Schootkat: aangeboren, aangeleerd of combi van deze 2?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aangeboren
57 (35%)
Aangeleerd
14 (8%)
Combi
91 (56%)

Totaal aantal stemmen: 162

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:18

Hoi iedereen!

Dit topic maak ik aan uit pure nieuwsgierigheid naar de meningen van de katteneigenaren.

Even een stukje basic info:

Mijn vriend en ik verwelkomen eind van dit jaar een Ragdollbaby. Wij kiezen bewust voor dit ras na heel wat research over wat voor karakter het beste bij ons past (makkelijk/aanhankelijk/rustig). Wij willen goed beslagen ten ijs komen dus laten weinig tot geen ruimte over aan toeval. Het diertje zal toch een hele tijd onderdeel uitmaken van ons bestaan.

Vervolgens hebben wij meerdere fokkers gecontacteerd en zijn wij uitgekomen op een fokker die dit ras 13 jaar fokt. Na heel wat nuttige informatie van haar te hebben gehad en onze wensen te hebben besproken vond zij ons een uitstekende match met het ras en dus voor een nestje eind dit jaar.

Nou terugkomend op mijn “vraag”. Vooral ik zou een schootkat helemaal top vinden (als het niet zo mag zijn is het uiteraard ook prima) maar nou vroeg ik me af in hoeverre je dit zelf ook kan beïnvloeden en/of aanmoedigen? Na het lezen van heel wat kattenboeken heb ik hier zelf ook een globaal beeld van maar kennis vanuit de praktijk lijkt mij een mooie aanvulling.

Wellicht nuttige info, in onze situatie wordt de poes/kater alleen gehouden. Bij de fokker groeien de kittens op midden in de woonkamer en worden veel geknuffeld en opgepakt. Haar ervaring is met alle kittens die ze tot nu toe heeft verkocht dat ze allemaal erg aanhankelijk waren maar de ene is uiteraard meer knuffelig dan de ander. Met 13 weken mogen ze verhuizen.

Prima als je je kennis en ervaring betrekt op onze situatie, andere omstandigheden hoor ik ook heel graag!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 03-05-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:26

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:07, in het totaal 2 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:27

Wij hebben 1poes en 1 kat.
De poes is heel aanhalig en echt een schootpoes, al sinds klein poesje was ze al echt een schootpoes.

Het katje hebben we gevonden bij de sloot wss gedumpt wij hebben hem in huis genomen maar hij ligt nauwelijks op schoot.

Ik denk wel dat het aangeboren is

damian23

Re: Schootkat: aangeboren, aangeleerd of combi van deze 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:33

Ik heb vijf ragdolls waarvan er vier niet van je schoot te krijgen zijn en er zelfs wat oneindig is onderling over wie er op schoot ligt. Een maakt het zo bont door gewoon bovenop de kat te gaan liggen die al op schoot ligt. Een poesje moet niks van op schoot liggen hebben maar die vind het wel weer heerlijk om gewoon naast je te liggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:37

Ik heb er een die liefst dag en nacht bovenop me ligt, die constant achter me aan loopt door het huis in de hoop dat ik snel weer ga zitten zodat hij weer op me kan komen zitten. Zodra ik een beweging richting bank maak, rent hij er al heen en gaat staan draaien net zo lang tot ik neerplof. Zijn voorpootjes staan al op me voordat ik goed en wel zit.
Leuk een gezellig hoor, maar ik word er soms stapelgek van, soms heb ik er echt helemaal geen zin in.
Aangeleerd of aangeboren? Kan het me niet precies herinneren. Hij was al enorm aanhankelijk toen hij als kitten bij me kwam geloof ik.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:40

Ik denk echt aangeboren. Je kan het wellicht wat beïnvloeden door ze veel op schoot te nemen, maar zelfs Ragdolls willen het niet altijd. Ik loop zelf stage bij een Ragdoll cattery en vrijdag ontmoette ik per toeval de eerste kitten die daar geboren was een aantal jaar terug. Hij vertoont helemaal geen Ragdoll gedrag. Als kitten vond ik hem altijd wel leuk. Zo zie je maar, ze kunnen heel anders opgroeien.

Ik heb zelf ook twee HTK katten en de een wil niet op schoot (heel zelden, alleen als je een badjas aanhebt die ze mag onder kwijlen) en de ander komt heel af en toe even liggen. De tweede hebben we vanaf kitten af aan al veel opgepakt en op schoot gehad, maar nu ze groter wordt vindt ze het niet zo leuk meer.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:45

Ik denk dat het stukje aangeboren het belangrijkst is. Over het algemeen zijn Ragdolls volgens mij superaanhankelijk, ze heten zelfs zo omdat ze helemaal slap op je schoot of op je arm kunnen hangen. Maar aangeleerd zit er natuurlijk ook wel in, in die zin dat alleen een kat met goede ervaringen het zal blijven doen. Mijn HTK kater komt uit het asiel en heeft waarschijnlijk niet al te beste ervaringen met mensen, maar wel een niet te stoppen aangeboren wil voor op schoot liggen. Gevolg: bij mij is hij niet van mijn schoot af te slaan, van alle andere mensen moet hij helemaal niks, zelfs geen aai, hebben. Dus mijn advies: lief zijn voor het poesje, dan komt t vanzelf goed :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:49

Ik denk aangeboren. Ik heb 2 katten, Oscar van net een jaar en Olav is nu 6 maanden.

Oscar heb ik sinds hij 6 weken is, hij was al in de bus naar huis ontzettend knuffelig. Oscar eet, doucht en slaapt met mij, voordat Olav hier was ging hij ook mee op bezoek bij vriendinnen. Echt een schootmonster.

Olav is hier sinds zijn 12e week en is veel zelfstandiger. Hij ligt wel graag op mijn voeten en vindt aanhalen ook fijn maar echt knuffelen doet hij met Oscar.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-05-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:50

Ik denk dat het aangeboren is.

Ik heb een heel eigenzinnige poes, de keren dat die bij een ander op schoot is gekropen zijn op een hand te tellen. :D Terwijl ze wel eens op mijn schoot/benen kruipt als ik op de bank lig. Gewoon liggen, dan is ze in haar element. En ze gaat elke avond met me naar bed, waar ze op de onderste helft van m'n lichaam een fijn plekje zoekt.

En dan heb ik nog een stalker-Maine Coon. Reuze gezellig beest. Ligt het liefst bovenop me. Op bed lepelt ie met me. Zijn vaste plek is bovenop of naast het vrouwtje. Nu ik dit typ, komt ie alweer aanlopen en is bovenop me geklommen. :+:

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:51

Annwfyn: bedankt voor je reactie, leuk om al jouw verschillende ervaringen te lezen :)

damian23: Moet eerlijk zeggen dat dat wel als muziek in mijn oren klinkt, al geloof ik ook meteen dat het niet altijd ideaal is := . Waren de 4 ragdolls die zo aanhankelijk zijn dat al vanaf het begin dat je ze had of heb je hier zelf ook een hand in gehad denk je?

Goof: het klinkt bijna als een obsessie, je voelt je vast heel geliefd! :P :) Zelfs al is het niet altijd handig of ben je er niet echt voor in de stemming, het lijkt me wel heel fijn om altijd zo'n knuffelmaatje paraat te hebben. Slaapt hij ook bij je 's nachts?

Riraito: duidelijke mening, bedankt! Leuk dat je stage loopt op een ragdoll cattery! Wat is je algemene indruk van de katten daar?
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 03-05-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:57

lisem94 schreef:
Goof: het klinkt bijna als een obsessie, je voelt je vast heel geliefd! :P :) Zelfs al is het niet altijd handig of ben je er niet echt voor in de stemming, het lijkt me wel heel fijn om altijd zo'n knuffelmaatje paraat te hebben. Slaapt hij ook bij je 's nachts?

God nee, hij zou de hele nacht spinnend tegen me aan kruipen. :')
Geen behoefte aan, hij slaapt beneden.

Ondanks dat ik er echt niet altijd zin in heb is het wel heel gezellig hoor. Ik heb er nog 1, die leidt (gelukkig) meer haar eigen leven, maar ligt ook graag bij me. Altijd gezellig twee knuffels in huis.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:57

Roosch: geweldig zeg die Maine Coon! Aangezien je denkt dat het aangeboren is is dat aanhankelijke van je Maine Coon dus altijd al zo geweest?

lieveli: Oscar heeft dan wel kei goed uitgepakt aangezien 6 weken vroeg is om uit het nest gehaald te worden. Las ik dat nou goed, doucht ook met je mee?? :P

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:00

Ja mijn Maine Coon was altijd zo aanhankelijk. Ik heb z'n volle oudere zus ook gehad maar die was niet zo enooooooooooooorm aanhankelijk. Ik ken z'n volle broertje (zelfde nest) ook en die is volgens mij ook zo gigantisch lief en aanhankelijk, haha.

Mijn avonden:
Afbeelding

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:01

Wij hebben ook een Ragdoll en zijn om de reden die jij noemt ts voor een herplaatser gegaan. Dan weet je toch wat meer van het karakter. Ik wilde ook een schootzitter namelijk :D
Ik denk dat het voor een groot deel aangeboren is. De fokker van mijn kat had verschillende katten die het liefst op schoot zaten, maar ook echt wel een aantal die dat niet wilden. Oa het broertje van onze Rag (daar kwamen we eigenlijk voor maar die moest niks van ons weten, onze kat installeerde zich gelijk op schoot met een blik van 'jij mag mij nu aaien' :))

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:02

Onze kat was nooit een schootkat, vrij angstig ook aangelegd. Was 1,5 jaar oud toen wij hem kregen en had in de kattenopvang gezeten Nu is hij 8 jaar oud en sinds een aantal maanden kruipt hij ineens iedere avond bij me op schoot! Hond ligt links naast me en hij kruipt er lekker bij dan, wel gezellig!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:03

Aangeboren denk ik. Wij hebben een kat (kruising pers) die in eerste instantie vanwege muizen is gekocht. Mocht vanaf dat hij het nest uit was ook gewoon naar buiten de hele dag. Het is dan ook echt een buitenkat. Maar ik heb nog nooit zo'n lieve en aanhankelijke kat gezien, vond ze nooit ook echt leuk. Je kan er álles mee. We slapen 's nachts samen en als het regent of hij wilt gewoon niet naar buiten komt ie ook altijd bij je liggen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:04

Roosch: geweldig die foto! Is hij ook pas met 13 weken bij jou gekomen? Kon je dat aanhankelijke ook al herkennen in het nest of heeft het zich vooral verder ontwikkeld bij jou thuis?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:05

Ik geloof niet dat je een kat dit gedrag kan aanleren.
Of het nu een raskat betreft of niet, ongeacht wélk ras.

De meeste katten laten zich niks opdringen, ook niet als het met veel knuffels en snoepjes gepaard gaat.
Denk dat dat ook vaak de "frustratie "van katteneigenaren is.

Ze zien ergens zo een knuffelig mens gericht dier en hopen dat zélf ook te kunnen te kunnen kopen-trainen-krijgen.....maar het werkt niet.

Katten zijn gelukkig nog steeds dieren die zich niks laten vertellen door hun baasjes.
Zolang je dat respecteert kan je een leuke relatie met ze opbouwen , zover als de kat daarin wilt gaan met jóu.
Je zult gelukkig moeten zijn met alles wat die kat jou wil bieden, wil je meer.... dan heb je het risico van een "eenzijdige relatie" en die zijn altijd gedoemd om vroeg of laat te mislukken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:08

Nee ik heb hem met 10 weken opgehaald geloof ik, en toen was het vooral nog een kleine dondersteen. :D

Maar ook toen was ie al aanhankelijk, al was het in wat mindere mate maar het zat er wel al in.

Bij de fokker:
Afbeelding
(als je goed kijkt zie je hem in de badjas chillen, haha)
En toen ie net bij mij was. <3
Afbeelding

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:09

Aranel: een herplaatser hebben wij inderdaad ook overwogen om "zekerheid" te hebben maar tegelijk willen we de kittenperiode toch ook wel graag meemaken. Vandaar de keus om dan op zoek te gaan naar een fokker waar het qwa karakter van de moederpoezen in ieder geval wel goed zit ;).

Geryon: Leuk om te lezen hoe dat bij jullie is gegaan! Je zou inderdaad ook zeggen dat het aangeboren moet zijn aangezien jullie niet echt "geholpen" hebben.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:12

Ik denk ook aangeboren :j

Wellicht dat het in het ene ras meer zit dan een ander, maar over het algemeen laat een kat zich dit niet aanleren omdat jij dat nou zo prettig vind, haha.

De poes bij mijn ouders is een selectieve schootzitter, haha. Komt eigenlijk alleen bij mijzelf en mijn zus en negen van de tien keer ook alleen in de avond wanneer we op de bank zitten. Dit ondanks dat we haar van jongs af aan al op schoot namen en knuffelden. We hoopten dat ze, net als onze katten daarvoor weer gezellig op de bankleuning in je nek kwam liggen, maar dit heeft ze dus nooit gedaan :)

Al denk ik dat je met een ragdoll wel meer kans hebt dat het een knuffelaar is :)

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:12

Mijn ervaring tot nu toe, al mijn katers komen altijd bij mij liggen. Alle poezen die ik heb gehad niet.

Nu heb ik 2 katers (HTK, gevonden als kitten in een doos, en een Siamees) en 1 poes (heilige Birmaan)

De Siamees laat je echt niet met rust en wilt altijd bij mij liggen. De Hkt komt ook vaak bij me liggen, maar echt alleen als ik tv kijk. De poes is heel graag in de buurt maar komt niet op schoot. Ligt liever naast me of op de rugleuning vd bank.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:13

lisem94 schreef:
Aranel: een herplaatser hebben wij inderdaad ook overwogen om "zekerheid" te hebben maar tegelijk willen we de kittenperiode toch ook wel graag meemaken. Vandaar de keus om dan op zoek te gaan naar een fokker waar het qwa karakter van de moederpoezen in ieder geval wel goed zit ;).

Geryon: Leuk om te lezen hoe dat bij jullie is gegaan! Je zou inderdaad ook zeggen dat het aangeboren moet zijn aangezien jullie niet echt "geholpen" hebben.

Daarom inderdaad. Sterker nog, wij hebben als kleine kinderen echt hard met hem gedaan := Misschien kan je er daarom nu wel alles mee. :') Echt ongelooflijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:17

lisem94 schreef:
Roosch: geweldig zeg die Maine Coon! Aangezien je denkt dat het aangeboren is is dat aanhankelijke van je Maine Coon dus altijd al zo geweest?

lieveli: Oscar heeft dan wel kei goed uitgepakt aangezien 6 weken vroeg is om uit het nest gehaald te worden. Las ik dat nou goed, doucht ook met je mee?? :P

Ja hij gaat in een hoekje zitten. Hij wil altijd bij me in de buurt zijn. Dat hij veel te vroeg uit het nest is gehaald was niet mijn keus overigens.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:19

RaafSmits: Dat ben ik zeker met je eens! Dat niet slaafse van een kat is ook wat ons aantrekt. Respect en een stabiele relatie opbouwen daar zijn wij ook zeker op uit zonder druk of verwachting.

Roosch: super leuk! Zou je zeggen dat hij als kitten vergeleken met de andere de wat brutalere was?