Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:53

Dat vraag ik me dus steeds al af. Er wordt gezegd dat koeien het liefst binnen staan, maar dat gras goed voor ze is. Maar waarom dan niet van beiden een beetje? Dus een inloopstal. De koeien bepalen zelf of ze binnen of buiten staan. Ik zie het probleem niet :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:54

Dit bestaat al :D
Er schijnt een of ander apparaat te zijn dat de koe 'scant', als deze al is gemolken mag deze naar buiten. Correct me if i'm wrong, ik vond de koeien-lessen niet zo heel gek interessant dus zo goed lette ik nooit op :+

edit; http://www.lely.com/nl/voeren/selectiebox/grazeway

Mungbean

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:57

Dat kan ook gewoon, hebben de bio koeien waar mijn paarden staan ook.
Het is hetzelfde als met paarden in een box houden: meer dieren op minder oppervlak.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:59

Dat is er al lang. In de zomer kunnen de dames van onze buren zelf bepalen of ze in de wei staan of binnen. Hij melkt met een robot. Ik denk dat een zgn. inloopstal in de winter wat lastig wordt... al eens aan gedacht hoe het is om de stront 80 melkkoeien uit je paddock te scheppen :D

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:00

Dat gebeurt heel veel, bij ons kunnen de koeien ook zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn. Er zijn altijd koeien die liever niet naar buiten gaan, en koeien die heel graag naar buiten gaan. Zo zijn ze dus allemaal tevreden, en als het gaat regenen kunnen ze lekker binnen schuilen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:02

Er zijn eigenlijk maar weinig dagen dat een koe het echt heel lekker vind buiten, dus dat ze in de winter binnen moeten blijven zullen de meeste geen probleem vinden. Nat en koud, of juist heel warm vinden koeien helemaal niet lekker.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:02

Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.

Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.

en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:24

Koeien hebben inderdaad meer kans op ziektes als ze buiten staan, vandaar dat nog veel boeren ze enkel binnen houden.

Maar ze bestaan inderdaad. De boer hier in de buurt laat ze ook zelf kiezen. Wel gaan de 's avonds allemaal de stal op om gemolken te worden. 's Morgens na het melken mogen ze dan weer naar buiten.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:31

Moet je even naar Wierden rijden Joolien. Geloof dat de boer aan de erve meijrinkweg dat ook heeft. Daar staat de stal teminste zomers altijd open.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:33

De koeien van mijn stalhouder staan 24/7 buiten heel het jaar door.
Maar dat zijn geen melkkoeien, worden ook niet geschoren.

Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe dat zit, ik weet niet zoveel over koeien.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:35

De koeien van onze buurman komen twee maal daags binnen om te melken, verder staan ze gewoon op de wei. Enkel in de winter staan ze binnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:18

Joolien schreef:
Ik zie het probleem niet :D

Je ziet het probleem niet omdat je nog nooit koeien hebt gehouden, zeker niet op commerciele schaal (hobbyboeren tellen in dit verband niet).
Afgezien van het mest en overbegrazingsprobleem (je stal heeft een vaste plek, maar je moet steeds verweiden), moet je koeien twee keer per dag melken, dus je moet ze dan twee keer per dag naar binnen drijven. Teveel werk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:27

Mijn buurmannen en hooileverancier zijn allemaal beroepsmatig bezig met melkvee en doen het al jaren zo!

Tot volle tevredenheid van mens en dier ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:32

Kuggur schreef:
Joolien schreef:
Ik zie het probleem niet :D

Je ziet het probleem niet omdat je nog nooit koeien hebt gehouden, zeker niet op commerciele schaal (hobbyboeren tellen in dit verband niet).
Afgezien van het mest en overbegrazingsprobleem (je stal heeft een vaste plek, maar je moet steeds verweiden), moet je koeien twee keer per dag melken, dus je moet ze dan twee keer per dag naar binnen drijven. Teveel werk.

op mijn vorige stal kwamen de koeien 2 maal per dag binnen om te melken. effe fluite. en ze kwamen af.
na melken mochten ze weer in de weide. Enkel in de winter stonden ze in een loopstal ivm weidebehoud.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:39

Duhelo schreef:
op mijn vorige stal kwamen de koeien 2 maal per dag binnen om te melken. effe fluite. en ze kwamen af.
na melken mochten ze weer in de weide. Enkel in de winter stonden ze in een loopstal ivm weidebehoud.

Hoe groot was dat bedrijf als ik vragen mag?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:48

mzara schreef:
Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.

Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.

en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.

Je schets het wel heel negatief nu, als een koe buiten loopt haalt ze zelf haar voer. Dus dat je meer voer nodig zou hebben omdat ze buiten graast is natuurlijk een beetje onzin, daarbij brengt ze ook zelf haar mest weg. Je hebt er juist minder werk aan als ze buiten lopen. Grasland management is een uitdaging opzich, je hebt vele manieren van weidegang.
Ik zou niet precies weten hoeveel boeren hun koeien binnen of buiten houden, maar hier in het gebied loopt zeker 80% gewoon lekker buiten. Dat is wel een beetje per gebied verschillen, en ook hoe je verkaveling ligt. Sommige boeren hebben weinig grond aan huis, waardoor intensief beweiden niet mogelijk is.
Weidegang heeft voor en nadelen, zeker als je met een robot melkt zal de uitdaging groter zijn om de voordelen uit de weidegang te halen.

Laptopmuis schreef:
Koeien hebben inderdaad meer kans op ziektes als ze buiten staan, vandaar dat nog veel boeren ze enkel binnen houden.

Maar ze bestaan inderdaad. De boer hier in de buurt laat ze ook zelf kiezen. Wel gaan de 's avonds allemaal de stal op om gemolken te worden. 's Morgens na het melken mogen ze dan weer naar buiten.

Wat voor ziektes praat je over dan? Ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar..

Ik vind het een super mooi gezicht om de koeien lekker buiten te zien, en zolang het haalbaar is blijven we dat ook zeker doen. Maar ik snap ook heel erg goed dat er boeren zijn die er voor kiezen om hun koeien op stal te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:51

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:

een 50 tal koeien gok ik? plus een varkensstal en tuinbouwbedrijf.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:52

Bij vrijwel alle boeren hier in de buurt staan de melkkoeien 's zomers buiten hoor :j En als ze in een weiland vlak bij stal staan, dan staat de deur ook wel open :j
Staan ze in een weiland 'ver' van de stal, dan staan ze wel allemaal in het land en worden ze 's ochtends en aan het eind van de middag naar binnen gehaald om te melken.
Ja, in de winter staan ze wel de hele dag binnen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:53

Het hangt er ook van af op welke grond je zit. Niet alle grond is geschikt om koeien op te laten lopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:55

Duhelo schreef:
Kuggur schreef:

Tsja dat is een klein gemengd bedrijf. Mijn opmerking ging over de grotere 100+ koeien bedrijven.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:12

wij hebben onze 3de groep buiten lopen elke dag dat zijn zown 150 melkoeien . ze weten zelf precies waneer ze moeten melken dus meestal is het paar keer fluiten en ze zijn er . natuurlijk heb je ook van die achterblijvers die halen we op met de quad . onze koeien kunnen niet kiezen of ze binnen of buiten staan . ze grazen 2a3 dagen op het land en dan gaan ze weer naar het volgende stuk , als je met inloopstal gaat werken zal je ze veel bij moeten voeren . het land hebben ze dan zo kaal . en geen goed voer is geen goede productie ;)
helaas kunnen niet al de koeien buiten staan , melken momenteel 402 koeien in een draaicarroussel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:34

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:
Kuggur schreef:

Tsja dat is een klein gemengd bedrijf. Mijn opmerking ging over de grotere 100+ koeien bedrijven.

Maar de 100 plus koeienbedrijven hebben ook personeel daar gelang. Dit bedrijf was een koppel die het runde, man ging overdag gaan tuinieren met een paar jongens onder hem, en deed na die dagtaak het boerderijwerk. Vrouw zorgde smorgens. En savonds voor het melken, de kalveren, de kippen en varkens, en de andere kleinere taken.
Als een vrouw 50 koeien, melken zelf was smorgens 2 u en savonds 2 uur. koeien kwamen ook gewoon binnen als je floot.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:40

Okay, als jij meent dat de bedrijfsvoering van een bedrijfje met zo´n vijftig koeien vergelijkbaar is met die van een paar honderd, prima.
Maar ik zou daar wel graag een demonstratie van willen zien....

Ik ben zelf schapenhouder, we hebben zo´n honderd ooien (jaarlingen inclusief, lammeren exclusief).
Ik zie wat voor een fundamenteel verschil dat is met "echte" boeren hier die 500 tot meer dan 1000 over de winter in de stal hebben staan. Geloof me dat is een heel ander nivo.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:59

irmaaatje schreef:
mzara schreef:

Je schets het wel heel negatief nu, als een koe buiten loopt haalt ze zelf haar voer. Dus dat je meer voer nodig zou hebben omdat ze buiten graast is natuurlijk een beetje onzin, daarbij brengt ze ook zelf haar mest weg. Je hebt er juist minder werk aan als ze buiten lopen. Grasland management is een uitdaging opzich, je hebt vele manieren van weidegang.
Ik zou niet precies weten hoeveel boeren hun koeien binnen of buiten houden, maar hier in het gebied loopt zeker 80% gewoon lekker buiten. Dat is wel een beetje per gebied verschillen, en ook hoe je verkaveling ligt. Sommige boeren hebben weinig grond aan huis, waardoor intensief beweiden niet mogelijk is.
Weidegang heeft voor en nadelen, zeker als je met een robot melkt zal de uitdaging groter zijn om de voordelen uit de weidegang te halen.

Ik bedoel het niet negatief hoor! ;) Het was gewoon even heel kort gezegd wat voor veel boeren het probleem is. Want dat vraagt TS. Er gaan ook steeds meer koeien naar buiten en dat is heel goed. Je hebt een stukje verkeerd geïnterpreteerd of ik heb het niet goed uitgelegd, ze hebben niet meer voer nodig (misschien moeten ze alleen wat bijgevoerd worden in de zomer) maar het land wat je normaal gebruikt om het voer te verbouwen gebruik je nu voor grasland. en voer verbouwen op dat land brengt meer op. Maar als je niet kan verbouwen heb je geen kuilvoorraad voor in de winter, en de koeien krijgen dan ook geen gras. dus moet je gaan aankopen.
Dat ze zelf de wei bemesten is wel zo. maar dat is al helemaal niet ideaal. want dan wordt er 1/3 van het land (waar ze poepen) zwaar bemest en de rest minder of niet. Daardoor zijn de voedingsstoffen in de grond niet gelijk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:05

Laptopmuis schreef:

Belachelijk koeien binnen houden. DAt je in de winter niet anders kan als het gras niet groeit kan ik nog enigszins snappen, als ze lekker met z'n allen rond kunnen lopen in de potstal oid.
Maar ook in de zomer binnen, heel belachelijk.

En verder, ziektes voorkomen door binnen te houden lijkt mij een kwestie van teveel handen wassen en daardoor vatbaarder worden zoals dat bij mensen gebeurd.