Halsband in de vacht van hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Halsband in de vacht van hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 11:39

Hoi allemaal.

Wist even niet hoe ik het topic anders moest noemen, maar ik heb een probleem met de vacht van mijn Labrador.

Hij heeft al een paar jaar een ideale halsband die wat breder is waar hij niet uit ontsnapt. Andere banden kreeg hij vroeger heel snel af. Hij heeft zijn halsband namelijk om voor de penning.
Maar wat mij wel eens opviel als de band even af deed, was dat de halsband in zijn hals te zien bleef. Gooide er toen gewoon op dat het weg moest trekken. Lang hield ik zijn band niet af, aangezien hij nog heel enkelt wel eens kon ontsnappen thuis.

Maar sinds een paar weken ben ik de band af gaan doen in huis omdat het helemaal niet meer weg trekt. Hij heeft alleen nu nog de band om als ik hem uitlaat en als hij mee naar mijn werk gaat (overdag van 9 tot 3).
Maar het wordt niet beter. De vacht ziet eruit alsof het "gestikt" is.

Heeft iemand tips hoe dit weer weg kan trekken?

Hij lijkt er zelf geen last van te hebben, maar hij vindt het wel lekker als je hem daar kriebelt. Zelf jeukt hij daar niet vaak, zeker niet als de band af is.

Hier onder staat een foto.
De band die hij heeft is zelf veel breder dan de kring om zijn hals trouwens. Foto van de band heb ik er ook bij gezet.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:24

Om zo iets weer goed te krijgen is zelfs van 9 tot 3 te lang :)
De vacht is daar verstikt en heeft lang tijd nodig om weer normaal te worden, ik zou zeggen andere band of liever tuig voorlopig (of alleen een jachtlijntje aan als je gaat wandelen en daarna dus meteen weer los)

maj0

Re: Halsband in de vacht van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:30

Gewoon tuig om doen. Is ook beter voor de nekwerfels. ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:30

De hond is gechipt neem ik aan? Dan lekker af laten en toch wat 'beter opvoeden'. Dat een hond een keer ontsnapt, tja daar kan ik zelf ook wel inkomen, maar neem stiekem toch aan dat hij verder wel luistert? Als hij gevonden wordt kan men namelijk gewoon de chip aflezen (door dierenambulance uiteraard) en word je gebeld. Mijn hond liep in het begin ook erg vaak weg, omdat het hekje weer eens (per ongeluk) open was. Ondertussen wisten we wel waar hij steeds heen ging, want de achterbuurvrouw met 20 katten heeft altijd lekkere brokjes buiten staan. Maar heb er nooit een probleem van gemaakt en beloond als hij weer terug was. Zo nu en dan gaat ie er nog wel eens vandoor, als de kat het hekje weer opengesprongen heeft, maar het is even roepen en dan is hij er weer.

En anders vrede hebben met zijn ingebouwde halsband.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:37

Oei hij heeft de halsband toch veel te lang om.
En ik weet niet of dit nog wel weg gaat.

Mijn hond heeft alleen een slipriem om wanneer hij uitgelaten wordt. Achterthuis etc heeft hii niets om. Zonde van de kraag

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:57

Apart zeg, dat de huid zo kan reageren op zo'n simpele halsband.
Mijn hond heeft de band ook heel vaak om, inderdaad ook voor het geval ze ontsnapt, maar heeft nergens last van. Nu gebruik ik wel een extra brede windhond-halsband, en hij is van leer, wat gladder dus, misschien scheelt dat..

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:59

De riem heeft hij alleen nog op mijn werk om omdat hij dan regelmatig nog wel eens met een chauffeur mee loopt die de deur open laat staan. Hij ontsnapt nauwelijks maar de penning is bedoelt voor ALS hij ontsnapt ;) Dan zien de bedrijven bij ons op hetzelfde industriepark waar die hoort en hoeven ze hem niet helemaal weg te brengen of op te laten halen.

Wil hem op mijn werk niet zonder laten lopen. Nu kunnen chauffeurs hem ook wel eens in de halsband pakken indien nodig. je hebt anders helemaal geen houvast meer.

Is er geen andere oplossing dan helemaal geen band meer om doen?

Deze is inderdaad niet van leer. Kan dat wel proberen :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:01

Misschien anders een slipketting om doen? Niet functionerend, dus gewoon loshangen. Maar die verstikt iig t haar niet. Alhoewel die misschien wel meer schuurt. Lastig..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:01

Tuigje kopen dat past, dan trekt het uiteindelijk wel weg (zal wel even duren).

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:02

Ik weet niet anders dan dat een halsband dit doet als hij lang om zit.

Bij onze hond is het wel weer weggetrokken.

penning kan ook aan een tuigje hoor en dan heb je ook houvast. Plus er wordt niet aan de nek getrokken als iemand hem vast pakt ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:03

Wij hebben een leren sliphalsband, ook loshangend maar nog steeds een afdrukje in de vacht. Ik vind het zelf niet storend overigens.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:03

Dit heb ik ook met een van mijn honden. Ik ben over gegaan op een leren halsband, dat gaat goed. Het nylon schuurt als het ware de vacht eraf.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:04

Ik heb hier ook alleen de halsband om tijdens uitlaten en wissel af met julius k9 tuig. Hij loopt gelukkig niet zomaar weg maar hij Is gechipt dus mocht het toch ooit gebeuren Is hij zo af te lezen. Mijn hond heeft de zelfde vacht. En door de afwisseling gaat het goed. Eventueel een halsband zoals slipketting die hangt 'losser' en de vacht kan ademen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:09

Ach bij onze hond stond ie ook in d'r vacht. Ook een hele lange tijd af gehad (half jaar of zo) maar vacht is nooit meer normaal geworden. Kan ook geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:16

Ik zou een jachtlijn nemen. Je hebt jachtlijnen met een stop erop. Zo kan hij niet strakker staan, dan waar je de stop hebt zitten.

En als hij gewoon netjes naast loopt. Dan kan jachtlijn mooi slap hangen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:10

Halsbanden kunnen de vacht vernielen. Zeker als ze vaker omzitten dan enkel de uitlaatrondes. Ik denk dat ik zelf in dit geval een leren halfcheck zou proberen. Ander materiaal en het zit losser om de hals. Misschien verminderd dat de plek.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:16

Ik zou hem een leesbaar oornummer indoen. ;) Nee grapje. Maar aan een slipketting kan toch ook een penning hangen?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:30

Slipkettingen die ik heb (geprobeerd), vallen snel van zijn hoofd af als hij zijn best ervoor doet :')
Normale halsbanden krijgt hij al snel af als hij goed schud. Zijn nek is best breed helaas.
En even neuzen of ik een leren halfcheck kan vinden in zijn maat, zoals annepaardoes zegt. Al verwacht ik daar hetzelfde probleem mee als een slipketting. Maar zal hem eens meenemen naar een dierenwinkel op te passen.

Jachtlijn heeft in mijn probleem geen nut. Hij loopt namelijk niet op mijn werk aan de lijn. Hij ligt gewoon hier op kantoor of in de hal ;)

Ik ga in ieder geval weer als hij een band om heeft, een leren band om doen. Dat ademt toch meer.

Maar er zijn dus geen opties om het haargroei daar weer op gang te krijgen? Behalve de band af laten?

Tuig zie ik hier niet zo zitten, omdat hij vooral op zijn kleed slaapt. En vindt zelf het tuig dan niet zo lekker liggen voor hem. Maar misschien is het helemaal niet zo, en vind ik het gewoon zielig :') (ik heb een julius k9 tuig waar ik hem altijd mee laat zwemmen aan een hele lange lijn als hij niet los mag)

Fjelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:32

Dit is echt niet ernstig hoor. Het is gewoon de afdruk. Wij hadden een hond die dit ruim 12 jaar gehad heeft!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:36

Het kan ook geen kwaad ben ik van mening.
Maar vind het zelf er een beetje sneu uit zien :=

Als het niet weggaat is het ook geen ramp. Maar vroeg mij meer af of er manieren waren waar je er (makkelijk) mee vanaf kon komen. Als die er niet is, dan is die er niet ;)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:37

een lerenslipketting een idee?
Deze is ideaal voor honden met lang haar, breekt het haar niet snel af of schuurt niet.
Mijn collega heeft er een, zijn ideaal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:38

Mijn hond had dat ook, toen ik hem de band nog om had. Ik was in het begin heel bang dat hij weg zou lopen. Maar hij is heel goed gewend en aan huis erg trouw (loopt niet weg als de poort openstaat) dus heb ik hem nu voortaan af.
Het heeft wel een maand of 2 geduurd voordat de afdruk weg was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:39

Is er wel, tuigje :) heb je ook van verschillende stoffen, zou wel kijken voor tuigje...
Slipketting kan juist ook weer voor meer kerving in de nek zorgen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:41

Onze hond heeft dat ook, ze loopt echt hooguit 1x per week aan de riem dus een tuigje is ook zinloos. Halsband zit gewoon los en er wordt dus niet aan getrokken. Is gewoon het afbreken van haartjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:44

maj0 schreef:
Gewoon tuig om doen. Is ook beter voor de nekwerfels. ;)

Dit vind ik altijd wat vreemd.

Want de nekwervels beschadigen niet zomaar, tenzij je je hond toestaat continue eraan te hangen of wanneer je er continue aan loopt te sleuren. Voor honden met een gevoelige nek zeg ik ok tegen een tuigje.. maar voor de rest.

ts:

wat als je de hond gewoon goed leert volgen en de halsband als sier er losjes omhangt (dus de hond loopt feitelijk 'los' maar lijkt aan de riem te lopen). en zodra je thuiskomt schuif je de halsband gewoon zonder los te maken over zijn hoofd en hang je hem op de kapstok (de riem met halsband dus.. niet je hond, daar kan ie vast niet goed tegen).

zo doe ik het al jaren met mijn hond, nadat aanlijnen verplicht werd overal. En al die tijd is ze 2 maal perongeluk eruit geglipt.. Ze stak haar hoofd omlaag om ergens aan te ruiken en ik had het niet door en liep door.

ik deed het ook om de reden dat ik haar haren er niet meer uit vond zien door de halsband.