Halsbandje/chippen bij kat?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Halsbandje/chippen bij kat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:26

Hoi!

Wat zou jij doen bij je kat? Chippen of een halsbandje of toch alle twee?
Ik heb het wel over bandjes met een veiligheids sluiting.

Ik heb nu zelf een kitten van 6 maand die een halve maine coon is en dus een mooi uiterlijk heeft. Hij is onderlaatst gechipt.
Nu gaat hij binnenkort naar buiten omdat we hier niet aan ontkomen.
Maar nu denk ik van; moet hij ook nog een halsbandje om of niet? Ze kunnen dan wel 1 2 3 zien waar die thuis hoort, maar hij kan zich er ook mee verwonden.

Ik vind het maar lastig en wil het beste voor mijn kat.

Dus wat zouden jullie doen?

MarloesRixt

Re: Halsbandje/chippen bij kat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:27

Bij mij zeker chippen, en mochten ze ook buiten komen dan zou ik een halsband met veiligheidssluiting en met adreskoker doen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:32

Ik zou beide doen, ja. Een halsbandje is een duidelijk signaal voor de vriendelijke achterbuurman. Als jouw kat hem probeert te overtuigen dat hij zielig is en nooit te eten krijgt, dan weet hij tenminste dat het arme schaap toch echt een thuis heeft zonder dat hij ermee naar de DA moet :D

En de barriere om het adreskokertje open te doen en even een berichtje te sturen, is een stuk kleiner dan om een chiplezer te moeten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:34

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:42

Het gaat niet zo zeer om het chippen want mijn kat is gewoon gechipt.
Het gaat meer om het nut van het hebben van een halsbandje naast een chip en de veiligheid daarvan.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:46

Mijn jonge poes heeft nou nog een halsbandje. Ze kwam voorheen nog niet buiten, maar de laatste weken gaat ze toch steeds verder.
Als mijn opa kat weer voor controle naar de da moet, chip ik die kleine uk gelijk.
Ik heb eigenlijk altijd allebei gehad..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:17

(Tip: is het chipnummer wel geregistreerd? Veel mensen vergeten vaak dat dit moet gebeuren en dan heb je aan het chippen nog niets.)
Ik denk dat ik toch ook een (veiligheids)halsandje zou omdoen. Zeker bij een kat met apart/mooi uiterlijk.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:11

Ben je niet ongelooflijk bang dat iemand 'm gewoon meeneemt buiten, bandje of niet? Ik zou zo'n kat niet onbeheerd buiten durven laten als ik heel eerlijk ben..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:14

De allerbelangrijkste vraag is nog, is je kater gecastreerd? Dat is nog belangrijker dan chippen of halsbandje. Daarnaast vraag ik mij af waarom je hem niet gewoon binnen houdt? Dat is ten eerste het allerbeste voor zijn veiligheid en gezondheid, en ten tweede, als het inderdaad een mooie kat is die opvalt, dan ben ik ook bang dat er ooit een dag komt dat mensen hem meenemen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:53

Hij is gecastreerd.

En betreft het binnen houden, ik wil dat ook het liefst. Ik houd hem nu ook zo lang mogelijk binnen, alleen wij hebben in de zomer openslaande deuren die openstaan.
Ik woon nog thuis en mijn ouders willen niet de tuin afzetten, wat ik ook aan hun kant kan begrijpen.
Nu wonen wij niet in een gevaarlijke buurt ofzo, er lopen/liepen hier meerdere ragdolls en heilige birmanen rond.
Ik vind t ook niks maar ik weet t ook niet anders. Ik probeer hem sowieso binnen de tuin te houden alleen ik weet nog niet hoe.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:59

Ik werk in een asiel en chippen geeft toch echt de voorkeur dat dit gebeurt en dat er ook een goed telefoonnummer geregistreerd is. We krijgen vaak genoeg 'zwerf' katten binnen met bandjes, die worden net zo snel opgepakt al degene zonder. Als de kat gechipt is dan is het dier het snelst weer thuis.
Bandjes gaan vaak los/kapot en naam/adres kokertjes gaan ook vaak verloren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:03

Halsbandje met kokertje voor "jan met de pet" die geen chipuitlezer in huis heeft.

Chip voor dierenambulance en/of asiel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:09

Hier 3 binnen katten, alle 3 gechipt en geregistreerd (word soms ook vergeten!). Bandje doe ik nooit om, dat is meer omdat ik bang ben ondanks de beveiliging dat ze blijven hangen. En met chip is de kat de adres altijd te vinden ! Bij mijn noorse boskat heb ik wel bandje om gehad met "ik ben gechipt" en mijn telefoonnummer, mocht iemand hem ooit aantreffen of dergelijke konden ze me bellen en adres was via chip te lezen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:18

Ik ben eigenlijk voor beide.
Chippen al helemaal en halsbandje voor de andere dat zij kunnen zien dat de kat bij iemand hoort.

Maar ik merk dat mijn kat zo vaak zijn halsbandje verliest dat het op een gegeven moment wel een duur geintje werd. Loopt hij nu bijna altijd zonder. Bij mijn ouders er wel een maar dan met belletje voor de vogels.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:27

Ik vind halsbandjes voor katten niks. Ze is gechipt dus men kan haar eigenaar traceren. Verder heeft zo'n bandje alleen maar nadelen. Ze raken ermee verstrikt en als het met veiligheidssluiting is raken ze het geheid kwijt.
Kost je alleen maar bandjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:30

Wij hebben laatst een katje gehad dat af en toe kwam aanlopen en het heeft voor ons (als studentenhuis) wel een tijdje geduurd voor we de chip hebben laten uitlezen. Hij was af en toe bij ons binnen, en dan weer dagenlang weg. Uiteindelijk had hij een wond op zijn poot, hebben we hem naar de dierenarts gebracht en daar de chip laten uitlezen. Bleek dat hij al een maand langer weg was dan de eerste keer dat hij bij ons naar binnen kwam, en dat de eigenaren er vanuit gingen dat hij dood was. Stond niet op Amivedi, was niet als vermist opgegeven... Misschien dat er mensen zijn die sneller achter het uitlezen van zo'n chip aan gaan maar ik zou toch de eerste tijd voor een bandje gaan