Katten poepen naast kattenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Katten poepen naast kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:42

Hai,

Sinds een tijdje hebben wij het probleem dat de katten naast de kattenbak poepen. Ze doen dit ook nog steeds in de kattenbak maar helaas ook ernaast. Het beperkt zich tot poepen, plassen doen ze nog netjes in de kattenbak. (kattenbak is dezelfde als sinds het begin en wordt op dezelfde wijze schoongemaakt en schoongehouden).

Het enige wat er de afgelopen periode veranderd is, is dat we een hond in huis hebben. Verder is er niks veranderd. Ook in het voer niet, katten komen niet buiten dus dit valt de controleren door ons.

Katten zijn verder nog prima in orde, zijn vrolijk, eten goed, drinken goed, zijn niet afgevallen, zien er nog hetzelfde uit als voorheen.

Zou dit 'probleempje' voort kunnen komen uit stress doordat we een hond erbij hebben? Hier dacht ik zelf wel aan, maar de hond is inmiddels alweer 3 á 4 maanden in huis en dacht eigenlijk dat dit wel over zou gaan.

We zitten in dubio of we wel naar de dierenarts moeten gaan, beesten zien er verder prima en gezond uit, handelen hier ook naar. Het lijkt mijzelf namelijk geen probleem wat een dierenarts op kan lossen maar wat we zelf moeten oplossen, echter komen we er niet uit hoe.

Hopelijk kan een bokker ons helpen!

Vanillia

Re: Katten poepen naast kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:44

Misschien wat vergezocht, maar sleurt je hond misschien de drollen uit de kattenbak?

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:45

Vanillia schreef:
Misschien wat vergezocht, maar sleurt je hond misschien de drollen uit de kattenbak?

Dit deed onze hond ook een periode :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:46

Stress kan zeker een factor zijn. Staan de kattenbakken op een plek dicht bij de hond in de buurt? Of bij drukke plekken? Hoeveel katten en kattenbakken heb je? Hoe vaak maak je de bakken schonen, en waarmee? Waar maak je de plekken mee schoon waar op gepoept is?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:51

Nee de hond doet dit niet. Die kan alleen bij de kattenbak komen als mijn vriend of ik thuis is. Als ze even alleen is kan ze niet bij kattenbak komen.

De kattenbak staat al 2 jaar in het toilet beneden, 2 katten 1 kattenbak, dit gaat al sinds het begin goed tot een paar weken. Kattenbak wordt 2x per dag leeggehaald en 1 á 2 keer per week helemaal leeg en schoongemaakt. De plekken waar de katten gepoept hebben wordt met chloor schoongemaakt.

De katten doen dit trouwens altijd in de nacht, de hond zit dan in zijn bench en die staat ver genoeg bij de kattenbak vandaan

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:53

Ik zou bij wijze van test een tweede kattenbak neerzetten en kijken of het beter wordt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:53

Ik zou toch beginnen met een extra kattenbak neerzetten, misschien dat de komst van de hond net de druppel is geweest.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:54

Je hebt volgens de regel te weinig katten bakken. Het is altijd aantal katten plus een voor kattenbakken. Het kan goed zijn dat ze nu aan de ene kattenbak te weinig hebben. Hier ging het al 4 jaar goed met 2 kattenbakken op 3 katten. Tot een tijd terug. Iedere dag weer lag er of poep of plas langs. Dus alles schoongemaakt, en twee kattenbakken bijgehaald. Ik moet afkloppen, op een incidenteel ongelukje na, al bijna een half jaar niks meer er langs.

Wordt er ver van de kattenbakken af gepoept?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:56

Probleem is dat een 2de kattenbak lastig is, de 1de verdieping heeft maar een hele kleine overloop. De 2 kamers die er zijn, zit mijn schoonvader, op zolder zou die alleen in onze slaapkamer kunnen. Dit hebben we in het begin wel even gedaan toen de hond er net was maar erg fijn was dit niet :Y)

Er wordt niet ver van de kattenbak vandaan gepoept, een paar centimeter ervandaan

We gaan vanavond wel even tobben waar we de 2de kattenbak eventueel kwijt kunnen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:59

Zie je de katten ook echt poepen of vind je alleen poep naast de bak?

Mijn katten willen nog wel eens iets te enthousiast doen in de kattenbak waardoor ik ook zo nu en dan een drol vind buiten de bak :')

Edit: dit gebeurt trouwens ook alleen 's nachts, ze hebben dan al gepoept en als ze plassen en dit ondergraven, nemen ze de poep mee
Laatst bijgewerkt door Flowery op 12-05-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:59

Er is vast wel een plekkie waar die kan staan. Het is altijd het proberen waard!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:00

Nou enthousiasme lijkt me niet, daar ligt er 'teveel' voor. Meestal is het om de ochtend wel raak met 1 of 2 drollen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:01

Lijkt toch heel erg op stress gedrag.
Iemand is ontevreden.!!

Heb het zelf ook bij de hand gehad.( ook enkel met het poep gedrag )
Heb vijf katten en drie bakken, maar dat was geen probleem, tót een van de katten even minder lekker in haar vel zat.
Ik heb toen de bak verplaatst naar een andere ruimte en het heeft zich niet meer voorgedaan.

Tóch even gaan brainstormen over een mogelijke extra kattenbak of wel een andere plek, zou ik zeggen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:03

Heb je een open of een dichte bak?

Misschien zitten ze te dicht op het randje, waardoor ze denken dat ze op de bak poepen, maar er stiekem toch langs.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:05

Heb een dichte bak. De poep licht enkele centimeters naast de bak. Lijkt me niet dat ze dan denken dat ze op de kattenbak zitten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:07

Nou, ik heb er hier een die dat wel denkt, maar die is dan ook niet helemaal 100%.

Katten zijn eigenaardige beesten, ik heb heel lang gezocht naar de oorzaak voor de onzindelijkheid hier, maar nooit gevonden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:10

ook ik ben benieuwd want hier hetzelfde probleem... vanalles geprobeerd maar alsnog niets helpt..

maar zodra wij merken dat ons kat richting de bak gaat en ze merkt dat wij kijken dan gaat ze braaf in de bak d'r behoefte doen :')

vraagje, zijn het allemaal poezen? of doen de katers ook zo stout ernaast..?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:20

Wij hebben 1 kater en 1 poes.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:23

Ik zou ergens in een hoekje zo'n hoekbak zetten daar is altijd wel een plekje voor toch?

Wij hebben thuis ook 3 katten 3 bakken.

Wij passen nu op bij een vriendin en die gaf ook aan dat een van de katten soms naast de bak de behoefte deed.

Hier haal ik nu iedere dag de drollen eruit, schep om de dag de plasplek weg en vul weer aan en het is niet meer gebeurt.

Gekke vraag.. hoe schoon is je huis? misschien als het wat minder schoon is dat de katten er ook op reageren. Niet dat ik wil zeggen dat het vies is maar dat je wat minder stofzuig door bv wat tijdgebrek of dat je ondanks de hond net zo vaak stofzuig als normaal

Ik zie hier met 2 katten die in hun eigen kamer leven en af en toe door het huis wandelen en een hond dat ik echt om de dag alles even moet zuigen en dweilen omdat het dan wat stoffig en harig wordt.