epilepsie bij honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nsky86

epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:42

Even een vraagje voor de hondereigenaren op bokt.

Mijn vraag is of jullie ook ervaring hebben bij epilepsie bij honden?

Vorige week heeft onze 6.5 jarige labrador reu een epipeptische aanval gehad en ook meteen wel een heftige van rond de7 minuten. Ik heb geen symptomen gezien waaruit ik kon merken dat er wat komen ging.
We zijn zodra hij uit de aanval kwam meteen naar de dierenarts gegaan, tijdens de aanval had ik haar al aan de telefoon. Eenmaal daar aangekomen was hij weer voor 95% de oude.
Morgen ga ik weer met hem naar de DA om bloedonderzoek e.d. te doen om dingen uit te laten sluiten. Uiteraard wil ik weten (indien mogelijk) waar dit vandaan komt. We hebben nu wel valium thuis liggen just in case hij weer een aanval krijgt.

Hoe en wat is jullie ervaring/ tips met een hond met epilepsie?

Alvast bedankt :)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:55

Ik heb zelf nu nog 1 hond met epilepsie, maar in het verleden heb ik er ook al 2 gehad. Tinkerbell, mijn Italiaans windhondje, had primaire (idiopatische) epilepsie: er was geen oorzaak te vinden voor haar epileptische aanvallen. Tink is bij ons terecht gekomen na een inbeslagname, ze was toen 7 jaar oud. Aanvankelijk had ze zo'n 7 à 8 aanvallen per dag, met volledig bewustzijnsverlies. Met medicatie (klassieke medicatie - epipropane, gecombineerd met homeopathie) hebben we dit kunnen terugdringen naar zo'n 2 kleinere aanvallen per maand, zonder bewustzijnsverlies.
Tink is vorig jaar gestorven op 17'jarige leeftijd. De epilepsie heeft geen invloed gehad op haar levensverwachtingen, noch op haar levenskwaliteit hoor!

Ciske was een kruising teckel - jack russell uit het asiel. Ze had haar eerste epileptische aanval op 3 jaar. Heel zwaar, duurde ook vrij lang tegen dat ze weer de oude was. Bij haar bleek het om secundaire epilepsie te gaan: de epileptische aanvallen werden veroorzaakt door iets anders, bij haar door pijn ten gevolge van spondylose. Het heeft wel meer dan 2 jaar geduurd voor we dit te weten kwamen! Ciske is gestorven toen ze 13 jaar was. Ze kreeg geen medicatie om de epilepsie te behandelen, ze werd wel (uitsluitend homeopathisch) behandeld voor de spondylose.

En de rest is voor later, want terwijl ik aan het typen ben, heeft Arouanne, mijn jongste azawakh, een epileptische aanval...

mirriezz

Re: epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:03

De bruine labrador reu (of ondertussen "het") van mijn ouders heeft vermoedelijk ook epilepsie. Ik weet alleen niet of het ook officieel is vastgesteld.

Hij heeft in elk geval aanvallen, waarbij zijn spieren verstijven, hij door zijn pootjes zakt en hij erg ligt te trillen. 7-10 minuten is bij hem gewoon. Hij houd zijn ogen open en het lijkt alsof hij bij bewustzijn blijft, maar zelf niets kan. Hij kijkt altijd wel heel zielig en tijdens de aanvallen proberen we bij hem op de grond te gaan/blijven zitten, in de hoop hem gerust te stellen.
Zo'n 1x per 3-4 weken heeft hij zo'n aanval. Meestal is hij daarna erg moe (gek he?) en kost het hem ongeveer een dag om bij te trekken. De 4 dagen erna slaapt hij nog steeds wel veel, maar gedraagt zich verder normaal.

Medicatie hebben we geprobeerd, maar dat had geen zin. Het gewone medicijn werd hij een totaal andere hond van. Waar hij normaal een ietwat drukke labrador is, was hij toen niet meer van zijn kleed te branden. Lag alleen maar te slapen en wilde hooguit een klein rondje wandelen. Rennen achter een balletje aan was na 1x gooien alweer klaar. Alternatieve medicatie leek de aanvallen niet minder vaak of minder hevig te maken, dus op dit moment krijgt hij niks meer.
Ten tijde van de eerste aanval was onze "het" nog een echte reu. Op aanraden van de dierenarts hebben wij hem laten helpen. De dierenarts dacht dat zijn hormonen ook best invloed zouden kunnen hebben op de aanvallen.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 07:04

bedankt voor jullie reactie!

Marein goed om te horen dat het geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van zijn leven , 17.. wouw wat een leeftijd!! ik teken er voor. Was ze niet altijd heel moe na de aanvallen?
Gelukkig dat Ciske bij jullie terecht is gekomen, heeft ze het toch nog goed gehad.

Hoe is het met Arouanne nu? Heeft ze last gehad van de aanval?

Marriezz Dino is sinds een jaar of 4 ook een 'het'. Vaak is het ook moeilijk om epilepsie officieel vast te stellen bij honden. Vaak zijn ze al weer het mannetje schijnt voordat je bij de DA bent met ze.
Wat je zegt over het herstel erna komt me bekend voor, het heeft echt een dag of 5 geduurd voordat hij weer 'gewoon' was. Dino was echter tijdens de aanval buiten bewust zijn, althans zijn ogen waren dusdanig weggedraaid dat je alleen het oogwit nog zag. halverwege leek hij er wel weer te zijn maar viel toen weer weg.

Vanmiddag heb ik een afspraak bij de DA, ze gaan dan bloed afnemen om te kijken of zijn lever, nieren e.d. goed functioneren. Puur om zaken uit te sluiten.

Een vriendin van me is humaan, paarden en gezeldschapdieren fysiotherapeut en zij gaf aan dat een andere oorzaak van een epileptische aanval kan zijn dat de nekwervels niet helemaal goed zitten.
We doen eerst alle onderzoeken en afhankelijk wat daaruit komt gaan we bij haar langs. Wie weet

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:48

http://www.epilepsiebijhonden.nl/

hier kan je veel info afhalen,ook op dat forum zitten mensen met heel veel verstand van zaken,denk dat je daar beter geholpen gaat worden als hier :j