konijn inenten zijn er risico's ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_animals

konijn inenten zijn er risico's ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:25

Hallo iedereen ik weet dat mijn topic niet op de juiste plek sta maar ik kan hem nergens anders plaatsen sinds ik nieuw hier ben en eerst 25 nuttige berichtjes nodig heb en ik moet dit weten voordat ik mijn konijn laat inspuiten :+

Ik heb een vraagje want ben heel erg bang dat er een inentings reactie ontstaat bij mij dwergkonijn van anderhalf jaar,Ik laat hem inenten tegen beide konijnen ziektes en ik heb gelezen dat die een jaar werken alleen heb ik ook gelezen dat er soms bijwerkingen kunnen zijn en soms zelfs de dood! ;(
wat zijn jullie ervaringen met dwergkonijntjes en zijn er doodelijke gevalen ?

Groetjes

Yasmijntje

Re: konijn inenten zijn er risico's ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:27

Tot nu toe nog geen directe ervaringen.
Mijn konijn is bijna 2 jaar geleden gestorven, plotseling.
Nog maar 2,5 jaar oud, altijd enorm fit. De dag voordat ze stierf alleen een beetje futlozer.

Was wel 3 weken (dacht ik) nadat ze volledig was ingeënt etc (boef was weggelopen, en weer gevonden. Toen ze was gevonden ingeënt enalles).
Ik weet dus niet of het er iets mee te maken heeft..

Konijnen die we nu hebben nog nooit ingeënt. Weten ook niet of we het gaan doen, dus ik lees mee :)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:33

Yasmijntje schreef:
Tot nu toe nog geen directe ervaringen.
Mijn konijn is bijna 2 jaar geleden gestorven, plotseling.
Nog maar 2,5 jaar oud, altijd enorm fit. De dag voordat ze stierf alleen een beetje futlozer.

Was wel 3 weken (dacht ik) nadat ze volledig was ingeënt etc (boef was weggelopen, en weer gevonden. Toen ze was gevonden ingeënt enalles).
Ik weet dus niet of het er iets mee te maken heeft..

Konijnen die we nu hebben nog nooit ingeënt. Weten ook niet of we het gaan doen, dus ik lees mee :)

Dat is erg om te horen zeg mischien had jouw konijntje wel een slecht imuun doordat ze was weggelopen :( maar lees zeker mee dan komen we nog iets te weten van andere konijnen houders :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:36

Iedere inenting brengt een klein risico met zich mee.

Niet inenten brengt echter ook een risico met zich mee.

Wat weegt voor jou het zwaarst?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:15

Mijn zoon( met mijn ondersteuning :) ) heeft 6 jaar konijnen gefokt. Deze nooit laten enten en geen enkele keer ziek geweest. Konijnen sterven meestal door verkeerde voeding. Een konijn is te vergelijken met een paard. Hooi, Hooi en beetje bijvoer in de vorm van standaard bix. Af en toe wat groen, maar niet te veel, dat is het beste :D , succes.... Onze oudste werd 13 jaar...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:01

Ik verplaats dit topic van MD naar BB omdat het daar thuishoort.
Verder de tip om de Help door te lezen, want volgens mij moet je al wel op andere fora kunnen.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:09

Iemand was er zo aardig dat ze me een pb stuurde met hoe ik kon reageren op dit forum en nu kan ik dus weer reageren!
maar wat kan ik nu het beste doen inenten of niet doen ??? ik woon trouwens bij de kust en heb er al wel 1 wild konijn zien rond lopen

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:24

Dat is dus geheel aan jou.
Beide brengt risico's mee.. Als er een kant en klaar antwoord was, dan was het natuurlijk makkelijker geweest..
Maar ik ben bang dat dat er niet is :(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:28

Het is altijd een klein risico. Stel dat EC op de loer ligt, dan kan die nog even net wat meer speling krijgen en actief worden als je laat enten. Aan de andere kant, ik moet er niet aan denken dat mijn konijnen myx of vhs krijgen omdat ik ze niet heb laten inenten. Ik heb zelf 4 konijnen, 3 zijn geënt en 1 niet. Dit omdat die ene EC heeft en dat is nu mooi stabiel, het is er nog wel maar minimaal, tevens heeft ze ook nog pasteurella en is ze 6 jaar, ik neem dan nu geen risico meer dat het weer actief wordt, heb ik liever dat ze hopelijk nog 2 jaar mee gaat zonder dat die EC opspeelt en daardoor mogelijk niet overleefd. En ja klein risico dat ze besmet wordt maar dan heb ik voor mezelf toch een weloverwogen keuze gemaakt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:33

Heb jaren lang fransozen gefokt ook voor de TT en geloof me myx wil je niet hebben!
Vhs/vhd merk je weinig van ze zijn gewoon ineens dood!
Moet even graven maar van myx waren er toen 2 soorten ent stoffen waarvan 1 een risico kon zijn en de ander niet.weet de namen niet meer,sorry.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:01

Ik ga ze denk ik wel inenten maar dat doe ik als ik verhuisd ben ik ben de laatse dagen ook niet veel thuis en als ik ze inent wil ik ze toch wel een paar dagen in de gaate houden en mischien worden ze ook wel extra gestrest als ze en een doktersbezoek en verhuizing hebben en stress betekend verminderde weerstand :+
Wat denken jullie??

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:07

ik zag weinig tot geen sterftegevallen na de inenting. andersom met konijnen die niet gevaccineerd waren en helaas myxomatose kregen er veel erger aan toe waren , geen pretje voor ze die ziekte.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:10

Myxomatase wil je écht niet meemaken... :n Zou als ik jou was dus zeker gaan enten!

Over de verminderde weerstand kan ik niets zeggen. Wel moet je niet te lang wachten, want enten terwijl ziektes actief zijn, is zeer risicovol.