Hoe krijg ik de weerstand van mijn kat omhoog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Hoe krijg ik de weerstand van mijn kat omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:58

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die tips hebben met betrekking tot de weerstand van een kat omhoog helpen.

Ik zal uitleggen hoe de situatie is.

Ik heb een kruising cornish rex/sphynx. Hij is nu een jaar oud ( morgen om precies te zijn! :D )

Ik heb deze kat met 4 maanden van een fokker gekocht en direct laten enten. Ondanks de enting, heeft meneer toch gigantisch de niesziekte gehad, waar hij bijna onderdoor is gegaan ( 42 graden koorts, niet eten, neus dicht, ogen dicht etc ) Hij is daar bovenop gekomen, hij is gegroeid en hij zit nu op een normaal gewicht.

Hij is echter regelmatig verkouden. 1 zuchtje tocht en meneer is aan het niesen.

Nu is hij vorige week met spelen door mijn andere kat in zijn oor gebeten, waardoor hij ineens een hele nare ontsteking aan zijn oorschelp kreeg. Daarnaast was meneer wederom verkouden. Uiteraard heeft meneer de dierenarts gezien en het hele scala aan medicatie meegekregen en is hij nu weer helemaal het heertje :)

De dierenarts vertelde mij dat hij bij wijze van spreken bij iedere dip in zijn weerstand, iets oploopt en dat ik er vrij weinig aan kan doen. Toch wil ik eens kijken of er mensen zijn die iets hebben geprobeerd waardoor hun kat minder vatbaar is voor koudjes?

Even voor de goede orde, ik breng mijn kat altijd naar de dierenarts bij ziekte. Hij is geent, ontvlooid, ontwormd, verzekerd tegen ziektekosten en ik beknibbel niet op voer ( ze krijgen royal canin ) Maar iedere keer dat hij aan het niesen gaat heb ik zo met hem te doen! :(

Dank voor het lezen van mijn verhaal, het is weer een lang stuk, haha!

Icrack

Re: Hoe krijg ik de weerstand van mijn kat omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:00

Je zou eens kunnen kijken bij de produkten van Groene Os. Zij hebben ook voor katten weerstandverhogende spullen. Mss is dat iets?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:01

Weet je toevallig hoe het heet? :) Ik zag iets van L-Lysine ofzo, maar ben benieuwd of daar ervaring mee is?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:04

Je zou kunnen kijken naar L-lysine en Puur sinus (eventueel Puur echina)

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:04

Ik het l lysine voor onze kat met chronische niesziekte om te zorgen dat haar weerstand op pijl blijft. Voor ons helpt het wel degelijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:06

davinci2412 schreef:
Ik het l lysine voor onze kat met chronische niesziekte om te zorgen dat haar weerstand op pijl blijft. Voor ons helpt het wel degelijk.

Hey, dat klinkt positief zeg!

Ik ga meteen even een pot bestellen, baat het niet, schaad het niet!

Alles voor de poezenkinders hier, haha!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:20

Ahá...het was al genoemd zie ik :-)

Idd, L-lysine, wat eventueel ook nog een optie is, is om het kattenlijf eerst op te schonen om daarna met een schone lei te beginnen dmv Lysine ;-)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:24

Mijn 2 chronische niesziekers zitten ook aan de l lysine en doen het er heel goed op. Geen dichte ogen en neuzen en maar af en toe een nies.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:03

Icrack schreef:
Ahá...het was al genoemd zie ik :-)

Idd, L-lysine, wat eventueel ook nog een optie is, is om het kattenlijf eerst op te schonen om daarna met een schone lei te beginnen dmv Lysine ;-)

En dat opschonen, hoe gaat dat in zijn werk?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:27

Met een drainagekuur Tallie, drainage compositum

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:30

Met kurkuma Tal. Is niet alleen goed voor Whis (en Murph) maar ook voor jou. Kost niet veel, is makkelijk, kan geen kwaad (want is eten) en er zitten heel veel voordelen aan. Op Facebook is een fijne groep erover: Turmeric User Group.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:32

Hey Pau! ik ga daar ook eens even naar kijken, kan je mij even een link sturen via FB? Dan meld ik mij direct aan. :)

Icrack, ik zal er eens naar kijken, lastig kiezen met zoveel info, haha! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:37

Was ik al mee bezig :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:38

De darmen en het maagzuur zijn ook belangrijk in het immuunsysteem. Royal Canin mag dan wel niet goedkoop zijn, ik ben er zeker niet kapot van. Dan zou ik eerder voor een brok als Orijen, Taste of the Wild en dat soort gaan. Een kat is namelijk helemaal niet gebouwd voor granen.

Maar goed, hier zijn de meningen heel erg over verdeeld. Dus als je niet over wilt stappen kun je ook pro-biotica als supplement geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:51

Wij gebruikten in het asiel voor de kittens (zeker de wilde) die in de opvang veel stress konden hebben l-lysine, chorella, zink, selenium en levertraan (en voor de wilde ook nog magnesium). Ik deed 1x per week een grote hoeveelheid klaar maken per 4 kittens en dat dan in afgesloten bakjes (uiteraard zonder de levertraan er bij want die bolletjes knepen we leeg zodra we het gaven) fijngemalen op de plank. Dan was het enkel elke dag even wat blikvlees geven met wat poeder en een bolletje levertraan leeg knijpen.

Dit hebben wij de laatste 3 jaar gedaan (opvang is weg bezuinigd) en zeer goede resultaten mee behaald. Wij hebben die laatste 3 jaar zeer weinig DA bezoeken af moeten leggen in verband met ziekte als de jaren daar voor. En niet onbelangrijk ook geen kattenziekte gehad in die laatste 3 jaren en geen kittens verloren zijn aan de entingen. Een enting is namelijk best wel belastend voor een kitten zeker als zo'n diertje ook nog eens vol stress zit en een zeer lage weerstand heeft. Zeker met jou kat zou ik dus heel erg oppassen met nog eens te laten enten!!

Overigens hebben we zelfs behoorlijk veel zieke kittens (en katten) met alleen het extra gebruik van (1 van deze) vitaminen al beter kunnen krijgen zonder anti biotica!

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:54

Wij hadden vroeger een kat met niesziekte, werkelijk niets hielp.

We zijn toen uiteindelijk overgegaan naar Echinaforce van de kruidvat (helpt tegen de weerstand en we hadden het nog liggen) dus proberen kon geen kwaad.
Elke dag een pilletje door zijn voer en kat had echt nergens meer last van.

Als we maar even stopte, begon het weer.

Succes!!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:38

Dierenfan, ik begrijp je verhaal, maar ik ben erg huiverig voor niet enten. Allebei mijn jongens zijn vermoedelijk dragers, ze hebben het beiden gehad als kitten. Mijn rode kater Murphy heb ik destijds gevonden, gedumpt in een doos aan de kant van de weg, met de niesziekte ( waarschijnlijk was hij daarom gedumpt )

En Whiskey heeft het ook al gehad, ondanks zijn enting. En hij ging er bijna aan onderdoor. Ik heb voor het enten wel gevraagd of de entstof een inactief virus bevatte en dat was wel het geval. Dus ik denk dat hij de nies alsnog heeft opgelopen door mijn rode kater.

Overigens, mijn jongens lopen niet buiten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:22

ik snap dat je wel wil enten hoewel de enting maar tegen een zeer klein aantal varianten niesziekte werkt dus je altijd nog een heel groot risico over houd. Echter wat ik bedoel is laat je katten niet enten als je nog maar even denkt dat hun weerstand niet hoog genoeg is.

Je kan idd dode entstof laten zetten i.p.v. verzwakt maar hoe goed werkt het dan nog? Mijn vorige hond moest door het werk waar hij mee naartoe ging geent worden ondanks dat hij daar problemen mee had. Hem liet ik een week voor zijn enting een extra vitamine spuit (biodyl) geven en tegelijk met de enting ook. Dit wilde heel goed helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:33

Regel is inderdaad dat je alleen gezonde dieren ent. Is het lichaam namelijk nog met van alles bezig en aan het regelen, doet een enting meer kwaad dan goed.