weddenschap met broer, konijn apporteren!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

matedor

weddenschap met broer, konijn apporteren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:54

hoi,

ik heb een konijn genaamd puck die ontzettend leergierig is en zo op comando een rondje kan draaien en kan opzitten. maaaaarrr ik heb dus net een weddenschap met mijn broer gemaakt dat ik puck kan leren apporteren. maar is dit wel realistisch? kun je dit een konijn wel aanleren? of heb je er gewoon heel veel rust voor nodig? heeft iemand ervaring met dit soort dingen aanleren? of heeft er iemand zin om te volgen hoe de vorderingen gaan? ik ben zelf ontzettend benieuwd of het lukt :')

ik werk met een clicker en als beloning een brokje (zn eigen voer) puck is heel leergierig maar als je te lang doorgaat vind hij het er niks meer aan. ik werk met hem in de ren met het deurtje naar zn hok, wel probeer ik altijd te stoppen op het hoogtepunt voordat hij het niet meer leuk vind

meet puck:

Afbeelding

Afbeelding

Floemii

Re: weddenschap met broer, konijn apporteren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:03

Wat een dotje! wat voor ras is het?
Geen idee of je hem dat kan leren. Ik weet dat ik mijn konijn had geleerd om achter een brokje dat ik weg rolde aan te aan, alleen bracht hij het niet meer terug.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:07

Ik werk met mijn konijn ook met de clicker, hindernissen springen, rondje draaien, rechtop staan etc. Ik weet niet of je een konijn kan laten apporteren, ik denk wel dat het mogelijk is maar ik denk ook dat het moeilijk is om het aan te leren. Succes, en wat een lief konijntje! <3 Vorderingen vind ik erg leuk om te lezen/zien! :D Misschien doe ik zelf wel mee!
Laatst bijgewerkt door No_Fears op 04-05-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:09

Ja dat is zeker te leren, mijn konijn bracht de bal al rollend terug.
Het was een heel speels konijn echt aanleren was niet nodig. Ze rolde de bal tegen je voeten aan en ging zitten wachten totdat je de bal een zetje gaf.
Dan ging ze er met gekke bokken sprongen achteraan, totdat ze er genoeg van had, dan bracht ze de bal ook echt niet meer terug.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:17

Dat moet lukken volgens mij. Als je begint met dingen leren oppakken en terug geven en dan steeds een stukje verder weg legt en uiteindelijk gooit... Ik ga dit topic in ieder geval volgen want het lijkt me echt geniaal om te zien, een konijn dat apporteert. Zelf mijn hond doet het niet (nouja, 3 keer en dan is het dikke vinger en loop er dan zelf maar achteraan.. labrador...) *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:40

Ik volg ook! Wat een schatje!
Met konijnen geen ervaring. Ik heb wel een geitje trucjes geleerd vroeger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:51

Ik heb het mijn konijn (die inmiddels overleden is) wel geleerd, het is niet makkelijk, maar niet onmogelijk!
Ik zou wel beginnen met andere trucs... voor inspiratie... check mijn site.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 18:53

floemii: het ras is volgensmij een affalbakie :') zn hoofd is veel te klein voor zn lichaam en zn oren zijn veel te groot voor zn koppie :') :') maar dat maakt mij niks uit als hij maar gezond is en vrolijk is! (maar stiekem heb ik hem wel op zn vacht en hyper-heid uitgekozen :') )

furtje, wat leuk dat je er ook mee bezig bent! zal leuk zijn gaan we samen de strijd aan :D

leffroi, ik ben nu inderdaad bezig met het vastpakken van een speeltje en als hij dat begrijpt werken we langzaam verder! ik denk dat het wel even duurt :')

suzanne F., dankje! ohh dat is ook eluk wat konden ze allemaal?

sakiakefie, wat ontzettend leuk konijn! eigenlijk ben ik door jou en jou wedstrijd geinspireerd om bezig te gaan met oeffeningen :o :Y) ik vond het zo leuk om te zien dat ik toen de clicker van mn vriendin heb overgenomen en ben begonnen met een "stokje" te volgen naja het is nu veranderd naar een zweepje volgen omdat ik niet meer met zweep rijd en hij lag er toch voor niets :Y) en daarmee wat lage hindernissen te springen en hierna ben ik begonnen met regt op zitten op hand comando en nu kan ze het ook op mn stem als ik "op" zeg :D en hierna ben ik begonnen met rondje draaien wat ze nu alleen nog kan op hand comando+stem er bij.

iedereen super leuk dat jullie volgen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:09

Welke wedstrijd? :o
Leuk dat je haar al hebt geleerd over hindernissen te springen en wat trucjes enzo! :D
Ik hoop eind mei en anders begin juni komt m'n boek ook uit en daarin staat ook stap voor stap het apporteren uitgelegd. :) En ik ben erg benieuwd hoe het je zal vergaan, ik blijf je volgen!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:14

Wat een schattig konijn TS!
Ik heb zelf een Angora-kruising die, als het haar uitkomt, een stokje of bal kan apporteren.
Maar dan moet het niet verder liggen dan één meter van haar vandaan, anders weet ze niet wat ze er mee aan moet. :')
Heb het haar nooit bewust aangeleerd, maar ze bood het zelf aan dus heb er maar een spel van gemaakt.
Het kan dus wel, maar vraag me niet hoe! Dan heb je meer aan saksiakefie's site.. ;)

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:43

Het moest website inplaats wedstrijd zijn autocorectie...
Ik ben benieuwd naar je boek!

Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken :') ik ben er wel even mee bezig denk ik...

Dankje! Helaas doet mijn kobijn het niet ukt zichzelf...

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:10

Ik ga vanavond weer met hem bezig zou proberen een filmpje te maken hoever we nu zijn en paar andere oeffeningen

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:44

Ik ben het mijn konijn nu ook aan het leren :D Hij kan nu het stokje vastpakken als ik het op mijn hand heb liggen of als het voor zijn neus ligt. :))

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:50

filmpje zit er niet meer in... veelste afgeleid door de wind :')

ah leuk! hoe heb jij het hem geleerd het vastpakken?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:03

de wind is gaan liggen en heb nog een pging gewaagd!
erg slechte kwaliteit... sorry binnenkort een betere!
het eerste filmpje is van tijdje geleden maar zo doet hij altijd als ik kom :')
en over de hindernissen, ik was niet van plan om te gaan springen met hem... normaal gebruik ik bamboe balkjes maar omdat er stenen in de ren stonden zodat hij er niet onderdoor glipt heb ik deze even gepakt. en hij was zo geconsenteerd dat ik hem maar even een aantal keer over de stenen liet springen :') beetje energie er uit gooien

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:25

Dat lijkt mij leuk, een apporteer-konijn :D
Ik heb naast mn oudje van 8 een nieuwe erbij en wil die ook graag dingen leren!
(Oudje is doof dus zal moeilijker worden ben ik bang)
De nieuwe moet ik eerst nog tam zien te krijgen maar dat gaat helemaal goed komen, is een heel nieuwsgierig beestje :)

saskiakefie, ik ga jouw site eens bekijken, klinkt leuk! :D

matedor, ik ga jouw progress volgen! Ben benieuwd!

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:56

matedor schreef:
filmpje zit er niet meer in... veelste afgeleid door de wind :')

ah leuk! hoe heb jij het hem geleerd het vastpakken?

Nou, mijn konijn irriteert zich als er iets in z'n weg ligt, dus toen ik dat voor z'n snuit hield pakte hij het op en smeet het een eind weg. Dan belonen en weer over doen, en nu snapt hij het! :D Ze kan het nu ook oppakken terwijl het op de grond ligt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:02

Het vriendinnetje van mijn dochter heeft een konijn die een kattenballetje (van hard plastic met gaatjes en belletje erin) terug gooit. Ze gooit het balletje naar het konijn, het konijn pakt het in zijn bek en gooit het terug naar haar. Zo leuk, heb ik nog nooit gezien bij een konijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:08

Ja hoor dat kan makkelijk!

Vergeet niet dat je moet back-chainen!

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:06

Ondertussen kan hij hem oppakken van de grond maar hoe leer ik hem het terug te geven?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:22

Dat kan op verschillende manieren.

1. De simpelste om uit te leggen is: hand eronder en wachten tot hij toevallig loslaat, dat C+B (click + belonen).

2. Een andere manier is werken met een target, bijvoorbeeld een vel papier. Als hij het loslaat op het vel papier C+B, als hij het snapt papier kleiner maken tot het klein genoeg is dat het in je hand past (is handig als je hem later ook wilt leren 'opruimen' in een bakje of zo. kleine stapjes uiteraard.

Werk je ook aan stimulus controle? DWZ dat hij C+B krijgt als hij de cue krijgt en dus niet als hij die niet krijgt. In dat geval kun je op dezelfde manier als je 'vast' hebt aangeleerd ook de 'los' aanleren. Dan heb je een opposite (tegenovergestelde) cue. Het mooie van opposite cues is dat dieren dat concept gaan snappen en het dan steeds makkelijker is om tegenovergestelde dingen te leren (hoog laag, vast los, over onder, links rechts etc)

3. Dat doe je door eerst de 'vast' cue te geven en op het moment dat hij het bijna loslaat (je kunt voor je begint timen hoe lang het gemiddeld duurt tot hij loslaat) een nieuwe cue 'los'. Doet hij dat: C+B. Als hij het snapt (80% van de tijd succes heeft) niet meer clicken voor los zonder cue. Als hij vast en los laat 'on cue' en niet meer zomaar dan kun je makkelijker je hand onder het apporteerspeeltje houden (en volg je stap 1)

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:00

dankje hier heb ik wat aan! hij heeft vandaag dagje vrij :D ga er morgen mee bezig