Hond heeft teek....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Hond heeft teek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:20

De hond heeft een teek en ik hem geprobeerd met de tekentang te verwijderen. Dit is niet gelukt hij zit muurvast. Ik heb hierdoor het lijf van de teek plat gedrukt en kwam er allemaal zwart/bruin achtig spul aan de tang. Wat moet ik doen? we gaan morgen naar de DA, maar ben bang dat ik het erger heb gemaakt en dat mijn hond nu ziekte van lyme heeft, door mij.

VillaNeusjes

Re: Hond heeft teek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:24

als je het lichaam hebt plat gedrukt dan heb je de tang verkeerd gebruikt. die gaat om de kop en hij zou er heel uit moeten komen. (dus niet de tang op het lichaam van de teek zetten.)
kijk even of er iemand bij je in de buurt woont die hem eruit kan halen voor je. (geen idee waar je woont) iig niet verstikken met zeep, olie , vet of wat dan ook. die tips worden wel eens gegeven maar dat zorgt ervoor dat de teek in de bloedbaan spuugt (om het zo maar te noemen). Als het niet lukt dan zul je gewoon tot morgen moeten wachten.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:27

Het bruine is gewoon oud bloed, voedsel van de teek. De teek heeft er al langere tijd gezeten dus als de teek besmet is met de ziekte van lyme had hij dit allang overgebracht op de hond. Dus het is nooit jou'n schuld. Wel is het van belang dat het lijfje van de teek er uit is. Zodat er niet meer bacteriën in de hond kunnen komen. Als het snuitje of de kop er nog in zit zal dit er vanzelf weer uitzweren. Het wondje kun je nog ontsmetten met alcohol of ander ontsmettingsmiddel. Meestal levert het geen probleem op voor de hond. Teek altijd verwijderen met een goede tekentang of puntig pincet, niet behandelen met een ander middel zo als zeep, alcohol of een vries middel. Na het verwijderen mag het wondje wel behandeld worden.

TS, Als je me een pb doet met je adres wil ik je wel een goede tekentang opsturen ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:34

Ik wist dat je hem niet op het lijfje moest vastpakken, probeerde het bij de kop maar mijn tang zat er niet strak genoeg op en gleed zo weg richting het lijfje en daardoor werd hij platgedrukt. Volgens mij was het gewoon een flut pen.

We gaan morgen sowieso even naar de DA en volgens mij kan hij dan kijken of het een drager is van de ziekte van Lyme en dan krijgt de hond denk ik antibiotica en dan word hij weer beter toch?

Gydja: Gaat dat veel kosten? Bij de DA kan je er ook 1 kopen voor meende ik 1 euro

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:37

Je kunt bij de apotheek hele handige " kaartjes " ( ter grootte van een pasje ) kopen om teken uit mensen en honden te verwijderen, die zijn voor de meeste mensen makkelijker te hanteren dan de tekentangen. Misschien voor de volgende keer.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:42

Bambi1995 schreef:
Ik wist dat je hem niet op het lijfje moest vastpakken, probeerde het bij de kop maar mijn tang zat er niet strak genoeg op en gleed zo weg richting het lijfje en daardoor werd hij platgedrukt. Volgens mij was het gewoon een flut pen.

We gaan morgen sowieso even naar de DA en volgens mij kan hij dan kijken of het een drager is van de ziekte van Lyme en dan krijgt de hond denk ik antibiotica en dan word hij weer beter toch?

Gydja: Gaat dat veel kosten? Bij de DA kan je er ook 1 kopen voor meende ik 1 euro

Ik doe je PB over de tang ;)
Je moet hem inderdaad bij de kop pakken, zo laag mogelijk.

Afbeelding
Heb je zo'n tang? Want daarmee gaat het namelijk altijd mis met goed vast zittende teken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:46

Ja zo'n tang hebben we ja
Flut ding, heb je niks aan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:47

Klopt. Maar bedenk, beter er verkeerd er uit dan er helemaal niet er uit.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:47

maras schreef:
Je kunt bij de apotheek hele handige " kaartjes " ( ter grootte van een pasje ) kopen om teken uit mensen en honden te verwijderen, die zijn voor de meeste mensen makkelijker te hanteren dan de tekentangen. Misschien voor de volgende keer.

dat 'pasje' is ook te koop bij de action :)) op de dierenafdeling, in een verpakking samen met een tekentang :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:48

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:51

Gydja schreef:
Bambi1995 schreef:

Ik doe je PB over de tang ;)
Je moet hem inderdaad bij de kop pakken, zo laag mogelijk.

[ Afbeelding ]

wat is dan een goede tang? Wij hebben er namelijk ook zo 1
Heb je zo'n tang? Want daarmee gaat het namelijk altijd mis met goed vast zittende teken.

Welke is dan wel goed? Wij hebben er namelijk ook zo 1

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:52

Die koevoeten zijn de beste vind ik. En als je de tang om de teek hebt moet je naar links draaien en dan pas trekken. Dan zou die veel sneller lossen.
Zo snel heeft een hond die lyme ziekte niet hoor. Heb vroeger een hond gehad die regelmatig 3 teken in zijn vacht had. Zag je gewoon niet door de dikke pels. Hij is alsnog 14 geworden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:56

https://static-images-asadventure.netdn ... 514134.jpg

Deze zijn de beste (vind ik). Maar het gaat er niet om wat ik goed vind maar wat je zelf het beste vind werken. Maar dat andere ding waar ik net een foto van had dat werkt gewoon niet. Niet bij grote en niet bij kleine teken. Een mini koevoet werkt inprincipe het zelfde als de bovenstaande foto in de link.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:03

Kopje zweert er vanzelf wel uit.
Hou je hond goed in de gaten dat hij zich fit blijft voelen. En dat er geen rode vlek omheen komt.

1/4 deel van de teken zijn drager van de bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt.
Dus het komt niet zo vaak voor, maak je niet te veel zorgen!
Als hij zich verder goed voelt zou ik het bezoekje aan de DA besparen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:06

Heb hier ook zo'n tangetje als in de afbeelding, maar nog nooit problemen mee gehad.. :n
Wel doe ik eerst een paar keer rond draaien voordat ik em op til.

Ben benieuwd wat de DA ervan zegt.. hoop dat het mee valt.. :(:)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:06

wat een slecht advies hier boven zeg.. (perdjes)
de teek is er nog niet uit, natuurlijk WÉL naar de dierenarts gaan :n

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:08

Ik dacht dat je bij een hond geen rode kring ziet, ze heeft namelijk een zwarte huid.
Denk dat we toch even naar de DA gaan ook al doen we het liever niet qua misschien onnodig geld uitgeven.. Maar ik ben altijd iemand die zich snel zorgen maakt en dan heb ik daar altijd best wat stress van.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:10

Maak jezelf nou niet helemaal gek.

De gevaren op een rijtje:

1)Een teek moet minimaal 24 uur vastgezogen zitten wil ie de bacterie over kunnen brengen.
2)Na 72 uur vast te hebben gezeten is de kans (als de teek zelf besmet is) 100%.
3)Niet alle teken zijn besmet!
4)Niet elke tekenbeet lijdt tot de ziekte van lyme.
5)Niet elk ziekte van lyme geval lijdt tot ernstige ziekte/dood.
6)Niet elke ziekte van lyme geval blijft onopgemerkt en is er dus nog vroegtijdig behandeling mogelijk
7)Honden zijn minder bevattelijk.
8)De kans dat je hond dus echt lyme oploopt is nu geschat op 0% tot 5% en aangezien dit bij mensen op 3% ligt, mag je er vanuit gaan dat dit bij honden nog lager ligt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:11

Als de teek er nog niet uit is zorgen dat hij er (zo snel mogelijk) word uitgehaald. Als het kopje blijft zitten is het geen probleem dat sweert er wel uit. Wij gaan ook niet direct met onze hond naar de dierenarts als ze een teek heeft gehad. Pas als je merkt dat de hond suffig word en verschijnselen gaan vertonen van de ziekte van lyme zou ik er wel mee heen gaan. Maar dit komt echt niet zo heel vaak voor hoor. Ik zou eerlijk gezegd ook de kosten van de dierenarts besparen ;)

Maar als je er fijner bij voelt om wel heen te gaan zou ik het zeker doen. Het geeft je dan in elk geval een gerust gevoel.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:11

Je kunt de teek laten controleren op de ziekte van Lyme. In ieder geval moet de teek eruit!
Ik heb eens op het kussen van mijn hond een volgezogen teek gevonden. Hij had toen op zijn buik een flinke rode vlek met daaromheen ook een rode kring, ben er toen meteen mee naar de dierenarts gegaan en de hond heeft antibiotica gehad. Ik zou het even in de gaten houden!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:17

Een hond word volgens mij niet zo snel ziek als een mens van een teek. Onze honden zitten vaak in de bossen en hoog gras. Soms ligt er een volgelopen teek op het kussen van de hond. Je kunt soms zo controleren maar je ziet en voelt ze soms niet.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:18

xZiva_ schreef:
wat een slecht advies hier boven zeg.. (perdjes)
de teek is er nog niet uit, natuurlijk WÉL naar de dierenarts gaan :n

Wat een overdreven reactie.
De teek is er wel uit zoals ik begrijp uit de reactie van de TS. Alleen het kopje zit er nog in, daar kan de DA ook niet veel aan doen. Zoiets zweert er vanzelf uit.

Lees het stukje van Heike nog maar eens door. De kans is enorm klein dat de hond de ziekte van lyme heeft.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:22

Bambi1995 schreef:
De hond heeft een teek en ik hem geprobeerd met de tekentang te verwijderen. Dit is niet gelukt hij zit muurvast. Ik heb hierdoor het lijf van de teek plat gedrukt en kwam er allemaal zwart/bruin achtig spul aan de tang. Wat moet ik doen? we gaan morgen naar de DA, maar ben bang dat ik het erger heb gemaakt en dat mijn hond nu ziekte van lyme heeft, door mij.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:24

Nee de teek is er nog niet uit hoor. hij zit er nog in maar zijn lijf is platgedrukt.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Is er niemand in de buurt die dit even voor je kan doen?
Tang tegen de huid aan zetten en voorzichtig eruit draaien. Zolang het lijf er maar af is dat is het belangrijkste.