Moeder stoot pasgeboren geitje af.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

Moeder stoot pasgeboren geitje af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:38

Dag Bokkers,

Vanavond rond 18:00 uur is bij ons een jong geitje geboren.
De geboorte is erg snel gegaan, het geitje stond al buiten, en was ook al grotendeels droog.
Het stond erg te trillen van de kou en we hebben hem snel binnen gelegd met een warmtelamp, de moeder leek weinig om te kijken naar het geitje.
Het geitje leek ook nog niet de mogelijkheid te hebben gehad om wat te drinken. Door de moeder vast te houden hebben we het geitje even kunnen laten drinken.

Wij hebben ze hierna in het schuurtje gedaan, en voor nu even de deur dicht gedaan tegen kou etc.
De andere geit bokte elke keer tegen het jonge geitje aan waardoor hij elke keer weer omviel.
We hebben nu een schotje gemaakt zodat de moeder en het jonge geitje gescheiden zijn van de andere geit.

Het jonge geitje blijft opzoek naar de tepel van de moeder maar ook de moeder stoot het kleintje steeds weg. :(
Wat kan hier de reden van zijn, en hoe moeten wij dit oplossen? Is het dan toch beter om te beginnen met flesvoeding?

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:41

ik zou flesvoeding doen! het is echt belangrijk dat de baby genoeg eten krijgt.
(hierbij bedoel ik de moeder melken)
Laatst bijgewerkt door Marie_v op 25-05-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Moeder stoot pasgeboren geitje af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:41

Ik zou ook fles doen , misschien mam melken dat de druk er even af gaat. Hij moet zijn biest wel hebben

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:43

Deze nacht moeders 2-3x vast houden en kleine flink laten drinken. Biest is heel belangrijk en tot de winkels morgen open zijn is vervangende melk niet te krijgen. Het kan zelfs dat als de spanning van de uiers is en kleine paar keer gedronken heeft mama het snapt en het wel toelaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:44

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:44

Ik zou de moeder vasthouden en zo het jong in ieder geval de noodzakelijke biest van moeder laten drinken. Als je dat vasthouden regelmatig doet kan het maar zo zijn dat moeder haar jong alsnog accepteert. Moet je dit na meerdere dagen nog steeds doen, kun je altijd overstappen op de fles. Geef moeder de tijd aan haar jong en het zogen te wennen. Kost alleen wat nachtrust omdat je de eerste week elke paar uur even zult moeten helpen, maar ja, dat kost de fles geven ook.

Niet te snel met de fles aan de slag, zeker niet als vasthouden van moeder voldoende is om het jong te laten drinken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:45

tamary schreef:
Deze nacht moeders 2-3x vast houden en kleine flink laten drinken. Biest is heel belangrijk en tot de winkels morgen open zijn is vervangende melk niet te krijgen. Het kan zelfs dat als de spanning van de uiers is en kleine paar keer gedronken heeft mama het snapt en het wel toelaat.

Dit. Fles kan altijd nog. Zeker drie keer vannacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:50

Biest is heel belangrijk! Dus idd mams vasthouden en de kleine erbij. Wil dat echt niet, dan mams melken en met de fles de kleine voeren. Maar de aankomende 24 uur echt eerst alleen de melk van mams geven, nog geen kunstmelk, want de biest is echt super belangrijk.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:40

hoe is het nu met het geitje?

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:25

Bedankt voor al jullie reacties!
Met het geitje gaat het gelukkig goed :)
Met behulp van ons laten we hem zoveel mogelijk drinken. De moeder laat het goed toe bij haar rechtertepel, links wil echt niet, ook proberen te melken lukt niet, er komt gewoon niks uit.
Wat kan hier de reden van zijn??
Het geitje is sterk genoeg om zelf te drinken, of hij ook drinkt als wij er niet bij zijn is moeilijk in te schatten.

We proberen het nog even zo, omdat moedermelk toch gezonder is voor de kleine, en omdat het zo goed gaat.
We hopen de band zo misschien ook weer een beetje op te kunnen bouwen.
De kleine geeft goed aan wanneer hij genoeg heeft, dan gaat hij weer lekker in het stro onder de lamp liggen!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:29

Zou de moeder misschien een uierontsteking kunnen hebben of hebben gehad vroeger? Ik zou in ieder geval contact opnemen met een dierenarts die het controleert.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:36

fenja schreef:
Zou de moeder misschien een uierontsteking kunnen hebben of hebben gehad vroeger? Ik zou in ieder geval contact opnemen met een dierenarts die het controleert.

Het is de eerste keer dat ze moeder wordt, kan ze dan wel al eerder een uierontsteking gehad hebben?
In ieder geval bedankt, ik ga het even googlen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:15

Kan zijn dat de tepelopening afgesloten is door een prop.
dit kun je soms wel voelen als een hard stukje.
En dan morgen even de veearts vragen of die het open kan maken :j

Succes met het kleintje :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:42

Kan best dat een kant van het uier "kapot" is.
Dier kan ook zonder dat ze drachtig is wel een ontsteking gehad hebben.
Zou ook toch nog eens proberen als er een prop inzit of je die niet zelf eruit kunt krijgen, soms lukt dat wel.
Tips hierboven van moeders vasthouden en laten drinken zou ik ook doen, vaak is het leed dan na een paar dagen wel geleden. Geloof me een echt flessenlam wil je liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:11

En hoe gaat het nu?

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:55

Hij drinkt nog steeds bij zijn moeder. Het blijft wel een beetje twijfelachtig. Wanneer wij het zien mag hij meestal niet drinken. Maar toch is hij gezond, en springt en rent hij vrolijk door de wei.. Dus we blijven het goed in de gaten houden.. Misschien mag hij wel drinken wanneer wij er niet bij zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:56

Dat zou kunnen ja. Bij ons heeft moeders belangrijkere dingen aan haar hoofd als wij er bij staan (krijg ik brok??) Dusdan mochten ze vaak ook niet drinken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:06

Als een geit voor de eerste keer lammert gebeurt dit wel vaker. Wij binden de geit dan zo vast dat ze nauwelijks nog kan bewegen, met aan een kant de muur en de kop door het voederhek. Dan laten we de lammeren drinken en laten ze alleen.
Zo'n eerste keer snapt moedergeit gewoon niet goed wat ze moet doen en kan het dus voorkomen dat ze haar kinders wegbeukt en van haar uier aftrapt. Tegelijkertijd doet haar uier steeds meer zeer want de melk schiet toe.
Het klinkt heel grof om de geit dan vast te zetten, maar wij hebben 150 geiten en gaan die dus echt niet allemaal met de hand opvoeden omdat de moeder in de war is. Meestal duurt het maar een paar dagen en dan is ze gewoon lief voor de lammeren.
Dat een kant van de uier het niet doet is wel zorgelijk. Is die kant van de uier gewoon zacht of is ie heel hard. Dat noemen ze een steenuier en daar moet je de veearts bij roepen anders blijft hij zo. Er kan een ontsteking zitten en zo zijn er nog wel wat mogelijkheden even informeren bij de veearts kan geen kwaad.
Zo te horen krijgt je lam nu voldoende binnen, je kunt het ook zien aan een dik buikje als hij net gehad heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:29

Eet je geitje ook al brokjes?daar begonnen ze hier heel snel mee (ma had een slecht uier) enverder hielden we moeders idd vast.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:25

Hij eet inderdaad al brokjes en wat grasjes mee. Net ook hebben we moeders weer even vastgehouden. Vooral nu ze buiten staan vind ze dat niet leuk. Uiers doen het gelukkig beiden weer. Vooral bij de andere geit hoeft het kleinte niet in de buurt te komen, bij mams gelukkig wel. Zolang hij maar niet probeet te drinken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:29

snel de geit melken...de biest is heel belangrijk.Het beste is ze wel bij elkaar te houden maar het kleintje gewoon de fles te geven,van de moedergeit.
Ik heb dit een keer met een schaap gehad,wat ik toen heb gedaan is mijn hondje gepakt....bij het lam gehouden.In ene kwam er een soort drift naar boven bij moederschaap waardoor ze het lam wel accepteerde.Wel een hondje vast houden,anders is het een beetje link.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:08

Geerke... Die biest is inmiddels veertien dagen oud..... Maar je advies klopt. Goed idee met je hundje dat heeft dan toch het instinkt goed geprikkeld.