Hond aangevallen, baasje nu in de stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Hond aangevallen, baasje nu in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:59

Een aantal weken geleden is onze hond (nu 6 maanden oude kruising, formaat tja... Inmiddels iig 16 kilo) aangevallen door een andere hond op cursus. In het spelen vooraf was hij wat overenthousiast en toen is hij flink gegrepen door een Boerboel. Ik vond het doodeng, de andere hond was echt agressief naar hem (hij werd als een knuffelhondje heen en weer geslingerd) en helaas heeft hij er ook flinke wonden aan overgehouden. Deze moesten onder narcose gehecht worden, maar inmiddels is alles weer mooi genezen.

In het contact met andere honden is hij echter wel angstiger geworden. Bij bekende honden gaat het goed, maar vreemde honden die wat stoer en dominant aan komen, zorgen ervoor dat hij in elkaar krimpt. Op cursus (waar we nu drie keer weer zijn geweest) is het helemaal erg, maar ik merk vooral dat ik zelf ook 'freeze' wanneer we een andere hond tegen komen die ik niet ken. Gelukkig krijgen we op de hondenschool hierin goede begeleiding, maar iemand nog tips hoe hier goed mee om te gaan? Merk dat ik er wel mee zit namelijk! Verder is het zo'n leuke, lieve en geweldige hond, ook voor onze kids!

blokje

Re: Hond aangevallen, baasje nu in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:07

Lastig.
Onze 5 maand oude pup is nu ook 3x gegrepen. Hij is nu onzeker en een angst happer. Zo jammer. Op cursus nu 4x geweest gaat het steeds beter. Ik freeze niet als ik andere honden zie. Hou het beste voor. Maar als de mijne happerig uitvalt dan schrik ik. Ook geen handig gedrag van mij.
Hoop dat we het er nog uitkrijgen.

Mijn 1e hond werd met 9 maanden kapot gescheurd op zijn rug. Die is altijd bang gebleven.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:08

Wij hebben het juist andersom.

Wij hadden een hond die heel lief en sociaal was naar andere honden en nu wij een pup er bij hebben is zij naar honden die zij niet kent snel agressief.

Wat nu bij jullie sowieso al niet goed gaat is dat jij bevriest als je een andere hond ziet. Hiermee geef jij al een signaal al dat het niet goed zit en en daar word je hond alleen maar banger van of je krijgt straks een angst bijter (wat overigens voor een groot gedeelte de reden van agressie/bijten is).

Kan je bij jou honden school bijvoorbeeld in kleinere groepen trainen? Misschien kan je beginnen met eerst 1 onbekende hond erbij en dan rustig uitbouwen naar meerdere. Het belangrijkste is dat jij daar vooral aan wend en zelf rustig blijft. En bevroren baasje kan zijn hondje namelijk niet helpen.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 10:35

Thuis gaat het inmiddels heel goed met andere honden, ook met vreemde honden. Op het terrein van de hondenschool is er eerst veel spanning, maar als hij met een aantal bekende honden kan spelen, ontspant hij nu al sneller. Wanneer ik uit beeld ben, raakt hij heel onzeker, kruipt weer in elkaar en begint te blaffen. Ik heb dit aangegeven en volgende keer gaan we hier ook wat meer mee aan de slag. Laatste paar keer was de groep ook erg groot, dit maakt mij ook wat onrustig. Lastig hoor!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:04

Die hond komt wel weer mee, zolang je de honden uitkiest. Zaak is om ervoor te zorgen dat er nu een hele hoop leuke honden volgen.

En voor jezelf geld dit ook:
of je vindt de hond leuk (of je hem nu kent of niet, kijk naar het gedrag van de onbekende hond) en gaat met je hond er naartoe.
of je vertrouwt het niet en doet wat aandachtsoefeningen met je hond en laat de onbekende hond voor wat hij is.
Dan heb je dus:
1. Hond is leuk
2. Hond is niet interessant, jij wel.

Als je besluit de onbekende hond een kans te geven loop er dan heel vrolijk op af alsof je de hond kent:
heeeee, kijk eens wie we daar hebben? Het is anoniempje! Noooouuu is dat niet leuk dat we die tegenkomen?
Door dit 'rollenspel' ben je zelf relaxed en voelt het vertrouwder. Jouw hond pikt dit weer op en speelt hier op in. En ook al kan er wat angst in de hond zelf zitten, 90% van de blijvende angst wordt veroorzaakt door de eigenaar. (Je wilt niet weten wat voor impact je met minimale signalen je al op je hond kan hebben)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:12

Vooral dat laatste geef ik je helemaal gelijk in! Hij is enorm gevoelig en dat maakt het ook zo lastig voor mij ;) Maar we houden goede moed! Oefening baart kunst he.
Bedankt voor je reactie!