Twee teven in huis, steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Twee teven in huis, steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 08:51

Hallo,

Ik heb momenteel 2 teven labrador in huis, 1 moeder van 6 jaar en haar dochter van 9 maanden.
Deze twee gaan erg goed samen, moeder is duidelijk de baas, en de kleine krijgt regelmatig op haar kop als ze te ver gaat.

Dochter probeert wel steeds verder te gaan bij haar moeder, rijden, mand inpikken, en hardhandig spelen wordt vaak gezien. Moeder corrigeerd in de meeste gevallen goed.

Nu is het zo dat ik de moeder graag zou willen laten sterilliseren, we gaan niet meer met haar fokken, en ze heeft vaak veel last van de loopsheid; bloedt erg veel, en wil vaak weglopen.

Nu heb ik gehoord dat de teef zou dalen in rang als ze zijn gesterilliseerd? Is het verstandit om mijn oudere teef te sterilliseren in de pubertijd van mijn jongere teef? Of heeft dit geen verschil?

Hoop op jullie advies

Leffroi

Re: Twee teven in huis, steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:57

Je kan zelf ook een handje mee helpen in de opvoeding. Maar naar wat ik verstaan heb nemen de jongen vaak het leiderschap over van de ouderen, naar verloop van tijd. Als dit zonder problemen gaat en jouw oudste teef heeft hier ook geen problemen mee, dan lekker laten gaan. Dat kunnen ze prima zelf regelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:13

nou, ik heb hier ( al járen) alleen maar castraten,en de baas blijft de baas hoor :) :j

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:35

Nee hoor, teef zal niet lager in rang komen te staan door een sterilisatie :) Sommige teven worden zelfs nog wat dominanter van een sterilisatie. Bij reuen is dit juist andersom en worden wel minder dominant (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:23

Teven worden vaak zelfverzekerder na een castratie en daardoor kunnen ze zich dominanter opstellen. Maar een zekerheid is dat niet.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 06:28

Okie top, dus de jongere teef zal niet ineens de baas wille gaan spelen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 06:39

Dat kan je nooit van te voren voorspellen. Je weet van te voren niet hoe het zal gaan. Maar ik denk dat het sowieso verstandig is je oudste teef als je er niet meer mee gaat fokken te laten castreren. En niet voor gedrag maar puur om baarmoederontsteking etc te voorkomen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:08

Of de jongere teef de baas wordt zal de tijd uitwijzen, dat heeft weinig met de sterilisatie te maken, maar met het feit dat ze volwassen gaat worden. Je beschrijft nu al dat ze aan het uitdagen en grenzen opzoeken is. het kan best zijn dat de jongste teef over een half jaar of een jaar de baas is.
Hoezo zou dat een probleem zijn? Dat is toch een natuurlijk proces?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 07:19

Absoluut geen probleem, maar zou het sneu vinden als nu door sterillisatie mijn oudere teef lager in de rang komt, omdat haar moeder haar nog erg opvoedt. En ik ben van mening dat een puber hond niet de leiding hoeft/mag gaan nemen over een volwassen hond. Of is dit nu erg menselijk?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:52

Ja dat is vermenselijking
Daarbij ontwikkelt zich de rangorde natuurlijk en als de verdeling duidelijk is, is dat voor de honden het prettigst. Als je dat als mens wilt sturen doe je meer kwaad dan goed

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:54

Even ter informatie, sterilisatie na de 4de loopsheid heeft nog maar weinig zin. Ik zou er goed over nadenken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:56

NZ92 schreef:
Okie top, dus de jongere teef zal niet ineens de baas wille gaan spelen?

hooguit net na de sterilisatie omdat de oudere teef dan ziek zwak en misselijk is..

wel of niet dominant zijn zit in het karakter zelf.
de sterkte van de uiting kan onder invloed van hormonen gebeuren..

daarom kunnen vooral reuen wat rustiger worden na een castratie.

als je jonge teef geintjes uithaalt als proberen haar moeder te bestijgen op de leeftijd van 9 maanden (ik neem aan dat je dat met rijden bedoeld) en maar doorgaat met klieren tot moeder een sterke correctie geeft.. dan zul je waarschijnlijk op den duur zien dat dochterlief de dominantere partij is.. en moederlief alleen haar grenzen bewaakt tot hoe ver ze echt mag gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:56

Moeder natuur regelt het zelf wel, de mensenbaas staat boven en onderling maken ze het zelf wel uit.

In vergelijking met mensen; mijn manager is jonger dan een aantal personeelsleden, dat gebeurt gewoon. Als je weet wat je aan iemand hebt en die is vaardig genoeg, maakt dat niet uit. Met honden is dat niet anders. Als de jongste de leiding overneemt, is dat prima. Meerdere kapiteins op 1 schip werkt sowieso niet natuurlijk en honden hebben geen besef van leeftijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:57

KimD schreef:
Even ter informatie, sterilisatie na de 4de loopsheid heeft nog maar weinig zin. Ik zou er goed over nadenken.

dan heeft ze in ieder geval geen last meer van zware loopsheid, dat werkt altijd..
en ze kan niet meer zwanger raken, dat werkt ook altijd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:57

Hoezo?

Als de teef erg bloedt dan zal na de castratie (want ik neem aan dat ze bij honden ook alles weghalen?) die bloeding in ieder geval al afgelopen zijn. Geen loopsheid = geen bloed. Of denk ik nu te simpel.

En verder zijn de hormonen weg dus het weglopen ed kan ook een stuk minder worden.

Dan loop je nog het risico op baarmoedertumoren als je niet castreert.

Waarom zou dit allemaal veranderen als een teef 4 jaar of ouder is?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:01

KimD schreef:

Wat een onzin. Het is trouwens castratie, en de castratie voorkomt loopsheid, drachtig worden, maar het belangrijkste is dat het baarmoederontsteking voorkomt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:02

elenaMM77 schreef:
KimD schreef:

dan heeft ze in ieder geval geen last meer van zware loopsheid, dat werkt altijd..
en ze kan niet meer zwanger raken, dat werkt ook altijd.

Plus geen kans meer op baarmoederontsteking . Dat is de reden dat ik mijn teven steriliseer als ik er niet meer mee fok......

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:03

interessant topic. ik heb ook mama van 8,5 en dochter van bijna 2. beide niet gecastreerd en gaan we ook niet doen als het niet medisch noodzakelijk is.
maar ben benieuwd naar de ervaringen en reacties!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:04

Castratie heeft op elke leeftijd nog zin.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:25

Ben zeker wel van mening dat het zin heeft! Loopsheden zijn voorbij en geen kans meer op baarmoeder ontsteking. Daarbij heeft ze de leeftijd van 6 bereikt en is het fokken dus voorbij.

Ga dan deze week toch bellen :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:59

Ik had 2 Ridgeback teven, moeder en dochter. (moeder is helaas inmiddels overleden). Moeder is na het nest gecastreerd en dochter paar jaar later. Moeder is altijd duidelijk de baas gebleven over dochterlief.
Wel zijn beide teven na castratie zeker pittiger geworden en beide kregen op latere leeftijd lichte incontinentieklachten (met een dagelijks pilletje opgelost). Persoonlijk ga ik bij mijn volgende teef toch goed nadenken of ik die nog wel laat castreren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:06

Billy schreef:
Plus geen kans meer op baarmoederontsteking . Dat is de reden dat ik mijn teven steriliseer als ik er niet meer mee fok......

Als je alleen steriliseert heb je nog steeds dezelfde kans op baarmoederontsteking, maar dat weet jij ook wel toch? :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:23

Kinderachtig Hilde..........

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:27

Paperboy schreef:
Ik had 2 Ridgeback teven, moeder en dochter. (moeder is helaas inmiddels overleden). Moeder is na het nest gecastreerd en dochter paar jaar later. Moeder is altijd duidelijk de baas gebleven over dochterlief.
Wel zijn beide teven na castratie zeker pittiger geworden en beide kregen op latere leeftijd lichte incontinentieklachten (met een dagelijks pilletje opgelost). Persoonlijk ga ik bij mijn volgende teef toch goed nadenken of ik die nog wel laat castreren.

Oef vervelend zeg!! Heb je die castratie toch als vervelend ervaren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:31

Amandavd schreef:
KimD schreef:

Wat een onzin. Het is trouwens castratie, en de castratie voorkomt loopsheid, drachtig worden, maar het belangrijkste is dat het baarmoederontsteking voorkomt.

In de topic titel gaat het over steriliseren, niet castreren. Ik reageer dan dus ook op het steriliseren stukje. ;) Sterilisatie heeft na de 4 de loopsheid nog maar weinig zin, castratie is een heel ander verhaal.