kwartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

kwartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:29

Al jaren broed ik onder de broedmachine kippen en kwartels uit.
Zo ook dit jaar. Van de 18 kwarteleitjes zijn er helaas maar 4 uitgekomen. Slechte uitkomst.
De 4 overgebleven kuikens waren goed fleurig en aktief. Ze zitten in een oude caviabak in de kamer, onder een warmhoudplaatje speciaal voor kuikens. Uiteraard met water en kuikenmeel.
Helaas gaan ze nu 1 voor 1 dood.
Iemand een idee waar dat door komt?

Anoniem

Re: kwartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:53

BB-ITP--> BB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:56

Wat jammer
Misschien slechte kwaliteit broedeieren, ouderdieren een tekort ofzo.
Hoe meet je luchtvochtigheid en temperatuur? Stel dat daar een afwijking inzit... Mss controleren met nieuwe meters

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:03

Vermoedelijk te koud. Kwartels kunnen hier erg veel last van hebben. Zelf gebruik ik meestal een warmtelamp want dat geeft meer warmte. Plaat op een paar cm hoog neerzetten. Bijvoorbeeld schuin. Ene helft op de grond andere helft iets omhoog.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:50

Ben er al achter dat e slechte uitkomst waarschijnlijk is, omdat de eitjes niet vers waren en niet goed zijn bewaard.
Een kennis had een paar jaar geleden ook grote sterfte onder zijn kuikens en dit was waarschijnlijk te wijten aan het poepen in het drinkwater. Ik gebruik altijd een dekseltje van een jampotje met knikkers erin. Die heb ik nu vervangen door drinkenflesje met een kleine opening in de hoop dat de 2 overgebleven jongen het redden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:36

Het kan ook coccidiose zijn. Kun je overbrengen van oudere dieren. Jonkies ook regelmatig behandelen via het drink water.
Daarnaast, bij het uitkomen alleen de kuikens van de eerste en tweede dag uitkomst houden. Wat bij mij de tweede dag niet uitkomt gaat in de vriezer. (eitjes dus)
Zorg ook voor voldoende afwisselend voer bij de ouders.
Ik heb ook wel eens oudere eitjes in de machine maar merk geen verschil.
En wat al gezegd is, veel warmte. Ik heb een lamp en warmte matten.
Op welke temperatuur staat je broedmachine.? En zijn het Chinese of Japanse kwartels? Chineesjes zijn nog gevoeliger voor warmte verlies.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:03

Ik heb japanse kwartels. Ouderdieren zijn niet van mij, dus hoe die gevoerd worden weet ik niet.
Temperatuur van de broedmachine staat op 37,5 en is stabiel. Luchtvochtigheid heb ik de eerste 3 dagen op 35% gehad, na dag 3 opgevoerd naar 50%. Op dag 15 opgevoerd naar 70%.
Eieren de eerste 2 dagen niet gekeerd, daarna 2 keer daags tot aan dag 15, daarna ook de machine niet meer geopend.
Kuikens kwamen heel rap uit het ei, binnen 5 minuten. Leuk om te zien trouwens!
Dieren oplaten drogen in de machine en daarna verplaatst naar de woonkamer, waar de opfokbak staat.
Die was voorverwarmd. Het enige wat ik niet weet, is wat de temperatuur is onder het plaatje.
Voelde in ieder geval lekker warm aan, niet te heet. Kuikens waren ook tevreden de eerste 2 dagen, geen overdreven gepiep ofzo. Zoals al gezegd waren de kuikens fleurig, aktief en nieuwsgierig.
De laatste 2 zijn gisteren helaas ook gesneuveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:14

In de woonkamer, ze kunnen slecht tegen tocht, luchtverfrissers, geurkaarsen, teflon van je pannen. Misschien zoiets?
Ik gok eerder dat de kwaliteit van de broedeieren niet optimaal was.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:43

[***], niks van dat alles. Ik heb geen teflonpannen en luchtverfrissers ed. kan mijn man niet tegen, zelfs geen bosje bloemen helaas.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:13

Japanners keer Ik tot dag 16. Uitkomst op 18 dagen.
Als de ouder dieren trouwens pas aan de leg zijn, is de kwaliteit niet optimaal. Ik laat ze eerst vier weken leggen voor ik eieren voor de machine gebruik.
Temperatuur heb ik op 37,7. Rv op 50+ % en de laatste dagen ruim boven de 70. Daarbij sproei ik de eieren de laatste dag