langharige kat wassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

langharige kat wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:03

nee niet voor de lol of op regelmatige basis. :Y)
ik weet dat mijn kat mij 's nachts zal vermoorden

goed, wij hebben dus nu ongeveer sinds 1,5 jaar een grote pluizige muffe stoffige haarbal uit het asiel rondlopen.
Als je haar aait, voel je gewoon dat de vacht echt vies is. er komt nog net geen stofwolk van haar af.
Ze maakt zichzelf opzich wel schoon maar ze heeft gewoon zoveel haar dat het haar niet lukt. Het is trouwens een binnenkat.

Mijn andere kat (korthaar) komt dagelijks buiten en zwart van viezigheid binnen maar die likt zich weer helemaal schoon daarna. Het huis is trouwens ook schoon maar ze vangt gewoon veel stof denk ik :") ik had haar swiffer moeten noemen denk ik. :=

heeft er iemand ervaring met het wassen van hun langharige kat? en hoe vaak doen jullie het? Ik wil het namelijk echt niet vaker doen dan 2x per jaar.

En welke shampoo (+conditioner?) gebruiken jullie? Kammen jullie hem/haar als ze nog nat is? of laten jullie het haar eerst opdrogen?

alvast voor het commentaar; ja, ik het weet het; je hoort een kat niet te wassen, maar op een gegeven moment wordt het gewoon te vies en dat lijkt mij voor de kat ook niet prettig

EDIT: we kammen haar regelmatig trouwens! :j

voor een foto van pluis; zie profiel

gaby12

Re: langharige kat wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:06

Ik zou haar niet wassen maar door een vakkundige trimmer lekker flink laten ontwollen,er zijn trimmers die thuis komen prettig voor de kat.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:08

Er bestaat ook droogshampoo voor katten, misschien is dat handig. Naar mijn weten zijn katten niet zo'n fan van water? :P Je moet het gewoon sprayen en inmasseren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:09

Niet zelf gaan rommelen, maar een trimmer laten doen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:16

ze heeft geen last van klitten dus trimmen lijkt mij overbodig ;)

We hebben op het begin haar een keer gewassen omdat ze toen vlooien had en allergisch ervoor is & toen verzachtende shampoo gehad tegen de jeuk.
Ze vond het niet leuk(grommen/blazen), maar ze bleef eigenlijk rustig zitten.

Loolotte schreef:
Er bestaat ook droogshampoo voor katten, misschien is dat handig. Naar mijn weten zijn katten niet zo'n fan van water? :P Je moet het gewoon sprayen en inmasseren.

oh dat is handig! even zoeken, bedankt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:30

gewoon wassen met dierenshampoo. Kan je halen bij een dierenspeciaal zaak.
Kat een tuigje aan, vast maken in de douche en dan voorzichtig nat maken zodat ze er langzaam aan wend. het zal hoogstwaarschijnlijk niet vlekkeloos verlopen maar dat is normaal :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:38

lifaya schreef:
gewoon wassen met dierenshampoo. Kan je halen bij een dierenspeciaal zaak.
Kat een tuigje aan, vast maken in de douche en dan voorzichtig nat maken zodat ze er langzaam aan wend. het zal hoogstwaarschijnlijk niet vlekkeloos verlopen maar dat is normaal :+

heb je toevallig een shampoo die je aanraadt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:40

uhm ik heb gewoon een standaard dierenshampoo van pet's place gehaald haha, voor honden en katten :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:44

1 mens houdt poes vast onder de oksels (wij lieten ze zelf staan in het bad voorpootjes opgetild)
Zorg dat je kommen/bakken met lauwwarm water klaar hebt staan. De straal van de douche vinden ze eng en dan krijg je een gevecht.

Even natmaken dan inzepen en heel erg goed uitspoelen. Investeer in een wat betere kattenshampoo voor langharige katten dat scheelt echt. Je gebruikt er toch zo weinig van dat zo'n flesje jaren mee gaat.

Wij hebben geshowd met onze katten vandaar dat ik toch wel behoorlijk wat ervaring heb met het wassen van katten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:26

CrazyCat schreef:
1 mens houdt poes vast onder de oksels (wij lieten ze zelf staan in het bad voorpootjes opgetild)
Zorg dat je kommen/bakken met lauwwarm water klaar hebt staan. De straal van de douche vinden ze eng en dan krijg je een gevecht.

Even natmaken dan inzepen en heel erg goed uitspoelen. Investeer in een wat betere kattenshampoo voor langharige katten dat scheelt echt. Je gebruikt er toch zo weinig van dat zo'n flesje jaren mee gaat.

Wij hebben geshowd met onze katten vandaar dat ik toch wel behoorlijk wat ervaring heb met het wassen van katten.

Ah super bedankt voor de tip, welke shampoo gebruikte jullie?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:32

Een goede dierenshampoo nemen.
Ga je de kat in de douche/badkuip wassen, haal de douchekop van de slang eraf.
Die maakt het meeste herrie en zorgt ervoor dat het water zo hard spuit.
Je hebt nu wel flexibel warm water tot je beschikking maar niet meer een extreem bange kat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:37

Ik ga voor de liefhebbers van langharige katten even vloeken in de kerk :+
Je kunt natuurlijk ook overwegen eenmalig te scheren, zodat de vacht helemaal opnieuw aangroeit. Een tante van mij heeft dat ook eens gedaan met een kat die erg vervuild binnen was gekomen en dagen later nog niet schoon was.
Je begint dan mooi met een schone lei.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:45

future_vet schreef:
Ah super bedankt voor de tip, welke shampoo gebruikte jullie?

Wij hadden een voor rode en warme vachten van Anju Beaute (alleen hebben wij kortharige katten)
Hier hebben ze allerlei soorten, het is hele fijne shampoo wij haalden het op kattenshows.
http://www.poespas.org/contents/nl/d377.html

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:50

Wij hebben in de buurt de katten trim bus
1 van mijn zusjes laat de katten bij haar doen.
Bevalt goed en een aardige mevrouw.

http://www.kattentrimbus.nl/

Weet niet of het bij je in de buurt zit.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:52

earthbath vind ik een hele fijne shampoo. Zelf niet op kat gebruikt maar gebruik ze voor mijn hond. ze zijn wel ook geschikt voor de kat en hebben ook een losse speciaal voor de kat geloof ik
ik koop ze hier: http://www.woofenmiauwshop.nl/contents/ ... tbath.html
(mijn chi krijgt jeuk van de meeste shampoo , maar van deze de tea tree versie dus niet. dat gaat heel goed.)
maar wat betreft trimmen, trimmen is echt niet alleen voor klitten. ze kunnen ook (zeker in deze tijd) de onderwol eruit halen. (en dat is echt heel veel, zelfs bij gladharige katten) dan heeft je kat het ook veel makkelijker om zich schoon te houden. Echt de moeite waard. (die van mijn moeder gaat elk half jaar naar de trimmer, of nou ja, die komt aan huis zelfs)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:08

future_vet schreef:
ze heeft geen last van klitten dus trimmen lijkt mij overbodig ;)

We hebben op het begin haar een keer gewassen omdat ze toen vlooien had en allergisch ervoor is & toen verzachtende shampoo gehad tegen de jeuk.
Ze vond het niet leuk(grommen/blazen), maar ze bleef eigenlijk rustig zitten.

Loolotte schreef:

oh dat is handig! even zoeken, bedankt

Je hoeft geen klitten te hebben voor de trimmer je wilt niet weten wat je eraf haalt aan onderwol in deze tijd en je kat zal je dankbaar zijn. Zelfs bij een korthaar komt er flink wat onderwol uit ;)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:14

Ik ga haar eerst eens wassen binnekort en als het dan in korte tijd weer zo stoffig is laat ik een trimmer komen. :)

Bedankt voor de tips iedereen. Iemand nog tips voor het kammen na het wassen? (Nat of droog?)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:26

altijd droog kammen, geld ook voor ons eigen haar :) anders breek je het

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:37

Ja dat dacht ik al :) oke bedankt :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:54

Voor het kammen petsilk gebruiken. Net als bij je paard met manenspray of cowboy magic. Even laten intrekken en dan kammen dat scheelt een hele hoop gedoe, geeft een mooie glans en het zorgt er ook voor dats tof niet weer zo snel blijft hangen.

http://www.petsilk.nl/

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:00

Je kunt wel kammen als de vacht in crèmespoeling staat hoor. Juist dan kam je soms makkelijker de klitten eruit. En sowieso regelmatig de vacht borstelen en kammen. Zoals eerder aan is gegeven, naar een trimmer die hem helemaal ontwolt, zeker als er nog veel onderwol in zit en je laat dat zitten dan kan het erg gaan klitten. Maar ik zie dat je het eerst zelf probeert, succes daarmee.. :P

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 04:32

Ik doe wel altijd nagels knippen voor het wassen voooral bij de jongste :=