Help! Kat bij konijn in de tuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puck94

Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:41

Hoi allemaal!

Ik heb twee konijnen die in de achtertuin wonen. Als er iemand thuis is, mogen zij door de hele achtertuin lopen (dat is meestal minstens een halve dag en de avond). De laatste tijd komt er een kat de tuin in die dan de hele tijd op de konijnen zit te loeren. Soms zit hij 's morgens ook voor het hok. We hebben al veel van de 'ingangen' in de tuin geblokkeerd met hekjes of gaas. Maar de kat springt ook over de schutting...
Omdat ik het niet fijn vind dat de kat de hele tijd bij de konijnen zit zou ik hem dus graag uit de tuin houden. Dit moet wel op een diervriendelijke manier en veilig voor de konijnen.

Heb zelf al wel even google gebruikt. Ik las o.a. dat er apparaatjes zijn voor in de tuin die een heel hoog geluid laten horen, maar hier heb ik ook negatieve ervaringen over gelezen. Ook denk ik dat de konijnen hier last van hebben. Op internet stond ook dat bepaalde planten of het verspreiden van peper de katten uit de tuin kunnen houden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere tips om katten uit de tuin te houden?

EmptyWords

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:35

ouderwets met een plantenspuit gaat zitten.. en de kat goed nat spuiten.. of een tuinslang.. of supersoker...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:36

Stroomdraadje over de schutting spannen. :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:40

Heeft de kat geen baasje? Die opsporen en vragen of die verantwoording zou willen nemen voor zijn huisdier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:11

Twee konijnen?
denk ik niet dat je je druk hoeft te maken. :D

ik heb ook altijd konijnen los in de tuin gehad.
mijn eigen katten waren er scheitbenauwd voor want mijn konijnen gingen altijd achter ze aan.
vreemde katten ook, als die in de tuin waren dan gingen de konijnen er met zijn tweetjes heen.
Ik heb nu weer een konijn, ook los in de tuin en er zitte geregeld katten te loeren ,maar ik ben echt niet bang dat hem wat gebeurd.

En anders hardhandig de kat wegjagen, denk toch dat je even flink moet optreden zodat d ekat goed bang word.
maar ik denk echt met 2 konijnen dat die zelf de kat wel wegjagen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:52

Kana schreef:
Heeft de kat geen baasje? Die opsporen en vragen of die verantwoording zou willen nemen voor zijn huisdier.

Wat kan die eigenaar daar dan aan doen? Zijn kat maar binnenhouden?? Ook niet echt een optie.
Ts stroomdraadje kan, of idd wegjagen met tuinslang oid.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:45

saskiakefie schreef:
Kana schreef:

Wat kan die eigenaar daar dan aan doen? Zijn kat maar binnenhouden?? Ook niet echt een optie.

Waarom is binnenhouden geen optie? :) Mijn kat komt ook niet verder als mijn huis, net als veel andere katten. En anders is de tuin katproof maken ook een optie (indien TS weet wie de eigenaar is). Zijn/haar dier, zijn/haar verantwoordeijkheid dat de konijnen van ts veilig in de tuin kunnen. Zou toch van de zotte zijn dat ts haar tuin moet afzetten omdat het baasje van de kat geen verantwoordelijkheid neemt. (Maar als het baasje onbekend is, dan word het lastig).
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 22-05-15 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:48

Onze konijnen jagen alles de tuin uit. Katten, vogels, grote vogels, alles. Gewoon vol in de aanval gaan ze dan, zijn de katten zo weg. _O-
We hebben ook een voliere en daar op het dak zit nog wel eens een kat, konijnen doen dan altijd alarmeren zodat we de kat kunnen weg halen, ideaal. (gaan met hun achterpoten tegen de wand slaan & dat geeft echt lawaai)
We doen altijd met een watersproeier, na paar x hebben ze dat echt wel door en voor de hardleerse doe ik wel eens een bekertje water gooien dat ze iets natter zijn, maar niet kletsnat. :j

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:49

Zou toch ook raar zijn als de eigenaar van de kat deze maar binnen moet houden omdat haar kat in een tuin van een ander zit? Moet ze dan tegen die kat zeggen dat hij dat niet meer mag doen? Dat slaat toch nergens op. Die kat is gewoon een kat.

Ts, ik zou niet zo bang zijn joh, sommige katten zijn bang voor konijn + een konijn is sneller/wendbaarder dan een kat, mijn kat ging er in het begin achteraan, tot hij erachter kwam dat hij het nooit kon winnen omdat mijn konijn veeel sneller was. Je kan ook, zoals al eerder gezegd, hem wegjagen met een platenspuit/tuinslang

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:49

Idd, de eigenaar van de kat opsporen.
Het zou waardeloos zijn als er wat met je nijntjes gebeurd.
Kat een doodschop geven is ook (g)een optie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:52

saskiakefie schreef:
Kana schreef:

Wat de eigenaar daar aan kan doen? Zorgen dat zijn kat, die hij heeft gewild en waar TS niet om gevraagd heeft, geen overlast bezorgt?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:53

Kana schreef:

Ik zie mn buren al aankomen :') ehh sorry, maar uw kat kijkt naar mijn konijnen, wilt u hem voortaan binnen houden of aan de ketting leggen? :')

saskiakefie

En hoe dan? De tuin van TS zo afschermen dat er geen katten meer in kunnen komen?

saskiakefie

Vivian__ schreef:
Ik zie mn buren al aankomen :') ehh sorry, maar uw kat kijkt naar mijn konijnen, wilt u hem voortaan binnen houden of aan de ketting leggen? :')

Haha idd :+ _O-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:55

reken maar dat katten best een konijn kunnen vangen en vermoorden, niet elk konijn snapt dat katten dat wel eens doen. Een wat dacht je van een hele brutale kraai, of andere roofvogel, die durven dat ook best wel. Zou inderdaad wat stroomdraadjes boven je schutting hangen of gaas over je konijnengedeelte

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:55

saskiakefie schreef:
En hoe dan? De tuin van TS zo afschermen dat er geen katten meer in kunnen komen?

Nee, de tuin van de eigenaar van de kat zo afschermen dat de kat anderen geen overlast kan bezorgen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:56

Hun eigen tuin misschien?
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat katteneigenaren hun beesten kennelijk overal overlast mogen bezorgen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:57

Diablo schreef:
saskiakefie schreef:

Nee, de tuin van de eigenaar van de kat zo afschermen dat de kat anderen geen overlast kan bezorgen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Oftewel een kat opsluiten in de tuin?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:00

Diablo schreef:
saskiakefie schreef:

*\o/* De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn dier. Dus hij/zij moet ervoor zorgen dat het beest geen schade maakt aan andermans spullen.
Dus moeten zij ervoor zorgen dat de kat niet over de schutting komt.
Hier gaat de hond naar buiten als er een kat in de tuin komt.
En ik heb nog dikke schade van rondlopende katten die mijn auto bekrast hebben.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:04

Diablo schreef:
saskiakefie schreef:

Dat bedoelde ik inderdaad :) .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:08

__YSB__ schreef:
*\o/* De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn dier. Dus hij/zij moet ervoor zorgen dat het beest geen schade maakt aan andermans spullen.

Hier wagen katten zich ook niet in de tuin. Kunnen ze ook beter niet doen, is niet goed voor ze.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:11

Hier is weleens een konijn door een kat te grazen genomen, dus ik snap je best, TS. Ik denk dat ik ook de eigenaar van de kat op zou sporen. Zijn beest veroorzaakt problemen, dus hij mag ze oplossen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:12

Diablo schreef:
__YSB__ schreef:

Hier wagen katten zich ook niet in de tuin. Kunnen ze ook beter niet doen, is niet goed voor ze.

Klinkt als een bedreiging.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:12

de kat hier op de boerderij heeft ook altijd de konijnen gepakt hoor, dus ik zou zeker actie ondernemen. Eerst baasje zoeken en vragen of hij er wat aan kan doen, anders stroomdraadje over de schutting. Ik vind het zelf ook wel vervelend als loslopende katten overlast gaan veroorzaken, hier roven ze altijd hele nestjes van de mussen leeg. :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:19

Vivian__ schreef:
Diablo schreef:

Klinkt als een bedreiging.

Niet groter dan deze kat naar de konijnen is.
Maar dat lijk je geen probleem te vinden dus dan ook niet gaan zeuren op Diablo.