Oogletsel bij cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Oogletsel bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 07:45

Hai,

Toen ik vanochtend mijn cavia ging checken zag ik dat er iets mis is met haar oogje. Er zit een soort rond, grijzig vlekje op haar oogbol. Ze lijkt er weinig last van te hebben: eten, scharrelen en piepen doet ze nog allemaal net als normaal. Er is ook geen traanontwikkeling, ze knijpt af en toe een beetje maar het grootste deel van de tijd houdt ze hem gewoon open.

Ik las ergens dat schade aan een enkel oogje vaak veroorzaakt is door een strosprietje of iets in die richting, en dat het goed kan genezen als het maar niet te diep zit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is de kans op genezing groot? Wat zou ik nu het beste kunnen doen?

Geen zorgen, de DA wordt straks ook gebeld :) Ik ben alleen benieuwd of mensen hier er ook ideeën over hebben.

Alvast bedankt!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:46

Als het oogje een blauwe/grijze waas krijgt heb je waarschijnlijk een ontsteking in het oogje zitten. Kan idd goed komen door irritatie of een beschadiging door hooi oid. Zou er wel nar laten kijken want vaak is een cavasan zalfje wel fijn. Dan is het ook zo weer genezen.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 25-05-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24

Re: Oogletsel bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:47

Heb je een foto ervan?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:50

Wat jij beschrijft komt me niet heel bekend voor, maar wij hebben bij onze cavia wel een beschadiging van het hoornvlies (? bovenste laag iig) gehad. Zat echt een kras op. Druppels gekregen van de dierenarts en er is nu niks meer van terug te vinden :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:53

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:55

Jep, het lijkt op die foto van Melody, alleen dan een stuk kleiner. Morgen maar even bellen, hopelijk kan er nog wat aan gebeuren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:00

Dan zou het dat wel kunnen zijn, dat groeit.. Dan zou ik sowieso even bij de Da langs gaan, staar kunnen ze blind van worden. Ik weet alleen niet meer of ze daar iets voor hebben, het is heel lang geleden dat er hier eentje dat had.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:06

Mijn cavia's hebben dat ook wel eens, da heeft ons tot 3x toe verteld dat we ons er geen zorgen over hoeven te maken en dat er gewoon een strootje in is gekomen. Gaat vanzelf over, toevallig had een van mijn dames het 5 dagen terug ook, is nu weer weg.