Katten chippen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Indilover

Katten chippen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:48

Beste Bokkers,

Heb bokt al afgezocht, maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden, dus open in even een nieuw topic.

Ik heb 4 katten, 2 heb nu al 5 bijna 6 jaar. Zijn 9 en 10 jaar. die van 10 ging in het begin niet graag naar buiten, maar na een half jaar werd ze ineens een buitenkat. Die van 9 was altijd al een buitenkat geweest.
Daarnaast heb ik een kat van 4 jaar (van kitten af aan bij mij ) deze heeft bij mij een nestje gehad, niet gepland maar waren wel welkom, deze zijn nu bijna 3 waarvan er eentje nog bij mij is gebleven.
Deze gaan beide naar buiten, de moeder heeft het na een paar minuten wel gezien, maar als ik rondje met de hond ga lopen, loopt zei wel rondje mee. (net al haar zon en de kat van 9)

Nu sinds de hond paar weken nu hier is en deze bij mij gechipt is (was door fokker niet gedaan, en vorige eigenaren hebben er niet aan gedacht, of nagevraagd.

Zit ik nu dus toch te twijfellen om mijn katten te laten chippen, maar op internet kas ik dat het niet verplicht is.

Nu hou ik wel in mijn achterhoofd dat er altijd wel wat kan gebeuren, maar (afkloppen) gelukkig is er in de jaren dat ik ze heb nog niks gebeurd.
En woon ik in een vrij rustige buurt met scholen aan weerzijde.

Maar nu hoe denken jullie erover? Katten laten chippen of niet?
Hierover zijn de meningen vaak verdeeld.

Help me een beslissing te maken

Pluttersput

Re: Katten chippen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:50

Absoluut chippen, zeker als het buitenkanten zijn. Ze hoeven maar eens weg te lopen, of iemand te denken dat het wilde katten zijn en dat diegene ze wel in huis neemt. Als mensen laten controleren en er zit niks in ben je ze waarschijnlijk langer kwijt dan met chip.
Ook als ze ergens worden aangereden en de dierenambulance haalt ze op. Die controleren ook vaak op chip :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:51

Ik zou het absoluut laten doen. Door de chip heb ik een kat terug die al een jaar vermist was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:51

Zeker weten chippen ! ook oudere katten kunnen weglopen of kwijt raken en die chip is dan oh zo belangrijk om het baasje weer te vinden ! Mijn 3 katten zijn direct bij aanschaf gechipt, oudste is 10 erna komt die van 8 en die van inmiddels 1. Ik zou het zeker wel doen !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:52

Pluttersput schreef:
Absoluut chippen, zeker als het buitenkanten zijn. Ze hoeven maar eens weg te lopen, of iemand te denken dat het wilde katten zijn en dat diegene ze wel in huis neemt. Als mensen laten controleren en er zit niks in ben je ze waarschijnlijk langer kwijt dan met chip.
Ook als ze ergens worden aangereden en de dierenambulance haalt ze op. Die controleren ook vaak op chip :j

Daarom idd. Niks waar ze aan vast kunnen blijven zitten en toch identificatie mogelijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:54

Hier heb ik drie gechipte binnenkatten rondlopen. Verder dan de tuin zijn ze nooit geweest maar mochten ze ineens de voordeur of poortdeur uitvliegen dan is de kans een stuk groter dat ze terugkomen met chip :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:54

Chippen! Als een beestje platgereden wordt, weet je tenminste dat het dood is... En bovendien is het makkelijker terugvinden als ze weglopen.

Ennuhm, even laten helpen die poes... ongeplande nestjes zijn niet handig, ook ivm ziektes enzo die de kittens mogelijk hebben en de kosten van dierenarts, enten en chippen van de kittens en de risico's voor mamapoes.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:00

Tink89 schreef:
Chippen! Als een beestje platgereden wordt, weet je tenminste dat het dood is... En bovendien is het makkelijker terugvinden als ze weglopen.

Ennuhm, even laten helpen die poes... ongeplande nestjes zijn niet handig, ook ivm ziektes enzo die de kittens mogelijk hebben en de kosten van dierenarts, enten en chippen van de kittens en de risico's voor mamapoes.

oke, dus overduidelijk laten chippen.

De moederpoes heb ik gelijk laten helpen, toen de kittens niet meer bij der dronken, ook het mannetje die ik heb gehouden heb ik vorig jaar febr. laten helpen, dit omdat hij op mijn arm reed. haha.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:03

Laten chippen. Ik heb een platgereden kat opgelopen 2 jaar terug en werdt keurig opgebeld door de dierenambulance dat ze hem gevonden hadden. Naar genoeg allemaal, maar nog naarder dat je lieveling weg is en je niet weet wat er gebeurt is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:05

Wel laten chippen. Mocht er ooit iets gebeuren dan kan dit echt dagen onzekerheid en stress schelen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:06

Ook wel zo prettig dat ze gechipt zijn, niet alleen voor jou als eigenaar, maar ook instanties als asiels en dierenambulances..

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:06

daar hebben jullie idd gelijk in.
Kan altijd wat gebeuren, waar iedere katteneigenaar bang voor is.

Maar idd als ze niet gechipt zijn, is de eigenaar nog moeilijker te vinden, en je zet dan zelf in de zenuwen omdat je kat nog steeds niet thuis is gekomen.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:07

Dank jullie wel,
is voor mij nu idd wel duidelijk dat ik mijn schatjes laat chippen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:11

Chippen inderdaad, wij hebben al eens een kat terug gebracht die al 7 jaar vermist werd, dankzij de goed geregistreerde chip konden we hem toch nog bij zijn eigenaar brengen en zo zijn er meer dieren via de chip terug gekomen.
Zeker als ze per ongeluk in een auto of vrachtwagen meereizen is de chip belangrijk, dan komen ze in een ander asiel terecht waar je normaal gesproken niet zou zoeken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:11

Zeker weten chippen. Mocht er iets gebeuren dan kunnen ze je altijd bereiken. Ik heb zelf 3 katten die ook allemaal gechipt zijn, ook mijn honden en fretten zijn gechipt.

Als ze een keer de benen nemen, of er gebeurt iets dan kunnen ze de eigenaar achterhalen. Zonder chip is de zoektocht veel moeilijker en veel vaker tevergeefs. Ook vind ik de stress zelf minder omdat ik weet dat ze kunnen achterhalen waar ze thuis horen.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:13

Zeker chippen, maar daarbij niet vergeten te registreren bij de databank. Anders helpt het nog niet. Dierenarts weet hoe en waar.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:18

Femia schreef:
Zeker chippen, maar daarbij niet vergeten te registreren bij de databank. Anders helpt het nog niet. Dierenarts weet hoe en waar.

klopt idd, anders heeft chippen geen zin, heb mijn hond ook laten registeren, dat zal ik dan ook met de katten doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:23

Ik ziut er ook weleens over na te denken.
De kat is ook een binnenkat.
Gaat wel elke dag even de tuin in maar ze is altijd erg bang en snel gestrest.
Dus gaat nooit weg.
Ze heeft ook jaren in huis geplast
Heb haar gekregen toen ze 3 jaar was.
Naar de dierenarts is ook weer veel stress voor haar.

Je leest inderdaad ook vaak het dier is wel gechipt maar deze is niet geregistreerd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:26

linnie050 schreef:
Ik ziut er ook weleens over na te denken.
De kat is ook een binnenkat.
Gaat wel elke dag even de tuin in maar ze is altijd erg bang en snel gestrest.
Dus gaat nooit weg.
Ze heeft ook jaren in huis geplast
Heb haar gekregen toen ze 3 jaar was.
Naar de dierenarts is ook weer veel stress voor haar.

Je leest inderdaad ook vaak het dier is wel gechipt maar deze is niet geregistreerd.

Of ze schrikt een keer zo erg dat ze in paniek de tuin uit rent.....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:29

Ja daarom lizy29.
Daar heb ik zeker over na zitten denken.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:32

hoor idd ook vaak genoeg, heb een binnenkat, dus vind chippen niet nodig, komen toch nooit buiten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:32

Hier ook 3 binnenkatten ;) Maar toch gechipt... de deur even open laten staan en poes denkt leuk ! ben je ze toch snel kwijt...zeker als die onbekend is in de buurt of mogelijk aangereden word...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:33

Ik heb een binnen en een buitenkat en beiden zijn ze gechipt.

Stel er is iets mis of de binnenkat ontsnapt toch, gebeurd wel eens maar hij is niet zo slim en weet niet hoe hij het terras af moet :+, maar dan nog kan hij enorm schrikken en toch een mogelijkheid zien. Ook als ze gevonden worden (en dan hoeven ze niet eens dood te zijn natuurlijk) is het gewoon fijn dat ze mij als eigenaar op kunnen sporen.
Niks erger dan een dier dat kwijt is. Dan heb ik nog liever de zekerheid dat ze dood zijn dan de onzekerheid van dat ik niet weet waar ze uithangen........

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:36

Ik heb dik 20 jaar een setje katten gehad, niet gechipt, altijd buiten en keurig weer thuis. in 2013 2 hele leuke nieuwe katjes aangeschaft, chippen stond op de lijst (maar wilde even een actie afwachten, onze DA is best prijzig, en dan 2 tegelijk). En ja hoor, 1 weg en werkelijk nooit meer ergens gevonden. Ik heb zon spijt dat ik dat destijds toch niet heb laten doen (anderen gelijk wel gedaan). Ben nog elke dag op zoek.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:41

Zeker laten doen, geloof voor €25,- leven lang kat traceerbaar! Beter dan halsbandjes met kokertjes, waar ze aan vast kunnen blijven hangen enz.