Probleem met konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Probleem met konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:28

Hoi allen,

Ik had twee supernijntjes die het mega goed hadden in hun megahok! (zie foto's in dit topic voor het idee hoe groot het hok is; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=177&t=1685165&p=82804719#p82804719)
Helaas is van het weekend het rammetje overleden (de witte op de foto's) en zit mijn voedster nu alleen.
Aangezien ik haar niet alleen wil houden zit ik eigenlijk met 2 opties;
- Ik neem een nieuw rammetje en zet deze erbij.
- Ik kijk of ik een nieuw baasje kan vinden waar ze samen met een vriendje kan zitten.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar het laatste, en voordat ik bokt over mij heen krijg, leg ik uit waarom.
Wij gaan verhuizen en dan ook niet zomaar.... Wij gaan namelijk verhuizen naar een appartement. Zonder tuin, en een inieminiebalkon... Als ik de konijnen dan mee ga nemen, zouden ze in een veel kleiner hok terecht komen. Dit wil ik eigenlijk niet. Ze zouden dan alleen maar een klein (nacht)hok krijgen en nooit los kunnen lopen (allergie van vriend). Aangezien ik dit zielig vind voor mijn konijn wil ik haar afstaan...

Het verhaal achter mijn konijn(en):
Een jaar of 10 geleden had ik in een opwelling een konijn inclusief hok gekocht via marktplaats. Mijn ouders waren natuurlijk boos, maarja, wat konden ze eraan doen? Helemaal niks natuurlijk.... Mijn vader is timmerman en heeft toen een mooie konijnenvilla met 3 verdiepingen gebouwd voor in de achtertuin. Dus het konijntje had immens veel ruimte (want ze was zo'n plastic binnenhok gewend). Ook mocht ze bijna iedere dag in de gehele tuin rondscharrelen.
Ik werd ouder en ging me toen pas (ja, ik weet het, heel erg laat, maar ik was op dat moment net 12 jaar...) een beetje inlezen over konijnen en kwam erachter dat konijnen eigenlijk met zijn tweeën moesten zijn. Verder leefde mijn konijntje gewoon goed (behalve dat ze gemengd voer kreeg, dus dat ook meteen maar aangepast). Ze had namelijk lekker de ruimte en werd uitstekend verzorgd!
Toevallig een weekje later naar Center Parcs gegaan waar we een wild wit konijntje tegen kwamen. Was nog heel erg jong (wij schatte hem zelf op zo'n 10 weken). We hadden hem kunnen vangen en hebben hem het weekend in dat huisje gehouden. We hebben hem toen gevoerd met groentes en blaadjes van paardenbloemen. Na het weekend mocht hij mee naar huis, want dan had mijn andere nijn in ieder geval een vriendje!
Meteen naar de dierenarts gegaan. Hij schatte het beestje op 12 weken, en het bleek een rammetje te zijn. We hebben hem toen niet meteen laten castreren, maar mee naar huis genomen. Mijn vader heeft toen een nieuw hok gebouwd (hetzelfde als die van de foto's) en eerst in het midden een schot neergezet (zodat ze wel naar elkaar konden kijken, maar niet bij elkaar konden komen.
Uiteindelijk het rammetje gecastreerd en toen nog een paar weken gewacht. Hebben de diertjes gekoppeld en waren meteen al dikke vriendjes.
Helaas is een paar jaar later het eerste konijntje overleden. Het rammetje zat weg te kwijnen, dus hebben we hem meegenomen naar een konijnenopvang en hem daar laten kennismaken met een aantal andere konijnen. Hij had een goede klik met mijn huidige konijntje, een jong vrouwtje van net een jaar.
Nu is mijn rammetje op een leeftijd van 8 jaar overleden en zit ik nu dus met een vrouwtjeskonijn van een jaar of 5 alleen. Ze is in principe nog wel vrolijk en opgewekt, maar ik wil haar niet alleen laten zitten. Ik wil haar dus eigenlijk weg doen. Als we er weer een rammetje bij plaatsen, blijf je natuurlijk bezig, want dan overlijdt er weer 1 van de 2 en moet je weer opnieuw koppelen. Vind ik opzich geen punt.

Mijn vraag aan jullie. Heb ik hier goed over nagedacht? Ik ben namelijk gek op mijn konijn(en) en wil ze eigenlijk niet kwijt, maar een leven in een klein hok wil ik ze eigenlijk niet aan doen...
En kennen jullie konijnenopvang(en) die konijntjes willen overnemen, in de buurt van de Hoeksche Waard/Dordrecht/Rotterdam? Er zit hier wel een dierenasiel, maar daar betaal je 45 euro om je konijn af te staan, en dit vind ik eigenlijk toch wel heel duur. De konijnenvang waar mijn huidige voedster vandaan komt bestaat niet meer, dus hier kan ik haar niet meer terugbrengen.

Bedankt voor het lezen van dit (best lange) verhaal.

Douce

Re: Probleem met konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:52

Hallo,

Wat een nare situatie! Begrijp dat je afstand doen overweegt. De keuze kan ik uiteraard niet voor je maken, maar in Galder, bij Breda (net iets over de rivier dus), zit konijnenopvang Binkies. Ik ken ze niet, maar las op hun site dat ze een vrijwillige donatie vragen voor het doen van afstand. http://www.konijnenopvangbinkies.nl/afstand-doen/
Misschien is dat nog een optie?

saskiakefie

Re: Probleem met konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:53

Wat jammer! Zou het geen optie zijn er binnenkonijnen van te maken? :)
En anders raad ik wel aan sowieso het konijn naar de konijnenopvang te brengen. Als je een gecastreerde ram hebt kun je nog wel makkelijker via internet iemand vinden maar voedsters zijn er veel meer.
Succes met je keuze!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:40

saskiakefie schreef:
Wat jammer! Zou het geen optie zijn er binnenkonijnen van te maken? :)
En anders raad ik wel aan sowieso het konijn naar de konijnenopvang te brengen. Als je een gecastreerde ram hebt kun je nog wel makkelijker via internet iemand vinden maar voedsters zijn er veel meer.
Succes met je keuze!

Zoals ik in de openingspost ook al vermeldde, heeft mijn vriend een allergie, dus een binnenkonijn is echt geen optie.
Dat er veel voedsters zijn was mij ookal opgevallen ja op marktplaats.

Bedankt voor je link Douce!

En bedankt voor jullie steun!