Vraagjes Rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manon_goldy

Vraagjes Rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:43

Hallo,
Ik krijg na de zomervakantie twee ratjes! Dit worden mijn eerste ratjes en ik heb nogal wat vragen :o ik zal ze even op een rijtje zetten:
1. Heeft iemand ervaring met de Ferplast Furet XL?
2. Wat zijn jullie musts voor in de kooi?
3. Hebben jullie foto's van jullie rattenkooi?
4. Hebben jullie ervaring met Care fresh? Zo nee welke bodembedekker gebruiken jullie?
5. Welk voer geven jullie? En voeren jullie in een bakje of door de bodembedekker?
6. Hebben jullie ervaring met Rattery Curley Wurley in Nieuwegein?
7. Hebben jullie nog andere ratteries in Noord-holland/Utrecht?
8. Weten jullie welke kleur dit is?
Afbeelding

Het worden sowieso twee mannetjes en ik heb al namen :j (Ben en Jerry :+ ) ik kan niet wachten :o

Alvast bedankt voor je antwoord!
Groetjes,
Manon

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:41

Leuk dat je ratjes gaat aanschaffen! Zijn te gekke huisdieren :j .

Heb helaas geen antwoord op al je vragen, maar wil wel even ingaan op de bodembedekker.
Ik heb in mijn rattenkooi fleecedekentjes liggen. Er ligt een hele op de bodem en in de korfjes die ik in de kooi gemaakt heb en in de hangmatjes heb ik ook allemaal lapjes van fleece liggen.
Ideaal vind ik, ik was ze altijd op 90 graden.

Wel even foto's laten zien te zijner tijd hè? :D

Saintelette

Re: Vraagjes Rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:48

Hoi hoi! Misschien heb je hier wat aan: [HK] Ratteneigenaren verzamel u!!

Ik zal ondertussen ook wat vragen van je proberen te beantwoorden ;)
1. In het topic hierboven wordt ook regelmatig over kooien van ferplast gepraat (ik heb zelf een andere).
2. Veel verdiepingen/klimmogelijkheden, schuilplekken, knaagmateriaal enz.
3. even niet bij de hand sorry ;)
4. Ik gebruik sinds kort Back-2-Nature, echt super tevreden over!! Nog nooit zulke goede bedekking gehad
5. Ik voerde eerst via Ratrations, maar regelmatig haal ik gewoon wat bij de dierenspeciaalzaak (naam even kwijt)
6 / 7 / 8 geen ervaring of kennis van

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:06

1. Heeft iemand ervaring met de Ferplast Furet XL? De Furet is eigenlijk voor Fretten en heeft een tralieafstand van 1.8cm, dat is te groot voor (jonge) ratten. Daarnaast zou ik altijd gaan voor een kooi die tralies heeft tot op de bodem om te voorkomen dat ze door de onderbak heen gaan knagen.
2. Wat zijn jullie musts voor in de kooi? Een 28cm Silent Spinner en een hoop hangmatjes/huisjes. Geen hout, daar trekt urine in en dat stinkt.
3. Hebben jullie foto's van jullie rattenkooi? http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 005osz.jpg
4. Hebben jullie ervaring met Care fresh? Zo nee welke bodembedekker gebruiken jullie? Nee, ik gebruikte altijd EcoBed (kartonsnippers)
5. Welk voer geven jullie? En voeren jullie in een bakje of door de bodembedekker? Ik heb een tijdje Science Selective gevoerd en ben daarna overgestapt op Vilmie (te krijgen bij ZooPlus), ik was over allebei tevreden. Ik voerde altijd in een bakje.
6. Hebben jullie ervaring met Rattery Curley Wurley in Nieuwegein? Nee geen ervaring, maar ze heeft 7 nestjes gehad in Oktober 2014 alleen al dus je kunt er vanuit gaan dat dit geen goede rattery is.
7. Hebben jullie nog andere ratteries in Noord-holland/Utrecht? Topolino is een goede, alleen die zit bij Arnhem. En Razzy Cozy vind ik persoonlijk een aanrader, maar die zit in Bleiswijk geloof ik.
Afbeelding
Ik gok burmees of cinnamon, zeker weten doe ik het niet. Ratjes op kleur selecteren wordt niet echt gewaardeerd in de ratten-community.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:34

Vanillia schreef:
1. Heeft iemand ervaring met de Ferplast Furet XL? De Furet is eigenlijk voor Fretten en heeft een tralieafstand van 1.8cm, dat is te groot voor (jonge) ratten. Daarnaast zou ik altijd gaan voor een kooi die tralies heeft tot op de bodem om te voorkomen dat ze door de onderbak heen gaan knagen.
2. Wat zijn jullie musts voor in de kooi? Een 28cm Silent Spinner en een hoop hangmatjes/huisjes. Geen hout, daar trekt urine in en dat stinkt.
3. Hebben jullie foto's van jullie rattenkooi? http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 005osz.jpg
4. Hebben jullie ervaring met Care fresh? Zo nee welke bodembedekker gebruiken jullie? Nee, ik gebruikte altijd EcoBed (kartonsnippers)
5. Welk voer geven jullie? En voeren jullie in een bakje of door de bodembedekker? Ik heb een tijdje Science Selective gevoerd en ben daarna overgestapt op Vilmie (te krijgen bij ZooPlus), ik was over allebei tevreden. Ik voerde altijd in een bakje.
6. Hebben jullie ervaring met Rattery Curley Wurley in Nieuwegein? Nee geen ervaring, maar ze heeft 7 nestjes gehad in Oktober 2014 alleen al dus je kunt er vanuit gaan dat dit geen goede rattery is.
7. Hebben jullie nog andere ratteries in Noord-holland/Utrecht? Topolino is een goede, alleen die zit bij Arnhem. En Razzy Cozy vind ik persoonlijk een aanrader, maar die zit in Bleiswijk geloof ik.
[ Afbeelding ]
Ik gok burmees of cinnamon, zeker weten doe ik het niet. Ratjes op kleur selecteren wordt niet echt gewaardeerd in de ratten-community.

Bedankt voor jullie antwoorden! Mij maakt kleur niet uit maar mijn vader vond dit een mooie kleur en ik wilde alleen de naam weten. Ik ben niet van plan om op kleur uit te zoeken hoor :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:45

Mooie ruime kooi

Speeltjes, hangmatten, loopwiel, huisjes

Afbeelding

4. Hebben jullie ervaring met Care fresh? Zo nee welke bodembedekker gebruiken jullie?
Nee. Ik gebruik ecobed. Dat zijn stukjes karton. In het wc'tje gebruik ik soort van happy ferret bio litter

5. Welk voer geven jullie? En voeren jullie in een bakje of door de bodembedekker?
Science selective rat. Ik voer het in een bakje

Nog nooit van gehoord.

Rattery Topolino, Rattery Ratcity

Onduidelijke foto. Ik denk cinnamon.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:10

nee, ik heb de super jolly gabber

hangmatten, huisjes , speel touwen

niet bij de hand :o

Ja, dat gebruikte ik vroeger gemengd met no smell en yesterdays news , vond het goed spul, maar wel duur en er zat ook niet echt een lekker geurtje aan ( zie dat het in een nieuwe verpakking zit dus misschien veranderd ).

xtra vital care plus, ben daar al een paar jaar zeer tevreden over , ik geef dat in hun droogvoer bakje , s'avonds krijgen ze wat groente met aardappel /rijst/macroni ofzo.

nee

alleen van gehoord geen ervaring mee : rattery ratcity , rattery rattonia

ik denk ook iets in de trant van cinnamon / beige

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:37

Bedankt voor de reacties!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:53

Ik kan niet echt antwoord geven op al je vragen! Maar ik heb zelf mijn 2 ratjes op houtsnippers staan! Het is vooral belangrijk dat de bodem bedekking stofvrij is!

Voer geef ik meestal van selective!

Ik heb zelf mijn ratje van rattery de ratten vriendjes! Hele leuke mensen! Ik kreeg ook voor ik dr had elke dag foto's toegestuurd!

Mijn andere ratje had ik al en die mocht ik mee nemen naar hun om te kijken of ze een klik hadden!

Je kan eventueel ook bij hun hangmatjes bestellen! Ik was voor 3 hangmatjes €7 kwijt!

http://derattenvriendjes.simpsite.nl

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 10:10

We hebben twee rittens gereserveerd bij rattery razzy!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:21

Dat is in ieder geval een goede rattery! Nu tijd voor voorpret! :D

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 10:22

Vanillia schreef:

Ja die mevrouw is heel erg behulpzaam en aardig! We hebben ookal een kooi gezien op marktplaats die we gaan kopen *\o/*

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:24

1.
Erg mooie grote kooi voor max 8 ratjes, mooie ruime deuren, wel is die erg diep en de Ferplast plateaus pasten niet door de deuren.

2.
Ferplast plateaus, hangmatjes, knaaghoutjes, sputniks, circus huisjes, klimtouwen, wc'tjes, loopwiel ( diameter 30cm)

Afbeelding

4.
Carefresh vind ik best prijzig en kleine verpakkingen. Ik gebruik ecobed ( greenmile/finacard/bedxcel zijn bijna hetzelfde) en ben er erg tevreden over. In de toiletten heb ik back2nature.

5.
Ik voer een speciaal voor ratten gmixte mix van een goede vriendin van mij. Enig goed rattenvoer van de dierenwinkel vind ik science selective rat en vadigran terra rattenvoer. Ik voer bij mijn grote groep over de bodembedekking en bij mijn duo in het bakje. Ik geef pas nieuw voer wanneer het oude op is om selectief eten te voorkomen. Als ze het na 1,5 dag niet op hebben voer je te veel per keer

6.
Geen persoonlijke ervaring, wel is de vader van 1 van mijn ratjes een cw ratje. Ik zou zeggen ga er eens op bezoek en ook bij andere ratteries en kijk waar je een goed gevoel bij hebt

7.
In Leusden zit rattenopvang Leusden, op http://www.ratteries.nl staan ook heel veel ratteries in Nederland. Op http://www.ratten.nl staat ook een lijst met Rattery locaties

De kleur lijkt mij of cinnamon met spot, maar kan ook burmees essex zijn

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:35

manon_goldy schreef:
Vanillia schreef:

Ja die mevrouw is heel erg behulpzaam en aardig! We hebben ookal een kooi gezien op marktplaats die we gaan kopen *\o/*

Ah wat leuk, wat voor iets is het? :) Mocht je nou creatief zijn, ik vond het altijd heel leuk om hangmatjes te maken voor mijn ratjes. Op www.jollyrats.nl heb je een heleboel tutorials!

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:15

Vanillia schreef:
manon_goldy schreef:

Ah wat leuk, wat voor iets is het? :) Mocht je nou creatief zijn, ik vond het altijd heel leuk om hangmatjes te maken voor mijn ratjes. Op http://www.jollyrats.nl heb je een heleboel tutorials!

De ferplast furet XL in het geel met blauw! Er zitten al veel hangmatjes bij maar als die stuk zijn ga ik ze zelf maken :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:52

Hou je er wel rekening mee dat de tralieafstand van die kooi veel te groot is voor rittens? Daar zit 1,8cm tussen de tralies, als je dan niet iets van kippengaas ofzo om je tralies heen doet ben je ze kwijt..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:04

Mijn dochter had ook de ferplast furet XL voor haar ratten. Beviel heel goed. Goed schoon te maken. De buizen en spullen die erbij zitten zijn leuk en voldoen goed. Ze had ook wat aanvullend speelgoed. O.m. een kippendrinkbak (zoeen die op een huisje met raampjes lijkt) zonder water en daarin hadden de ratten een slaapnestje gemaakt. Verder vinden ratten allerlei rare dingen leuk om in te zitten en over te lopen. Ze had ook hangmatjes en een groot looprad.

Het hok staat nu met alle spullen te koop, alleen mist er een koppelstukje.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:41

Eloya schreef:
1.
Erg mooie grote kooi voor max 8 ratjes, mooie ruime deuren, wel is die erg diep en de Ferplast plateaus pasten niet door de deuren.

2.
Ferplast plateaus, hangmatjes, knaaghoutjes, sputniks, circus huisjes, klimtouwen, wc'tjes, loopwiel ( diameter 30cm)

[ [url=m/ruWjC0.jpg]Afbeelding[/url] ]

4.
Carefresh vind ik best prijzig en kleine verpakkingen. Ik gebruik ecobed ( greenmile/finacard/bedxcel zijn bijna hetzelfde) en ben er erg tevreden over. In de toiletten heb ik back2nature.

5.
Ik voer een speciaal voor ratten gmixte mix van een goede vriendin van mij. Enig goed rattenvoer van de dierenwinkel vind ik science selective rat en vadigran terra rattenvoer. Ik voer bij mijn grote groep over de bodembedekking en bij mijn duo in het bakje. Ik geef pas nieuw voer wanneer het oude op is om selectief eten te voorkomen. Als ze het na 1,5 dag niet op hebben voer je te veel per keer

6.
Geen persoonlijke ervaring, wel is de vader van 1 van mijn ratjes een cw ratje. Ik zou zeggen ga er eens op bezoek en ook bij andere ratteries en kijk waar je een goed gevoel bij hebt

7.
In Leusden zit rattenopvang Leusden, op http://www.ratteries.nl staan ook heel veel ratteries in Nederland. Op http://www.ratten.nl staat ook een lijst met Rattery locaties

De kleur lijkt mij of cinnamon met spot, maar kan ook burmees essex zijn

Waar heb jij je kooi laten maken als ik vragen mag?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:28

Mijn kooi is gemaakt door bonto uit vriezenveen
Verder is volièrebouw gelderland een hele goede maar wel duur.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:28

Eloya schreef:
Mijn kooi is gemaakt door bonto uit vriezenveen
Verder is volièrebouw gelderland een hele goede maar wel duur.

Bedankt! Volièrebouw Gelderland hebben we een offerte aangevraagd mmaar de kooi die wij wilden was ongeveer 450,- en dat vonden mijn ouders toch een beetje duur omdat we niet zeker weten of we ratjes blijven houden (de rittens die we nu krijgen blijven tot aan hun dood hoor! Voordat ik half bokt over me heen heb :o ) maar als dat het geval is kopen we die kooi! Maar ik dacht misschien zijn er goedkopere volierebouwers

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:44

Ik had via marktplaats een bouwer gevonden waar ik een kooi van 80 x 50 x 100 voor €180 kreeg. €450 klinkt wel heftig, zou sowieso nog even bij andere bouwers ook een offerte opvragen.

Edit: deze bouwer hebt ik mijn kooi van gekocht: http://www.marktplaats.nl/verkopers/14328448.html

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:24

De furet xl is een heerlijke kooi!!
Kun je heerlijk 6 ratten in houden.
Ik heb er altijd groepen van 4 à 6 in gehad.

Lekker een silent spinner er in, radiator hangmatten, handdoeken aan het plafond als hangmat, 4 plateautjes, huisje, trappertjes.. Buizen.. En veel afwisselen!

Bio-litter en yesterday's news vond ik het fijnst in de kooi.

Poebakjes een must.
Twee à drie hoek-poepbakjes (ook eentje op je allerhoogste plateau) zijn erg fijn, scheelt zeik en stront op je plateau's!

Wbt tralie afstand: Vanaf een week of 12 gaan ze er niet er sowieso niet meer doorheen.

Volière laten bouwen zou ik niet doen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:38

Waarom geen alu, Hananas? Ik vind ze ideaal, super fijn dat ze helemaal open kunnen aan de voorkant, dat maakt inrichten en je ratjes oppakken echt een stuk makkelijker. Ik vind de Furet XL persoonlijk echt geen fijne kooi.. Deurtjes zijn te klein voor hoe groot de kooi is en de kooi is heel diep waardoor je jezelf half in de kooi moet proppen om m in te richt..

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 08:50

We zitten nu te twijfelen tussen de furet XL en de midwest critter single level en een goedkopere alu

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:22

Bonto is stukken goedkoper, maar ook iets minder kwaliteit. Nogsteeds goed hoor, maar gelderland is echt waar voor het geld

Als je contact gegevens wil kan je pb'en :)