Welk hooi & bodembedekking voor cavia met allergisch baasje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Welk hooi & bodembedekking voor cavia met allergisch baasje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:01

Wij hebben een nieuw caviaatje, waarvoor we nu als bodembedekking van die geperste pellets in de kooi hebben liggen (dat was hij gewend) en hooi 'zonder merk'.

Mijn man is echter behoorlijk allergisch, dus we zoeken de bodembedekking en hooisoort die het minst allergische reacties geeft. Gaat om stof en geur.

Wie heeft er tips? :D

Dit is ons kleintje: Plukkie! <3

Afbeelding

Mijati

Re: Welk hooi & bodembedekking voor cavia met allergisch baasje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Een goede bodembedekking die stofvrij is, is Bedexcell. Als hooivervanger zou je kunnen kijken naar compactgras of just grass.
Waar je hem ook een groot plezier mee zou doen is een vriendje, gezien cavia's groepsdieren zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:31

Ik denk dat je met hartog compact gras het beste uitkomt qua hooi, mits je dat buiten uit de verpakking haalt, want het los maken stoft wel. En qua bodembedekking eerst een laag korrel (ik gebruik zelf papierkorrel, back-2-nature) en daaroverheen hemperade.

Ik zou alleen heel goed nadenken of je dit wel door wilt zetten, als je partner er nu al zo'n last van heeft. Zo ja, dan zou ik er zo snel mogelijk een tweede bij aanschaffen. 1 cavia is geen cavia. Een man bij een man (beer bij beer), een vrouw bij vrouw (zeug bij zeug) of een castraat bij een zeug (dat is de mooiste combi, maar ook de kostbaarste).

Qua kooi minimaal 100x50cm, maar liever groter. Qua brokken raad ik Science Selective Guinea Pig aan, dat zijn in mijn ogen de beste brokken. En anders Hope Farms brokken.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:34

simodi

Re: Welk hooi & bodembedekking voor cavia met allergisch baasje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:19

Bedankt voor de tips!