Ik moet het eens even hier vragen, ik heb allang geen dier meer naar de dierenarts gebracht dat die onder narcose moet.
Onze kat moet donderdag voor een gebitsbehandeling onder narcose en ik gaf aan er bij te willen blijven tot ie slaapt. Ik heb twee dierenartsen gevraagd hiervoor en de eerste deed er echt moeilijk over en dierenarts waar ik nu ga, staat er ook niet echt op te springen maar het zou wel mogen. Ze hebben me netjes geïnformeerd waarom het beter is van niet. Baasjes zijn vaak ook gespannen en gestrest en zeker met het infuus aanbrengen is dat niet altijd een leuk gezicht. Zij willen rustig werken en de kat op dat moment zo snel mogelijk in slaap hebben en eigenaren gaan dan vaak overdreven aaien of dingen zeggen of zelfs huilen. Dan moet een assistente zich buiten de kat ook nog met een eigenaar bezig gaan houden en sommige dierenartsen vinden het gewoon niet prettig. Ik weet dat ik niet zo ben, maar goed dat weten zij niet en vind dit verhaal heel aannemelijk en goed uitgelegd. Zo had ik het zelf nog nooit bekeken.
De zelfde kat is een aantal jaar geleden ook gecastreerd en toen heb ik m ook zo af moeten geven, dus geen idee waarom ik dat nu zo graag wil. Maar ik denk door alle gedoe bij dierenarts 1 (lang verhaal) Maar goed ik wil de nu gekozen dierenarts niet in de weg staan, anderzijds denk ik dat de kat misschien rustiger blijft als die mij in ieder geval kan zien.
Nou ben ik eens benieuwd wat jullie doen??
Diablo
Geplaatst: 27-04-15 06:25
Ik blijf altijd bij mijn dieren als ze onder narcose worden gebracht. Ik heb juist de ervaring dat ze dan rustiger zijn, omdat het baasje er bij is. Onze dierenarts doet daar helemaal niet moeilijk over, ze begrijpt dat heel goed.
Dat idee heb ik dus ook, maar kan me hun standpunt ook voorstellen. Als zo'n eigenaar helemaal emotioneel wordt en in de stres schiet, dan schiet dat niet op. Maar ik weet dat ik dat niet heb. Ik hoef m niet aan te raken, zij doen hun werk en ik sta er enkel bij. Maar goed ik mag donderdag beslissen.
Ik heb een hond die heel angstig is. Ik heb me ook voorgenomen bij haar te blijven als er iets moet gebeuren. Ik kan goed met mijn dierenarts overweg, dus die laat me wel toe. Weet ook dat ik nuchter blijf en niet in de weg zou lopen. En in het geval van deze hond sta ik er ook echt op. (anders zoek ik een andere dierenarts)
Maar ik kan me voorstellen dat ze er in de meeste gevallen liever geen eigenaar bij hebben, helemaal als die in paniek raken.
Bij ons is er per dagdeel 1 afspraak die er bij mag blijven tot ze slapen. Er zijn best veel baasjes die erbij willen blijven. En heel begrijpbaar ook. Wel meer hondenbaasjes dan kattenbaasjes maar toch.
Heb een zeer angstige poes , ik zou graag bij haar blijven. De andere katten redden zich wel maar zij is anders
grifpif4
Geplaatst: 27-04-15 07:10
Bij ons in de kliniek (toen ik daar nog werkte) mogen de honden eigenaren altijd bij hun hond blijven totdat die slaapt. Bij katten vaak niet omdat die vaak minder tot geen troost zoeken bij de Narcose prik, katten reageren vaak of heel fel of heel rustig en vinden het wel best.
Katten kunnen heel fel en onvoorspelbaar reageren, dus soms moeten ze dan flink vastgepakt worden etc, en dat kan vooral voor de eigenaar heel vervelend overkomen.
xHaithi
Geplaatst: 27-04-15 07:15
Bizar dat dat niet mag. Ik heb 2 katten gehad en toen die moesten worden gecastreerd mochten we overal bij zijn. In slaap doen zowel als castratie zelf (je mocht kiezen of je buiten ging wachten of erbij bleef). Niet dat ik persoonlijk veel van de ingreep heb meegekregen.. Toen de beste man ging snijden vonden mijn broertje en ik de muur opeens überinteressant Vader was er ook bij en die keek wel toe trouwens
Ik kan het me heel goed voorstellen dat het niet mag. Ik denk niet dat je iets voor je dier kunt doen.
xHaithi
Geplaatst: 27-04-15 07:29
Na de ingreep werd hij nog tukkend in het mandje gelegd en mocht hij thuis verder ontwaken. Wel kreeg hij zo'n wakker word prikje uiteraard, voor zover ik mij herinner dan toch. Bij het ontwaken gewoon met rust laten. Wel in een veilige omgeving natuurlijk.
Ik spreek wel over meer dan 10 jaar geleden. Ik was 10 ofzo de eerste keer (ben nu 23).
Dat is dus enorm strafbaar haithi, dierenarts mag geen dier meegeven wat nog onder narcose is. Over t algemeen is t makkelijker om een kat op te nemen ipv met de eigenaar erbij te prikken. Ik ken ook geen enkele praktijk doe dit doet. Katten reageren anders dan honden en dat is soms niet leuk voor een eigenaar om te zien. Ze zoeken je ook niet op zoals een hond dat wel doet. Vertrouw op je DA dat zij dit goed kunnen inschatten en vraag anders even of ze je kunnen bellen zodra ze klaar zijn met t gebit dat alles goed is gegaan.
Bij de hond was ik erbij, is ook niets van gezegd toendertijd dat dit liever niet was. Hij ging op de tafel, even snelle check en toen kwam de narcose al erachteraan. Het is inderdaad best een akelig gezicht om ze weg te zien zakken.
Bij mijn kat heb ik voorheen ook de fout gemaakt hem af te geven en weg te gaan. Dat hebben ze geweten daar.. Mijn lieve katje was een monster toen. Viel ze aan, waardoor hij plat gespoten moest worden om hem überhaupt uit de kooi te krijgen! En toen moest hij nog klaar gemaakt worden. Ook toen we hem halen gingen, durfde de assistent hem niet meer aan te raken. En inderdaad.. Er zat een of ander wild beest in de kooi wat leek op mijn lieve kat. Verwilderde ogen, haren rechtop, tanden ontbloot... Na het horen van mijn stem zag je die wilde blik langzaam.wegtrekken. En toen ik hem voorzichtig aaide wist hij niet hoe gauw hij in mijn armen moest klimmen, neem me hier weg!
Dus ja... Volgende keer blijf ik erbij voor hun eigen veiligheid en welzijn van mijn kat. Die raakt juist in paniek als wij weg zijn.
ik ben paraveterinair en ben blij als de eigenaar er bij is meestal. Dieren zijn een stuk minder zenuwachtig en gevaarlijke dieren mogen ze lekker zelf vast houden. Ooit is het wel lastig als de eigenaar maar blijft vragen, want je wilt graag zo snel mogelijk beginnen.
Nou als het dier echt 'gevaarlijk' is, laten wij de eigenaar niet vasthouden. Eigenaren weten vaak niet hoeveel kracht ze mogen uitoefenen, en ik word liever niet kapot gekrabt door een kat. Die hou ik dan liever zelf vast.
m1992
Geplaatst: 27-04-15 08:04
Bij de kliniek waar ik gewerkt heb mochten eigenaren bij standaard operaties er bij blijven van het begin tot het eind.
Ik zou dat zelf ook prettiger vinden, en idd, lijkt me voor mijn hond ook prettiger. Zij is 2x geopereerd, eerste x mochten we er bij blijven en viel ze in mijn armen rustig in slaap. Tweede keer moesten we haar achterlaten en lieten we een angstig koppie achter, dat voelt niet fijn..
Toch snap ik de dierenarts ook wel, sommige eigenaren zijn idd erg lastig.
Diablo
Geplaatst: 27-04-15 08:19
Laatst nog met onze kat. Hij moest onder narcose. De dierenarts heeft een stoel voor me neer gezet, ik heb de kat bij me op schoot genomen totdat hij sliep, de dierenarts trok zich terug totdat hij vertrokken was.
Ik heb zelf het idee dat onze kat rustiger is wanneer ik erbij ben, maar heb hem dus al eerder afgegeven voor de castratie en dat is denk ik gewoon allemaal goed gegaan. Voor mezelf blijf ik er liever bij, ben geen streskip en kan tegen bloed. Ook ben ik geen pussy als ik de kat wat harder vast zou moeten houden, ik weet hoe het werkt en dat het vaak niet leuk is.
Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar zou er absoluut bij willen blijven. Snap het argument dat de dierenarts niet op mensen die overstuur raken zit te wachten, maar zo ben ik niet en ik denk dat iedereen dat wel goed voor zichzelf weet en de beslissing kan maken.
Overigens ben ik een half jaar terug zelf onder narcose geweest; ook hier mocht eigenlijk niemand mee. Heb het toch voor elkaar gekregen. Ook dat vind ik krom, ik bedoel, iemand kan er toch bij blijven en dan als degene onder zeil is weggaan? Met dieren precies zo, gewoon zodra het dier in slaap is de eigenaar vriendelijk verzoeken weg te gaan. Lijkt me weinig problemen opleveren.
Palmera
Geplaatst: 27-04-15 09:45
Hier vind de DA het gelukkig prima als je erbij blijft bij de eerste prik. Die is het naarst. Dan gaat een dier van in normale doen ineens naar suf, sloom en langzaam inslapen. Dat snappen ze niet en dat is eng. Bij mijn hond vond ik het heel prettig dat ik bij hem mocht blijven want hij vond het duidelijk doodeng.
Daarna komt de tweede prik met de echte narcose en de operatie en daar hebben ze je hier liever niet bij i.v.m hygiëne. Dat snap ik dan ook wel weer. Bij het wakker worden is de baas weer welkom. Prima systeem!
miszblueeyes
Geplaatst: 27-04-15 09:48
bij mijn hond ben ik er ook bij tot ze helemaal slaapt.. ze breek de tent af als ik der wakker achter laat de laatste x dat mijn hond onder narcose ging ben terug gekomen acuut naar de operatie en ben dik 2.5 uur bij der blijven zitten tot ze weer goed wakker was
Ik snap wel dat ze dat liever niet hebben.... Ik blijf er zelf dan ook niet bij.
VillaNeusjes
Geplaatst: 27-04-15 09:54
Ik blijf tot ze slapen, en ik mag er ook zijn als ze wakker gemaakt worden. Vooral dat laatste vind ik persoonlijk erg fijn. Bella was heel naar wakker geworden met haar sterilisatie toen ik er niet bij was. nu moest ze laatst onder narcose ivm een gebroken kies. Ze is in mijn armen wakker geworden en ik merrkte dat zij dat toch fijner vond, rustiger bleef. Scheelt, ik ben wel vrij nuchter dus ik ga niet huilen of overdrijven. ik heb gelukkig een goede verstandshouding met mijn DA.
Koper
Geplaatst: 27-04-15 10:02
Mijn ervaring is ook dat dierenartsen het niet prettig vinden als je er bij blijft. Bij mijn eerste kat heb ik daar echt moeite mee gehad (die is onder narcose geweest voor een gebitsbehandeling en een keer voor een amputatie). Mijn huidige kater is alleen een keer onder narcose geweest voor zijn castratie. In alle gevallen vond ik het niet prettig om ze achter te laten.
Mijn nieuwste katje is vorig jaar gesteriliseerd. Ook toen was ik er niet bij. Op het station heb ik haar overhandigd aan mijn zus, die was bij de narcose en operatie en recovery en post-operatie-katjeknuffelen aanwezig. Zo handig dat zij bij een dierenarts werkt
Alleen voor de sterilisatie is mijn katje naar die praktijk geweest. Voor de rest gaan ze naar mijn vaste dierenarts, waar ze mijn dieren goed kennen en waar ik vertrouwen in heb. Dat is niet de dierenarts waar mijn andere katten zijn geopereerd. Dat is denk ik de crux: vertrouw je je dierenarts wel écht je dier toe.