Vraagje aan de frettenkenners...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Vraagje aan de frettenkenners...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 07:01

Gisteren heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Een piepklein frettenmeisje, omgedoopt naar Sofie. Voor Hubble zocht ik een vriendinnetje, en zo kwam Sofie. De vorige mensen hebben haar een tijd geleden in de tuin gevonden. Een albinootje, maar zwart van de teken. Ze hebben haar ontteekt, en eten en drinken en een slaapplek geboden. Er was echter minder tijd nu de kids vaker weggingen, dus zochten ze een nieuwe plek voor haar. Zij hebben haar 4 weken in huis gehad.
Ik ben gaan kijken, en het was direct 2 handen op 1 buik, zij en Hubble. Deels omdat ze echt ineens dol op elkaar waren, maar het feit dat madam loops is zal zeker ook uitmaken. Hubble is al lang geleden gecastreerd, en Sofie moet er ook aan gaan geloven.
Maar nu komt het. Wanneer laat ik dat het beste doen? Ik ga sowieso even maandag de dierenarts inwinnen, maar misschien kan iemand mij raad geven. Ik lees overal op internet dat je zeker niet moet wachten tot de loopsheid over is, en het liefst in de eerste maand na de loopsheid moet laten steriliseren. Sofie is dus gevonden, dus niemand weet hoe oud ze is en hoe lang ze al loops is. Ze is geen pup meer, ze is wel echt volwassen. Maar volgens mij wel nog jong volwassen.

Ik lees op internet dat t dekseizoen loopt van maart tot september. Dan zou ze dus nu op 2 maanden van de loopsheid zitten, ongeveer. Is het dan slim om naar nu nog te laten helpen, of kan ik toch beter wachten tot alles voorbij is? Iemand enig idee?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:14

Hoe oud moet het fretje zijn?

Vrouwtjes worden loops in het voorjaar volgend op hun geboorte. Dat is op 4 tot 10 maanden leeftijd. Het natuurlijke bronstseizoen is van maart tot september, maar sommige vrouwtjes worden eerder loops. Een vroege loopsheid ontstaat vooral bij dieren die gehuisvest zijn met veel kunstmatig licht.

De sterilisatie kan het beste vóór of in het begin van de loopsheid worden uitgevoerd. Normaliter gebeurt het vanaf 6 maanden leeftijd. Het is verstandig om het fretje niet langer dan één maand loops te laten. Zeker niet wachten tot de loopsheid voorbij is!! Als vrouwtjes immers te lang loops zijn, krijgen ze ernstige problemen met beenmergdepressie.

bron: http://www.frettenkliniek.nl/voorplanti ... erilisatie

Wat mij idd altijd is geleerd is dat het echt gevaarlijk en dodelijk kan zijn om het beestje loops te laten.

In jouw geval kun je misschien nog vragen of ze al loops was bij die andere mensen en anders hoe dan ook zo snel mogelijk laten steriliseren. In de tekst hierboven willen ze het graag in het begin van de loopsheid, dus hoe sneller je het doet, hoe beter.

Groetjes Kim

Pluttersput

Re: Vraagje aan de frettenkenners...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:44

Ja, dat had ik dus inderdaad ook gevonden :j
De mensen waar ze vandaan kwam kan ik het wel vragen, maar die weten het ook niet. Die dachten eerst dat ze een man was omdat ze zo breed leek. Terwijl ze dus echt piepklein is. Ik ga maandag de dierenarts eens bellen, en desnoods dan volgende week naar de dierenarts :)