luxeprobleem , welk knaagdiertje ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

luxeprobleem , welk knaagdiertje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 18:03

Hallo bokkers,

Ik heb een echt luxeprobleem :o . Tot een jaar geleden had ik een hele
lieve hamster, deze is uiteindelijk aan ouderdom overleden. Nu begin ik
het houden en hebben van een knaagdier gewoon erg te missen en ben
ik weer wat gaan speuren.

Naast het feit dat ik een hamster een ontzettend leuk dier vind ben ik ook
wel geiinteresseerd geraakt in gerbils. Daarnaast leken muizen mij eerst
ook erg leuk, maar na lang nadenken vielen deze toch uiteindelijk wel af.

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken in welk knaagdiertje
weer bij mij komt wonen. Aan de ene kant neig ik naar en syrische hamster,
omdat ik weet wat ik er aan heb en ik ze ontzettend leuke en leergierige beesten vind.
Maar dan die gerbils, ik heb me nog niet 100% ingelezen maar op het eerste
idee lijken deze ook erg leuk. Ik ben me ervan bewust dat je ze niet alleen kan
houden en dat je niet zomaar nieuwe gerbils bij elkaar in kan zetten.

Qua kooi , voer en andere basisbehoeften hoeven er geen zorgen te ontstaan.
Ik wil altijd het beste voor mijn dieren en zorg dat ik me er van te voren goed in verdiep.

Nu de vraag dus welke van deze twee knaagdieren zijn het "leukst" , kortom wat
zijn jullie ervaringen en wat raden jullie aan ? Overdag ben ik vrij veel weg, maar 's Avonds ben ik 9 van de 10 keer wel gewoon thuis. Daarnaast ben ik wel erg gesteld op mijn nachtrust :o

Ben benieuwd naar jullie ervaringen / motivaties :)

Art_Ificious

Re: luxeprobleem , welk knaagdiertje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:13

Gerbils. Zowel overdag als snachts actief. Al zijn het meer dagdieren en zal je snachts minder last hebben van hun.
Heb er zelf ooit 6 samen gehad. Echter moet je dan wel opletten dat de kooi niet ultra groot is. Mijne was namelijk enorm groot (voliere voor vogels) maar 1 gerbils had van een plank zijn terrein gemaakt waardoor er ruzie kwam tussen alle gerbils.
Heb de onruststoker verkocht samen met zijn broer die ik toen erbij gekocht had.
Heb daarna nog jaren van 4 andere (broers en vader) genoten. Ze kunnen heel tam zijn en je kan ze ook leren een hindernisparcour te lopen. Je moet maar eens zoeken op youtube.

kan alleen positief zijn over de gerbil. Zijn tevens propere dieren en je ruikt ze bijna niet. Wat bij konijnen, hamsters, ratten en muizen wel vaak een probleem is.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:30

Hoihoi, je bent welkom in ons gerbil kletstopic mocht je meer willen kletsen om kennis te maken met die leuke beestjes. Gerbils zijn dag en nacht actief. Ze kunnen 's nachts ook af en toe wel lawaai maken. Hier staan ze in de woonkamer en heb 's nachts nooit last van ze als we gaan slapen. Hoor het radje wel, maar daar lig ik niet wakker van.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 18:56

Oef, ze zijn wel erg schattig :D . Een keer wat lawaai is niet erg alleen continu is irritant :+ .
Van gekrijs oid hou ik alleen niet, dus ze moeten niet opeens gaan schreeuwen dan heb ik
ook mn vogels van stok midden in de nacht haha !

De hamster die ik had was 's Nachts altijd aan het tralieknagen oid omdat ze eruit wilde..
die is na 2 dagen verbannen naar een verdieping naar beneden :D.

Ik zal eens een keer een kijkje nemen in het topic :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:24

Krijsen doen ze niet hoor, alleen een beetje piepen tijdens het stoeien. Als ze krijsen is er iets goed mis ;)

Ik ben zelf geen fan van groepen gerbils, voor mij is de max echt 2 bij elkaar (mannetjes of vrouwtjes). Meer dan twee gerbils samen gaat niet altijd goed, naar mijn mening kun je maar beter voorkomen dan genezen.

Edit: en alleen is natuurlijk ook niet goed :)

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:19

Al over ratten nagedacht? Ik heb 4 mannen en ze zijn zo leuk!
Heel erg slim en mensgericht. Ik heb zowat zowat alle knaagdieren gehouden maar ratten blijven favoriet.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:23

Ratten inderdaad! Ontzette lieve sociale beesten die echt gek zijn op aandacht en op hun baasjes. Zijn wakker als jij wakker bent, doordat zich aan jouw dagritme aanpassen. Veel mensen vinden de staart eng of vies maar geloof me. Daar ben je zo overheen! Iedereen hier is gek op ze.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:33

Ik ging ook zeggen RATTEN <3

Heb er vroeger veel gehad en wat zijn het toch slimme en interessante beestjes.
Mijn muis heb ik bijna alleen maar zien slapen, maar mijn ratten die waren altijd wel enthousiast.
Heel leuk ook om ze samen te zien spelen en om de rollen binnen een rattenfamilie te kunnen observeren.

De mijne mochten ook wel eens los en kwamen gezellig chips bedelen als ik in de zetel zat of probeerden om via mijn mama haar been naar boven te kruipen om te zien wat ze ging koken. Ze was er wel bang van, maar kon zich het niet laten om ze steeds wat lekkers te geven. Tijdens het ontbijt zaten we vaak met zen allen de ratten te observeren :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:49

Ratten zijn inderdaad echt geweldig, vele knaagdiertjes gehad, maar ratten blijven mijn favoriet.
Bij mij liepen ze ook altijd los als ik thuis was, komen gezellig in je nek zitten en overal rond snuffelen,
helaas ivm ruimtegebrek heb ik nu geen ratjes meer, maar muizen, deze zijn ook echt schatjes, allemaal handtam en zowel overdag als 's nachts actief. Heb ook een hamster gehad, maar muizen vind ik persoonlijk leuker, heb je altijd met 2 of meer (heb er zelf 6 inmiddels :D ) zijn een stuk actiever dan hamster en het is erg leuk te zien hoe ze met elkaar omgaan, wassen, spelen, tunnels bouwen of als ze met z'n alle op een hoopje slapen. Ongelofelijk schattig :o

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:38

Ik heb eigenlijk helemaal nog niet over ratten nagedacht ... Maar ik denk dat het heel onhandig is nu hier.. ik vind persoonlijk dat ze een heel groot hok verdienen en dat gaat hier niet meer passen :D.

Een grote hamster/Gerbil kooi past nog wel maar dan is mn kamer ook volgebouwd :') heb er ook al een huge vogelkooi staan, ja ik ben best erg ..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:52

Ratten hebben wel echt veel ruimte nodig inderdaad, had ook een volière van 1,65 hoog in me kamer staan, leuk maar direct vol haha

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:05

hamsters kun je maar per 1 houden en zijn toch meer snachts actief.

Gerbils moet je per 2 houden en ook niet met meer anders kun je gevechten verwachten.
Ik heb zelf gefokt met gerbils en vond ze erg leuk.
Ze vinden het leuk om over je heen te rennen maar echt stil in je hand zullen ze niet snel doen ze bewegen nou eenmaal graag.

Gebils hebben het liefst een glazen bak nodig van 80 cm lang en dus geen tralie hok.
Ze vinden het heerlijk om te graven dus een minimale laag zaagsel van 20 cm is wel aanbevolen.

Gerbils zullen ook minder snel bijten dan hamsters en gerbils kan je gewoon wakker maken zonder je vinger kwijt te raken :p
Maar hiervoor is het wel zo ga naar een goede fokker!

Nadeel van gerbils is wel als er 1 dood gaat en je heb er 1 over dat deze altijd gekoppeld moet worden aan een nieuwe en dat is niet zo heel makkelijk als dat het nu klinkt.
Je ben er minstens een week mee bezig en de eerste 24 uur moet je er ook bij zijn.

En dan ratten,
Ratten ook per 2 houden of meer maar dan moet je ook meer ruimte hebben haha.
En ze hebben best wat ruimte nodig dat klopt, maar dit heb ik er wel voor over en heb dan ook 4 mannen in mijn flatje :p
Ze zijn erg nieuwsgierig en zijn heel erg gericht op mensen, mijn ervaring is met mannen dat die juist wel lekker bij je komen zitten om te knuffelen!

en anders heb je ook nog konijnen (vallen officieel niet onder knaagdieren maar onder haasachtige maar goed) deze ook per 2 of meer en zijn natuurlijk ook erg leuk!

en dan heb je ook nog cavia's maar hier weet ik niet zo heel veel vanaf deze heb ik namelijk niet.

Ik heb bovenstaande dieren allemaal gehad..
konijnen en ratten heb ik nu nog steeds.

En ik moet zeggen dat ik ratten toch echt wel het leukste vind van al deze knagers.

En verder heb ik dan nog vogels maar hier heb je niks aan dat zijn geen knagers :p
Al kunnen ze ook goed knagen hahaha.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:17

Konijnen /cavias worden het sowieso niet. Ik vind het heel zielig om ze hier op mijn kamer in een kooi te stoppen. Mijn vorige konijnen zaten in een groot hok in de tuin en mochten daar altijd onder toezicht uit.

Na het overlijden van mn laatste konijn vorig jaar komen er voorlopig geen nieuwe, heb het er af en toe nog moeilijk mee als ik er aan denk dat ie nu nog had kunnen leven :P

Mijn eerste keus gaat nu uit naar gerbils . Ik heb tot nu toe nog geen goeie fokker kunnen vinden hier in de buurt. Woon zelf in drenthe dus als iemand nog iets weet :).

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:16

ik ga ook voor ratten heb er al wel 40 gehad (al vind ik een hamster ook wel leuk)(vooral buizen hokken :+ )

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:25

In Drenthe weet ik ook zo even geen gerbilfokker, maar in Friesland zit http://www.gerbil.nl. Heeft regelmatig nestjes en staat ook goed bekend.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:28

Die in friesland had ik al een mail gedaan. Tis voor mij alleen heel erg lang reizen met het ov daar naar toe.... Met de auto een uur ..