Kattendrama! Vriend allergisch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mijntje92

Kattendrama! Vriend allergisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:51

Helloo, ik heb een klein drama wat ik vooral even van me af wil schrijven. Het is een heel verhaal en kan me voorstellen dat er verschillende reacties op komen. Hou het asjeblieft een beetje vriendelijk, want ik voel me er al best rot over :(

Een maand geleden kwam een vriendin naar me toe met: "HELP een kennis van een kennis heeft een al wat oudere poes, maar ze moet naar een hospice (bejaardentehuis voor ernstig zieke mensen) en ze mag haar kat niet meenemen, heb jij geen interesse?"

Nu heb ik altijd al een kat gewild, maar dat lukte telkens niet (mocht niet in het huis waar ik woonde of huisgenoten wilden niet, etc.). Nu woon ik in een appartement met een huisgenootje die het wel wilde, dus in principe kon het wel. Ik had al eerder even zitten rondneuzen en gezocht naar hypoallergene katten (omdat mijn vriend allergisch is), maar toch niet doorgezet, omdat ik misschien zou gaan samenwonen met mijn vriend. Het samenwonen is toen afgeblazen (omdat hij een leuk aanbod kreeg in een studentenhuis ;) ) en ik dacht, ach als het al een behoorlijk oud beestje is, kan ik haar misschien nog een fijne oude dag geven.

Dus, ik heb die mensen gebeld voor meer informatie en om te vragen of ik misschien even langs kon komen om haar te zien en dan te beslissen. Bleek dat die vrouw twee dagen later al naar het hospice moest.. Dus het was nu of nooit. Asiel of naar mij. Ik heb toen de beslissing genomen haar in huis te nemen, kon het niet over mijn hart verkrijgen haar op zo'n leeftijd naar het asiel te laten gaan. Dus de volgende dag hop, auto geleend, met die vriendin erlangs, en de kat meegenomen van een half huilende eigenaresse, zo naar.. Arme vrouw. Hoorde drie dagen later dat ze was overleden.. Alsof ze had gewacht tot haar vriendinnetje een plekje had.

Toen de poes er net was, was het duidelijk te zien dat ze al wat ouder was. Beetje plukkig, hangbuikje, wel mooi op gewicht en ze sliep veel. Na een week begon ze heel gezellig te doen, knuffelen, mauwen, volgen, heel leuk! En een week later werd het nog beter, super actief, ze loopt te rennen en te spelen door het huis alsof ze haar tweede jeugd heeft ontdekt.. Zo mooi.

Nu mijn dilemma: mijn vriend heeft ECHT last van zijn allergie als hij bij mij is.. Ik had nooit verwacht dat hij er zoveel last van zou hebben. Hij vindt het zelf ook heel vervelend dus hij probeert het voor zich te houden, maar dat resulteert er wel in dat hij echt ontploffingen heeft als hij het niet meer trekt en meer kribbigheid. Daardoor zitten we veel meer te kibbelen dan vroeger, waar we allebei niet echt gelukkig van worden. Mijn vriend is er niet super vaak, maar als hij er is, kunnen we niet meer even ‘chillen’ in de woonkamer, omdat hij zich dan echt ziek gaat voelen. Ze komt overigens niet in mijn slaapkamer, dus dat scheelt een hoop. Meer stofzuigen en dweilen heb ik ook geprobeerd, maar het blijft toch in de lucht. Anti-histamine pilletjes wordt mijn vriend heel suf van..

Nu het lekkerder weer wordt, is het wel minder erg omdat we meer buiten zitten en veel ramen open hebben, maar ik zit toch te overwegen een nieuw baasje voor haar te zoeken. Ik voel me er een verschrikkelijk schuldig over, omdat ik haar heb aangenomen met de gedachte dat ik haar een fijn laatste huisje kon geven. Ik had alleen nooit verwacht dat ze nog zo fit zou zijn! Stom stom.. Heb echt het idee dat ze nu nog wel wat jaren mee kan, toen ik haar situatie hoorde dacht ik echt dat ze misschien nog een halfjaar/jaar zou hebben en het echt haar laatste loodjes zouden zijn.

Toen ik het die vriendin vertelde die me had gevraagd die kat in huis te nemen, is ze heel erg boos op me geworden. Ja ik wist dat mijn vriend allergisch was, dus had ik het dan toch niet moeten doen? Al met al was het dus een iets te impulsieve beslissing geweest denk ik.

Ik heb mezelf wel gezegd haar pas weg te doen als ze bij iemand anders thuis terecht kan en liever niet naar een asiel, zodat ze niet teveel van plaats hoeft te veranderen. Toch vind ik het echt verschrikkelijk om deze beslissing te moeten maken, ik ben echt een dierenvriend..

Mochten jullie iets weten.. Het is echt een prachtig beestje. Schilpadpoesje met pit!
Laatst bijgewerkt door mijntje92 op 01-05-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:57

Hospice is geen bejaardentehuis, maar een huis waar je kan blijven en wordt verzorgd tot je overlijden en de mensen die er komen zitten al in de terminale fase of hebben nog zeer korte levensverwachting (geloof dat de richtlijn is 3 maand). Ook als je 20 bent kun je er terecht.

Ik zou die kat naar het asiel brengen, morgen al.
Wat heel rot is is, is dat allergenen nog lang op muren etc aanwezig zijn. Dus ik leef mee met je vriend... Ik weet hoe ellendig je kan voelen :=

daiswees

Re: Kattendrama! Vriend allergisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:58

het is dat mn ouders er denk ik niet nog eentje bij willen anders had het meisje gerust hier mogen blijven tot dr dood :(

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:04

@vuurneon: ja echt direct asiel? Als die allergenen toch al in de muur zitten haha.. Als we gaan samenwonen volgend jaar ergens gaan we waarschijnlijk toch iets anders zoeken. Vind het zo sneu om haar op die leeftijd in een asiel te plaatsen.

@daiswees: Jammer, maar lief dat je er over dacht ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:06

Ja maar zijn wel veel minder aanwezig uiteraard dan mét kat. Dus hoe langer de kat rondloopt, des te meer allergenen overal komen.

Of je vriend moet gewoon verstandig zijn en jouw huis mijden, dan kun je wel wachten tot je een nieuw huisje hebt gevonden. Misschien een deadline voor jezelf stellen als je bv per 1 juni niet hebt gevonden.
Gezondheid gaat voor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:12

Ik zou haar daarvoor niet wegdoen.

Je vriend is er al niet vaak en het wordt steeds vaker mooi weer (hopen we dan ;) )

Je bent zelf wel op het diertje gesteld geraakt toch?
En je huisgenoot wellicht ook, dus mocht je gaan samenwonen, dan kan de poes waarschijnlijk gewoon daar blijven?

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:23

Mijn huisgenootje gaat sowieso in februari daar weg, dus ze kan dan niet bij haar blijven. Helaas, want ik vind het inderdaad wel gezellig, zo'n diertje in huis. Mijn vriend vindt het ook heel vervelend want die weet hoe graag ik dit altijd al heb gewild.

Maar je hebt gelijk hoor vuurneon, ik ga inderdaad een limiet stellen. Aangezien we in de zomer veel buiten zijn, hoeft ze dan niet direct weg, maar als ze eind juli/aug niet weg is dan wordt het toch asiel. Heb al geïnformeerd bij asiels in de buurt, dus dat staat al op scherp. Baal er alleen zo van..

Aan de andere kant: haar vorige eigenaresse had haar eigenlijk willenaten euthanaseren.. Nu beleeft ze voor mijn gevoel echt haar tweede jeugd. Misschien toch nog wat goeds gedaan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:29

fijn dat je inziet dat zijn gezondheid belangrijk is :j (helaas genoeg die het onderschatten....)
Zou ook sneu zijn als je vriend nooit naar jou toe kan en ook met mooi weer, is jouw huis 'gevaarlijk'. Al maakt mijn broer zijn hele huis schoon en verplaatst alle dieren (zoals hij altijd doet voordat ik kan komen), na een paar uur (ik reageer later) word ik harstikke ziek. Je blijft immers niet eeuwig buiten zitten :')
Mijn man is ook allergisch voor katten en net als ik; maakt niet uit welke medicatie je er in gooit. Blijft allergisch.

Ik zou deze kat gewoon een hele goede pr geven, zodat ie misschien via social media snel een plek kan vinden!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-05-15 18:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:30

welke pillen slikt hij?

Mijn vriend is stik allergisch voor katten (uit zich in enorme benauwdheid).
Toch kan hij prima leven met mijn katten, hij is aan ze gewend geraakt.
In het begin kon hij echt niet bij mij blijven slapen. Tegenwoordig is ie heel vaak bij mij.
Slikt wel pilletjes, en heeft een puffer (flixotide). Bij een benauwdheidsaanval gebruikt hij een andere puffer. Die is niet bedoeld voor langdurig gebruik, alleen nood dus.

Hij heeft van alle medicijnen geen bijwerkingen.
Mijn huis is slecht geïsoleerd en katten kunnen niet naar buiten.

Luchten, luchten, luchten. Elke dag stofzuigen, liefst als hij weg is.
En na een half uur dweilen. Alles goed schoon houden.

EDIT

sterker nog, hij knuffelt gewoon met de katten!

Hij heeft overigens ook positief resultaat met bijenpollen. Haalt het 'scherpe' randje eraf.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 01-05-15 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:31

Hier was het andersom, mijn vriend had al katten. Ik ben ook pas allergisch getest nadat wij al samenwoonden. Nu ben ik aan de allergie pillen en gaat het redelijk. Maar ik ben er dan ook nooit super ziek van geworden, wel heel veel niezen en zwaar hoesten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:33

Ach dan mijd je samen met je vriend de huiskamer toch? Slaapkamer is ok, buiten is ok, zijn huis is ok... desnoods zet je een extra tv op je slaapkamer, veel mensen hebben alleen een luxe kast als kamer (-: Voldoende opties zou ik denken. Ik zou haar gewoon houden en haar pas wegdoen als je gaat samenwonen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:33

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen :(:) ik snap helemaal dat je het op deze manier hebt gedaan, ik zou dat ook doen maar ik zou inderdaad toch wel een ander huisje gaan zoeken want dit is ook geen doen voor je vriend.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:34

Ja daar ben ik al hard mee bezig! Alleen haar al wat oudere leeftijd maakt het lastig helaas. Hopelijk zijn er een paar engeltjes die haar willen overnemen :)

Hij heeft astmamedicijnen (want ja, hij heeft ook astma) en anti-histamin, maar dat helpt niet voldoende of hij wordt er heel suf en ellendig van.
Stofzuigen, luchten, dweilen, alles geprobeerd. Het is wel beter als hij bij een open raam gaat zitten maar ja op koudere dagen gaat dat niet natuurlijk. We hebben echt al veel geprobeerd, maar kat uit huis lijkt de enige oplossing.. Maar bedankt voor je tips.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:35

welk merk? Want mijn vriend had vroeger ook anti histamine pillen waar ie enorm suf van werd.
Hij slikt nu aerius. Werkt zo'n 10 uur en hij heeft geen bijwerkingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:37

Kat lanceren met een hip verhaal op twitter, Facebook en andere social media? Flink laten delen en wie weet, zo bereik je de meeste mensen denk ik!

Je hebt zelf ook al je keuze gemaakt nu :j en ja, een betere keuze is er voor je vriend niet. Voel je niet schuldig hierom inderdaad.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-05-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:38

Het scheelt inderdaad wel iets dat ze niet in mn slaapkamer komt, maar toch wappert daar ook wel eens wat naar binnen Dus ideaal is het niet. Geloof me, ik heb er lang mee gezeten en dingen geprobeerd, maar op dit punt kies ik toch voor de gezondheid van mijn vriend. Als ik nu iemand voor haar kan vinden doe ik dat ook liever dan over een halfjaar of jaar als ze weer wat ouder is en ik helemaal meer een band met haar heb!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:40

Wellicht zijn er ook andere anti-histamine pillen waar hij niet suf van wordt?

Heb je advertentie gezien.. en wat is het een beauty zeg!! <3 <3
Helaas moet ik me aan mijn eigen afspraak houden dat er geen huisdieren meer bij komen.. :x
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-05-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:40

Ik denk dat jij je vooral slecht voelt omdat je een donderpreek over je heen hebt gehad van die vriendin :+ die vrouw was blij dat haar kat een nieuw huisje had en die kat zit beter bij jou dan in een asiel, waar het ook de bedoeling zou geweest zijn dat ze een nieuw huisje kreeg.
Is het trouwens niet mogelijk dat jij bij je vriend gaat en hij niet meer bij jou komt? Dan kan de kat toch blijven, in elk geval tot jullie gaan samenwonen.
Als dat niet gaat, dan maar op zoek naar een nieuw huisje!

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:44

We hebben meerdere merken geprobeerd maar toch helpt het niet voldoende.

Het is helaas niet zo makkelijk Lord_ik, ik woon in Amsterdam en mijn vriend in Enschede.. Hij werkt twee dagen in de week in utrecht dus dan is hij bij mij. Daarnaast heb ik ook nog een ander dierenbeest op stal staan dus ik kan niet te vaak weg ;) en vaak is hij dus al voor werk bij mij als ik naar hem kan komen. Maar hij komt inderdaad wel over een halfjaar sowieso naar Amsterdam of utrecht, dus wie weet..

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:45

En die preek hielp inderdaad niet haha.. Voelde me er echt ongelukkig over!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:47

Hij moet ook niet zelf dingen gaan proberen, maar medicatie van de huisarts proberen. Dat is het enige wat goed helpt in mijn ogen. Maar ik snap dat jullie dat niet zomaar proberen. Wel jammer dat de kat nu de dupe wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:48

Nessa schreef:
welk merk? Want mijn vriend had vroeger ook anti histamine pillen waar ie enorm suf van werd.
Hij slikt nu aerius. Werkt zo'n 10 uur en hij heeft geen bijwerkingen.

daar word je inderdaad niet suf van en werkt prima :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:48

Twee dagen in de week!
Dat vind ik niet weinig...
Had het idee van één keer in de twee maanden ofzo...maar dat verandert de zaak!

Dan zou ik toch ook kiezen voor een ander huisje voor de poes, hoe jammer dan ook -O-

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:50

Zodra je allergenen inademt, krijg je al een allergische reactie. Daarom helpt het ook niet om de kat bijvoorbeeld niet in de slaapkamer te laten.
Overigens is er met medicatie veel te doen, laat je dan informeren door een allergoloog, niet door een huisarts of drogist. Ik heb trouwens een hele goede ervaring met homeopathie (voor meerdere allergieën), ik gebruik nu enkel oogdruppels, voorheen drie pillen, neusspray én oogdruppels per dag :=
Maar zo te horen heb je al een keus gemaakt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:51

De allergoloog zal ook 1 ding zeggen: allerbeste is kat weg.

Je kan wel gaan pielen aan de medicatie (maar zo te zien is dat al gebeurt) maar als je de oorzaak weg kan nemen is dat het allerbeste voor de gezondheid.