijntje verloren aan die rotvliegen, het was een heel akelig proces ( de DA heeft haar uit haar lijden kunnen verlossen).