Loopsheid hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vetboltsje

Loopsheid hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:26

Hee!

Wij hebben een border collie van 4 jaar, zij wordt gebruikt voor het schapendrijven.
We hebben haar in maart 2015 opgehaald en toen had ze net puppy's gehad, nu is ze dus weer loops maar mijn vraag is:
Wanneer is de teef nou vruchtbaar? Is dat die 9e tot 12e dag? Of de gehele loopsheid/vloeien? Op internet staat het allemaal heel onduidelijk.. En hier zijn vast experts op dit gebied :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:05

Sowieso geen enkel risico nemen want wat er ook gezegd wordt over dekkingen, het kan zo maar raak zijn terwijl er op het internet staat dat....
De 9e-12e dag is de grootste kans van slagen en wordt daarom ook aangehouden door fokkers. Maar laat je niets wijs maken over dat ze gewoon los kan lopen de eerste week en ze dan niet vruchtbaar zou zijn, want je zal maar net die ene uitzondering op de regel zijn. Mijn teef zit nu toevallig precies op dag 10. Ik ga straks met haar hardlopen zodat ze wel lekker haar energie kwijt kan en verder doe ik lekker veel hersenwerkjes thuis om haar voldoende afleiding te geven.

Vetboltsje

Re: Loopsheid hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:33

Dus in principe zijn ze de gehele loopsheid vruchtbaar? Het is namelijk zo dat onze teef 'samenwerkt' met een reu, dus we moeten even weten hoelang we de reu er bij weg moeten laten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:37

Een teef kan met dag 6 al staan maar er zijn ook gevallen van dag 30 dekken en gespleten loopsheid dus zolang ze loops is niks riskeren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:40

Als hier een teef loops is, wordt ze de hele drie weken gescheiden van onze reuen. Sommige teven staan inderdaad al heel vroeg, of juist heel laat. Ik heb ook een teefje die gewoon dik twee weken staat. Geen enkel risico nemen dus.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:43

Normaal is inderdaad de 9 tm 12e dag, maar dit verschilt ontzettend per hond! Mijn teef is pas op de 17e dag gedekt, met uitkomst een nest van 11 pups.
Pin je dus niet vast op die dagen, maar houdt haar de gehele 3 weken weg van reuen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:24

Onze is nu ong week loops. Heeft een broekje. ( en dan likt ze langs broekje. Heen zo ranzig.
Ik ben blij dat ze er strakd vanaf is