Typisch gedrag hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Typisch gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:40

Ik ben benieuwd of iemand dit gedrag herkent of er iets van kan maken.

Ik heb een 10 jarige kruising bulle terrier x stafford, ze is nu 8 jaar bij mij. Ze is de meest ideale hond, ze is makkelijk in omgang en heel relaxt thuis. Als het zonnetje schijnt ligt ze te zonnebaden in de tuin en anders ligt ze in haar mand in de woonkamer. Bij echt flinke kou kruipt ze (meestal stiekem) op de bank.
Ze is gek op haar mand en ze ligt er ook echt altijd in. Er ligt een oude deken in, daar maakt ze een holletje van en pas als deze perfect naar madam haar zin is is ploft ze neer om een tukkie te doen.

Echter, als 's avonds de lichten uitgaan en ik naar bed ga komt zij uit haar mand en gaat ze op de (koude) vloer liggen aan de andere kant van de woonkamer. Ze ligt niet bij de deur, ze bedelt of piept niet omdat ze boven wil slapen, maar ze begint de nacht altijd, echt iedere nacht, in een hoekje op de koude vloer. Als ik later in de nacht beneden kom ligt ze altijd weer in haar mand.

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-FGTE86JV.jpg

Is er iemand die dit gedrag herkent? Ik ken mijn hond goed, maar ik kan dit niet plaatsen en ben toch wel benieuwd waarom ze dit nu doet.

CarinaR

Re: Typisch gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:43

Typisch. Onze hond doet t ook. Heb er eigenlijk nooit acht op geslaan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:49

Wellicht heeft ze het warm?
Aangeleerd gedrag? (Je hebt haar per ongeluk eens aandacht gegeven als ze daar ging liggen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:12

Ik heb haar nooit aandacht gegeven daar, ik zie haar daar zelden liggen. Ik heb haar er nooit voor beloond iig.
Warm heeft ze het ook niet, ze is een koukleum, ze ligt vaak te rillen op de koude vloer.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:20

Wat doet ze als je haar mand op die plek zet?
Ik zou verder ook niet weten waarom. Onze hond doet dit als ie het warm heeft, maar dus ook gewoon overdag..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:26

Ik heb de mand nooit op die plek gezet, ik vermoed dat ze er in gaat liggen.
Gekke is dat ze overdag ook nooit in deze hoek komt, ze ligt er nooit, ze loopt er nooit. Alleen in het begin van de nacht dus.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:34

Misschien is het over als je de mand daar zet? Ligt ze 's nachts in ieder geval niet kou te lijden :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:36

Dat ligt ze ook niet, zoals ik zei ligt ze daar maar even en verkast ze daarna toch weer terug naar haar mand ;)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:38

Dan zou ik het verder ook niet weten. Vind het wel bijzonder dus ik blijf even volgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:56

als jullie naar boven gaan, ziet ze het misschien als haar taak om de kamer te bewaken (jullie vertrekken dus zij 'moet bewaken').

de koude vloer zorgt ervoor dat ze alert blijft..

kan er niet meer op bedenken..

grijnss, mijn hond doet het precies andersom overigens.. die ligt lekker op de vloer te knorren en zodra we onze hielen lichten ligt ze op de bank.. alsof ze vanaf daar een beter overzicht heeft over de situatie, want verder taalt ze niet naar de bank en mag ze er ook eigenlijk niet op.. soms draaien we ons stiekem wel eens om als we weg zijn gegaan en kloppen op het raam.. 1 vingertje omhoog en ze duvelt met een verontwaardigde kop van de bank.

als we thuiskomen of beneden, ligt ze 9/10 keer gewoon in diepe slaap op haar eigen mand.. maar blijkbaar moet ze de boel eerst even goed in de gaten houden vanaf de bank (waar ze ook rustig in diepe slaap kan wegzakken).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:21

Haha ja andersom ken ik het ook. IN de winter kruipt ze stiekem op de bank inderdaad.

Waken zou een optie zijn ja, klinkt logisch.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:47

Mijn hond ging toen we hem pas hadden altijd onderaan de trap liggen op de koude vloer, hij durfde toen nog geen trappen te lopen maar dat was wel te verklaren, het dichts bij de plek waar de baasjes heen zijn gegaan.

Doet ze dit altijd al of sinds kort? Is er wat gebeurd sinds ze dat doet? Misschien kan je daar wat uit op maken, heel typisch om op zo een 'gek' plekje te gaan liggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:27

Nee hoor, ze doet dit al jaren. Het is ook niet begonnen omdat er iets gebeurd zou zijn. Ze heeft een heel stabiel leven zonder gekke gebeurtenissen. Daarom kan ik het zelf ook niet verklaren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:50

Welke maand kwam ze bij jullie wonen? Was het toen misschien warm?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:54

Ik heb wel eens een artikel gelezen dat je makkelijker in slaap komt als je lichaamstemperatuur afkoelt door een koude ruimte, of door bv eerst een warme douche te nemen en dan naar bed te gaan. misschien is dit ook bij honden zo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:48

Sassol schreef:

Is niet van belang, want inmiddels is ze ook mee verhuisd naar een ander huis. Ik kan niet voor me halen of ze dit in het vorige huis ook deed, maar daar was de situatie anders.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:05

Goof schreef:
Sassol schreef:

Is niet van belang, want inmiddels is ze ook mee verhuisd naar een ander huis. Ik kan niet voor me halen of ze dit in het vorige huis ook deed, maar daar was de situatie anders.

Jij zegt niet van belang. Ik denk: als ze in een warme periode in huis is gekomen, zal het toen wel fijn geweest zijn om op een koude vloer/plek te gaan liggen. En kan ze dus de link gelegd hebben: slapen = liggen op koele plek.
Net zoals mijn hond als ex-zwerver de link legde: slapen = naar buiten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:07

Vroeger sliep ze in een kamer met vloerbedekking, op de bank of soms op bed.
Dus daarom zie ik er juist geen logica in. Ik kan er echt niks van maken juist.