Tips gevraagd.... nachtkat...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Tips gevraagd.... nachtkat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:54

We zijn een beetje radeloos, mijn man en ik....
We hebben een kat van bijna 15 jaar oud, Diesel. hij is gewoon een huis/tuin en keuken exemplaar en we hebben hem ook al bijna 15 jaar.

15 jaar geleden namen we 2 katten en woonden we op een flat. Flo, de andere kat, kwam vaak op het balkon. Diesel wilde onder geen beding naar buiten.
4 jaar later verhuisde we naar een eensgezinswoning. Flo lekker in de tuin. Diesel voorzichtig ook steeds meer. En ineens was Diesel een hele nacht weg. Zomaar... op stap. Hij veranderde in een echte buitenkat. Overdag liep hij buiten en 's nachts was ie gewoon binnen. Prima ritme. Hij kwam met de laatste uitlaatbeurt van de honden tevoorschijn, liep mee en kwam dan mee naar binnen.
Helaas werd Flo maar 8 jaar en overleed in 2008 aan kanker. Diesel had er niks van, was altijd al erg op zichzelf.
In 2012 gingen we tijdelijk bij schoonmoeder wonen omdat we een huis lieten bouwen en huidige huis verkocht kon worden. Schoonmoeder heeft ook 4 katten. Diesel zocht totaal geen aansluiting bij de huidige bewoners. Bleef erg op zichzelf. Wilde wel minder naar buiten. Sliep veel en kwam helaas ook veel aan.
Na ongeveer 10 maanden zijn we ons nieuwe huis betrokken, in juli 2013. Diesel leefde weer op, viel af en liep na 2 dagen al onbedoeld buiten (wilde hem laten wennen door minimaal een aantal weken binnen te houden), maar hij deed alsof ie nooit ergens anders gewoond had. Bleef in de buurt en kwam altijd weer thuis.
Soms had hij dat ie opeens midden in de nacht naar buiten wilde, maar dat was sporadisch. Dan lieten we hem meer naar buiten overdag en dan was ie tevreden en bleef 's nachts stil.
Maar nu.... sinds een week of 10 wil hij standaard elke nacht naar buiten. En voor het opstaan ook weer naar binnen. Resultaat... iedere nacht minimaal 1x maar bijna altijd 2x wakker en eruit om aan de grillen van de kat te voldoen. En er zit totaal geen ritme meer in. Soms als ie veel buiten is, wil ie 's nachts toch weg en als ie heel de dag binnen is geweest slaapt ie soms ineens gewoon nacht door. Of hij komt om 23 uur binnen als wij naar bed gaan en wil nog geen kwartier later weer weg. We hebben een heel regelmatig ritme. Gaan heel de week ongeveer zelfde tijd naar bed en staan zelfde tijd op. Al jaren eigenlijk....

Even een paar puntjes op een rij;
- Hij gedijt dus beter zonder maatje, zoals bewezen. Een kat erbij nemen is ook geen optie. Diesel mag nog jaaaaren blijven maar na Diesel komt er geen kattenvriendje meer in huis.
- Om bovenstaande reden nemen we dus ook geen kattenluik ergens. Als Dies er dan niet meer is zitten wij met gat in de muur.
- Een deur openlaten is ook geen optie. Wij wonen in de polder. Wil geen risico nemen. Daarbij is ook de hond beneden die overal kan komen. Daar zou ik niet gerust op zijn. Plus we stoken niet voor de mussen en bij slecht weer kan het inregenen.
- Hij krijgt echt veel aandacht. Als hij slaapt 's nachts, dan slaapt hij ook op bed.
- Hij is verre van dement. Enorm fitte en fieve kat is hij nog.
- Voer is ook niet het probleem. Verschillende dingen geprobeerd en op huidige voer doet ie het enorm goed.
- Negeren is ook echt geen optie. Hebben we weken geprobeerd. Hij blijft miauwen (schreeuwen) of begint gewoon tegen de deur te 'kloppen' of aan de sleutelbos te rammen.
- Hem straffen hebben we ook geprobeerd. Van terugleggen op bed, tot tikkies met een kussen....
- Ook hebben we het omgedraaid. Hem overdag binnen houden en 's nachts buitenlaten. Dat ging even goed maar ook nu staat ie rond 5 á 6 uur weer aan de deur te miauwen. Zo hard dat je het echt niet kan negeren.
- Om die reden, het enorm hard kunnen miauwen, kunnen we hem dus ook niet opsluiten ergens. We zouden hem zelfs in de garage nog horen.

We weten het niet meer zo goed. We geven nu toe aan zijn grillen en laten hem naar buiten en binnen wanneer hij zeurt. Puur omdat dat de kortste overlast geeft. Hij kan het zeuren echt enorm lang volhouden. Maar het breekt ons op. Ik kom moeilijk weer in slaap en lig tijden wakker. Tegen de tijd dat de wekker gaat slaap ik net weer en sta doodmoe op. Manlief kan helemaal niet tegen onderbroken slaap. Die verslaapt zich tegenwoordig ook veel.

Wie heeft DE tip...?
Bedankt voor het lezen van het hele verhaal.

Stoof

Re: Tips gevraagd.... nachtkat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:02

Gaat hij binnen op de kattenbak? Misschien wil hij buiten om zijn behoefte te doen? :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:04

Klinkt bekend, wij hebben nu als oplossing een soort trap naar het dak gemaakt. hij springt op het houthok en daarna op de schutting en dan loopt hij via het dak naar het raam van mijn slaapkamer die altijd open staat. In de winter is het wat lastiger, dan blijft hij gewoon binnen. Overdag zetten we hem dan maar buiten en na 2 weken enorm zeuren heeft hij door dat hij 's nachts toch echt binnen moet blijven

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 22:14

Stoof schreef:
Gaat hij binnen op de kattenbak? Misschien wil hij buiten om zijn behoefte te doen? :)

Hij doet beide. Soms is de bak dagen schoon maar als hij binnen is en moet, gaat ie gewoon op de bak.

bente_sat schreef:
Klinkt bekend, wij hebben nu als oplossing een soort trap naar het dak gemaakt. hij springt op het houthok en daarna op de schutting en dan loopt hij via het dak naar het raam van mijn slaapkamer die altijd open staat. In de winter is het wat lastiger, dan blijft hij gewoon binnen. Overdag zetten we hem dan maar buiten en na 2 weken enorm zeuren heeft hij door dat hij 's nachts toch echt binnen moet blijven

Helaas is dit niet mogelijk bij ons...

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:23

Mijn kat heeft precies hetzelfde. Ook een heel onregelmatig ritme. Gelukkig nooit een hele nacht weg, eigenlijk nooit meer dan een of hooguit twee uurtjes, maar wel heel vaak erin en eruit.

Allereerst: straffen helpt bij katten NIET. Kan je soft vinden, maar ze kunnen gewoon die link niet leggen en dat maakt het gedrag vaak alleen nog maar veel erger.

Kat wil wat kat wil, daar doe je niks aan. Je enige optie is volgens mij toch echt om een gelegenheid te maken voor hem om zelf naar buiten te gaan. Je zou kunnen overwegen een klein raampje te vervangen voor een houten plank met een luikje, dat je dan weer terug vervangt als Diesel er niet meer is. Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken. Op die manier zijn jullie allebei (relatief) tevreden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 04:53

Ik denk meteen aan een kattenluikje of andere mogelijkheid om zelf naar binnen en buiten te kunnen. Iets anders kan ik niet bedenken, en dit lijkt me het meest logisch.

Wat voor soort andere oplossing had jij dan in gedachten, TS?

Straffen helpt inderdaad niet, de kat wilt graag naar buiten en snapt echt niet dat hij stil moet zijn omdat jullie slaap nodig hebben. Helaas. Ik word elke ochtend om 6u wakker gemaakt omdat ze natvoer willen dat ze toch echt pas om 7u krijgen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 05:16

Kattenluikje inderdaad. Lijkt me hier de makkelijkste oplossing.
Katten zijn van origine nog altijd nachtdieren en dus is het niet zo vreemd dat zijn instinct nu aangewakkerd is. Wel heel vervelend voor jullie!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 05:26

Nou dat straffen niet helpt ben ik het niet mee eens..
Met buiten laten heb ik geen oplossing voor je, misschien wel tegen het mauwen.
mijn katten begonnen sinds de verhuizing ineens aan deuren te krabben en te mauwen snachts. (Komen niet buiten maar willen aandacht en of eten). Ik ben ze snachts gaan opsluiten op een slaapkamer waar ook hun kattenpaal staat. Stofzuiger aan hun kant voor de deur ingestoken in klik-aan-klik-uit systeem en afstandsbediening naast me bed. Bij mauwen of krabben aan de deur snachts zette ik de stofzuiger kort aan en weer uit. Daar schrokken ze van. Na 4 nachten (1 a2 keer pet nacht aangezet, hadden ze het door. Na twee weken doen ze niks meer. Kan ze nu ook weer los laten lopen, ze laten ons gewoon met rust.
Misschien vindt niet iedereen het vriendelijk, maar ik was het ook zat iedere nacht wakker te worden gemaakt en andere manieren van straffen hielp inderdaad niet.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:01

Ik ben geen kattenkenner en zeg nu misschien iets stoms.. Maar kun je via marktplaats geen 2e hands deur scoren met luikje? En de huidige deur bewaren zodat de deur geen gat krijgt mocht de kat binnen een aantal jaar overlijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:06

MissBambi schreef:
Ik ben geen kattenkenner en zeg nu misschien iets stoms.. Maar kun je via marktplaats geen 2e hands deur scoren met luikje? En de huidige deur bewaren zodat de deur geen gat krijgt mocht de kat binnen een aantal jaar overlijden.

Dat dus.
De enige oplossing lijkt me een kattenluik zodat hij kan gaan en staan waar hij wil en jullie je rust hebben.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:14

Zijn er nieuwe katten in de buurt gekomen? Het kan zijn dat hij zijn territorium wil beschermen. Dementie zou ik toch niet geheel uitsluiten, dat begint subtiel. Je hebt niet zomaar van de 1 op de andere dag een kat met dementie. Ineens een heel ander ritme 's nachts is opvallend, dat komt ergens vandaan. Je zegt dat je honden hebt, is daar iets in veranderd?
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 20-05-15 07:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:15

Ik heb een kattenluikje maar die sluit ik 's avonds laat af en gaat de volgende ochtend pas weer open. Ik wil dat mijn katten binnen zijn 's nachts. Ze hebben een kattenbak voor als je wat moeten doen.

Natuurlijk willen ze wel eens heel vroeg er uit of zomaar 's nachts een keer, maar ik houd het altijd gewoon vol om dat niet te doen. Ik ben er wel eens ingetrapt om ze 's morgens om half 6 al naar buiten te laten, maar heb gemerkt dat ik die tijd ook kan rekken. Bij luisteren ze ook wel als ik zeg dat ze hun kop moeten houden. ;)

Dus als je een ritme wil is het een kwestie van volhouden. Als het je niet uitmaakt dan kun je een kattenluik nemen,

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:19

Is hij gecastreerd? Heb je misschien een Verliefde kater?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:23

Goof schreef:
MissBambi schreef:

Dat dus.
De enige oplossing lijkt me een kattenluik zodat hij kan gaan en staan waar hij wil en jullie je rust hebben.

Dit lijkt mij idd ook het slimst. Kat weg dan verkoop je die deur weer.

Of een slaapplekje in de schuur inrichten in de hoop dat hij daar genoegen mee neemt, dan maak je er gewoon een buitenkat van.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:29

Hier hebben de katten helemaal geen ritme.. Er zit in de achterdeur een kattenluik en iedereen is tevreden.. Moet alleen straks een andere oplossing zoeken.. Ik ga in het gedeelte waar het Luik naar buiten zit een trimsalon maken.. Dus denk dat het dan een plankje langs de muur word met een gat naar de trap..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:31

Tja, waar je een kattenluik maakt, kan je het later altijd weer ongedaan maken toch?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:40

Die is dus echt wel dement aan het worden.

Is hij verder helemaal gezond? Dit gedrag is vaak ook typerend bij schildklier problemen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:55

TS, ik zou het wel weten hoor, er kwam nog liever vandaag dan morgen toch ergens een kattenluik. Mijn nachtrust is me wel wat geld en gedoe waard.
Het idee van een klein raampje tijdelijk vervangen door een houten plank met luikje lijkt me hartstikke goed en je gaat er niet failliet aan. Moet je wel een klein raampje hebben :D

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:02

Het is een kat, hij heeft waarschijnlijk de smaak te pakken gekregen, natuurlijk wil hij graag in de nacht naar buiten.
Wij hebben een klein raampje in de keuken waar ze zich doorheen kunnen wurmen, trapje aan de andere kant, klaar is kees!

Ik denk dat je toch in zo'n soort oplossing zal moeten denken.
De kat binnenhouden vind ik persoonlijk niet helemaal eerlijk.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:19

Kan je geen raampje open laten?

Alle katten die bij ons 's nachts naar buiten willen gaan met mij mee slapen. Dan roep ik bedtijd en dan komen ze of allemaal of soms maar 1 of 2. Ze gaan dan door mijn openstaande raam naar buiten en weer naar binnen. Ze springen van het balkon op de garage en zo op de schutting.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:23

15 jaar.. man hij kan makkelijk nog 20 worden. 5 jaar een deur met kattenluikje vind ik de besteding wel waard..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:43

_Milo schreef:
Die is dus echt wel dement aan het worden.

Is hij verder helemaal gezond? Dit gedrag is vaak ook typerend bij schildklier problemen.

:')
Dit gedrag is gewoon typerend voor een kat, niks bijzonders aan :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:36

Lau schreef:
Kan je geen raampje open laten?

Alle katten die bij ons 's nachts naar buiten willen gaan met mij mee slapen. Dan roep ik bedtijd en dan komen ze of allemaal of soms maar 1 of 2. Ze gaan dan door mijn openstaande raam naar buiten en weer naar binnen. Ze springen van het balkon op de garage en zo op de schutting.

Als een kat op die manier binnen en buiten gaat, wat denk je dat een inbreker doet? ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:37

Een kattenluikje in een deur is toch geen probleem?
Las iets over een gat in de muur...dat is gelijk wel heel heftig natuurlijk :)

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:47

Inderdaad. Simpel toch: kattenluik in een deur. Kat de vrijheid en jij je nachtrust. Bovendien kun je dan zelf ook nog steeds ervoor kiezen wanneer deze open staat en waneer niet.
Als de kat er dan niet meer is en je vind het luikje storend, dan vervang je die deur.