Geholpen konijnenkoppel haat/liefde verhouding. Normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Geholpen konijnenkoppel haat/liefde verhouding. Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:51

Hallo Bokkers.

Ik weet dat er veel konijnen eigenaren op bokt zitten.
Sinds september hebben wij een konijnen koppel (toen ongeveer 8 maand oud ze zijn dus iets meer dan een jaar)
Man en vrouwtje beide geholpen. Overgenomen via marktplaats.
Ze zaten in een enorm klein binnenhok. Zo'n kamerbakkie. Een hups en ze waren aan de andere kant.
Heel sneu.
De mensen vertelde dat ze soms achter elkaar aan zaten. Logisch dacht ik zo weinig ruimte.
Geen speeltjes niets.

Hier zitten ze in een hok met ren.
Nachthok is 2x zo groot als hun oude hondje. En overdag hebben ze een ren.
S'winters op de tegels en zomers op het gras.
Sinds een week of 2 staan ze dus op het gras. Elke dag nieuw stukje lekker vers gras.
En sindsdien zitten ze soms achter elkaar aan. Niet dagelijks.
Er liggen dan echt plukken haar. Haal ze dan ff uit elkaar en na 10 min kunnen ze weer samen.
En zitten ze elkaar te wassen en te vertroetelen.
In het nachthok liggen ze zo ongeveer in elkaar.

Is het normaal dat ze af en toe achter elkaar aan zitten?
Heel de periode op de tegels heb ik dit gedrag niet gezien.
Moet ik ze meer uitdaging geven?

Ze gaan alleen achter elkaar aan niet echt aanvallen ofzo.

Mioux

Re: Geholpen konijnenkoppel haat/liefde verhouding. Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:00

Ik vind dit best fors hoor, tuurlijk kan het in het begin zo zijn ivm nieuwe omgeving. Maar als het nu nog zo is... september-mei is toch wel aardige tijd.

Heb je al eens geprobeerd ze helemaal opnieuw elkaar voor te stellen?

Aparte ruimte vanaf de ochtend, even wisselen van hok en ren met elkaar dat ze elkaar ruiken en zien maar nog niet bij elkaar zitten?

Weet je ook zeker dat ze beide geholpen zijn? (hormonen kunnen soms best opspelen zeker rond de lente!)

En anders toch eens nadenken om misschien via een opvang een ander mannetje (geholpen) of vrouwtje te proberen? Dat de match toch niet goed klikt ?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:14

Nee dan lees je het verkeerd.
Dit doen ze pas sinds 2 weken.
Daarvoor nooit.
Wel bij de oude eigenaren in hun mini hokje. tenminste daar rende ze soms achter elkaar aan zei ze.
(zon plastic bak met tralies er op en niet de grootste kooi. Echt middelmaat. en het zijn hangoren)

Mannetje is 100% geholpen.
Vrouwtje kan ik zelf niet controleren natuurlijk :P

Dus vanaf september tot begin mei was alles 100% koek en ei.
Sinds ze op het gras staan hebben ze zo'n 2 per week een mot. En vooral meneer man naar mevrouw.
Wat me wel opvalt is dat soms is de ren iets kleiner en dan hebben ze ruzie.
Bij de grote ren niet (niet gezien). Misschien voorjaarskriebels en toch wat te weinig ruimte?
Op de tegels hebben ze de ren (hekjes) aan een kant andere kant muur waardoor ze veel ruimte hebben.

Het mannetje is vrij lief. Kan je aaien en oppakken.
Vrouwtje is vanaf het begin al een enorm gemeen beest haha.
Maar wij hebben konijnen om naar te kijken mooi groot hok en hupsen maar.
Dus naar ons hoeft ze niet lief te zijn.
Naar elkaar waren ze altijd lief, zat uren naar hun gevrij te kijken <3 (ik bedoel daarmee knuffelen niet dekken ofzo :P)
En nog steeds doen ze dat enorm veel.
Knuffelen. Wassen etc. Super schattig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:25

Lente is een hormoon seizoen he ;) Kan dus prima dat er 1 of allebei misschien wel hormonen spelen en daarom elkaar dwars zitten.

Het kan ook prima zijn hoor dat het maanden lang goed gaat, en plots er iets veranderd (zoals nu meer/andere ruimte ivm gras) er 1 even goed de baas wil zijn en dit wilt aantonen aan de andere. Dat gaat vaak wel gepaard met even plukken trekken en achter elkaar aan zitten. Zolang er geen bloed of wonden bij komt kijken zou ik dit gewoon even aankijken, of er moet echt 1 konijn constant in een hoekje zitten en diep ongelukkig zijn.

Konijnen houden zeker van ruimte ! Als de ruimte niet groot genoeg is naar hun zin, kunnen ze best elkaar flink dwars zitten ! Eten ze wel samen aan bv zelfde stukje gras? of eventueel groente als ze dat krijgen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:37

Ja brokjes samen uit het bakje.
Op het moment met de kontjes tegen elkaar grasjes eten.
Mannetje is wat luier die ligt vaak lang uit vrouwtje eet meer gras.
Maar ze zitten weinig apart vaak bij elkaar in de buurt.
Ze wassen elkaar ook veel. vooral het mannetje het vrouwtje. Die vertroeteld der echt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:38

Dan zou ik gewoon denken aan t seizoen :). Zou gewoon even afwachten, lente geeft nou eenmaal veel kriebeltjes. Zolang er geen wonden zijn en ook rustige tijden zou ik gewoon afwachten :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:45

Mijn koppeltje was ook niet altijd koek en ei hoor.

Ze lagen vaak bij elkaar en wassen etc deden ze ook bij elkaar, maar het vrouwtje kon ook enorm "mopperen" en het mannetje dan ook rustig bijten en wegjagen. Maar dat was meestal 1x per week ofzo een kwartiertje.

Ik zie het maar als een huwelijk, je houdt van elkaar maar soms kan je elkaar ook wel achter het behang plakken :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:45

Nee geen wondjes..
Vrouwtje heb ik ff snel na gekeken.
Die ondervind zoveel stress van het vasthouden.
Die moet je lekker der eigen weg laten gaan.

Hoop dat het snel klaar is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:45

Anoli schreef:
Mijn koppeltje was ook niet altijd koek en ei hoor.

Ze lagen vaak bij elkaar en wassen etc deden ze ook bij elkaar, maar het vrouwtje kon ook enorm "mopperen" en het mannetje dan ook rustig bijten en wegjagen. Maar dat was meestal 1x per week ofzo een kwartiertje.

Ik zie het maar als een huwelijk, je houdt van elkaar maar soms kan je elkaar ook wel achter het behang plakken :D

:')
Ach ja dat had ik kunnen weten haha.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:23

mijn meiden gaan goed samen zolang ze maar een flinke ruimte hebben om elkaar te ontwijken, en dan zo nu en dan op een dag zoeken ze elkaar op om even te knuffelen en elkaar te wassen en om even gezellig samen te zijn, maar daarna zoeken ze weer hun eigen plekkie op en gaan dingen voor zichzelf doen.
Hun hoef ik ook echt niet in een klein hokkie op te sluiten want dan irriteren ze elkaar.
Heel de tijd op elkaar rijden en gedoe.. dus misschien hebben ze ook gewoon beide een beetje hun eigen ruimte nodig.