Follow:... Van kuikentje naar kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Follow:... Van kuikentje naar kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 12:33

De afgelopen weken zaten de Wyandotte kriel kippen van mijn vriend te broeden op een mega nest. 3 legsels bij elkaar in verschillende stadia. 3 hennen zaten vast te broeden. Afgelopen donderdag zijn de eerste 7 kuikentjes uitgekomen. Helaas bleven de hennen vast op het nest zitten en kregen de kuikens geen water en voer. We hebben de hennen er een aantal keren afgehaald zodat ze worden gestimuleerd om met de kuikens op pad te gaan. Te vergeeft want de hennen pikten elkaars kuikens weg met gevolg 2 dode kuikentjes.

Afgelopen zondag (Gisteren) zaten ze voor de 3e dag aan een gesloten op het nest en heb ik ze er onder uit gehaald. Op dit moment zitten ze in een doos met voer en water. De doos is bewust wat klein zodat ze goed blijven eten de komende dagen en er geen tocht bij komt. Dit is cruciaal... Over een poosje wordt er een hok voor ze getimmerd en over 5 a 6 maanden gaan ze naar mijn stal. Daar hebben ze vrije uitloop mogelijkheid tussen de andere kippen en paarden.

Genoeg gekletst, om te beginnen de Foto's van afgelopen donderdag.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zijn ze 4 dagen oud. ze eten en drinken goed en beginnen zelfs al te graven met hun pootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kan je goed zien dat de pennen bij een aantal al door beginnen te komen. Ik verwacht dat er 2 zwart/blauw gezoomd zijn en de andere 3 bruin/zwart gezoomd.

Afbeelding

Dit is hun prachtige appartement. Ik wil zeker weten dat ze de komende week goed aansterken en vandaar ook dat ze nu in een wat kleine doos zitten. Ze worden warm gehouden door een warmte lamp. Volgende week gaan ze verhuizen naar hun nieuwe Villa.

Afbeelding

Ik zal regelmatig blijven uploaden om de vooruitgangen van de kuikentjes te bekijken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:40

Leuk! ik heb zelf momenteel ook kuikentjes in een bak: drie orpingtonkrieltjes. Ze zijn nu 2,5 week oud

Heb de bak al moeten 'overdekken' want vorige week woensdag kwam ik de slaapkamer op en toen zat er me eentje schaapachtig vanaf de vloer aan te kijken. *ontsnapt*

baszo17

Re: Follow:... Van kuikentje naar kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 12:42

whahah, die van jou zijn idd net wat ouder. Deze beginnen ook al wat te springen hoor!!
Dit zijn Wyandotte kriel kipjes. jij hebt ze dus op je slaapkamer? Stinkt het niet?? En geen lawaai snachts? Hier zitten ze in de schuur

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:58

Nee, ik heb ze op een slaapkamer, niet op mijn slaapkamer. Het raam staat de hele dag op kiep en de bak is groot en de bodembedekking is perfect dus ik ruik nooit iets. De bak is eigenlijk een boekenkastje dat op zijn rug gelegd is. Oh wacht heb er trouwens wel een foto van.

's Nachts zijn ze heel stil. Als het donker wordt gaan ze op een kluitje liggen te slapen (dat zie ik op de camera)

Afbeelding

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:40

Ooh ja!! T is natuurlijk warmer daar dus een warmte lamp lijkt me niet nodig.
Dat is bij mij nog wel het geval!! Ze zijn nog mooi klein!!

Hopelijk blijven die van mij ook mooi klein.. Dan kunnen ze er mooi nog een poosje inblijven.

Wat voor bodembedekking gebruik jij? En heb je ze al op pellets? Of nog kuikenvoer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:40

De bodembedekking is een mengsel van hennepvezel en soft bedding. Had nog nooit van die soft bedding gehoord maar ze hadden het bij de boerenbond. Het is een soort heeeeeel zaaacht stro. En die twee door elkaar werkt ontzettend goed. Elke dag even 'omroeren' en ik hoef maar eens per week te verschonen.

Ze staan nog op kuikenvoer van Garvo. En er staat nog een zak kuikenvoer van de boerenbond eigen merk. Weet nog niet wat ik ze later ga geven. Tot nu toe heb ik de kippen legkorrel gegeven en elke dag wat graan. Misschien dat ik dit keer weer eens legmeel probeer.

Er hangt overigens wel een lamp boven maar die hangt vrij hoog. Ze hebben het snel te warm merkte ik.

Heb jij al enig idee of het hennetjes of haantjes zijn? Ik heb het vermoeden dat de twee zwarte hennetjes zijn en het grijsje een haantje. Hoop het heel erg van niet want ik kan geen haan houden....

Ga jij alle kuikens zelf houden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:20

Leuke kleine smurfjes.

Ook in een slaapkamer hebben kuiken een warmtelamp of plaat nodig. Zonder dat overleven ze het gewoon niet. En kuikens groeien heel erg razendsnel. Als je een konijnenkooi oid kunt vinden is dat voor de kipjes prettiger en schoner ook. Een doos gaat al snel stinken van de poepjes die ook op de zijkant komen.

Een tip voor de volgende keer, zet broedende hennen niet bij elkaar maar geef ze allemaal een eigen verblijf. De kans op zoals je al gemerkt hebt dode kuikens en stress is anders te groot.

Hennepstrooisel is voor die kleintjes en jezelf het fijnste. Stofvrij en geurvrij. Tot een week of 8 moeten ze minstens kuikenvoer hebben. Dan groeien ze het beste en gezondste op.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:51

karuna schreef:
Leuke kleine smurfjes.

Ook in een slaapkamer hebben kuiken een warmtelamp of plaat nodig. Zonder dat overleven ze het gewoon niet. En kuikens groeien heel erg razendsnel. Als je een konijnenkooi oid kunt vinden is dat voor de kipjes prettiger en schoner ook. Een doos gaat al snel stinken van de poepjes die ook op de zijkant komen.

Een tip voor de volgende keer, zet broedende hennen niet bij elkaar maar geef ze allemaal een eigen verblijf. De kans op zoals je al gemerkt hebt dode kuikens en stress is anders te groot.

Hennepstrooisel is voor die kleintjes en jezelf het fijnste. Stofvrij en geurvrij. Tot een week of 8 moeten ze minstens kuikenvoer hebben. Dan groeien ze het beste en gezondste op.

thx!! hier heb ik wat aan haha. ze worden al veel tammer en rustiget. het gaat echt snel!! :-) ik zal vandaag of morgen even wat uploade .

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:55

Citaat:
Heb jij al enig idee of het hennetjes of haantjes zijn? Ik heb het vermoeden dat de twee zwarte hennetjes zijn en het grijsje een haantje. Hoop het heel erg van niet want ik kan geen haan houden....

Ga jij alle kuikens zelf houden?

ik heb werkelijk geen idee wat het geslacht is. ik denk dat die zwarte een hennetje is. verder weet ik het niet.

dit ras heeft een half jaar nodig om goed op te groeien dus tot die tijd hou ik ze sws. misschien dat ik 2 hennetjes hou... maar das nog niet zeker. de ouders zijn tentoonstelling kwaliteit en ik heb bij mijn weide 2 hennetjes lopen van vorigjaar. die zijn prachtig. dus een aanwinst in de tuin zijn ze definitief.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:02

Wat een leuke kuikens, ik volg!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:14

Ik heb aan het einde van de 'overdekking' een cm of tien waar de bak niet overdekt is. Omdat daar de drinknippel zit.

Vanochtend hoop lawaai... ik kijken: is er dus een kuiken precies door dat stukje van 10 cm uit de bak gesprongen. Nog terwijl ik de situatie aan het bekijken was... HOP kuiken twee ook eruit!

De eerste wilde dwars door het hekwerk weer naar beneden springen, dat was een snoekduik die abrupt eindigde bij de schoudertjes haha! Dat paste niet.

Allebei weer teruggezet en toch maar een van de boekenplankjes over die 10 cm gelegd.

Ze zullen ergens volgende week toch de schuur in moeten maar ik weet dat daar nog een beetje bloedluis zit dus ik wil ze eigenlijk zolang mogelijk binnen hebben....

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:58

Ooh idd. Bloedluis is inderdaad niet echt fijn voor ze.

Hier worden ze echt steeds tammer! Zoo leuk!! ik kan ze makkelijk pakken en ze blijven gewoon op mijn hand zitten. Ik heb via via een mooi hok te leen. het is 1 meter breed en echt 3x zo groot als de doos. Ze vallen in het niets XD

Afbeelding

De veren beginnen al mooi door te komen. Ze zijn allemaal goud zwart gezoomd.
geslacht is nog onbekend.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:50

Wow super mooi hok joh! Ideaal! Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat ze eruit springen :)

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:55

Wat een dotjes! ik volg :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:07

Leuheuk!!

Mn zus en ik zitten ook te wachten op 4 kipjes :D
uh eieren en hopen op alleen kipjes Whaha

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:19

Nivada schreef:
Leuheuk!!

Mn zus en ik zitten ook te wachten op 4 kipjes :D
uh eieren en hopen op alleen kipjes Whaha

leukk al die babys... zitten ze onder de kloek? of machine

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:47

Ze groeien weer hard en ze worden al goed tam!

Ze blijven nu gewoon op mijn hand zitten of lopen naar mijn schouder. Het verbaasd me wat voor evenwicht die kleintjes al hebben. Met gemak zitten ze op een stokje of op mijn vinger.

De oudste 2 beginnen een staartje te krijgen. Ook hun vleugels ontwikkelen erg mooi.
Afbeelding
Afbeelding

De andere 3 kuikens zijn 1 dag jonger en zijn nu precies 7 dagen oud.
Afbeelding
Afbeelding

Ze gaan straks denk ik nog een paar minuutjes op het gras. Dit mag niet te lang aangezien ze anders diaree kunnen krijgen en dat is cruciaal voor ze...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:50

Ik ga die van mij dit weekend denk ik in de schuur zetten. Ze worden behoorlijk beweeglijk (houden de hele tijd van die schijngevechtjes) en ik gun ze meer plek. Zaterdag maar alles in orde maken en dan zondag maar met warmtelamp en al naar de schuur.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:55

Hoe oud zijn die van jou nu? Mijne zijn echt blij met hun hok. ze graven rennen beginnen een beetje te vliegen enzo.

Als ik ze op mn hand heb en dan voor de kooi houd hoppen ze er zo in XD Ik weet alleen het geslacht nog niet... :P Weet iemand hoe je dat kan onderscheiden bij kuikens?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:28

Die van mij zijn vandaag precies drie weken.

Ik zie het over het algemeen aan de kammetjes, maar dan moet er wel eentje echt verschillend zijn. Ik denk dat de grijze een haantje is, zijn kammetje loopt al verder door op zijn hoofdje en wordt (als het goed is) eerder rood dan de andere twee.

Dat op de hand hoppen doen de twee zwarte ook, de grijze niet.

Wel toevallig: van het vorige nest waren de zwarte ook het relaxt en het tamst en het zwarte hennetje luisterde zelfs naar haar naam. Van dat nest is de grijze hen ook nooit tam zo geworden, die is altijd op zichzelf gebleven. Zou het aan de kleur liggen?