Teef die reu grijpt corrigeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Teef die reu grijpt corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:19

Ik heb twee cairn terriërs, van 11 (reu) en 9 (teef). De laatste maanden heeft het teefje de neiging om de reu vanuit het niets te grijpen, en flink hard. Reu is een sulletje dus die doet amper wat terug. Moet ik het teefje hierin corrigeren of plaats ik dan die reu helemaal in een sulletjes positie?

Beide zijn gecastreerd.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:22

Is er een aanleiding dat je teef aanvalt? Steelt je reu haar eten, slaapplekje, speeltje?
Als er geen aanleiding is, zou ik madam toch flink op de plek zetten. Er wordt niet geknokt in huis. Of ze nou chagrijnig is of niet.

Solleke_Noah

Re: Teef die reu grijpt corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:28

Hier thuis wordt zoiets wel gecorrigeerd. Een snauw is prima, zeker als je lastig gevallen wordt. Maar grijpen mag gewoon niet.

We hebben ook een bende kleinere huisdieren (katten, vroeger konijn, cavia) en daar mag ook niet zomaar naar gegrepen worden want dat loopt dan snel verkeerd af.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:29

Zit er geen medische oorzaak achter? Het zijn niet de jongste honden, wellicht hoort/ziet ze minder/slecht en grijpt ze uit schrikreactie of onzekerheid.
Als ze nooit eerder zo heeft gedaan, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat ze 'gewoon chagrijnig' zou zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:31

Rebel, zij steelt juist alles van hem. Ze is duidelijk de baas.

Ik wist niet zeker of ik het ze nu juist uit moest vechten of niet. Gisteren heb ik haar wel gecorrigeerd, was het helemaal zat. Dan blijf ik dat doen.

Amy, ze is altijd al een felle tante geweest. Ik denk dat wij het een beetje uit de hand hebben laten lopen. Gisteren bijvoorbeeld lag ze naast me in de bank, de reu kwam de kamer binnen wandelen en ze vloog ineens van de bank af om hem aan te vliegen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:56

ja,dit gedrag zou hier zeker door mij gecorrigeerd worden....

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:06

Naar mijn idee ben jij de baas van de roedel. Dus als een van hun ongewenst gedrag vertoont zou ik gewoon corrigeren. En jij bent degene die bepaalt wat ongewenst is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:22

kimmie261 schreef:
ja,dit gedrag zou hier zeker door mij gecorrigeerd worden....

Inderdaad en ze kreeg en nog een schoen achter aan := .
Ik heb altijd Cairns gehad en je moet meer de baas over ze zijn dan bij welk ras dan ook. Ik ben bang en de TS geeft het ook toe dat ze niet consequent is gebleven en dat... gaat niet goed bij Cairns.
Maar om het impulsieve gedrag voor te blijven van dit ras moet je ook weer een gave hebben. Ik heb een kennis die veel ervaring heeft met cairns, maar als het bloed op de keukenkastjes zit dan blijft er maar een oplossing over en dat was herplaatsen.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:26

Zoals Yarrah al zegt, het zijn wel twee cairns. Daar moet je consequent bij zijn en om dit niet uit de hand te laten lopen moet jij laten zien dat je de baas bent en niet de teef. Dit lijkt me gewoon dominant gedrag. Wij hebben ook een cairn en altijd cairns gehad, geweldige honden, maar je moet er wel consequent bij zijn. Zijn geweldige honden, maar wel lekker pittig.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:39

Als er geen medische oorzaak is voor het gedrag, zou ik hierin ook corrigeren. Wellicht de regels nog wat aanscherpen er verduidelijken, zodat ze haar plaats weer kent ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:45

eldie schreef:
Naar mijn idee ben jij de baas van de roedel. Dus als een van hun ongewenst gedrag vertoont zou ik gewoon corrigeren. En jij bent degene die bepaalt wat ongewenst is.

Dat dus.
Die teef is niet de baas in huis en die heeft zich gewoon te gedragen. Corrigeren dus.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:58

Ja wij zijn inderdaad de baas. Ik wist alleen niet of het de positie van de reu zou ondermijnen als ikzelf in zou grijpen. Ik dacht eerst dat een beetje een rangorde dingetje was maar omdat het nu blijft gebeuren.. Ze laat zich ook prima corrigeren. :j

Cairns zijn inderdaad heel leuk, de onze zijn ook echt lief. Ze is wel heel blij om hem te zien als hij even buiten is geweest ofzo, is verder wel gek met haar vriendje.

Het bloed zit hier niet tegen de keukenkastjes hoor, ze bijt hem niet tot bloedens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:08

Pantykous schreef:
Ja wij zijn inderdaad de baas. Ik wist alleen niet of het de positie van de reu zou ondermijnen als ikzelf in zou grijpen. Ik dacht eerst dat een beetje een rangorde dingetje was maar omdat het nu blijft gebeuren.. Ze laat zich ook prima corrigeren. :j

Cairns zijn inderdaad heel leuk, de onze zijn ook echt lief. Ze is wel heel blij om hem te zien als hij even buiten is geweest ofzo, is verder wel gek met haar vriendje.

Het bloed zit hier niet tegen de keukenkastjes hoor, ze bijt hem niet tot bloedens.

Je bent momenteel je 'baas' positie aan het kwijtraken.

in principe mag er onderling gerommeld worden, maar de leider trekt de grens tot waar en niet verder.
dit verzwakt je reu niet, maar versterkt jouw positie..

op dit moment gedraagt de teef zich alsof zij de baas in wording is.. zowel het continue afstelen van spullen als het grijpen zonder directe aanleiding.. Dit zijn tekenen dat ze zich als leider begint op te stellen.. Hier moet je paal en perk aan stellen.. pakt ze wat van de reu.. afnemen en wegleggen en een poosje later aan de reu geven.. geeft ze de reu een snauw? lik op stuk een snauw richting de teef geven.

en tussendoor als er niets gebeurd, de teef 'trainen'. ligt ze lekker midden in de kamer half te soezen, stuur haar dan maar gewoon een keer naar haar mand.. jij bent de leider en bepaald wie waar mag liggen.. ze is gewoon aan het vergeten wat haar eigen positie is in de 'roedel' en probeert haar rechten te doen gelden.. de beste manier is dus niet de reu beschermen, maar jouw rechten over de roedel te doen gelden. ze mag best de reu proberen te koeioneren maar wel binnen jouw grenzen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:39

Gelukkig werkt het zoals elenamm77 zegt hier boven absoluut niet ;)
Het heeft helemaal niks met leider van de roedel bla bla bla te maken.. Er zit nl altijd een oorzaak, plek verdedigen, speelgoed voer etc
Je geeft zelf al aan dat je het te ver hebt laten komen, dat moet je nu dus weer recht breien en dat is minder leuk.
Kijk wat voor haar belangrijk is.. Alles afpakken van de reu? Nee absoluut niet, wat van hem is is van hem en daar word niet over gediscussieerd
Waarom achteraf corrigeren als je het kan voorkomen door de oorzaak op te lossen..
(Als het toch gebeurd zou ik zeker een correctie geven, maar dan tegelijk ook bij mezelf denken, had ik maar de oorzaak aangepakt)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:36

er zijn meer wegen die naar rome leiden essiessilly.. wat voor jou blijkbaar niet werkt, heeft bij mij prima gewerkt..

je kunt wel gaan zoeken naar de achterliggende problemen maar als er ondertussen verder gesodemieterd wordt heb je er helemaal niets aan.

teef denkt dat ze de dienst kan uitmaken naar de reu.. baas is er dan voor om er een stokje voor te steken en duidelijk te maken dat er 1 is die dat soort dingen mag bedenken en dat is zij niet..

daarnaast kun je absoluut op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem, het een gaat sowieso niet zonder het ander.

als mijn hond naar een andere hond snauwt ga ik niet uitzoeken wat er gebeurd is en waarom er iets gebeurd is, dan zet ik haar gelijk op haar plek. als er iemand snauwt ben ik dat.. als mijn hond iets pakt dat niet van haar is, dan neem ik dat haar af. en retourneer ik het naar de plek waar het vandaan kwam.

En wat als je niet eventjes een oorzaak kunt vinden? want zo makkelijk vind je geen oorzaak als de ene hond de ander als push over begint te beschouwen.. dan kun je toch echt beter eerst de orde herstellen in huis en daarna voorkomen dat het weer voorkomt door de oorzaak te gaan achterhalen.

de oorzaak van een speeltje afpakken is 99% van de tijd dat de hond het speeltje wil hebben en vind dat zij er meer rechten heeft dan de ander, idem met het opeisen van een ligplek, of voedsel.. En meestal kun je dat gewoon op zijn beloop laten, tenzij ze daarin doorslaat. dan zul je als baas orde op zaken moeten stellen.. of je dat nu roedel noemt, of de baas in huis, of mens staat boven dier, of mens moet de verantwoordelijke zijn als het op de vrede in huis gaat, is mij werkelijk om het blabla ( om maar even in je eigen woorden te spreken) even. ik noem het roedel omdat dat hetgeen is wat mensen momenteel makkelijk lijken te begrijpen.

bij mij thuis noem ik het helemaal niets.. de dieren mogen doen en laten wat ze willen binnen de grenzen van het redelijke en die grenzen bepaal ik, niet een van mijn dieren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:53

TS zoals jij het omschrijft, zou ik de teef toch ook corrigeren (lees: serieus op haar donder geven).
Mijn honden zijn op een manier enorm verwend (mogen als ik thuis ben gaan, staan en liggen waar ze willen ook in de sofa). Maar ook al is mijn jack russel teefje baas over mijn dalmatiër reu (en zou de laatste effectief zijn voer laten afpakken door de kleinste), er wordt niets van elkaar gestolen of naar elkaar gehapt in mijn aanwezigheid zelfs niet voor het beste plekje in de sofa, dat sta ik echt niet toe. En als ze die regel overtreden kunnen ze een serieuze uitbrander krijgen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:23

Gisteren hebben ze keurig naast elkaar op een botje liggen knagen, heb haar 1x in het nekvel gepakt en op de plaatst gezet toen ze weer uit viel. Gaat nu mooi rustig :j Met voeren heeft ze daar overigens totaal geen last van, dan wacht ze netjes tot hij zijn bak leeg heeft en dan pas gaat ze in de bak snuffelen.

Mijn gevoel zei me ook om het aan te pakken, maar omdat die reu zo'n banketstaaf is ging ik toch twijfelen. Wil hem niet nog meer in de underdog positie plaatsen :+

Wij hebben het teefje gekregen toen ze 6 maanden oud was, ze is opgegroeid in een heel rommelig huishouden waar ze altijd moest knokken voor eten en speeltjes. Ik denk dat vanuit daar dat bitcherige gedrag ontstaan is. Nu de reu wat ouder wordt is ze dat wat meer uit gaan buiten vermoed ik. :)

Iig allemaal bedankt voor de reacties tot dusver!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:21

Ik wilde iedereen bedanken voor het reageren. Teef een aantal keer goed gecorrigeerd en nu is het helemaal over. Dikke maatjes zijn het weer *\o/*