Aquarium-kenners hulp gevraagd - platy probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Aquarium-kenners hulp gevraagd - platy probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:39

Beste Bokkers,

Ik heb nu bijna 3/4 jaar een groot aquarium (190 liter).

Nu hebben we zo af en toe wel eens wat vis-sterfte, maar de laatste tijd is het abnormaal.
We hebben het water laten testen en inmiddels zelf ook een test--stripjes-systeem gekocht.

Water is tot nu toe altijd gewoon helemaal goed geweest.
We verschonen 1/3 water per 2/3 weken. soms wat minder.

We hebben een redelijk vast bestand aan vissen;
* een stuk of 8 guppen
* 2 torpedo barbelen
* 3 kegelvlek barbelen
* 4 corydas
* 5 neon tetra's
en we proberen platy's te houden, maar dit lukt heel slecht.
We hebben 1 rode (micky mouse) platy vanaf het begin af aan, die is prima maar daar willen we er nog een paar van bij aangezien zijn vrouwen al weer dood zijn.
Echter na het kopen van de platy's verschillende soorten in verschillende winkels geprobeerd blijft het steeds mis gaan.
Ze beginnen met mager worden, staart naar beneden hangen, meestal wel een weekje of twee. En dan gaat het vaak snel, nog dunner en dan binnen de kortste keren dood.

Er lijk zo op het oog geen ziekte in de bak te zitten, en buiten de platy's gaat er eigenlijk niks dood.

Heeft iemand de gouden tip? Dit zijn geen moeilijk te houden vissen toch? Past mn vissenbestand niet goed bij elkaar? Ik weet het niet meer.

Suusie22

Re: Aquarium-kenners hulp gevraagd - platy probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:45

Zijn de waterwaarden juist?
Mocht hier het probleem zitten is het niet zo gek dat nieuwe vissen al gauw het loodje leggen omdat de vissen die je al wel heel lang hebt zitten langzaam aan die waardes gewend zijn geraakt.
Kun je de waarden even testen en de gehaltes hier neer zetten?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:00

De waardes zijn zowel volgens de winkel als volgens de test goed.
Alleen nitraat was wat hoog, we hebben gisteren het water weer ververst. Dat zou het moeten oplossen. Waterwaardes gisteren waren:
NO3 = 100
NO2 = 0.5
GH = 8
KH = 3
PH = 6.8
CL2 = 0

Ben benieuwd. Alvast bedankt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:05

Je nitraat is inderdaad aan de hoge kant. > verversen maar dat heb je al gedaan ;)
De KH is aan de lage kant deze moet hoger! Door een te lage KH waarde kan de PH gaan schommelen wat erg schadelijk is voor de vissen.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:37

Hoe verhoog ik die precies?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:19

Er zijn middelen verkrijgbaar die de KH kunnen verhogen (KH+) Deze kun je in de Dierenspeciaalzaak halen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:22

De KH is het probleem niet, waarde is prima.
Het probleem is Nitriet, deze moet 0 zijn.
Meer verversen is de oplossing, zou wekelijks aanraden :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:27

De nitrietwaarde die TS heeft gemeten is bijna verwaarloosbaar. Daarbij ben ik het wel met je eens dat je beter 1x in de week 1/5 deel vh water kunt verversen om echte grote schommelingen te voorkomen. de KH waarde moet wel degelijk omhoog omdat je hiermee anders schommelingen gaat krijgen in de PH waarde wat zoals ik al zei erg schadelijk is voor de vissen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:33

Nee hoor, ook hier een lage KH doordat het zo uit de kraan komt, niks geen schommelingen :)
Nitriet is imo nooit verwaarloosbaar en een indicatie dat er te veel vervuiling is in verhouding met de capaciteit van het filter.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:35

Nitriet is bijna nooit 0 te krijgen, in elke bak zit je wel iets boven die 0. Vaak 0.2. Erboven word vaak wel een probleem...

Heb je ook een zuurstofpompje en bruissteen in je bak voor extra zuurstof in de bak? En heb je genoeg/veel plantjes?

Hier ook leidingwater en nooit problemen met ph waardes ;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:36

Maar nieuwe vissen kunnen wel degelijk wel last hebben van de lage KH waarde omdat deze dus uit andere waardes in de bak van TS terecht komen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:37

Nieuwe vissen kunnen overal last van hebben, dat is altijd een risico waar je ze ook haalt...

Waardes zijn nooit 100% gelijk in hun oude en nieuwe onderkomen... Temperatuur kan t soms ook nog zijn kwa wennen. Te snel in de bak gooien kan hier dus ook voor zorgen...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:38

Heb je een foto van je bak TS?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:40

Ik kan je helaas niet helpen. Platy's zijn inderdaad geen vissen waar je veel problemen mee zou verwachten. Misschien zou je eens op kunnen zoeken welke waardes zij nodig hebben. Al verwacht ik niet dat die erg zullen afwijken.

Ik zou je ook aan kunnen raden eens op het aquaforum te kijken. Daar is erg veel kennis aanwezig! Wellicht kunnen zij je verder helpen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:42

Ik denk dat (naast de nitraat, maar dat is hier denk ik het probleem niet) de waterwaarden hier het probleem niet zijn, maar dat je vissen een worminfectie hebben. Het komt steeds meer voor, vooral bij levendbarenden zoals platy's.

Ik zie dat je uit Almere komt, dat is niet zo ver van Hilversum. Zoek de Rifwachter eens op, we hebben goede medicijnen die je vissen er bovenop kunnen helpen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:43

Dat wilde ik ook nog inderdaad toevoegen. Levendbarende hebben soms haakworm, je hoort het steeds meer. Maar ik zou eerst kijken hoe je bak eruit ziet en wat je erin hebt kwa planten ook. Om dat uit te sluiten :)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:53

Bedankt voor de reacties.

Ik plaats vanavond even een foto van de bak. Rifwachter ken ik, hoe zie je aan je vissen dat ze de wormen hebben dan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:01

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de foto's van mijn bak, en hoe die vissen eruit zagen.
En ook nog iets nieuws.. namelijk eitjes? Maar ik heb geen idee welke van mijn vissen eitjes legt? Kan iemand me helpen?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:41

Deze platy´s zien er inderdaad niet happy uit.
Geen idee waar die eitjes vandaan komen, aangezien je vissen in de bak hebt zitten die of levendbarend zijn of waar heel moeilijk mee te kweken is. Je mag wel wat meer planten in je bak zetten. Het mooiste is om te variëren qua hoogte van de planten om zo ook meer diepte te kunnen creëren. Verder valt het visbestand mij ook op. (welke ik inderdaad aan zou vullen als je zekerheid hebt dat alles veilig is) Denisoni's zijn vissen die je met minimaal 8 moet houden. Het zelfde geldt voor de neon tetra's en voor de kegelvlekbarbelen (minimaal 10).

Ik zou zo niet kunnen zien wat de platy's mankeren, maar er goed uitzien doen ze zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:48

Allereerst: veel meer planten in je bak! Planten zorgen voor een goed evenwicht dat nu bijna niet tot stand kan komen. Verwijder wel echt de loodjes en de sponzen die aan nieuwe planten zitten. Heb je een bodem van rivierzand? Dit gaat dichtslibben en verstikt de wortels van planten. Je zal dus een andere bodem moeten kiezen. Verder zijn lichte bodems ook niet ideaal voor vissen, het geeft ze veel stress en ze komen daarom niet mooi tot het vertonen van natuurlijk gedrag. Ik raad je een donkere bodem aan en veel planten die schuilmogelijkheden bieden aan vissen.

Verder vind ik je vissenbestand nogal een rommeltje. Tetra's etc hebben bijvoorbeeld zuur water nodig, voor Platy's is dat weer heel anders. Beter stel je een visbestand samen aan de hand van de waterlagen waar ze in zwemmen en kijk je naar de waterwaardes die ze nodig hebben (bijv een biotoop aquarium maken).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:58

Yup, haal maar een fles Dactycid.
De dieren die er het ergst aan toe zijn zullen het misschien niet redden maar nieuwe dieren en degene die er nog beter uit zien kun je nog wel helpen.