Een (asiel)kat uitzoeken... Hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Een (asiel)kat uitzoeken... Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:44

Tja.. Hoe?
Bonkie kreeg ik voor mijn 4 e verjaardag. Als kitten. En hij werd 18 jaar oud.
Dopje vond ik als weeskitten, hij werd 14.
Teigetje werd gevonden in een pak hout op het werk van mijn vader. Inmiddels 13 jaar oud and still running.

En dan Simba, gekocht. Nu een jaar oud. Stapelgek op m. Maar hij is de enige waarnaar ik ben wezen kijken.

En nu vind ik dat er plaats is voor een derde.
Ik weet wat ik zoek, denk ik.. maar weet nog niet waar..
Ooit wil ik graag een 100% Brits Korthaar. Maar dat is nu nog niet. Aanschafbedrag staat nog even niet in verhouding.

Ik houd websites van asielen in de gaten. Vraag of mensen ergens nestjes weten.
Maar hoe pak ik dit nu weloverwogen, verstandig en goed aan. Zodat zowel ik als mijn twee aanwezige heren hier spinnen en met een glimlach op kunnen terugkijken. :)

Smee__

Re: Een (asiel)kat uitzoeken... Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:46

Wat wij hebben gedaan destijds is gewoon naar het asiel toe om te kijken. De websites zijn lang niet altijd helemaal up to date. Hoe zijn je katten qua karakter? Ik zou gewoon goed kijken naar wat daar bij past.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:53

Teigetje, het ouwetje, is een straatkatje. Hij rooft en hij wordt bloedlink als hij het ergens niet mee eens is. Ligt verder graag op schoot (en wordt bloedlink als hij eraf moet. -grommen en mopperen-. Naar Simba (jonkie) is hij lief. Ze liggen gerust samen. Maar verder leven ze wat langs elkaar.Simba is naar mijn gevoel echt een groepsdier. Samen spelen, samen de tuin in. Maar krijgt daarin geen respons..

Als je gaat kijken in een asiel.doe je dan de dichtstbijzijnde? IK heb via ikzoekbaas een op oog en verhaal aansprekend dier gevonden, maar dat is alweer een uurtje rijden..

Ik ben gewoon niet echt gewend een beestje uit te zoeken geloof ik :) de anderen "waren er gewoon" :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:57

Misschien kijken naar de karakters , en wat er naar je komt toe lopen. Lijkt me lastig :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:01

Wij vonden dan een katje in het dichtstbijzijnde asiel maar we zouden zeker verder zijn gaan kijken als daar niks bij zat!
Ik zou kijken naar een wat jongere, speelse kat. Jonge dieren worden wat sneller geaccepteerd door de oudjes en dat zal voor Simba ook fijn zijn, een speelmaatje :j

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:39

Tja.. Ik heb een geweldige kat voor je hier... Sinds het overlijden van mijn oma woont hij bij mijn oom op een flatje. Hij is niet echt gelukkig daar. Grappig, die heet ook Simba! ;)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 05:42

@guusje-h, is dat zo?
Ook als ik er dan nog in gooi dat 1 jaar oud eigenlijk mijn max leeftijd is?.. inderdaad om voor mijn simba een mede stuiter te vinden.

Een asielen tocht dan dus ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:02

Als je gaat kijken zul je merken dat er vanzelf iets aandient. De laatste die wij hebben meegenomen was Een rode kater van 13 jaar oud. Hij wilde door mijn moeder opgetild worden. Later begrepen we dat hij daar helemaal niet van hield.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:21

Het beste kun je bij een aantal asiels langsgaan. De meeste asiels laten mensen geen dieren uitkiezen, maar zoeken zelf een dier bij de wensen van de nieuwe baas.
In het asiel waar ik werk (Utrecht) nemen we de mensen mee de verblijven in en stellen intussen allerlei vragen zodat wij medewerkers een aantal katten kunnen uitkiezen die daarbij passen.
Want we willen uiteraard niet dat de kat terugkomt omdat hij niet aan de wensen voldoet.

Er zijn nog asiels in Nederland die dit beleid niet volgen, en daar zou ik geen kat uitkiezen, omdat je van enkel een leuk uiterlijk niet kan zien of de kat in jouw huishouden past.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:22

En mocht je toch voor een Brits Korthaar kitten gaan, ga alleen naar fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:44

Ik heb sinds kort ook een herplaatser, had ook wat 'eisen'.
In het asiel zat helaas niks wat daarbij aan sloot. Ik zocht bewust naar een jonge senior wat een binnenkatje was en niet direct behoefte had aan andere katten etc.
Uiteindelijk eentje particulier kunnen vinden, ruim een uur rijden enkele reis :) .

@borisje, hier een asiel vlakbij laat mensen wel zelf hun kat uitzoeken . Maar dan wel voordat ie mee naar huis gaat bespreken ze eerst alles of de kat inderdaad voldoet aan wat ze zoeken (en hun aan de kat :Y) ) . Dus niet geheel zoals jij het noemt maar vind het wel een geoede manier hier :j

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:48

www.dierenasiels.com

Dan krijg je een overzicht van alle katten in de asiels in Nederland en België. Met de zoekfunctie kan je alvast een eerste selectie maken op bepaalde eigenschappen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 06:56

Amandavd schreef:
En mocht je toch voor een Brits Korthaar kitten gaan, ga alleen naar fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging!

Hierom heb ik inderdaad de Britse - wens uitgesteld. :) wil het goed doen en ook op mijn gemak een fokker uitzoeken.

Ben ook werkelijk nog nooit in een asiel geweest.
Op Internet zoeken vind ik zo plastisch ook. Dat doet me weinig.
Dus een weekend besteding

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:06

Wat een handige link jessica007.....niet dat ik op zoek ben, maar je weet maar nooit.

En wat " Hoe doe ik dat? " een zoektocht naar een passende asielkat betreft, laat het gewoon gebeuren.
Je kan je van alles in je hoofd halen wat je wel of niet wilt, maar als puntje bij paaltje komt.......

Ik val altijd op extreme katten qua uiterlijk.
Bijzondere oog kleuren, bijzondere aftekeningen, bijzondere kleur, bijzonder ras.......
En wat héb ik.......héél bewust gekozen?????
Vijf wilde/verwilderde straatkatten.
Drie zwart/witjes, een lapje en een schildpad.........zo "gewoon "
Maar zó passend in de groep en zó gewenst.........maak je geen zorgen, de juiste kat vind JOU wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:31

Kijk ook eens op ikzoekbaas.nl

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:10

'Mijn' Simba is helaas wel ouder dan 1 jaar. Ik baal ervan dat ik geen plek meer heb! Het is de grootste kroelkat die ik ooit ontmoet heb, zonder overdrijven! Echt een lievertje, die zijn energie niet kwijt kan op een flatje. :(:)