De hond waar mijn paard staat valt mij soms aan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jillicious

De hond waar mijn paard staat valt mij soms aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:01

Heee bokkers,

Mijn paard staat op een stal met (inclusief mijn eigen paard) 3 paarden. Het is dus lekker rustig en er komen naast mij maar 2 andere mensen rijden.

Voorheen liep er een hond en die was erg vriendelijk, deze kwam te overlijden. Later namen ze weer een hond, hetzelfde ras, die voor gezelschap en ook vooral de waak wordt gebruikt. Ze kochten hem als pup, al vanaf het begin was hij niet erg mensvriendelijk, liever geen als wel aandacht (van buitenstaanders).

Inmiddels is hij een stuk ouder en waakt hij uitstekend, het nadeel is. Ik kom elke dag en het is niet erg dat hij blaft, dat is immers zijn taak. Maar sinds een tijdje terug begint hij uit te vallen, als ik de stroom van de weide aan/uit zet of naar de wc moet, moet ik door een stukje waar hij altijd zit, zodra hij me ziet komt hij wild op me afgestormd. Als ik beweeg pakt hij mijn broek.

Er wonen daar een oma, vrouw en man met twee kinderen. Indien de vrouw met de hond binnen komt, laat ze hem even wachten en dan hoi zeggen, dan doet de hond niks en komt even snuffelen. Is ze weg dan is er geen probleem. Maar de oma heeft geen controle over de hond (is ook al een stuk ouder), zijn gedrag kan niet gecorrigeerd worden door haar en ze heeft geen flauw idee wat ze doet.
Het vervelende gedrag is dus aanwezig indien er niemand is en zodra de oma zich ermee bemoeit.

Nu ga ik er vanuit dat dit gedrag komt omdat hij niet goed weet wat hij moet doen als er iemand op het erf/in zijn omgeving komt. Hij deinst meteen terug na het happen, hij komt angst-agressief over. Er had eerder met hem gewerkt moeten worden wat betreft de mensen die op het erf komen.

Omdat hij mij niet zo ziet zitten kan ik hem niet helpen. De mensen zijn vaak weg en druk en hebben geen tijd om echt met hem te trainen. (Hij wordt wel gewoon uitgelaten en dergelijke.)

Voorheen moest ik hem een brokje geven als ik kwam maar dat maakte eigenlijk geen verschil.

Nu is mijn vraag, goh wat kan ik doen .. Dan bedoel ik niet de opmerkingen over : Hun moeten met de hond aan de slag.. Dat is natuurlijk feit, maar wat kan ik doen zodat hij mij niet bijt. Ik vind het vervelend, vooral omdat ik er niks mee kan.

Tips, ervaringen ?? Please help.

nanda1980

Re: De hond waar mijn paard staat valt mij soms aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:08

Phoe lastig zeg. Heb je het hier ook met de eigenaren over gehad? Want de hond zou jou nu moeten kennen als goed volk.
Een oplossing heb ik niet zo voor je, alleen dat je moet proberen om je emoties onder controle moet houden, maw je mag geen angst tonen, maar je moet zelfverzekerd wezen en dit uitstralen.
Roep je zelf de hond ook? Luistert hij naar een commando? Dan zou je zelf aan de slag kunnen, bv als je komt hem roepen, laten zitten en dan belonen.
Maar ik weet natuurlijk niet of dit haalbaar is, ken de hond niet, zie geen lichaamstaal enz.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:11

Geen brokjes dan beloon je het verkeerde gedrag.
Maak jezelf groot, kijk hem aan zwaai, roep scheer je weg mottig beest. HUPHUPHUP Wegwezen!
Draai de rol maar gewoon om, jij stoer dan wordt hij een muisje. En de eerste keer is heel angstig om hem tegen te houden en heel spannend om te kijken of hij echt weg gaat dan. Misschien moet je dan toevallig een schep of bezem of zo in je handen hebben als hij alsnog denkt te dicht bij jou in de buurt te komen. En misschien moet er dan ook toevallig iemand in de buurt zijn om je te helpen als er iets mis gaat....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:51

ED » BB

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:58

Zoals mrie zegt hem intimideren, maak jezelf zo groot mogelijk desnoods houd je jouw jas open boven je hoofd en spreek je hem streng toe. Dit doe je dan telkens als hij zo op je afgestormd komt als hij niets doet gewoon negeren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:01

Hier moet je de eigenaar van de hond op aanspreken! Zij moeten zorgen, dat klanten in ieder geval overdag, vrijelijk hun bedrijf kunnen betreden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:02

Probeer m eens terug te sturen naar zijn plek, jij zou best boven hem moeten staan.
Je bent geen compleet vreemde voor m.
Ik weet natuurlijk niet of de hond dit kent, idd eens praten met de eigenaren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:42

Behoorlijk asociaal van deze staleigenaren een dergelijke hond zo te houden dat klanten er last van hebben.
Dit zou jouw probleem niet moeten zijn, en het opvoeden van deze hond al helemaal niet (uit je verhaal blijkt dat dit bepaald niet risicoloos is).
De enige redelijke oplossing die ik voor je zie is aan deze mensen vragen of de hond niet op een andere plek is te houden tenminste op de tijdstippen dat je bij je paard bent.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:45

Niet denken dat jij de hond kan corrigeren! Ook de hond intimideren vind ik een erg fout en gevaarlijk advies! Grote kans dat dit juist mis gaat en dat de hond je dan een keer goed pakt. Niet doen hoor.
Spreek de eigenaar van de hond erop aan. Jij moet je veilig op het terrein kunnen bewegen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:49

Bah, erg vervelend.
Ik zou ook bang zijn.
Toch met de eigenaar over hebben.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:57

annepaardoes schreef:
Niet denken dat jij de hond kan corrigeren! Ook de hond intimideren vind ik een erg fout en gevaarlijk advies! Grote kans dat dit juist mis gaat en dat de hond je dan een keer goed pakt. Niet doen hoor.
Spreek de eigenaar van de hond erop aan. Jij moet je veilig op het terrein kunnen bewegen.

Hier ben ik het zeker mee eens.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:30

Ik niet, als er wat mis gaat zul je toch echt jezelf moeten redden. Dat beest duidelijk maken waar jij niet van gediend bent is toch niet hetzelfde als een hele opvoeding aan t beest geven. Dat je het er daarnaast met de eigenaar over hebt prima. Maar niet het hele probleem bij de eigenaar leggen leggen en vervolgens gaan jeremiëren als hij nog niet doet wat jij zou willen. We zijn wel volwassenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:34

Poe ik zou toch echt aangeven dat hij bijt en dat zij een oplossing moeten verzinnen zoals de hond opsluiten overdag. Dit is simpelweg gevaarlijk voor bezoekers. Nu ben jij waarschijnlijk niet meer klein maar wat als iemand een kind meeneemt? Waar hij een volwassene in de broek pakt is dat bij een klein kind al snel op hoofd hoogte.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:38

Ik zou de eigenaar vragen om die hond of op te voeden, te muilkorven of op te sluiten als jij er bent. Je moet toch veilig en op een normale manier naar je paard kunnen gaan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:42

Ik zou dit een reden vinden om te verhuizen. Wat als hij je paard pakt?
Ik ben door een herder op de oude stal van mijn zus 2x gebeten in mijn been, ik was op weg van stal naar het hek om naar huis te gaan. De hond heeft later nog een andere pensiongast en Ik dacht een paard gebeten voordat hij afgemaakt werd.. En inmiddels ben ik als de doods voor grote of blaffende honden.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:49

Shellyke schreef:
annepaardoes schreef:

Hier ben ik het zeker mee eens.

Ook eens! Ik denk dat hij eerder de neiging heeft jou echt een keer te grijpen wanneer jij hem probeerd te corrigeren, want daar is hij waarschijnlijk al helemaal niet van gediend.

Waar ik mn paard nu heb staan hebben ze 3 deense doggen, een duitse herder en 2 dwergpoedels. En ja die gingen in het begin flink te keer. Nu ook nog blaffen, en enkel als er niemand buiten is op t moment of als ik het huis in ga om naar de wc te gaan of wat te drinken terwijl de rest buiten is grommen ze nog wel eens (Dit doen ze dan wel alleen als ik aankom op stal, de eerste keer dat ze me zien, niet elke keer als ze me zien ofzo, dan gaan ze gezellig bij me staan) Ik loop gewoon door en komen ze wel naar me toe begroet ik ze gewoon. Praat wat en n aai over al hun koppies en dan is t ook klaar.
Maar ik ken de hond bij jullie natuurlijk niet TS!
Laatst bijgewerkt door dropveterr op 20-05-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:51

mrie schreef:
Geen brokjes dan beloon je het verkeerde gedrag.
Maak jezelf groot, kijk hem aan zwaai, roep scheer je weg mottig beest. HUPHUPHUP Wegwezen!
Draai de rol maar gewoon om, jij stoer dan wordt hij een muisje. En de eerste keer is heel angstig om hem tegen te houden en heel spannend om te kijken of hij echt weg gaat dan. Misschien moet je dan toevallig een schep of bezem of zo in je handen hebben als hij alsnog denkt te dicht bij jou in de buurt te komen. En misschien moet er dan ook toevallig iemand in de buurt zijn om je te helpen als er iets mis gaat....

Dit absoluut niet doen hoor.Dat is haast een garantie om gebeten te worden.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:55

Als een hond mij bijt krijgt hij meteen van mij op z'n flikker en als de baas er wat van zegt zeg ik eerlijk dat ik me niet laat bijten door een hond of wat voor beest dan ook.
Die hond denkt dat hij boven je staat en dat is niet de bedoeling dat kan zelfs gevaarlijk worden.
Het beste is het beest negeren als of het minder dan lucht is dan zal de hond vanzelf afdruipen en door hebben dat hij verkeert is en zal hij je op een gegeven moment met rust laten.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:57

je moet zowiezo met de eigenaren praten over een oplossing. en ook ik vind dat je zelf zeker niet met mopperen en dominant overkomen een hond moet corrigeren. dat kan ook heel fout gaan.
je kan de hond roepen en laten zitten. als hij dat goed doet belonen met wat lekkers. dan beloon je niet zoals eerder gezegd werd voor het verkeerde gedrag, maar je beloont voor het hierkomen en zitten.
en dat kan wel positief werken.
verder kan je ook als hij aan komt rennen blijven staan en niks zeggen en hem niet aankijken. vaak vindt hij er na een tijdje niks spannends meer aan en gaat hij zijn eigen weg. dan gewoon doen wat je wilde doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:43

Beatje, het is wel erg makkelijk om het advies van een ander te diskwalificeren. Dat mag hoor, maar ik ben wel benieuwd naar wat jouw advies dan is?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:41

Ik heb ook niet zo 1 2 3 een pasklare oplossing ... maar intimideren etc zou ik alleen doen als je heel!! Zeker van je zaak bent.
Zou eerder een broekzak vol brokken en aan het werk zetten aanraden(in overleg met eigenaars) dus hier roepen , zitten, belonen etc en daarna plaats sturen oid. (Wel bekende commando's voor de hond natuurlijk
En wel jezelf een zelfverzekerde houding en uitstraling aanmeten natuurlijk

(Begrijp dat je niet echt op een bedrijf/pensionstal staat ?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:30

Blijkbaar hebben de eigenaren m ook niet zo goed onder controle, als ik het goed begrijp dus dan kun je maar beter zorgen dat je zelf een beetje de regie gaat krijgen over deze hond.
Vaak als ze weten dat je boven ze staat lukt dat wel.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:54

Ik zou contact opnemen met de eigenaar. Laat hun er maar voor zorgen dat hij niet meer bij je kan. Ik vind canaf internet advies geven om hemte corrigeren levens gevaarlijk. Als het idd een hond is met angst agressie dan vraag je om ongelukken.
Dus eigenaar bellen en uitleggen. Als het mijn hond zou zijn zou ik ook willen dat je contact met mij opneemt ipv op eigen houtje mijn hond gaat corrigeren.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:17

Ik denk dat je het beste sonja_vr haar advies moet opvolgen, die hond moet leren dat jij daar hoort. Dat jij geen inbreker bent.

Zeker als hij angst aggresief over komt op jou zou ik hem niet gaan intimideren, wel streng zijn en duidelijk want dat heeft die hond nodig. Duidelijkheid over dat jij daar hoort.

Doet de hond dit ook bij de andere pensiongasten?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:36

Kan jij zelf niet met de hond een band op bouwen?
Bv door middel te gaan wandelen?
Met hem spelen?
Te voeren en water verversen

In principe doet de hond zijn werk en vaak hebben honden maar 1 echte baas

Zeker niet intimideren want als het een angst bijter is pak hij je sneller dan dat je denkt..

Igg succes