Hamster op kot ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

Hamster op kot ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:53

Hoi iedereen,
volgend jaar ga ik studeren.
Ik ga op kot in Gent, en ga waarschijnlijk enkel in het weekend/ om de 2 weken naar huis. Nu vroeg ik mij af of het toegestaan is om op kot een hamster te houden ? Natuurlijk hangt dit van verhuurder tot verhuurder af. Ik kan me voorstellen dat een kat/hond geen werk is natuurlijk, zowel voor de verhuurder als voor het beestje zelf.
Heb jarenlang hamsters gehad, en deze zou natuurlijk in een meer dan zat ruime kooi komen te zitten.
Ik zou het een erg leuk gezelschapsdier vinden.
Hoe staan de verhuurders hier tegenover ?
groetjes

xTammyy

Re: Hamster op kot ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:56

Dat is zo verschillend. De ene wil wel huisdieren, de ander niet. Net als dat de ene wel een roker accepteert en de ander niet.
Wij hebben hier een konijn, ken ook mensen die een hamster, kat of hond hebben. Maar ken ook weer iemand die stiekem een hamster op haar kamer heeft ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:57

Ik zit op kot in Antwerpen, de kotbaas vindt het goed dat ik mijn 3 muizen hier houd. Bij de meeste koten is het niet toegestaan, maar vragen aan de kotbaas kan altijd.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:58

xTammyy schreef:
Dat is zo verschillend. De ene wil wel huisdieren, de ander niet. Net als dat de ene wel een roker accepteert en de ander niet.
Wij hebben hier een konijn, ken ook mensen die een hamster, kat of hond hebben. Maar ken ook weer iemand die stiekem een hamster op haar kamer heeft ;)

Bedankt voor je antwoord!
In principe zorgt een hamster niet voor overlast en ook niet voor geur hinder als de kooi op tijd wordt schoongemaakt. Hmmm ik vraag me af wat hun argumenten zijn dan

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:58

Ik heb bij mij zoektocht naar een kot zo'n 5 koten bezocht. Bij allen stond in het contract dat dieren niet waren toegelaten, enkel 1 verhuurder kneep een oogje dicht hierbij en mocht het in principe wel indien ze geen overlast bezorgden. Koten waar je dieren mag houden bestaan zeker, maar zijn schaarser dan koten waar je geen dieren mag houden.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:59

StableDoor schreef:
Ik zit op kot in Antwerpen, de kotbaas vindt het goed dat ik mijn 3 muizen hier houd. Bij de meeste koten is het niet toegestaan, maar vragen aan de kotbaas kan altijd.

Dat is echt heel erg vriendelijk van je kotbaas !
Ik wist niet dat het bij de meeste koten niet was toegestaan, dacht eerder omgekeerd!
Zal het zeker eens vragen als ik mij kot ga bezichtigen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:00

Gewoon even overleggen. De ene verhuurder vind het geen probleem, terwijl de ander heel strict is.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat verhuurders ook geen hamster toelaten wanneer er een geen-huisdieren beleid is. Je moet ergens een lijn trekken.
Mocht het toch lukken, zorg er iig voor dat je hamster geen piepend en krakend looprad heeft, om klachten van huisgenoten te voorkomen :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:00

Zal echt sterk verschillen van huurbaas tot huurbaas...
En ook even overleggen met je medehuurders :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:01

Ik heb het idee dat ze in België daar vaak wat moeilijker over doen dan in Nederland.
Hoop dat je een kamer kan vinden waar het wel toegestaan is.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:02

felintje schreef:
xTammyy schreef:

In principe zorgt een hamster niet voor overlast en ook niet voor geur hinder als de kooi op tijd wordt schoongemaakt. Hmmm ik vraag me af wat hun argumenten zijn dan

Meestal staan kotbazen het niet toe, omdat ze ergens een grens moeten trekken. Als de een een hamster mag houden, dan kan je moeilijker de andere huurder gaan verbieden om een kat of hond te gaan houden, snap je? Om zulke situaties te voorkomen wordt het vaak verboden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:03

Ik vind een diertje in een eigen verblijf toch wel wat anders dan een hond of kat :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:04

Houd die hamster je niet wakker s'nachts dan? Daar zou ik eerder bang voor zijn, omdat je de kooi niet kunt verplaatsen naar een andere ruimte.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:06

Mijn hamster slaapt ook 's nachts, die is in de namiddag en avond wakker!

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:08

Ineke2 schreef:
Houd die hamster je niet wakker s'nachts dan? Daar zou ik eerder bang voor zijn, omdat je de kooi niet kunt verplaatsen naar een andere ruimte.

Ik slaap met op maat gemaakte oordopjes, ik wordt van ieder geluidje namelijk wakker. Dit is dus zeer handig.
Ik hoop dat de kotbaas van het kot dat ik op het oog heb, een hamstert toestaat.
Maar ik snap dat ze een lijn willen trekken. Alleen is het verschil tussen hamster en kat/hond toch wel huge... Hamster zit in z'n kooi en loopt niet los rond, dus kan ook nergens vuilte achterlaten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:13

Shirley schreef:
Ik vind een diertje in een eigen verblijf toch wel wat anders dan een hond of kat :o

Een Vlaamse reus kan ook prima in een eigen verblijf, maar je moet ergens een grens trekken :+ :D

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:14

Cayenne schreef:
Shirley schreef:

Een Vlaamse reus kan ook prima in een eigen verblijf, maar je moet ergens een grens trekken :+ :D

Uhm :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:16

felintje schreef:
xTammyy schreef:

simpel, de wens van de huurbaas..

een kamer moet altijd verhuurbaar blijven.. vele kamers worden afgeleefd in een korte periode..
studenten met huisdieren vormen hierop een risico.. Immers je bent geheel afhankelijk of een half losgeslagen tiener die eindelijk vrijheid heeft, keurig netjes op tijd verschoond, lucht, haren weghaalt, het dier niet laat verdwijnen in een pand. Tenslotte, kan een volgende huurder zwaar allergisch blijken voor een kamer omdat de voorgaande huurder er dieren in hield.

Dus verhuurders die hun risico's willen beperken + hun kamers zo breed mogelijk aan willen bieden zeggen nee tegen huisdieren..

daarom mag je in de meeste antikraak en leegstandswoningen ook geen huisdieren houden.
---

je kunt zeggen 'ja maar TS' is schoon met haar dieren.. of 'mits je het schoonhoudt'. maar heb je eenmaal een huurder met dieren en gaat het minder of niet goed, zie er dan als verhuurder maar weer eens vanaf te komen.. en voor je het weet staan al je huurders voor je neus, want als de ene wel mag en de ander niet.. dat is niet eerlijk.. en in notime heb je een complete dierenwinkel in een huis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:19

Shirley schreef:

ik had gewoon een kat op mijn 16m2 studentenkamer (inclusief een goede krapaal, lol.. ik had maar 3m2 vrije vloerruimte, alles was zeer effectief ingedeeld).. als ik weg was zat ze lekker buiten en het was van mijn kamer linea recta naar buiten en andersom, niet in de rest van het huis..

mijn huisgenote heeft het zelfs gepresteerd om een dalmatiër op haar kamer van 12m2 te houden, overigens was ze toen al bezig om een eigen huis te zoeken met haar vriend, dus de hond heeft maar 3/4 jaar er gewoond.. zij matte hem buiten lekker af (en studeerde dus ook buiten/ in het park) en geslapen werd er binnen..

het enige dat mijn huisbaas absoluut niet wilde hebben waren vogels in huis.. omdat het fijnstof en veren die je met vogels hebt nog tot jaren na dato in een kamer kunnen blijven (met name in oudere huizen met kiertjes en hoekjes). nu was dat met katten en honden natuurlijk ook, maar ja dat ging ik mijn huisbaas natuurlijk niet vertellen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:43

Verhuurders moeten inderdaad ergens de grens trekken. Ik had eens gehoord van een kot waar huisdieren toegelaten werden er eens een student een geit had meegenomen op kot :') Vanaf toen zijn er toch ook een paar regeltjes gekomen ivm het houden van huisdieren.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:39

Ik heb ook in Gent op kot gezeten en in al mijn contracten stond dat er geen huisdieren toegelaten waren. Soms willen kotbazen er wel eens een oogje voor toeknijpen, maar ik had ook een klasgenootje die stiekem een klein katje in haar kast had omdat de moeder was overleden en ze het iedere 2 uur moest voeden :+

Ik zou je iig aanraden om het gewoon even face-to-face te bespreken met je kotbaas, meeste zijn wel redelijke mensen als je uitlegt dat je er goed voor zorgt en dat er geen overlast zal komen door je hamster

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:43

In mijn contract staat dat er geen honden en katten toegestaan zijn, dus heb ik nu een hamstertje op mijn kamer:D Echt super gezellig, ik slaap snachts ook met oordopjes en als er iemand bij mij slaapt zet ik dr even op de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:32

STW --> BB

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:26

Gewoon even overleggen met de huisbaas...
Ik heb vroeger een hamster op mijn kamer gehad maar die is snel van kamer verplaatst omdat ik "s nachts helemaal gek werd van dat loopradje... Kan je geen diertje nemen dat meer overdag leeft?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:30

Zou inderdaad gewoon even bij de huisbaas navragen. Ik ben er zelf ook naar aan het kijken en mij is verteld dat in veel contracten alleen staat dat het niet mag zodat er snel ingegrepen kan worden mocht het mis gaan, en dat het meer aan de huisgenoten ligt dan aan de huisbaas :)