korte vraag CaniCross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

korte vraag CaniCross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 19:47

Hoi,

ik zag dat er wel een topic was over canicross alleen de laatste reactie stamt uit 2014 :P
Dus maar even een nieuwe topic.

Ik ben niet echt aan 't canicrossen maar ben net begonnen met hardlopen samen met de hond,
ik heb een hardloopriem van de intratuin gehaald en doe mijn hond tijdens het lopen een tuig om.

Nu gaat het verder goed alleen heb ik één klein dingetje, telkens gaat mijn hardloopriem (die ik laag op mijn buik, boven mijn heupen draag) naar boven glijden, zodat de band om mijn middel zit (net onder de boobies laat maar zeggen :D ).

Iemand een oplossing? en strakker kan mijn riem niet anders past die niet meer om mijn heupen O:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:42

de band losser zetten immers als hij los staat kruipt hij als het goed is niet omhoog en strak is nergens voor nodig als het goed is ;)

Let wel op dat een gemiddeld tuig echt niet goed is om je hond in te laten trekken (snel kans op schuurplekken). Dus als je hond goed trekt en je vind het leuk dan zou ik snel investeren in een goed tuig (gelukkig vallen de prijzen vaak mee). Heb je wel een lijn met goede vering er aan zitten?

EmptyWords

Re: korte vraag CaniCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:53

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 21:16

okay bedankt voor de reacties!
Ja ik heb wel lijn met vering en heb hem momenteel in een 'Julius k9'-tuigje.
Maar mocht het ons bevallen zal ik verder kijken naar wat 'betere spullen'.
Eerst maar even conditie opdoen haha

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 21:18

@EmptyWords: bedankt voor de link, zie ook dat hier riempjes om je benen zitten dus dat voorkomt schuiven ook, fijn om te weten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:20

in de link zijn speciale cc gordels, ik heb zelf de running pants, werkt heel fijn :)

op die site zijn ook harnassen te vinden, de julius tuigen zijn niet echt fijn om te trekken. als je hondje gewoon naast loopt kan eht prima

http://www.mushingsupplies.eu/Kiwaq-x-b ... nas-Profi-

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 21:32

top dankje! ga me er even in verdiepen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:36

Met wat voor hond doe je deze sport?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 07:50

Ik wil over een jaartje ook gaan beginnen maar moet dus nog wachten omdat pup nog 7 weken moet worden. Dus in die tussentijd zal ik in mijn eentje blijven hardlopen. Nadeel van canicross is wel dat de afstanden zo kort zijn. Niet zo gunstig voor mij. Maar ik ga het over een jaartje vast en zeker proberen. Zit hier een actieve vereniging in de buurt dus wat dat betreft lekker gemakkelijk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:04

afstanden voor de ccnl zijn vaak niet langer dan 5,5 km, maar ik heb bijvoorbeeld een keer meegedaan aan een trailrun en daar mocht ik mijn hond ook meenemen, hebben we 12k gedaan. er zijn meer organisaties die je hond wel toelaten waardoor je dus mee km's kunt maken

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:20

Hier ook een fanatiek canicrosser :) De wedstrijden zijn inderdaad niet zo lang. De trainingen kunnen daarentegen wel lang zijn. Wij kunnen zo een uur tot anderhalf uur bezig zijn. Maar van rustig rennen is geen sprake hoor. Je hond trekt je echt waardoor je in een hoger tempo loopt dan normaal. Hangt natuurlijk wel van de grootte van je hond af. Zelf heb ik een weimaraner en dat gaat echt heerlijk. Laatst heb ik een wedstrijd met haar gelopen.. 2500 meter in 9.09 minuut.. Deze tijd had ik nooit gelopen zonder hond :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:22

Ja maar gewone wedstrijden en trailruns waar ik ook aan meedoe vind ik dat honden weer niet thuis horen dus ga ik niet het verkeerde voorbeeld geven. Dan doe ik dat wel tijdens trainingen waar ik niemand in de weg loop. Gewoon jammer dat ze zich binnen de canicross ook niet richten op langere afstanden. En ik vind 12km ook een korte afstand. 5,5 km is voor mij meer sprinten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:23

waarom zouden honden daar niet thuishoren?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:35

EmptyWords schreef:
waarom zouden honden daar niet thuishoren?

Wat dacht je van valpartijen (vooral bij de start), oneerlijke concurrentie. Je neemt je fiets of paard ook niet mee bij een hardloopwedstrijd. Je gaat niet hardlopen bij een wandelevenement, je pakt niet je motor bij een wielrenwedstrijd en je bind je skeelers niet onder bij een hardloop wegwedstrijd.
Canicross is speciaal voor de combinatie hardlopen met hond, hardloopwedstrijden zijn voor hardlopers.
Er zijn wel evenementen die honden tolereren hoor en als je dan bescheiden helemaal achterin start en bij eventueel inhalen zorgt dat er geen risico is voor de medelopers heb ik er ook geen probleem mee.
Maar je kunt problemen verwachten zodra er meerdere mensen als uitzondering hun hond meenemen. de start van de canicross is niet voor niets vaak al individueel om de zoveel seconde. Bij een trailwedstrijd gaan vaak honderden mensen gelijktijdig van start over vaak toch smalle paden, dat geeft bij aanwezigheid van veel honden zeker problemen.
En natuurlijk de niet eerlijke concurrentie.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:57

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij de gewone hardloop wedstrijden op asfalt heeft een hond indd niets te zoeken. Oneerlijke concurrentie, gewoon buiten mededinging meedoen, want je gaat indd met hond sneller (ik niet overigens )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:10

Hoezo oneerlijke concurentie? Iemand die met hond meedoet gaat niet bepaald voor de snelste tijd of een prijs. En op langere afstanden heb je geen voordeel van je hond in snelheid, eerder hinder omdat je naast jezelf ook je hond moet voorzien van drinken en eventueel eten.

Manlief rent al heel wat jaren mee met zijn hond. Zowel de kortere afstanden als ook marathons. En zonder hond is hij toch echt sneller. Start altijd achterin en haalt in als het kan. Soms is hij de enige hond soms doen er meer mee. Hij kiest de wedstrijden er wel op uit, bv rotterdam, dam tot dam loop of city pier city is niet leuk voor een hond en veel te druk. Anderen zoals op Texel, ameland, terschelling, apeldoorn enz zijn goed te doen. De laatste jaren loopt hij vooral trail en daarin is het eigenlijk nooit een probleem, tenzij er door gebieden gerend wordt waar honden verboden zijn. Vorig weekend meegedaan aan de trail in Gulpen. Zowel hij als onze hond kregen een medaille. Ook is hij meteen geintervieuwd door iemand van de organisatie. Vaak vinden die het maar wat leuk als er een hond meedoet.

Heeft wel meegedaan aan canicross maar de korte afstand en voor ons de lange reistijden en lange wachttijden ivm de dierenarts keuring heeft ervoor gezorgd dat hij dat niet meer doet.

Hij houdt de hond gewoon met de lijn in zijn hand, een tuig voor hem zit hem niet lekker en trekt hem juist uit balans. Wel blijft het beter zitten als je de riem om je middel losser doet, dat kruipt het niet omhoog. Ik heb soms ivm krukken de looplijnen door een riem om mijn middel. Lekker los en dan zit het goed.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:34

Oneerlijke concurrentie omdat je je voort kunt laten trekken door je hond, oneerlijke concurrentie omdat je een ander mogelijk hindert bij de start en er zijn gewoon mensen die bang zijn van honden. Ik ben niet bang van honden maar vind honden bij een gewone hardloopwedstrijd wel lastig als ze niet helemaal achterin starten omdat ik toch bang ben door de lijn ten val te komen. Bij een canicross schat je dat risico zelf in , plus dat daarbij meestal niet gelijktijdig wordt gestart.
in principe mogen honden niet mee tijden een gewone hardloopwedstrijd, ook niet bij een trail. Dus je moet altijd dispensatie aanvragen bij de organisatie. De organisatie bepaald, maar ik als echte honden vriend die ook nog eens graag ga canicrossen vind niet dat honden thuis horen bij een reguliere wedstrijd.En gewone wedstrijden , trails zijn nu eenmaal wedstrijden , dus ja gaat het wel om de eindtijd al zal daar niet iedere individu zich op blind staren maar dat is wel het hele idee van een wedstrijd. Dat is ook de reden dat ik voor ook langere afstanden ben bij canicross.
Lange afstanden lopen met mijn hond kan ik wel buiten de wedstrijden om maar de ene loper/hond combinatie komt op korte afstanden beter uit de bus en de ander op langere afstanden.
Een gewone uv test voor honden gaat al over 20 km dus voor de hond zelf kan het het probleem niet zijn.
Als je een gewone wedstrijd verkleed mee doet krijg je ook alle aandacht, maar ik wil alleen maar aandacht als ik een podium plek behaal. Daar waar de wedstrijd voor bedoelt is. Als straks tientallen eigenaren met hond zich aanmelden voor een gewone wedstrijd wordt het natuurlijk gewoon (en terecht ) verboden. En zoals je man en ik voorkeur hebben voor lange afstanden met de hond zijn die er vast veel meer. Maar houd iedere sport zuiver en daar waar die voor bedoeld is. En als het competitie element niet meer belangrijk is laten we dan de hele tijdsregistratie en uitslag achterwege laten en laten we het gewoon georganiseerde trainingen noemen.