kip, kleur geslachtsbepalend?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenTinka

kip, kleur geslachtsbepalend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:50

Heee,
ik hoop dat dit hier goed staat. Op stal heeft mijn kip gister/vandaag kuikens gekregen. Nou zei mijn staleigenaresse dat de kleur geslachtsbepalend kan zijn. Het zijn 2 zwarte met een beetje wit en 3 witte, zij zei dat de zwarte hanen zouden zijn en de witte hennen. Is dit nou waar of is het een fabeltje?

het gaat om een krielkip

Mliiesje

Re: kip, kleur geslachtsbepalend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Dat kun je pas met een paar weken zien. Dat valt de eerste weken nog niet te bepalen

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:55

Naar mijn weten is dit een fabeltje. Je weet t eigenlijk pas zeker als je met zonsopgang wakker wordt door hanengekraai :+

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:56

Kleur zegt niks over het geslacht. Over een paar weken kun je het gaan zien aan de kammen op de kop. Maar kijk dan ook goed uit, want per ras is dat ook verschillend hoe de kam ontwikkeld.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:19

Bij sommige rassen kun je wel degelijk aan de kleur zien wat het gaat worden :j Maar dat is heel uitzonderlijk, en is zeker niet bij iedere krielkip zo :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:04

De scheiding zit niet in zwart en wit. In sommige rassen is er een scheiding tussen donkerdere en lichtere gele kippen en in sommige rassen kan je het bij eendagskuikens aan de vleugelpennen zien. Maar dat is het dan ook wel ongeveer.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:28

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:35

Er zijn heel veel verschillende soorten kriel kippen, en ja er zijn rassen waarbij je met een dag al aan de kuikens kan zien wat hennetjes zijn of haantjes. Niet alle rassen zijn aan de buiten zijde te zien, dan zul je moeten afwachten of moeten seksen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:36

Django_Mette schreef:
Naar mijn weten is dit een fabeltje. Je weet t eigenlijk pas zeker als je met zonsopgang wakker wordt door hanengekraai :+

Zelfs dat zegt niks :+ een van mijn hennetjes kraait soms ook s ochtends. En die legt toch echt eieren. _O-

Maar alleen bij bepaalde rassen kun je bij uitkomst aan de kleur al zien of ze haan of hen zijn. Dit heten scheikuikens. Kan zo even niet opzoeken welk ras het is.

Maar normaal kun je na een week of 6 als ervaren kippenhouder verschil gaan zien in de kleur kam en lellen. Anders is het afwachten tot het verenpak zich ontwikkeld en de hanen puntige rugveren en een hanenstaart krijgen. Al ligt dat bij zijdehoenders weer anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:44

Ligt aan het ras,bij mijn krielkippen hebben de dames een lichtere streep over de kop dan de heren. Dus kun je al vroeg het verschil zien.