Parvo en dierenartsen. Hoe werkt dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Parvo en dierenartsen. Hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:34

Ik vraag me toch af hoe dit in elkaar zit.
Bij de dierenarts komen ook honden met Parvo besmetting. Parvo kan in huis -ondanks grondig desinfecteren, reinigen etc- ongeveer een half jaar tot een jaar blijven sluimeren. Hoe doen ze dit dan in een dierenartsenpraktijk?
En hoe gaan ze ermee om wanneer een hond met (mogelijk) Parvo in de wachtkamer heeft gezeten met andere patiënten?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:39

Ik denk dat dit heel erg verschild per praktijk. Verstandigste lijkt me om bij je praktijk te gaan vragen hoe ze dat doen.
Ik ben ff kwijt hoe het zat met resistentie van parvo tegen schoonmaak middelen, maar een praktijk is natuurlijk wel ingericht om goed en makkelijk schoongemaakt te kunnen worden. Dat is wel een verschil met de gemiddelde woonkamer.

edit: een goede praktijk zal hier overna hebben gedacht en er een plan voor hebben. Niet zozeer specifiek voor parvo, maar voor hoog infectieuze ziektes.

picobello

Re: Parvo en dierenartsen. Hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:50

Wij zetten vermoedelijke parvo pups apart in de wacht en alles werd naderhand met chloor gereinigd. Wachtruimte en spreekkamer. Idem voor hondenziekte. En dat betekende ook echt alles met chloor schoonmaken…veel werk.
Helaas kregen we best vaak te maken met parvo uitbraken hier…dus soms was het lopende band werk….

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:22

Wij hebben een smerig goedje: parvotech. Is speciaal om schoon te maken bij parvo. Wel met handschoenen aan en mondkapje voor.
En wat Picobello zegt, alles moet dan schoon. Ik dus een hele klus.
En de verdachte dieren worden apart gezet.
Is geen pretje, een parvo pupje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:08

Hier kwamen honden met een verdacht op parvo apart van de rest en naderhand werd alles extra gedesinfecteerd. Hetzelfde als met andere besmette ziektes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:29

Bedankt voor het antwoord!
Maar dan vraag ik me nog steeds af hoe het met mede-patiënten zit die in de wachtkamer worden blootgesteld aan Parvo-honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:48

Die honden komen op afspraak en niet samen met andere patiënten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:53

Wilawander schreef:
Die honden komen op afspraak en niet samen met andere patiënten.

Maar jij hebt het over honden waarbij al een vermoeden is of Parvo al is vastgesteld.
Niet iedereen heeft van tevoren door dat het om Parvo gaat.. Ook een dierenarts is niet helderziend en daarvoor is de patiënt natuurlijk al wel in de wachtkamer geweest.
Ik vraag me dus af wat er met de honden wordt gedaan die in de wachtkamer al blootgesteld zijn aan een (mogelijk) geval van Parvo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:52

Klopt maar parvo komt zo weinig voor. En vaak is de hond al ziek dat mensen wel bellen en overleggen en dat ze dan een afspraak krijgen. 100% voorkomen kan je het niet maar dat is op straat net zo goed het geval.
Om die reden zorg ik dat mijn honden goed geënt zijn en zorg ik voor afspraken zodat wachtkamer zelden nodig is. En zoek ik geen contact met andere honden en onze honden ook niet.
Daarnaast worden wachtkamer en dergelijke meerdere malen per dag schoongemaakt en ontsmet.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:57

Ik werk op de spoed(spoedkliniek) en bij twijfel dus bloederige diarree / braken met bloed en niet (goed) geënt komt bij ons binnen via quarantaine en komt dus niet voren in de wachtkamer.
bij twijfel of vage klachten brengen wij ze meteen naar een andere spreekkamer en komen dus niet in contact met andere dieren of wachtkamer (dit dus als we geen quarantaine doen)
en inderdaad speciale schoonmaakmiddelen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:43

Bij ons (Curacao) is parvo helaas geen uitzondering en veel mensen enten ook niet. Als mensen met een zieke pup bellen dan wordt er ook doorgevraagd naar symptomen en entingen. Dus je weet al een beetje dat je zo'n pup meteen apart van andere dieren houdt. Maar het is wel eens gebeurd dat iemand onaangekondigd op de stoep stond met een doodzieke pup. Dan is het even alarm fase Rood….