kater of een poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

kater of een poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:33

Ik ga dit weekend kijken naar een nestje kittens. Het is een kruising Abesijn x Britse Korthaar.

Ik heb 17 jaar lang britse korthaar ex katers gehad. Zulke topkarakters! De laatste 2 jaar hadden we ook een Britse korthaar poes. Ze was lief in de zin van niet krabben en bijten, maar echt heel aanhalig was ze niet en luisteren deed ze al helemaal niet ;-)

Ik wil graag 2 kittens en had eigenlijk 2 katers in gedachten ... gewoon gebaseerd op de ervaring die ik nu heb. Dit nestje is echter schitterend en ik ben nu erg in twijfel. Het zijn nml allen poesjes.

Hoe is jullie ervaring in het verschil tussen katers en poezen? En kunnen poezen uit hetzelfde nest ook echt vriendjes met elkaar zijn?

Ik ben erg benieuwd!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:45

Ik heb momenteel 3 katten 1 kater 2 poezen.
De kater vindt knuffelen wel fijn en is zeer speels komt af en toe knuffel eisen en op schoot hangen. Hij is een Maine coon.

De 2 dames komen uit hetzelfde nest blauwe rus x straatkat. Ze verschillen echt dag en nacht Trixie is zeer speels en aanhankelijk, dapper, echte schootkat, volgt mij overal naartoe zelfs meer dan de kater, terwijl Kira eerder een beetje angstiger is maar als je haar roept en je geeft haar wat tijd knuffelt ze ook erg graag, schoot zitten doet ze niet zoals Trixie maar dat komt eerder uit onzekerheid dan afstandelijkheid.

Ik heb al wat katten gehad en elke kat is anders de een knuffelt graag de ander niet, ik denk niet dat het perse geslachtsgebonden is.

Katten vormen kolonies die uit poezen bestaan en 1 kater die het teritorium verdedigt. De poezen zijn meestal zusters en tantes van elkaar en helpen ook elkaars kittens op te voeden. Natuurlijk is er soms een machtsstrijd vooral als ze ouder worden kan het al eens wat ruiger aan toe gaan maar gewoon van tussen blijven eens beslist is wie matriarch is, is er rust.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:51

Mijn ervaring is dat katers knuffeliger zijn dan poezen die zijn meer opzichzelf en komen zo nu en dan voor een aai. Terwijl de katers het liefst op schoot liggen de hele dag aandacht willen en er ook echt om zeuren.

Heb hier broer en zus lopen beide uit zelfde nest zeer verschillende karakters hij aandachts gek zij opzichzelf.

We hebben hier 4 katten en de jongste 2 zijn broer en zus beide geholpen op jonge leeftijd en vechten elkaar zo nu en dan de tent uit de laatste tijd word het wel heel erg dat ik ertussen moet komen. Terwijl het eerder altijd goed ging. Het valt dus niet te voorspellen of ze echt vriendjes worden of niet. Die 2 pubers van ons hebben een haat liefde verhouding momenteel

floorsil

Re: kater of een poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:19

Hier ook een echte knuffel kater.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:23

Ik heb een Brits korthaar poes, en die is dol op knuffelen op haar tijd. Ze komt geen kopjes geven, maar ze komt wel op schoot om daar languit te gaan liggen knorren.
Poezen kunnen het dus zeker ook hebben, maar dan moet de moeder ook een knuffelkarakter hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:26

Hier ook enorme knuffel kater, die echt helemaal gek van mij is en ook weleens bij m'n man op schoot ligt. De poes is meer op zichzelf wil wel aandacht maar wel als haar het uitkomt en gaat ook liever bij mijn man op schoot liggen dan bij mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:27

Onze kater was absoluut meer een knuffelkont dan de poes. Als een echte dame gaat zij gewoon haar eigen gang en als zij aandacht wil, meldt ze zich wel.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:35

Heb een kater en 2 poezen.
De kater heeft ADHD denk ik, zit geen rem op, vliegt overal heen. Wil af en toe wel knuffelen, alleen wanneer het hem uitkomt en ook hoe lang het hem uitkomt :Y)
De oudste poes (3) is op haarzelf, komt wel een aai halen maar wil niet echt knuffelen of op schoot
& de jongste poes is mijn knuffelbaby, die kan uren op je buik liggen te spinnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:37

Als je daar bent kijk dan eens welk kitten gewoon heerlijk rustig op schoot blijft liggen, zo zoek ik nog wel eens katten uit en meestal blijven het schoottijgers. Wel zijn poezen vaak toch net iets feller dan katers.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 07:07

Moederpoes blijkt een echte knuffel en vader was helemaal niet te harden. De kittens zijn nieuwsgierig en waren in een drukke speelse bui.
Ze vonden t fijn om geaaid te worden.
Ik heb 2 poesjes genomen :-)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:10

Leuk!
Heb je ook foto's?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:14

Mochten ze al gelijk mee dan?
Veel plezier met je nieuwe kittens! Heb je ook foto's?

Ik heb een gecastreerde kater en dat is echt een grote knuffel.
En ik heb een poes, die knuffelt wanneer het haar uitkomt haha, maar die komt maar heel zelden op schoot, wel naast mij liggen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:31

Ik heb geen ervaring met kittens uit één nest.
Je zóu zeggen dat die in ieder geval al meer close naar elkaar zullen zijn.

Mijn twee katers zijn beide plak katten......heerlijke kroelers en super sociaal.
Mijn drie poezen gaan duidelijk hun eigen gang al heb ik er één bij die overdag heel knuffelig is en één 's avonds naast me ligt te spinnen alsof haar leven er van af hangt.

De derde poes is het minst knuffelig......háát kusjes en ander gevlei maar is dól op haar oom ( ook bij mij thuis ) dus door hem aangemoedigd ligt ze wel regelmatig bij mij.

@ Ineke2; Misschien heeft TS de kittens gereserveerd (??) en blijven ze nog bij moeders.
Ik hóóp stiekem tot dat ze een week of 12/13 zijn.
Kittens hebben die extra tijd gewoon heel hard nodig, helaas vinden veel mensen 6 weken met een nestje te hebben gezeten "lang genoeg "

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:39

ik volg even mee. ik heb een net pas een kitten (waarschijnlijk kater, maar geslacht nog niet bekend). Hij komt midden juli naar hier, hij is nu 3/4 weken oud. Dus ik volg hier even.

Klopt het eigenlijk wat een vriendin zei? dat rosse kittens meestal katers zijn, want kattinnen die ros zijn zou een genetische afwijking zijn volgens haar. Mijn kitten is ros, daarom dat ik het wilde weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:45

Ik ben een kater mens. :j
Maar ik kies sowieso altijd voor mannetjes dieren, alleen mijn hondje is altijd een meisje.

Nu hebben ik een kater en een poesje. Uit hetzelfde nest en dat vind ik wel ontzettend leuk. Het poesje is echt een kleine prinses en de kater is echt een stoere tijger.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:08

Poezen hebben karakter
Katers zijn over algemeen aanhankelijker.

Merries vind ik ook leuker dan ruinen

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:17

Onze kater kan je helemaal plat knuffelen,en heerlijk dat hij het vind.
De poes daar in tegen kan ook heerlijk bij je komen slijmen maar wel voor kortere duur en wanneer het haar uit komt. Maar zij is ook pas 9 maanden. Al hoeft leeftijd qua knuffeligheid niks te betekenen.

Ze kunnen prima met elkaar maar Zoudem ook zonder elkaar dik tevreden zijn.

Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan. Het blijven katten ook al komen ze uit 1 nest maakt niet uit wel geslacht het kan altijd dat het niet helemaal botert.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van het karakter, wij hebben 1 exkater ( 17) dat is een kroelkip maar de andere ex kater (2) is nog een echte doerak en knuffelen doet hij niet (alleen als ie helemaal uitgeraast is en dus moe). Daarintegen zijn leeftijdsgenootje (poes) is wel aanhankelijk. Mijn eigen kat is nu 7 en die knuffelt alleen bij mij, al is ze in de loop der jaren wel steeds aanhankelijk geworden.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:11

en, wanneer krijg je ze?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:14

Wij hebben 3 poezen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:19

Zoe_97 schreef:
Klopt het eigenlijk wat een vriendin zei? dat rosse kittens meestal katers zijn, want kattinnen die ros zijn zou een genetische afwijking zijn volgens haar. Mijn kitten is ros, daarom dat ik het wilde weten.

Dit klopt niet, rood komt gewoon voor bij poezen en katers, alleen zie je het minder bij poezen omdat die zwart én rood tegelijk kunnen zijn dus er zijn minder kansen op effen rood. Het is zeker geen genetische afwijking!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:21

Ik heb 3 katers en 1 poes. Poes is echt een knuffelkont, katers zijn ook erg knuffelig. Denk dat het ook veel aan het karakter ligt. Maar over het algemeen vind ik Poezen minder aanhankelijk :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:30

Mijn ervaring is ook dat poezen meer op zichzelf zijn. Heb nu 3 katten, een oude kater en een broer en zus van 6 maanden. Alle drie kroelkatten, maar de poes duidelijk enkel wanneer het haar uitkomt. Net als de andere poezen vroeger. Ze is aanhalig, komt bij je liggen etc maar is het ook gauw weer beu gezien.
Ook buiten is ze zelfstandiger, terwijl broer staat te blèren dat hij moederziel alleen is, heeft zij al lang een muis verorberd.
Als er bezoek is, is zij dan wel weer degene die een rondje schoot inspectie gaat doen. En broer staat beetje verder beduusd te kijken. Broertje moet letterlijk nog wat ballen kweken :') .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:55

Wij hadden vroeger 2 poezen die enorme knuffel konten waren. Daarna had ik een broer en zus, dat waren ook enorme knuffels. Tegelijk had ik een kater uit het asiel, die wilde alleen op zijn kop geaaid worden anders kreeg je een klap.
Mijn Siamese kater was voor mij een knuffel , maar die was erg eenkennig. Onze OK katers zijn enorme knuffels. We hebben nu net weer een Siamese kater en een OK kater, maar die moeten nog wennen dus daar kan ik nog niets over zeggen.