Kattenprobleem, ruzie via/door het raam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wiifke

Kattenprobleem, ruzie via/door het raam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:08

Hallo,

Wij zijn ten einde raad met de ruzie's tussen onze kat en die van de buren, ik zal proberen om de situatie zo goed mogelijk te schetsen.. Sinds 8 maanden hebben wij een kat/kitten in huis. Ze speelt heel graag buiten en mag dan ook de hele dag naar buiten toe. Helaas is mevrouw een vechtersbaasje, net als de kat de van buren. Vaak hebben ze ruzie op straat of bij ons via het kattenluikje. Op zich is dit niet zo'n probleem, maar het wordt wel een probleem als het huis er onder te lijden heeft.

Onze kat slaapt graag op de bankleuning bij het raam of zit in de vensterbank naar buiten te kijken. Regelmatig komt het dan voor dat de kat van de buren langs komt en recht op ons raam afrent. Vervolgens springt zij bij ons raam op, waar onze kat natuurlijk vanaf de binnenkant op reageert. De stopverf vliegt door de lucht en alle verf is ondertussen van de kozijnen afgebladerd. Gelukkig zijn onze kozijnen momenteel erg slecht, ze zijn rot en de verf zit er slecht op. Het is de bedoeling dat wij deze zomer kunststof kozijnen krijgen en ik wil niet dat deze beschadigd raken door het geruzie van beide katten.

Wij hebben erg goed contact met onze buren, zij vinden het ook erg vervelend en wij mogen maatregelen nemen zolang we de kat maar geen pijn doen. Dit willen wij uiteraard ook niet. Ondertussen proberen wij elke keer via het slaapkamerraam een emmer water over haar heen te gooien maar helaas is ze ons te slim af en heeft ze dit al door voordat wij de kans krijgen en is ze al weg.

Is er iemand die voor ons een gouden tip heeft? Wij zitten niet te wachten op onherstelbare schade aan de nieuwe kozijnen..

Anoniem

Re: Kattenprobleem, ruzie via/door het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:10

Zorgne dat je buurkat niet meer in je tuin kan, en dat jouw kat in de tuin blijft. Afzetten dus als dat mogelijk is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:13

Je kunt ook jouw kat conditioneren met water. Komt de buurpoes eraan en reageert jullie kat, plantenspuit erop. Met een beetje geluk legt ze de link en is ze er vandoor zodra de buurpoes komt aanlopen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:17

Dat is niet mogelijk helaas, ons huis staat aan een pleintje waar ook het desbetreffende raam zit. Zit misschien een meter tussen. Overigens ook het enige raam dat zorgt voor daglicht in onze woonkamer.

Dat zou je denken, maar zelfs als onze kat niet in de buurt van het raam komt spring de kat van de buren nog bij de ramen op.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:21

Mij lijkt het dat de buurkat dat doet om uit te dagen. Als jouw kat weg blíjft én je de kans krijgt om de buurkat eens een optater te geven met water of dergelijke kan zoiets misschien werken.

Verder kun je ook dingen als kattenschrik en koffiedrab proberen :)

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:22

Ik heb ook bijna zo'n probleem...
Ik heb een groep katten, maar ik heb mijn tuin afgezet dus er kunnen geen vreemde katten in, maar die van mij kunnen er ook niet uit.
Hier in de buurt lopen ook een paar katten waarvan er 2 behoorlijk brutaal zijn en ook nog wel eens buiten in het raamkozijn zitten.
Vorig jaar heb ik zelfs een tijd last gehad van sproeiende katten in huis, omdat ze hun terrein af willen zetten.

Nu heb ik zo'n sonar apparaatje gekocht, maar ik moet um nog wel neer zetten.
Naast mijn huis zit nog een stuk gemeente tuin en dan pas de stoep. Ik wil dat apparaatje zo neer gaan zetten dat ie geluid maakt als die katten in de gemeente tuin naar mijn raam lopen, maar wil proberen dat de honden en katten op de stoep er geen last van zullen hebben.
Of het echt gaat helpen weet ik dus nog niet, maar ik hoop dat dit hier een oplossing zal zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:24

Is het niet mogelijk om tijdelijk een stroom draadje bij de vensterbank te spannen? gewoon zo een voor de paarden en dan op een batterij apparaat. Denk dat als de buurkat 1 of 2 x stroom heeft gehad en dit doet echt niet heel veel pijn dat hij voorlopig wel weg blijft. Zoiets zou ik eht proberen waard vinden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:30

Daar lijkt het inderdaad wel op, ze doet dit niet alleen bij ons maar ook bij onze andere buren. Ik denk dat het moeilijk wordt om onze kat bij het raam weg te houden, aangezien het echt 'haar' plekje is (enige plek in de zon) en de plantenspuit haar niks kan schelen.

Wat is kattenschrik precies? Koffiedrab zouden we inderdaad kunnen proberen (zodra het wat droger weer is).

Mijn vriend wilde inderdaad al een stroomdraadje gaan spannen, maar wilde eerst naar een wat meer vriendelijke oplossing kijken. Wellicht dat dit inderdaad wel het beste werkt, zolang de buren hiermee instemmen.

Ik had ook al naar een apparaat gekeken dat andere dieren weg moet houden, ik ben alleen bang dat onze eigen kat daar last van gaat hebben. Wij hebben (nog) enkel glas en verrotte kozijnen en ben bang dat het geluid dan binnenkomt en onze kat van slag raakt.