ervaring met kuikens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

ervaring met kuikens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:07

Hoi,

wij gaan binnenkort kippetjes bij ons in de tuin zetten.

Nu, in de wei ligt een kip te broeden, eens de kuikens uit het ei zijn: mag je ze vangen? Is het erg dat je ze eigenlijk van hun mama wegneemt? of kunnen ze perfect zonder opgroeien?

Misschien iemand een idee hoe je ze ook kan overleven zonder warmtelamp? Als ze het echt moeten, schaf ik me snel wel 1 aan.

Waarom geen kippen kopen?: Omdat ik er ook gewoon gratis kan vangen

Amaris

Re: ervaring met kuikens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:13

Waarom niet kip met kuikens en al vangen en in de tuin zetten?

Hen met kuikens is zo leuk! Zonder hen hebben kuikens een warmtelamp nodig en speciaal kuikenvoer.

Zonder warmtelamp kan echt niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:01

Het topic verplaats ik van ervaring en diensten (ED) naar Beestenboel (BB), omdat het daar beter thuis hoort.

ED → BB

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:17

Waarom zou je in hemelsnaam de kuikens bij die kip weghalen?
Gewoon de kip en de kuikens in de tuin zetten. Veel makkelijker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:18

Wat ga je met de hanen doen?

Zonder moeder, hebben ze een warmtelamp nodig. Waarom zou je ze willen vangen :? Gewoon fijn bij de moeder laten. Hebben ze ook bescherming. Zorg wel voor een veilig hok, de steenmarter heeft bij ons ook een kip proberen mee te nemen en tja... Alleen de kop paste door het gaas... De rest bleef achter brrr. En waar kippen zijn, zijn ook vaak muizen en mogelijk ook ratten (ivm voer knoeien, kippen schoppen voer ook buiten het hok). Om het hok (naar binnen kunnen ze niet meer) heb ik wel eens een beestje zien rennen.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:21

Niet zomaar de kuikens weghalen bij de mama.. Het kost je meer om dan een warmtelamp te fixen en bepaald voer dan een paar wat oudere kuikens te kopen. Dan kun je ook meteen rekening houden met het geslacht, mocht je dat willen (liever geen haan ivm overlast enzo).

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:42

Ik zou kippen kopen, dan kun je het ras kopen wat je het mooiste/leukste vindt. En hoef je niet de hanen weg te doen.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:10

Oke, inderdaad misschien toch de mama meenemen.

Maar, hoe herken je hanen als ze klein zijn? En waar doen jullie ze naartoe? IK wil niet dat ik elke dag om 6u wordt wakker gemaakt door dat gekakel :z :P

xxxpompidou <3

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:13

Ik zou inderdaad wel die moeder kip ook meenemen
als de haantjes nog heel klein zijn herken je ze nog niet echt,
soms zie je t wel een beetje aan het kammetje, maar dat is echt pas later
ze kraaien niet altijd om 6 uur.
Bij ons kraaien ze de hele dag door, beginnen wel wat later ;p

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:18

Je ziet op den duur vanzelf of het hanen zijn. Grotere kam, grotere staart. Vanaf het moment dat je het ziet heb je nog tot ze ongeveer 5 maanden zijn en dan gaan ze kukelen.

Waar ze heen gaan? Die van mij gaat eerst op marktplaats en als niemand hem wilt hebben dan heb ik een adresje waar ze erg van kippensoep houden.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:25

Okéy, bedankt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:30

De vriezer :j opa maakte ze letterlijk een koppie kleiner.
Over het algemeen krijgt een kip meer hanen dan hennen.

Wij hebben geen haan, vind dat niet kunnen in een woonwijk. Hoef de buren geen overlast te bezorgen :o Onze kuiken bleek toch een haan te zijn, die begon idd zodra het licht werkt herrie te maken. Dus de haan is naar de boerderij gegaan, hun haan was dood en zij hadden een haan nodig om de kippen bij elkaar te houden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:39

Ik heb een ren met kippen. Vorig jaar enkele kuikens...En ja hoor....twee hanen. Nu zitten er drie hanen in de ren. Dat is niet echt wenselijk. Ze maken elkaar niet af. En leven gewoon met elkaar. Maar toch.

Ik wil dus van die twee hanen af. Maar niemand wil ze. Van mij mogen ze in de soep. Ze hebben een mooi leven gehad en is dus een stukje biologisch vlees. Hoe komen jullie aan die adresjes?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:41

Briefje ophangen in de supermarkt misschien?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:44

Plaatselijke poelier? Bevriende boer?

Van wie is die kip eigenlijk? Is die aan komen lopen? Dat een kip op eieren zit te broeden wil nog niet zeggen dat die eieren bevrucht zijn. Dan zal ze toch samen moeten zijn geweest met een haan.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:44

Heike schreef:
Ik heb een ren met kippen. Vorig jaar enkele kuikens...En ja hoor....twee hanen. Nu zitten er drie hanen in de ren. Dat is niet echt wenselijk. Ze maken elkaar niet af. En leven gewoon met elkaar. Maar toch.

Ik wil dus van die twee hanen af. Maar niemand wil ze. Van mij mogen ze in de soep. Ze hebben een mooi leven gehad en is dus een stukje biologisch vlees. Hoe komen jullie aan die adresjes?

De vader van een collega van mn moeder heeft een kinderboerderij, dus wij hadden het geluk dat we ze daar bij mochten zetten (ze waren overigens te oud voor de vriezer :Y) )

@TS: ik zou gewoon volwassen kippen nemen, de kans op hanen is groot.. Je hebt een warmtelamp nodig, kuikenvoer, klein drinkbakje... En het liefst een volwassen kip(pen) om ze op te voeden.
En het feit dat je nog niet eerder kippen hebt gehad...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:04

De vraag die vooral in me opkomt.... van wie is die kip die je wilt vangen?